Ny på Malawi

#1 - 31 december 2007 15:17
Hej!
Tänkte dra igång mitt ca140L pelarakvarium som Malawi efter flera år som SA.
Malawi är nytt för mig, så tips, ideer och förslag tas gärna emot.

Kortfattat är då akvariet ståeende på högkant, borrat i botten med två hål.
Ett för insug till ytterfiltret och det andra som retur.
Jag har tänkt mig Biltemas blästersand som botten och ev. hålsten att bygga ett röse på höjden med.
Ljusrampen är ombyggd, så nu finns där två rör med reflektorer
#2 - 31 december 2007 15:37
Tror faktiskt inte att jag skulle rekomendera malawi till ett sådant akvarium. Kanske skulle titta lite på Tanganyika istället om du vill skifta till något annat än SA.
#3 - 31 december 2007 15:48
Då Jag vet att bottenytan är liten tänkte jag bygga ett riktigt högt röse ifrån botten till ytan, så att reviret kan tas på det sättet ev.i hålsten.
Jag hade helst sett att jag haft ett större akvarium men nu är det som det är och i framtiden blir troligtvis större.
Utifrån förutsättningarna vill jag att det skall bli så bra som möjligt.
I akvariet tänkte jag även stoppa i en cirkulationspump på 750L/h
#4 - 31 december 2007 16:13
hur högt är karet? bygg upp ett rejält torn med hålsten, se till att det blir stabilt bara. kanske passa på att säga att sådan vit sten sällan förblir vit, så slipper du bli besviken sen när dom blir gröna lr bruna =)
vet inte hur cirkulationen blir i ett cylinderkar, men i mitt förra 180l malawi så hade jag ett ytterfilter på 1200l/h (enligt tillverkaren, kanske pumpar 600 egentligen) och två cirkulationspumpar på 1000l/h, och det tyckte jag verkade lagom för fisken. du kanske kommer vilja ha lite mer kräm.

passa dig för dom mest revirhävdande fiskarna bara, annars lär det bli mycket slagsmål.
#5 - 31 december 2007 16:31
hur högt är karet? bygg upp ett rejält torn med hålsten, se till att det blir stabilt bara. kanske passa på att säga att sådan vit sten sällan förblir vit, så slipper du bli besviken sen när dom blir gröna lr bruna =)

vet inte hur cirkulationen blir i ett cylinderkar, men i mitt förra 180l malawi så hade jag ett ytterfilter på 1200l/h (enligt tillverkaren, kanske pumpar 600 egentligen) och två cirkulationspumpar på 1000l/h, och det tyckte jag verkade lagom för fisken. du kanske kommer vilja ha lite mer kräm.

passa dig för dom mest revirhävdande fiskarna bara, annars lär det bli mycket slagsmål.

Min tanke var att bygga röset med hjälp av hålstenen å silikon för att få det stabilt, hålstenen tänkte jag utifrån malwis kärlek till håligheter å grottor,
när det gäller cirkulationen är tanken att då väggarna är korta får vattnet fart runt om iaf , men ev kanske man får kompletera med en till....senare
När det gäller måtten på karet får jag återkomma, måste upp på vinden å mäta, vi har precis flyttat.

Finns det något bra alternativ till hålsten? (å andra sidan är inte malawisjön inte algfri ;-) )
Är blästersanden bra?
Några tips ang ljus?

mvh. J A D E
#6 - 31 december 2007 16:34
jag har har köpt blästersand på biltema, den behöver man inte tvätta. Den på jula därimot är skitigare. Jag föredrar sten från vår natur, men smaken är olika.
#7 - 31 december 2007 16:48
jag körde med hålsten, det var perfekt. är riktigt snyggt också, lätt att bygga med också. jag hade faxegrus, det fick jag tvätta ett antal omgångar, tog hur många timmar som helst, undvik det om du kan =)

ett ljusrör med blått och ett med rött tyckte jag var optimalt, men så hade jag ju mycket röda o blåa fiskar =) men det ger ett fräckt sken och fiskarna blev nästan fluorescerande, riktigt coolt...

kör på hålsten, tycker jag iaf =)

vart bor du? har en 30-40 kg i garderoben hehe.
#8 - 1 januari 2008 00:47
jag körde med hålsten, det var perfekt. är riktigt snyggt också, lätt att bygga med också. jag hade faxegrus, det fick jag tvätta ett antal omgångar, tog hur många timmar som helst, undvik det om du kan =)

ett ljusrör med blått och ett med rött tyckte jag var optimalt, men så hade jag ju mycket röda o blåa fiskar =) men det ger ett fräckt sken och fiskarna blev nästan fluorescerande, riktigt coolt...

kör på hålsten, tycker jag iaf =)

vart bor du? har en 30-40 kg i garderoben hehe.

