Nya diskusar!

#1 - 29 december 2005 16:17
Nu har jag köpt mina första diskusar![:-138] Det är 2st "solid torquise" (osäker på stavningen), 2 st "pidgeon blod" och 2 st som jag tror var cobolt men jag är inte säker på det. Hörde att diskusar är stimmfiskar när dom är små så jag köpte 4 små diskusar och 2 större tror ni att dom större kommer att hålla sig för sig själv eller?:confused: Tänkte bara säja att jag äntligen skaffat diskus!:D
#2 - 29 december 2005 16:19
Välkommen till gänget...
#3 - 29 december 2005 16:37
Tack! Nu tänker jag på hur jag ska få diskusarna att överleva. 25% vattenbyte varje vecka. Det är nog bäst att skaffa sig en väldigt lång hävert. Ska jag mata diskusarna första dan eller låta dom vara? Har lite fryst artemia eller så kan jag kläcka artemia och ge
dom imorgon, fast artemia naupuliter är lite för små för diskus eller?
#4 - 29 december 2005 16:42
Nu har jag lagt i diskus-påsarna i akvariet! Dom är ganska skraja, alla har "tappat" sina färger så nu är dom bruna och rätt så fula.
#5 - 29 december 2005 16:58
[QUOTE=Hugin]Nu har jag lagt i diskus-påsarna i akvariet! [/QUOTE]

????????????????? Tänk på att det inte är några Guppis du skall "koppa in".
#6 - 29 december 2005 17:05
[QUOTE=Hugin]Nu har jag köpt mina första diskusar![:-138] Det är 2st "solid torquise" (osäker på stavningen), 2 st "pidgeon blod" och 2 st som jag tror var cobolt men jag är inte säker på det. Hörde att diskusar är stimmfiskar när dom är små så jag köpte 4 små diskusar och 2 större tror ni att dom större kommer att hålla sig för sig själv eller?:confused: Tänkte bara säja att jag äntligen skaffat diskus!:D[/QUOTE]

Hur stort akvarie ska dom simma i? :)
#7 - 29 december 2005 17:13

????????????????? Tänk på att det inte är några Guppis du skall "koppa in".

Om du nödvändigt måste lägga en komentar.... säg då istället hur han ska göra.

Hugin: Grattis och välkommen till gänget!
#8 - 29 december 2005 17:24
[QUOTE=p-ö][QUOTE=Hugin]Nu har jag lagt i diskus-påsarna i akvariet! [/QUOTE]

????????????????? Tänk på att det inte är några Guppis du skall "koppa in".[/QUOTE]

Jag vet att man ska koppa in diskus! Man ska koppa in guppies också eftersom vattnet i akvarie affären kan innehålla en massa medel. Jag har diskusarna i en guldfisk kupa...[:-92]!

Nej, dom ska bo i ett 450 liters kar! Det har rätt ph,ingen nitrit, ingen nitrat och tempraturen är runt 29 grader celcius. Något mer ni vill veta?
#9 - 29 december 2005 18:41
Välkommen in i Diskus Träsket.:D!!

Ska Diskusarna gå ensamma i det karet??:)
#10 - 29 december 2005 19:05
Nej dom ska gå (simma) med en pleco. Funderade på att köpa scalarer eftersom dom går ihop med diskus. Jag tror att det var marlaboro red, inte pidgeon blod efter som jag ser att den ena har börjat få vita fläckar i ett leopardmönster.
#11 - 29 december 2005 19:38
Nu har jag släppt i dom i akvariet och dom verkar trivas. Står vid rutan och kollar på en när man går förbi.[:-117]
#12 - 29 december 2005 20:52
[QUOTE=Hugin]Nu har jag släppt i dom i akvariet och dom verkar trivas. Står vid rutan och kollar på en när man går förbi.[:-117][/QUOTE]
MYCKET VÄLKOMMEN TILL DISCUSNÖRDARNA!!!:rolleyes: :rolleyes:

Dom är underbara..
Nu vet jag vad som väntar dej,du kanske säkert gör som jag gjorde...
vankar av och an,till och från baljan tills du har en djup fåra mellan sängen och akvariet...
:p
Lycka till med dina juweler...

