Ny på malawis :)

#1 - 11 januari 2011 13:17
Hejsan. Jag har ett kar på 350liter som jag har malawis i, min fråga är hur många malawis man kan ha när dom är fullvuxna i ett sånt kar. Vill ju inte att det ska blir för trångt för dom.[:o]

Tacksam för all hjälp.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2011 13:29
Det beror ju lite på vilka malawi det är som du har
#3 - 11 januari 2011 13:58
Jag har för tillfället typ 5 hongis, 2 hanar och 3 honor sen är det 4 yngel som är ca 3 cm nu.
Sen har jag även två iceberg, vet inte vad de heter på latin. 4 orangea, rödzebra tror jag de kallas. och två golden.
Jag tycker att det låter lite mycket för mitt akvarium men jag vet inte, alla fiskarna har sina revir och bråkar aldrig, visst jagar de bort varandra om de kommer för nära reviret men de slåss aldrig.

Är det dags att göra sig av med några eller tror du att det kommer fungera såhär?
Hongisarna och iceberghonan ynglar av sig ganska ofta, men det verkar som att det bara är en eller två av ynglena som klarar sig.
#4 - 11 januari 2011 14:27
du kan ha ca 30 mbunas om de är i typ rödzebra storlek.
#5 - 11 januari 2011 15:12
Jag tänker ha 30 mbuna i mitt 240 liters rio. Så du kan nog ha några till.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 januari 2011 15:20
Ja för mbunas så gäller ungefär 1 fisk per 10 liter vatten.
Iceberg (Sciaenochromis fryeri) är visserligen ingen mbuna, men det blir ungefär lika stor som t.ex. rödzebran så samma beräkning kan gälla för den arten
#7 - 11 januari 2011 15:54
Jag skulle inte plocka bort någon, utan hellre köpa flera av dom arterna
Bilagor:
#8 - 11 januari 2011 15:56
Okej tack så mycket :)
Då vet jag, skönt att inte behöva göra sig av med några firrar än då :)
Kanske får ge bort några yngel om det är för många som klarar sig, har två honor som ruvar nu :)

Annons