Jag bor i Sthlm.
....annars hade man kanske tagit en sväng om din garderob.........föresten, varför ligger dom där?

tips på fiskar, antal osv. ?
Jag har en tanke om att kanske köra 3 sorter med 5 av varje ungfisk
ca 4-5cm. Är jag rätt ute då?
#9 - 1 januari 2008 11:34
Långås skrev:
Tror faktiskt inte att jag skulle rekomendera malawi till ett sådant akvarium. Kanske skulle titta lite på Tanganyika istället om du vill skifta till något annat än SA.

Okey, jag vet mkt lite om Tanganyika, men berätta gärna mer.:)
Behöver inte dom lika stor bottenyta som malawi, eller vad gör att de lämpar sig bättre?
Inriktningen är fn malawi men öronen/ögonen är öppna.......

Som sagt vet jag att akvariets form inte är det opptimala men jag är av den uppfattningen att man måste göra det så bra det går.

Många talade tex. om för mig att det inte gick att köra SA i det tidigare, men det var väldigt lyckat under flera år.

Jag har inte bråttom att dra igång utan gör nu lite förarbete med hjälp av er på forumet.
Tacksam för alla svar!:p
Bilagor:
#10 - 1 januari 2008 14:41
Det finns gott om Tanganyikaciklider som är små nog att passa i mindre kar, bland annat snäcklekande arter. Skötseln och inredningen är likadan som för malawis. Titta lite på multifasciatus, ocellatus och stappersi, bland annat.
#11 - 1 januari 2008 21:12
Jens A. skrev:
Det finns gott om Tanganyikaciklider som är små nog att passa i mindre kar, bland annat snäcklekande arter. Skötseln och inredningen är likadan som för malawis. Titta lite på multifasciatus, ocellatus och stappersi, bland annat.

vad jag förstår behöver dessa alla bottenyta, stämmer det?
akvariet står på högkant och därför vill jag ha fisk i alla delar botten mitten och vid nära ytan.

Tittar gärna på fler förslag:)

men det lutar fortfarande åt malawi så kom gärna med förslag
på detta också:)

Funderar även på det här med bikarbonat och ev.en skvätt salt. vad säger ni om detta?
#12 - 1 januari 2008 21:24
hejsan..
Tycker du ska köra med biltemasblästersand. det gör jag och jag är riktigt nöjd:) har dock blandat i lite annan sand för att de ska se lite naturligare ut.
jag har inte bikarbonat i mitt kar kör med kalkfaltiga snäckor i ytterfiltret istället funkar för mig har et på kring 8 och tyvär lite lågt kh på 4-5 =\..
Jag har nu golden och ska köpa mig socolofi och benga så snart jag hitter dem.
tycker det blir en shysst mix men har lite större kar änn dig (260L) men du borde vell kunna ha några socolofi och golden? :)
#13 - 1 januari 2008 21:51
J A D E skrev:
vad jag förstår behöver dessa alla bottenyta, stämmer det?

akvariet står på högkant och därför vill jag ha fisk i alla delar botten mitten och vid nära ytan.

Tittar gärna på fler förslag:)

men det lutar fortfarande åt malawi så kom gärna med förslag

på detta också:)

Funderar även på det här med bikarbonat och ev.en skvätt salt. vad säger ni om detta?

JAg tycker din ide är kul kanse nått å testa =) [:-18]
#14 - 2 januari 2008 20:51
förslag på fiskar?
#15 - 2 januari 2008 21:00
J A D E skrev:
förslag på fiskar?

Nu vet jag ju inte måtten... Men små Malawi kan väl fungera? Typ dom som jag har i mitt.. Nackdelen är ju att ditt kar är ganska så högt i relation till bottenytan om jag inte missförstått?

Mina (golden och Rödzebra) går mycket på botten..

Min tips unga golden eller unga rödzebra. :)
#16 - 2 januari 2008 22:24
Kul å få lite nya svar, tankar å tips!:)

Ville börja med att lägga in förutsättningarna ifrån början.
J A D E skrev:
Hej!

Jag har tänkt mig Biltemas blästersand som botten och ev. hålsten att bygga ett röse på höjden med.

ca Måtten är B52 D40 H70 och ytterfiltret en Eheim Prof.(kommer ej ihåg nr. men det har två kassetter med makaroner.)

J A D E skrev:
Då Jag vet att bottenytan är liten tänkte jag bygga ett riktigt högt röse ifrån botten till ytan, så att reviret kan tas på det sättet ev.i hålsten.

