Ny pump, men vilken?

#1 - 22 februari 2008 11:45
Hallå Hallå

Jag skulle behöva en ny pump till mitt 95-liters akvarium eftersom min gamla bara cloggar igen hela tiden(det är en aquael jag har) och jag skulle behöva tips på ett riktigt bra sådan och såklart vart man kan köpa det.

Nån som kan hjälpa mig att hitta en nästintill perfekt pump som inte cloggar igen och passar utmärkt i ett 95-litersakvarium?

tack!
#2 - 22 februari 2008 12:23
Kör med löst pumphuvud och ett rör med hål borrade i kopplat på insuget. Tryck sedan ner röret i blå filtermatta.
#3 - 22 februari 2008 13:07
Dahla skrev:
Kör med löst pumphuvud och ett rör med hål borrade i kopplat på insuget. Tryck sedan ner röret i blå filtermatta.

Känns som hemmabygge inte riktigt är min grej. Jag skulle gärna vilja ha en ny bra filterpump som garanterat fungerar fint i mitt 95-liters akvarium. Känns inte som Aquael håller måttet. Ge gärna flera förslag som ni gillar.

En annan fråga; är UV-filterpumpar något att ha?
#4 - 22 februari 2008 13:52
sheribaby skrev:
Känns som hemmabygge inte riktigt är min grej. Jag skulle gärna vilja ha en ny bra filterpump som garanterat fungerar fint i mitt 95-liters akvarium. Känns inte som Aquael håller måttet. Ge gärna flera förslag som ni gillar.

En annan fråga; är UV-filterpumpar något att ha?
aquael som cloggar igen.... det har jag faktisk aldrig haft problen med förrutom på turbofiltret som levereras med en väldigt finporig filterpatron! jag tycker aquael är den bästa pumpen på marknaden just nu och om du använder en aquael fan 3+ till ditt 95L så kan den gå väldigt länge innan den sätter igen:) visst du kan betala 700-800kr för ett eheim 2048 som är ett motorstarkt filter men där kan du inte reglera flödet och den har en sunkig upphängning...
#5 - 22 februari 2008 14:18
åheim skrev:
aquael som cloggar igen.... det har jag faktisk aldrig haft problen med förrutom på turbofiltret som levereras med en väldigt finporig filterpatron! jag tycker aquael är den bästa pumpen på marknaden just nu och om du använder en aquael fan 3+ till ditt 95L så kan den gå väldigt länge innan den sätter igen:) visst du kan betala 700-800kr för ett eheim 2048 som är ett motorstarkt filter men där kan du inte reglera flödet och den har en sunkig upphängning...

Aha men reglera flödet är ju ett måste, kommer inte ihåg exakt vad det är för aquaelpump vi har, fick med den när vi köpte akvariet. Tror det är en Fan 2 bara. Så det kanske vore en idé att kolla på en sån Fan 3+ istället.

Har även läst nåt om Ferplast BluModulator 2, är det nåt att ha?

Vad finns det för andra slags pumpar som skulle kunna vara bra? Är ju som sagt relativt newbie på akvarium fortfarande, har bara haft ett sen i höstas förra året.
Guest
#6 - 22 februari 2008 15:31
Jag har ett ytterfilter och innerfilter i mitt 80Liters, Inner:aquael fan1+ ytter:am-top 3335, funkar bra. Gör nästan alldrig rent filtret!
#7 - 22 februari 2008 16:21
sheribaby skrev:
Aha men reglera flödet är ju ett måste, kommer inte ihåg exakt vad det är för aquaelpump vi har, fick med den när vi köpte akvariet. Tror det är en Fan 2 bara. Så det kanske vore en idé att kolla på en sån Fan 3+ istället.

Vad finns det för andra slags pumpar som skulle kunna vara bra? Är ju som sagt relativt newbie på akvarium fortfarande, har bara haft ett sen i höstas förra året.
Fan plus är vidareutvecklad och mycket bättre än gamla modellen! så gör inte misstaget att försöka bryta bort kupolen på toppen för på plus modellen sitter den numer fast men fortfarande vridbar och reglaget sitter på den också, impellern kommer man numer åt under pumpen;) Blumodular verkar inte så många ha... men det jag hört har varit positivt!
Fluval är ett vanligt märke men jag tycker inte alls om dem och de tar för mycket betalt för dem!
Eheim aquaball är skräp!
#8 - 22 februari 2008 17:41
Ferplast

sheribaby skrev:

BluModular 2 är förbaskat bra filter.
Skulle jag rekommendera något passande filter så får det nog bli Marex BlueWave innefilter eller seras motsvarighet.
Visst båda kostar nästan lika mycket som två stycken fluval eller aquael innefilter(aquael fan2, fluval 2/3).
Men de slammar inte igen och de är lätta att rengöra.
Annars har du ju tetratecs innefilter och även hydor och am-top.
am-topen kan dock låta lite mera men det funkar.

