ny på pmdd och behöver lite hjälp att starta..

#1 - 24 mars 2011 15:22
som rubriken lyder ska ja börja me pmdd men lite väl grön så undrar om man kunde få lite hjälp..

fick medskickat hur ja skulle gå till väga men lite fundersam..de står att när de 3 stycken 50 cl flaskorna är blandade så ska de i 10ml per 100 liter vatten...nu har ja ett på 310 liter å fattar ja rätt att de ska i 30ml av varje flaska..de ä en hel del de ju...hjälp mig me detta då de ska bli vattenbyten imorron..

Tack så mycket
#2 - 24 mars 2011 15:28
en kork från en sån flaska är ca 10 ml. så tre korkar av varje flarra ska ner i karet imorgon. väldigt enkelt.

inget du behöver blanda eller så. efter du gjort VB så är det bara att pytsa i 3 korkar av varje.
#3 - 24 mars 2011 15:29
Jepp, då blir det 30 ml från var flaska:).
#4 - 24 mars 2011 15:30
För ett akvarium med 310 liter vatten ska du en gång i veckan:
1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 78-155 liter vatten
2) dosera 31 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

du kan själv räkna ut det på denna sida.
http://www.pmdd.se/calc.asp

lycka till.
#5 - 24 mars 2011 15:38
lite overkill att dosera 31ml. 3 korkar blir lätt och lagom att komma ihåg
#6 - 24 mars 2011 15:39
hannesc skrev:
en kork från en sån flaska är ca 10 ml. så tre korkar av varje flarra ska ner i karet imorgon. väldigt enkelt.

inget du behöver blanda eller så. efter du gjort VB så är det bara att pytsa i 3 korkar av varje.

du ä som vanligt en stjärna..men läste att ja borde ha mer än bara pmdd som ex co2 å de har ja inte..ska ja väga över med att inte börja om ja inte har komplettering?? tack för svaren hannesc
#7 - 24 mars 2011 15:44
äsch det var så lite :P

det blir alltid bättre om man tillsätter en kolkälla. ett trycksatt co2-system är bäst , då det är lättast att reglera. annar kan man göra en jäättenkel mäsk för under 100 kr.

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

annars kan du köpa EasyCarbo. det är typ "koldioxid på flaska" skulle man kunna säga. det är iaf en kolkälla. men det måste du dosera varje dag o, vad jag har märkt av folk som använt det, så får man inte riktigt lika bra resultat som av koldioxid.

så titta lite på mäsken där o överväg :)

men du kan köra PMDD utan kolkälla med. fast du får som sagt snabbare resultat med en kolkälla :)
#8 - 24 mars 2011 15:46
Om du har tillräcklig belysning dvs...

Det funkar annars alldeles utmärkt att bara göda med PMDD utan någon koltillsats:).
#9 - 24 mars 2011 15:48
aah glömde jag nämna. ljus är viktigt med.

jag brukar se det lite som en triangel. för att få till det med växterna.
bra ljus
gödning
co2
#10 - 24 mars 2011 15:52
ja har två stycken 40 W som ä 120 långa...flora glow å en aqua glo...va tror ni lads...spanks för svaren
#11 - 24 mars 2011 15:55
släng på reflektorer om du inte redan har det.

sen skulle jag nog byta florat mot ett powerglo.
hur gamla är rören?
#12 - 24 mars 2011 15:57
Kör på utan kolkälla, du har lite för dåligt med ljus för att få något resultat som är värt besväret...:)
#13 - 24 mars 2011 16:07
hannesc skrev:
släng på reflektorer om du inte redan har det.

sen skulle jag nog byta florat mot ett powerglo.

hur gamla är rören?

rören ä kanske 4 månader gamla..har ett nytt som heter sun glo..men ska floran inte va för växterna
#14 - 24 mars 2011 16:12
sun är väldigt gult ljus. inte så snyggt i mina ögon..
#15 - 24 mars 2011 16:16
hitta de te ett bra pris så tog de me.ä de bättre än floran då ljusmässigt..brukar stänga av nån av rören så de blir behagligare ljus,,antingen floran som blir rosa aktigt el den andra aquan där de blir månskens aktigt
#16 - 24 mars 2011 16:24
ansjo skrev:
Kör på utan kolkälla, du har lite för dåligt med ljus för att få något resultat som är värt besväret...:)

vad menar du me kolkälla..typ co2 då el..sen..om ja inte har så bra kräm i rören..gör de då varken till el från att ja ens tillsätter pmdd´n??
#17 - 24 mars 2011 16:27
kolkälla är co2, i form av mäsk eller trycksatt system, eller Easycarbo som du kan köpa på flaska i zooaffären

jodå det ger effekt ändå.

men lägg gärna på reflektorer på rören. då ökar ljuset med 100% de riktar ner allt ljus från rören ner i karet.
om du inte har reflektorer nu så försvinner ju hälften av ljuset upp i rampen.
#18 - 24 mars 2011 16:30
hannesc skrev:
kolkälla är co2, i form av mäsk eller trycksatt system, eller Easycarbo som du kan köpa på flaska i zooaffären

jodå det ger effekt ändå.

men lägg gärna på reflektorer på rören. då ökar ljuset med 100% de riktar ner allt ljus från rören ner i karet.

om du inte har reflektorer nu så försvinner ju hälften av ljuset upp i rampen.

har du nåe bra å rekommendera för reflektorena..har ju ramp men som du sa inga el nästan inge reflektorer..kan en byta själv te bättre reflektorer el ska en köpa helt ny ramp-som då gubben säger..? tack
#19 - 24 mars 2011 16:31
Med kolkälla menar jag ett trycksatt köpt system eller mäskmetoden för att få co2, eller Easy carbo som flytande koltillsats.
Göder du däremot med PMDD kommer dina växter att bli gladare då de inte blir näringsbegränsade och inte får ev. näringsbrister.
Ljuset däremot är något du annars kanske skulle kolla över, kanske byta till Philips Aquarelle (om du hittar) eller Sylvania Aquastar som funkar fint med växterna, samt reflektorer till dessa:).
Glo-rören är något jag personligen aldrig varit så förtjust i, för dålig livslängd till priset....
#20 - 24 mars 2011 16:31
pernilla78 skrev:
vad menar du me kolkälla..typ co2 då el..sen..om ja inte har så bra kräm i rören..gör de då varken till el från att ja ens tillsätter pmdd´n??

Med kolkälla menar jag ett trycksatt köpt system eller mäskmetoden för att få co2, eller Easy carbo som flytande koltillsats.
Göder du däremot med PMDD kommer dina växter att bli gladare då de inte blir näringsbegränsade och inte får ev. näringsbrister.
Ljuset däremot är något du annars kanske skulle kolla över, kanske byta till Philips Aquarelle (om du hittar) eller Sylvania Aquastar som funkar fint med växterna, samt reflektorer till dessa:).
Glo-rören är något jag personligen aldrig varit så förtjust i, för dålig livslängd till priset....
#21 - 24 mars 2011 16:33
reflektorer sätter du på själv. enkelt som tusan

http://www.pwss.se/home.php?cat=878
#22 - 24 mars 2011 16:41
hannesc skrev:
reflektorer sätter du på själv. enkelt som tusan

http://www.pwss.se/home.php?cat=878

du ä ju nicccce alltså..så kommer en fråga te..hihi...ja har ju 310 liters..kan detta passa då..E-L422Akvastabil reflektorset T8 till 325 liter2-pack
#23 - 24 mars 2011 16:42
ansjo skrev:

de ska kollas över direkt mannen så jäääätte tack för att du tog tid :)

Annons