lennart
#13 - 29 december 2005 22:51
[QUOTE=Hugin]Tack! Nu tänker jag på hur jag ska få diskusarna att överleva. 25% vattenbyte varje vecka. Det är nog bäst att skaffa sig en väldigt lång hävert. Ska jag mata diskusarna första dan eller låta dom vara? Har lite fryst artemia eller så kan jag kläcka artemia och ge
dom imorgon, fast artemia naupuliter är lite för små för diskus eller?[/QUOTE]

Grattis och välkommen!
25% vattenbyte varje vecka låter väldigt lite... Skulle rekomendera typ 35% var tredje dag. Eller 25% varannan dag. I alla fall tills de verkligen "kommit in" i karet.
Sug upp alla skit du hittar på botten.
Kör på fryst artemia. Men glöm inte att variera fodret...!

Lycka till!
#14 - 29 december 2005 23:17
välkommen ner i träsket :D
#15 - 29 december 2005 23:26
Jag fick höra att jag skulle byta vatten ca en gång i veckan. Då skulle jag byta 25-35%.
Har två eheim ytterfilter så vattenkvaliten är det inget fel på. Om man får en bra balans så är vatten byten onödiga fast det är väldigt svårt att uppnå denna balans.
#16 - 29 december 2005 23:33
välkommen in i vad jag tycker för egen del en av de dyraste hobbies jag vet....
i alla fall tid och pengamässigt...
men helt klart värt varenda sekund och krona!!
lycka till
#17 - 29 december 2005 23:40
Inte så dyrt pengamässigt! Iallafall om man jämför vad tv kostar! Vad är det som är dyrt som diskusarna behöver? Räkmix kan man göra själv fast artemia och röda mygglarver kostar ju lite. Men på sommaren kan man ju fånga levande foder till fiskarna om man kan frysa ner det så vore ju det problemet löst.
#18 - 29 december 2005 23:55
diskus inte dyrt??? :P du måste skämta frys foder 55:- förpkningen (artemia 113,4g) å all annat frysfoder ca 40-50kr å dom äter en förpackning i veckan nästan sen å hålla akvarierna rätt temp el-räkningen stiger så in i h*lv*te. å sen är ju inte fiskarna så billiga heller men de känns som att de inte är så farligt när man tänker på resten :P å desutom drar dom på sig fort sjuka.. sen så tar dom nå jävulskt me tid med alla vatten byten och ständig utfodring.. men men så är de å ha diskus :D
#19 - 30 december 2005 00:10
Om man har en vattenkran med termostat så tar vattenbytet inte så lång tid! Du kan variera kosten med nåt billigare eller så köper du ett "storpack" med frysfoder nästa gång du handlar. Akvariet hjälper ju till att höja tempraturen inomhus eftersom värmen inte bara försvinner. Hur många diskus har du? Det kan bero på hur många man har. Jag har "bara" 6 stycken diskusar och dom får artemia dom närmsta dagarna sen ska dom få räkmix, om dom vill äta det det vill säja...[:-27]!
#20 - 30 december 2005 01:11

Nu vet jag vad som väntar dej,du kanske säkert gör som jag gjorde...

vankar av och an,till och från baljan tills du har en djup fåra mellan sängen och akvariet...

:p

Lycka till med dina juweler...

lennart

hahahaha själv gick jag i sömnen och la mej framför akvariet :):)
#21 - 30 december 2005 11:21
[QUOTE=Hugin]Om man har en vattenkran med termostat så tar vattenbytet inte så lång tid! Du kan variera kosten med nåt billigare eller så köper du ett "storpack" med frysfoder nästa gång du handlar. Akvariet hjälper ju till att höja tempraturen inomhus eftersom värmen inte bara försvinner. Hur många diskus har du? Det kan bero på hur många man har. Jag har "bara" 6 stycken diskusar och dom får artemia dom närmsta dagarna sen ska dom få räkmix, om dom vill äta det det vill säja...[:-27]![/QUOTE]
jag har över 30st...
#22 - 30 december 2005 11:30
[QUOTE=Hugin]Jag fick höra att jag skulle byta vatten ca en gång i veckan. Då skulle jag byta 25-35%.
Har två eheim ytterfilter så vattenkvaliten är det inget fel på. Om man får en bra balans så är vatten byten onödiga fast det är väldigt svårt att uppnå denna balans.[/QUOTE]

