Nya fiskar

#1 - 20 december 2003 18:46
Heej jo det är så här då att jag ska ta och skaffa lite fiskar te mitt akvarium. Alla har dött utom två. Jag har bara en sebra fisk och en mal kvar nu. Sebra fiskar lever i flok har jag läst....och min har levt ensam nu rätt länge.[:-28]Så min fråga är nu vad ska jag skaffa för fiskar tycker du? Akavariumet är inte så stort typ som en skolbänk om du nu kan tänka dig ett rätt litet.......
Och om nu den här sebra fisken kommer komma utanför floken om jag skaffar nya?? Vill inte göra den ensamare en vad den redan är....[:-118] Jag vill ha svar rätt snabbt för om du inte kan så mycket om fiskar kan du ju ändå ge förslag på vad du tycker är fina fiskar.[:)]
[:-96]
<font color="pink"></font id="pink">Ha det såå sööt alla fisk vänner[:-96]
#2 - 20 december 2003 20:00
VERKLIGEN INGEN SOM KAN SVARA?!
Skulle bli väldigt gla da.
[:-60]Hoppas ni svara fisk vänner![:-60]
#3 - 20 december 2003 20:04
<font color="red">Jag tycker du först och främst skall ta reda på varför dina tidigare fiskar har dött.</font id="red">
#4 - 20 december 2003 20:13
Mmm dom fick väl för lite mat pågrund av att det var rätt många fiskar i akavriumet. Sen så var det några som var på varandra och bet och så....Så dom dog ju.
Och från det gamla överlevde bara en sebra fisk av fyra fem.
Och två malar.
Andra gången så dog dom första slödstjäratarna av någon konstig sjukdom som började med prickar.
Innan dom dog dog min Schalar.....[:-28]
Ja sen blev det så att den ena malen dog också.
Nu lever bara sebra fisken och malen.
Men vaddå sånt händer ju ibland och liksom dom som har varit med jämt lever ju än..................
Vad ger deta då??[:-55]
Snälla du svara är du super sööt[:-64]
#5 - 20 december 2003 20:20
Hej!
Det skulle vara enklare att svara om man visste lite mer om ditt akvarium.
Hur stort är det? Du kan mäta längd, bredd och höjd, så kan man räkna ut hur många liter det är.
Det finns mycket som är bra att veta för att veta vilka fiskar som skulle kunna trivas.( t. ex. filtrering, belysning, vattenvärden, temperatur)
Man kan också fundera lite på varför dina fiskar blev sjuka(?) och dog. Det kan ju vara så att du behöver ändra på något först, innan du skaffar fler fiskar, så att det inte blir så igen.

Sebrafisken skulle absolut få komma med i stimmet om du köper nya. Det bör du göra, för stimfiskar ska inte leva ensamma. De trivs inte då.

MVH Annika
#6 - 20 december 2003 20:23
Jga hade i så fall köpt lite fler zebrafiskar och kanske några tetror, kanske kardinal eller någon av de mindre om du inte har så stort kar eller kanske någon dvärgciklid, fjärilciklid eller kakadue ciklid
#7 - 20 december 2003 20:25
Tack såå mycket annika!!
Jag vet inte riktigt men det är i alla fall jummet vatten...... storleken ve jag inte riktigt...Kan du förstå om jag säjer lika stort som såna i djuraffärer.
Kanske dog dom för att det var skitigt eller något?
Ska i alla fall städa mitt akvarium på måndag.
Vet du om algerna försvinner sen efter man har skrubbat??
Många frågor men mycket svar på ett inlägg!!
Tackar för alla fina tips!=)
#8 - 20 december 2003 20:25
<font color="red">Hur länge har karet varit igång? Vad kör du för filter?

Om du haft sjukdommar osv hade i alla fall jag tagit upp ALL inredning och kokat, stenar och grus. Sköljt växter tagit upp hela akvariumet och satt ned i badkaret och tvättat rent ORDENTLIGT.

Sedan köper du fiskar som inte är för stora och som inte är agressiva!
Gå och kolla på fiskar i affären som ser intressanta ut, fråga oss här på forumet eller i affären om fiskarna är OK (fråga helst här eftersom det förekommer djuraffärs ägare som lurar kunder). Fråga också om fiskarna du köper PASSAR med varrandra! Som du kanske förstår kan du inte bara köpa de finaste fiskarna.
Hur stort är akvariumet? Mät Längden, Bredden och Höjden i <b>Decimeter</b> och gångra ihop dom. </font id="red">
#9 - 21 december 2003 10:20
Tack för alla fina tips ska ha deta med mig!!
Big kram te alla som gav mig såå bra tips!!=)

Annons