Jag hade helst sett att jag haft ett större akvarium men nu är det som det är och i framtiden blir troligtvis större.

Istället för hålsten kommer jag nu att använda "akvarieberg" istället, och en cirkulationspump med filter(svart) på 500L/h.

Koksalt skrev:
Nu vet jag ju inte måtten... Men små Malawi kan väl fungera? Typ dom som jag har i mitt.. Nackdelen är ju att ditt kar är ganska så högt i relation till bottenytan om jag inte missförstått?

Min tips unga golden eller unga rödzebra. :)

Koksalt: Rödzebra el golden ser bra ut!:)

Fler tips !:p

Fråga när det gäller malar/städpatrull önskas oxå förslag, vad jag har förstått så har många ancistus som är en SA finns det alternativ?:confused:

Lysrör blir mog aquarelle och grolux.
eller? försag!?
#17 - 2 januari 2008 23:12
eller? försag!
#18 - 3 januari 2008 08:08
J A D E skrev:

Koksalt: Rödzebra el golden ser bra ut!:)

Fler tips !:p

Fråga när det gäller malar/städpatrull önskas oxå förslag, vad jag har förstått så har många ancistus som är en SA finns det alternativ?:confused:

Ja, jag tycker dom är jättefina och passar bra ihop också :)

Ska man ha en Malawibiotop så finns det vad jag vet inte någon "riktig" städare i klass med ancistrus.. Själv har jag en Malawimal.

Men en liten ancistrus blir nog bra, tänk bara på att den kommer att växa ur ditt akvarium, men då kanske du kan byta bort den mot en mindre eller kanske sälja den.
#19 - 3 januari 2008 08:24
Koksalt skrev:
Ja, jag tycker dom är jättefina och passar bra ihop också :)

Ska man ha en Malawibiotop så finns det vad jag vet inte någon "riktig" städare i klass med ancistrus.. Själv har jag en Malawimal.

Men en liten ancistrus blir nog bra, tänk bara på att den kommer att växa ur ditt akvarium, men då kanske du kan byta bort den mot en mindre eller kanske sälja den.

ja precis vad jag tänkte, i och med att jag kört SA tidigare känner jag till ancistrusen väl. Inte för att jag tror den växer ur karet men hade det varit en L-mal hade jag nog fått se upp.

men åter till din malawi mal, finns det fler sorter? har du någon bild? Och fungerar den bra?
#20 - 3 januari 2008 19:58
Kul å få lite nya svar, tankar å tips!

Ville börja med att lägga in förutsättningarna ifrån början.

Citat:
Ursprungligen postat av J A D E
Hej!

ca Måtten är B52 D40 H70 och ytterfiltret en Eheim Prof.(kommer ej ihåg nr. men det har två kassetter med makaroner.)

Citat:

Istället för hålsten kommer jag nu att använda "akvarieberg" istället, och en cirkulationspump med filter(svart) på 500L/h.

Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt

Min tips unga golden eller unga rödzebra.

Koksalt: Rödzebra el golden ser bra ut!

Fler tips !

Fråga när det gäller malar/städpatrull önskas oxå förslag, vad jag har förstått så har många ancistus som är en SA finns det alternativ?

eller? försag!?

Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt
Ja, jag tycker dom är jättefina och passar bra ihop också

Citat:

ja precis vad jag tänkte, i och med att jag kört SA tidigare känner jag till ancistrusen väl. Inte för att jag tror den växer ur karet men hade det varit en L-mal hade jag nog fått se upp.

men åter till din malawi mal, finns det fler sorter? har du någon bild? Och fungerar den bra?

Någon som vill bolla lite tips,tankar och ideer?[:-15]
#21 - 3 januari 2008 20:32
J A D E skrev:

Någon som vill bolla lite tips,tankar och ideer?[:-15]

Om jag inte minns helt fel så finns det bara tre sorters mal i Malawisjön, var av de andra två blir "gigantiskt" stora. Så det enda alternativet om man vill ha en biotopriktig mal är Malawimalen (synodontis njassae)

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1738331 <--- Där finns en halvbra bild på malen. Han/hon är väl 4-5 cm ungefär.
Jag tycker det funkar bra med den, den äter dock inte alger alls vad jag kunnat lista ut. Men det är en kul mal, då ingen annan fisk i karet sätter sig på den och den är väldigt dagaktiv. :)
Tom. min stora Goldenhanne låter den simma ut och in genom "sin" grotta! :D Där får INGEN annan fisk vara! :D

Tror iaf att du ska satsa på en sorts ciklid och då en förhållandevis liten variant. Titta i artbeskrivningarna här på zoopet så får du tips på en del ciklider som inte kräver så stora(långa) kar.