25%-35% i veckan är klent. Jag bytte 50% en gång i veckan förrut. Har ett ytter och två innerfilter. Det var för lite.
Håll koll på fiskarna. Börjar de bete sig "onormal", säkrasate är att någon av dem slutar äta eller drar sig undan. Börja byta vatten oftare.

Mvh

Stefan
#23 - 30 december 2005 12:01
[QUOTE=Hugin]Om man har en vattenkran med termostat så tar vattenbytet inte så lång tid! Du kan variera kosten med nåt billigare eller så köper du ett "storpack" med frysfoder nästa gång du handlar. Akvariet hjälper ju till att höja tempraturen inomhus eftersom värmen inte bara försvinner. Hur många diskus har du? Det kan bero på hur många man har. Jag har "bara" 6 stycken diskusar och dom får artemia dom närmsta dagarna sen ska dom få räkmix, om dom vill äta det det vill säja...[:-27]![/QUOTE]

har en slang som ja kopplar direkt så de är ganska lugnt men tar ju ändå sin tid när man har några akvarier. det finns knappt några "storpack" att köpa här uppe finns med artemia. men den är så dyr och innehåller så mycke vatten att det inte lönar sig.. bor i lgh och kan inte riktigt styra tempen här inne. har på max men det är någon termostat som styr de så det blir så att jag värmer hela lghn med akvarierna :P
#24 - 30 december 2005 12:06
Vad är onormalt? Att dom beter sig knäppt eller? Jag har fått lära mig att om man byter mer vatten 35% så kan balansen i akvariet rubbas och allt går åt helvete. Det var åtminstone vad en släkting till mig sa, han hade också diskus. Men om man har fler fiskar mådste man byta vatten oftare samma gäller små fiskar tror jag.
#25 - 30 december 2005 12:22
[QUOTE=Hugin]Vad är onormalt? Att dom beter sig knäppt eller? Jag har fått lära mig att om man byter mer vatten 35% så kan balansen i akvariet rubbas och allt går åt helvete. Det var åtminstone vad en släkting till mig sa, han hade också diskus. Men om man har fler fiskar mådste man byta vatten oftare samma gäller små fiskar tror jag.[/QUOTE]

Onormalt:
Ändrar färg på fenor. Får mörka ögon. Magrar. Äter dåligt. Håller sig undan. Drar samman fenorna. Andas kraftigt.

Det går ju att få bra balans i akvariet om man har mycket växter/lite fiskar.
Men nu när de är mindre så är de väldigt känsliga på dåligt vatten...! I deras naturliga miljö så har de extremt rent vatten med mycket lågt ph som gör det svårt för bakterier att få fäste.

Jag skaffade själv diskus för 4:a månader sedan. Bytte ungefär som du får göra. Det får jag lida för nu. 2 har redan dött. Och en till är nog på väg. Byter oftare nu med märkbart resultat.
#26 - 30 december 2005 12:27
Räcker det om jag byter 20% på måndag och 25% på torsdag? Ska köpa röda mygglarver till dom men nu ska dom få artemia.
#27 - 30 december 2005 12:32
[QUOTE=Hugin]Räcker det om jag byter 20% på måndag och 25% på torsdag? Ska köpa röda mygglarver till dom men nu ska dom få artemia.[/QUOTE]

Jag hade kört 35% måndag+torsdag.