Ytterfilter är ju annars vettigt om du är behov av grym biologisk rening.
Am-top, sera, fluval, eheim...ungefär samma kvalitet och de flesta funkar på liknande sätt.
#9 - 22 februari 2008 19:34
Eheim 2213 med dubbelkranar eller kanske 2026.
Det senare är lite väl kraftigt men reglerbart.
Inte billiga men överlägsen kvalitet, tysta och reservdelar kommer att finnas till tids ände.
Guest
#10 - 22 februari 2008 19:43
Min 2213 fick äran att flyga ut genom mitt fönster förra veckan, men finns andra bra =)
#11 - 23 februari 2008 05:21
Jag säger bara "handhavande fel", ett 2213 kan en blind enbent pensionär med papegoja på axeln använda..
#12 - 23 februari 2008 08:54
Narii skrev:
Min 2213 fick äran att flyga ut genom mitt fönster förra veckan, men finns andra bra =)

Och vad var anledningen till detta spel ?
Att man dumpar ett filter för att man inte handskas med det är ju iofs förståeligt, men inget man kan lasta filtret för.
Att sköta ett 2213 är ju som att byta film i en instamatickamera (om nu någon kommer ihåg dom ;) )
#13 - 23 februari 2008 09:02
sheribaby skrev:

Satsa på en fan3+, har själv en sån till ett 100liters och rengör var 4-6månader, anledningen att du får rengöra så ofta är troligen storleken på filtermaterialet ;)
#14 - 23 februari 2008 09:17
Karon skrev:

Att man dumpar ett filter för att man inte handskas med det är ju iofs förståeligt, men inget man kan lasta filtret för.

Att sköta ett 2213 är ju som att byta film i en instamatickamera (om nu någon kommer ihåg dom ;) )
ska vi vara helt ärliga här så är eheim 2213 i standardutförande bökigt att hålla på med vid rengöring eftersom man måste riva ur slangarna ur karet, om man nu inte pungar ut med ett antal hundra för ett par snabbkopplingar! också bökigt vid start efter rengöring eftersom den inte har någon pumpknapp för att starta häverteffekten och så är häverteffekten i slangarna också borta eftersom du tömmt dem på vatten! de finns en uppsjö av ytterfilter som har samma prestanda som 2213 men är utrustade med alla nödvändiga bekvämlighetsanordningar och ett mycket rimligare pris, allt var inte bättre förr!;)
Guest
#15 - 23 februari 2008 09:48
Karon skrev:

Slangen under kåpan gick av efter 6månader.. bytte den o den nya sprack igen efter 1 vecka, bytte igen och då börja pumpen låta som en slagborrsmaskin så jag fick lite spel o kasta ut den...
#16 - 23 februari 2008 13:15
Pga övervåld från min sida så knäckte jag utgående tappen på mitt 2213, den är ju med locket gjuten i ett stycke och klämd mot motorn med en o-ring, tog min gaslödpenna med öppen låga och pressade fast dom brutna ytorna, trycktestade och värmde ett par gånger och den håller fortfqarande tätt, går att lyfta den med slangen fortfarande ;)

Annars är det snicksnack att classic modellerna skulle vara jobbiga, absolut perfekt att koppla ur och lyfta ur insugs/utblåsrör och bära iväg hela paketet till badkaret, sen fyller jag alltid mina filter och slangar innan jag bär tillbaks dom så det är alltid bara att plugga in och se glad ut..
#17 - 23 februari 2008 15:03
....Även karen har utvecklats och man har oftast skåp och heltäckande ramp och det är jävligt bökigt att dra slangarna genom hålet på skåpet och dessutom måste man tömme dem före annars rinner det i skåpet! fast vet man inget annat så tror man väl att det ska vara så att rengöra sitt filter;););)
#18 - 23 februari 2008 15:48
Narii skrev:
Slangen under kåpan gick av efter 6månader.. bytte den o den nya sprack igen efter 1 vecka, bytte igen och då börja pumpen låta som en slagborrsmaskin så jag fick lite spel o kasta ut den...