Hoppas du hittar på någon som du gillar och passar. Kanske du ska satsa på unga/små fiskar och sen när dom blir större byta in mot en ny art?
#22 - 4 januari 2008 06:01
Kör på någon Julidochromis och eventuellt ett par med apelsinciklider. (Neolamprologus Leleupi).
Snäcklekare vill ha en del bottenyta, så dom tycker jag att du ska skippa. Ett par Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" tar inte mycket plats och ser sådär härligt buttra ut.

Sammanfattning: 5-6 Julidocromis Regani, 2 Neolamprologus Leleupi och 2 Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Eventuellt en ancistrus om du inte gillar alger.
#23 - 6 januari 2008 21:31
HenrikV skrev:
Kör på någon Julidochromis och eventuellt ett par med apelsinciklider. (Neolamprologus Leleupi).

Snäcklekare vill ha en del bottenyta, så dom tycker jag att du ska skippa. Ett par Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" tar inte mycket plats och ser sådär härligt buttra ut.

Sammanfattning: 5-6 Julidocromis Regani, 2 Neolamprologus Leleupi och 2 Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Eventuellt en ancistrus om du inte gillar alger.

jag tycker det låter som
:) en bra Tangalösning

förlag till min maliwpopuation:p, önska men ensålänge är karet vattenfyllt och snurrar sedan ca48timmar
jag kan su oxå säga att tanken är att fi yngre/mindre fisk vid start för att kunna anpassa sig i karet.

ev.rödzebra, golden, sococlofi...................................afra cobwe
#24 - 6 januari 2008 21:56
[quote=J A D E;1067575]Hej!

Jag köpte ett 250l förra året som jag har 4 golden och 4 c.frontosa i.
Idag så med facit i hand skulle jag valt mkt mindre fiskar då de har växt till sig mkt mer i storlek.
Sen kan jag ju säga att det känns för litet när det leker och försvarar sitt revir, för då räcker inte längden till till deras framfart.
Jag tror inte att de skulle trivas i ett kar som är det mesta dels högt. Men det är bara en tanke!

lycka till...:)
#25 - 7 januari 2008 18:47
sessan 401 skrev:
[quote=J A D E;1067575]Jag köpte ett 250l förra året som jag har 4 golden och 4 c.frontosa i.

Idag så med facit i hand skulle jag valt mkt mindre fiskar då de har växt till sig mkt mer i storlek.

Sen kan jag ju säga att det känns för litet när det leker och försvarar sitt revir, för då räcker inte längden till till deras framfart.

Jag tror inte att de skulle trivas i ett kar som är det mesta dels högt. Men det är bara en tanke!

lycka till...:)

Tack för omtanken!:)

Som jag nämnde tidigare i tråden, så kommer jag inte att skaffa fullvuxna fiskar. Utan satsa (på ungfiskar 3-5cm) så att dom får gå in sig/ å växa upp i karet tillsammans, detta av inte allt för stora arter och som är relativt fredliga.
Karet är igång utan fisk och röset med "akvarieberg är rest.
Jag la dessutom i några vanliga stenar oxå.
Biltemas blästersand som botten och två lysrör med reflektorer
(Philips Aquarelle och Grolux)
Eheim ytterfilter och en cirkulationspump på 500L/h
På Eheimfiltrets insug har jag satt på en cylinder av svart filtermatta.
Cirkulationspumpen likaså.

Tänkt innehåll:
Metriaclima estherae, Minos Reef(röd zebra)1+4
Pseudotropheus socolofi 1+4
Melanochromis cyaneorhabdos ”maingano” 1+3
Labidochromis caeruleus"Gloden" 1+4

ev.Cynotilapia afra, Cobwe 1+1(2)
#26 - 7 januari 2008 19:21
J A D E skrev:

Tänkt innehåll:

Oj, det kanske var kanske lite många arter, även om dom är små..

Minska ner till två istället, så får dom bättre "plats" Sen om du skaffar större kar (Det kommer du, lovar:D) så kan du utöka arterna!
#27 - 7 januari 2008 19:54
Koksalt skrev:

Minska ner till två istället, så får dom bättre "plats" Sen om du skaffar större kar (Det kommer du, lovar:D) så kan du utöka arterna!