Röda mygglarver är godis för discus :) Inte väldigt näringsrikt dock...!
#28 - 30 december 2005 13:06
Men det innehåller järn. Fast dom kan bli beroende och jag vill inte att mina diskusar ska röka mygglarv.;) Men nu måste jag hitta ett bra recept på räkmix. Någon som vet vilket recept på räkmix som är nyttigt sammtidigt som diskusar gillar det? Matar ca 2 gånger om dan, är det för mycket eller för lite?
#29 - 30 december 2005 17:24
Hej Hugin!! Jag hälsar dig åxå välkommen till de discusfrälsta. Precis som du är jag alldeles grön på discus. Jag har haft mina i ca 1½ månad. Jag har gjort några tabbar vilka vissa går att se på olika trådar. Jag mitt pucko började helt oerfaren på akvarier med ungdiscus och dessutom VF enl säljaren. Hade initialt 10st varav en dog, anledning oklar det kanske bara var ett svagt ex... Fick dock en ny på garantin och valde då en annan sort + att jag köpte en till. Så idagsläget har jag 11 st. Jag kan åxå hålla med de andra. De kostar skjortan med all varierad mat och dessutom har mina den fula ovanan (*ler*) att vara kräsna. Så de pengar jag lagt ut på discusgranulat och d-allio flingfoder får väl tålamodet se om de klarar. Räkmixen men ffa artemia är smaskens. Av alla varningar tänker jag inte utfodra mina med oxhjärta.
Jag byter 30% en gång/vecka samt slamsuger och byter ca 50% engång/vecka. Detta är vad jag mäktar med och hittills verkar de nöjda... Har hittills klarat mig ifrån nitrit till min stora glädje.. men ibland undrar jag över tillförlitligheten..

Lycka till och som sagt välkommen till oss discusfrälsta//
#30 - 7 januari 2006 18:23
Här är en bild på en av mina diskusar!
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=578140#

Dom andra blev rädda för kameran.
#31 - 7 januari 2006 20:38
#32 - 7 januari 2006 20:50
Den var Fin.;)
Vilken sort??
#33 - 7 januari 2006 21:00
Hej..
Hugin hur stor är dina Diskusar???

Vad jag gissar av bilden du lagt ut så har jag några i samma storlek.
Dom matar jag 6-8ggr/dag och byter 20% vatten/dag..
Olad diskus är väldigt tålig jag har ett par som lekte idag i kran vatten.
Om du vill att dom ska växa så mata mycket och byt vatten.....
#34 - 7 januari 2006 21:04
Dom är väl en ca 11-14 cm. Sen har jag fyra stycken som är ca 7 cm. dom får artemia ca 3-4 gånger om dan och räkmix ibland. Men jag vill inte övermata dom så hur mycket ska jag ge dom? Har några neontetror som äter upp resterna.
#35 - 7 januari 2006 21:06
[quote=Jerry]Vilken sort??[/quote] Red scribbled.
#36 - 7 januari 2006 21:07
http://www.zoonen.com/res/user/567742/galleri/578418/diskus007_orig_SE.jpg Den lilla diskusen är en marlaboro red. Jag köpte dom på akvarielagret.
#37 - 8 januari 2006 09:09
Dina Red scribbled var välldigt fina.:D
vad fick du ge för dom?
Å var köpte du dom?
(Köpte du alla på Akvarielagret),??
#38 - 8 januari 2006 20:02
Japp! Men nästa gång så köper jag dom av en uppfödare. Red scribbled kostade ca 500 kr.
#39 - 9 januari 2006 05:55
Hungriga diskusar!

Mina diskusar är jämt hungriga! Dom äter ur handen och tigger mat när man går förbi!:D
Här är en bild när dom får artemia: http://zoonen.se/perzoonen/visabild.asp?oid=579955#
#40 - 12 januari 2006 05:05
Hur mycket mat ska dom ha per dag? Brukar ge dom så mycket dom äter på 1-2 minuter. Här är en marlboro red:
http://zoonen.se/res/user/567742/galleri/579961/cimg2557_orig_SE.jpg
#41 - 13 januari 2006 18:32
hm. välkommen. jag är lika färsk som dig. dock söker jag mkt mer info än vad jag hittat i böcker. jag gillar å läsa i forum som detta. fast söker efter ett med endast diskus. diskusfisk.nu eller något sådant blev jag tippsad om men har begränsad åtkomst till internet så jag hinner inte söka runt. någon som kan ge mig korrekt adress till svenska diskus forum å maila dessa till mig här på zpet ? tack på förhand. wracker

Annons