Vilken slang under vilken kåpa ?

Sitter det överhuvudtaget någon slang någonstans i filtret, de slangar som har med filtret att göra är väl de som leder till och från karet.

Kåpan på pumphuvudet är gjuten i ett stycke och träs på pumphuvudet, röret till utblåset glider på en med O-ring försedd nippel som är gjuten ihop med själva plattan.

Var det ett Eheim 2213 du hade ?
#19 - 23 februari 2008 15:53
Gaffel skrev:
Pga övervåld från min sida så knäckte jag utgående tappen på mitt 2213, den är ju med locket gjuten i ett stycke och klämd mot motorn med en o-ring, tog min gaslödpenna med öppen låga och pressade fast dom brutna ytorna, trycktestade och värmde ett par gånger och den håller fortfqarande tätt, går att lyfta den med slangen fortfarande ;)

Annars är det snicksnack att classic modellerna skulle vara jobbiga, absolut perfekt att koppla ur och lyfta ur insugs/utblåsrör och bära iväg hela paketet till badkaret, sen fyller jag alltid mina filter och slangar innan jag bär tillbaks dom så det är alltid bara att plugga in och se glad ut..

Har precis bytt en kåpa på ett 2217, skall testa att svetsa ihop pipen på den kåpan, kan vara att ha i reserv ;)

Okej, kanske inte helt enkelt att trycka tillbaka locket efter service, kräver viss nogranhet, men hur ofta gör man det då, en gång vart eller vartannat år ;)
Guest
#20 - 23 februari 2008 16:39
Vet inte om de e en slang lr inte.. Men den som går mellan pumpen till locket... kanske va en 2013 förest.
#21 - 23 februari 2008 18:03
Ledsen hörru men det finns inget Eheimfilter som heter 2013..
Här nedan har du produktserier och modellnummer.

EHEIM classic
2211
2213
2215
2217
2250
2260

EHEIM ecco comfort
2232
2234
2236

EHEIM professionel
2222/2322 Thermofilter
2224/2324 Thermofilter

EHEIM professionel II
2026/2126 Thermofilter
2028/2128 Thermofilter

EHEIM professionel 3
2080/2180 Thermofilter

EHEIM professionel 3e
2076http://www.zoopet.com/forum/images/editor/color.gif
http://www.zoopet.com/forum/images/editor/color.gif
2078

[SIZE="4"][COLOR="Red"]EHEIM[/COLOR] [COLOR="Cyan"]2260[/COLOR] äger..[/SIZE]
#22 - 23 februari 2008 18:06
Ledsen hörru men det finns inget Eheimfilter som heter 2013..
Här nedan har du produktserier och modellnummer.

EHEIM classic
2211 150 liters akvarium 300 liter per timme 5W
2213 250 liters akvarium 440 liter per timme 8W
2215 350 liters akvarium 620 liter per timme 15W
2217 600 liters akvarium 1000 liter per timme 20W
2250 1000 liters akvarium 1200 liter per timme 28W
2260 1500 liters akvarium 2400 liter per timme 65W

EHEIM ecco comfort
2232 100 liters akvarium 400 liter per timme 5W
2234 200 liters akvarium 500 liter per timme 5W
2236 300 liters akvarium 600 liter per timme 8W

EHEIM professionel
2222/2322 Thermofilter 150 liters akvarium 500 liter per timme 8 /150W
2224/2324 Thermofilter 250 liters akvarium 700 liter per timme 8 /150W

EHEIM professionel II
2026/2126 Thermofilter 350 liters akvarium 950 liter per timme 20 /210W
2028/2128 Thermofilter 600 liters akvarium 1050 liter per timme 20 /210W

EHEIM professionel 3
2080/2180 Thermofilter 1200 liters akvarium 1700 liter per timme 25 /500W

EHEIM professionel 3e
2076 400 liters akvarium 1650 liter per timme 10-35W
2078 700 liters akvarium 1850 liter per timme 10-35W

[COLOR=Red]EHEIM[/COLOR] [COLOR=Blue]2260[/COLOR] är väl det filtret utan undantag som man helst skulle vilja ha i sin ägo, fx5 släng dig i väggen..
#23 - 23 februari 2008 22:43
Tror 2013 är en äldre version av 2213, som en föregångare liksom, men är inte helt säker, ett filter med god renomé var/är det i alla fall.
Hur det vill med den saken, borta är det i vilket fall som helst.

Annons