2st?

eller menar du 1+2?
enl. uppgifter jag fått hos känd akvariehandlare här i sthlm bör detta inte vara några problem.:confused:
#28 - 7 januari 2008 20:08
J A D E skrev:
2st?

eller menar du 1+2?

enl. uppgifter jag fått hos känd akvariehandlare här i sthlm bör detta inte vara några problem.:confused:

Jag menade 2 ARTER inte två st :)
#29 - 7 januari 2008 20:56
Som jag nämnde tidigare i tråden, så kommer jag inte att skaffa fullvuxna fiskar. Utan satsa (på ungfiskar 3-5cm) så att dom får gå in sig/ å växa upp i karet tillsammans, detta av inte allt för stora arter och som är relativt fredliga.
Karet är igång utan fisk och röset med "akvarieberg är rest.
Jag la dessutom i några vanliga stenar oxå.
Biltemas blästersand som botten och två lysrör med reflektorer
(Philips Aquarelle och Grolux)
Eheim ytterfilter och en cirkulationspump på 500L/h
På Eheimfiltrets insug har jag satt på en cylinder av svart filtermatta.
Cirkulationspumpen likaså.

Tänkt innehåll:

ev.Cynotilapia afra, Cobwe 1+1(2)[/quote]

Koksalt skrev:

J A D E skrev:
2st?

eller menar du 1+2?

enl.denna kunde jag ha 5 sorter mbuna å 4-5 av varje. 20-25individer.[^]

Koksalt skrev:
Jag menade 2 ARTER inte två st :)

eventuellt kunde jag gå ner på:
Metriaclima estherae, Minos Reef(röd zebra)1+3
Pseudotropheus socolofi 1+3
Melanochromis cyaneorhabdos ”maingano” 1+2
Labidochromis caeruleus"Gloden" 1+3

ev.Cynotilapia afra, Cobwe 1+1

vad sägs om detta istället? [:-100]
#30 - 7 januari 2008 21:11
någon?;)
#31 - 7 januari 2008 21:12
J A D E skrev:

[/quote]

Tror att det kommer bli för mkt fisk i ditt akvarium. B52 D40 H70. Det finns vissa tanganyika som skulle passa ett sådant akvarium lite bättre. Tex. en liten koloni med [COLOR=black]Lamprologus multifasciatus.[/COLOR]

Men om du ska ha malawi skulle jag rekomendera ett gäng med golden och socolofi, eller att byta ut nån av de arterna mot maigano. Det är lite mindre malawiciklider. Rödsebran kommer att bli för stor för det akvariumet.
#32 - 7 januari 2008 21:25
Mikael_S skrev:

Tror att det kommer bli för mkt fisk i ditt akvarium. B52 D40 H70. Det finns vissa tanganyika som skulle passa ett sådant akvarium lite bättre. Tex. en liten koloni med [COLOR=black]Lamprologus multifasciatus.[/COLOR]

Men om du ska ha malawi skulle jag rekomendera ett gäng med golden och socolofi, eller att byta ut nån av de arterna mot maigano. Det är lite mindre malawiciklider. Rödsebran kommer att bli för stor för det akvariumet.[/quote]

socolofi finns ju med på listan och vilken golden menar du? finns ju ett par varianter.:)Likaså har jag maingano oxå med, uppfatar jag dig rätt att det jag bör ta bort är rödzebran?

stenröset jag byggt är ca 45cm högt med mkt. vrår å gömslen å grottor.

å Tanganyika cikliden du nämnde är väl om någon fisk bottenlevande vilket lär bli tufft då?:confused:
mvh. J A D E
#33 - 7 januari 2008 21:37
O jag nu inte ärGold medlem så kan ju int lägga ut bilder på karet här.
några tips om vad jag kan gjöra?
#34 - 7 januari 2008 21:59
någon?
#35 - 8 januari 2008 07:51
Gå med på Bilddagboken, Flickr, eller Photobucket, så kan du ladda upp bilder och infoga som länkar/bildlänkar här.
#36 - 8 januari 2008 15:21
socolofi finns ju med på listan och vilken golden menar du? finns ju ett par varianter.:)Likaså har jag maingano oxå med, uppfatar jag dig rätt att det jag bör ta bort är rödzebran?

stenröset jag byggt är ca 45cm högt med mkt. vrår å gömslen å grottor.

å Tanganyika cikliden du nämnde är väl om någon fisk bottenlevande vilket lär bli tufft då?:confused:
mvh. J A D E[/quote]

Menar den vanligast gula malawicikliden med svarta fenor. Labidochromis caeruleus"Golden se länk.http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=160

Tycker inte att du ska ha 3 arter i det akvariumet, antingen många utav en art lr max 2 arter. Det är var jag tycker sen finns det andra åsikter om det också.

Annons