Nya fiskar!!

#1 - 13 mars 2006 12:52
Igår köpte jag mina första fiskar!! de är jättesöta och simmar som galningar.
Har fyra guppy som heter Simba, Rut, Måns och Rosita och två platy vid namn Adam och Eva.
Undrar nu bara hur lång tid det tar innan de förökar sig?!
#2 - 13 mars 2006 14:37
Hej! Från när dem para sig till dem föder är 24 - 30 dagar och om du vill att många yngel ska överleva så ska du ha mycket flyt växter eller en födkasse eller ett litet extra akvarium.

//Adamb
#3 - 13 mars 2006 17:07
okej...tack för svar!!
#4 - 14 mars 2006 12:24
Många gånger kan honorna redan vara på smällen när du köper dom, då blir det beisar tidigare, om dom inte gått i akvarium med enbart andra honor.
#5 - 14 mars 2006 18:46
det har dom tror jag...
#6 - 14 mars 2006 18:54
Det tog två dagar efter vi köpte dom som våra platy släppte yngel
#7 - 15 mars 2006 19:17
oops, men det kommer nog inte att hända så snabbt, efter som att jag har haft de i 4 dagar...hur många var det då?
#8 - 15 mars 2006 22:06
jag tror jag har rekordet på att dom föder snabbt.. jag köpte en blackmolly hona för min andra dog.. när jag var på väg häm från fiskafären så såg jag att honan hade födigt i påsen :)
#9 - 16 mars 2006 08:22
[QUOTE=sonsam]Många gånger kan honorna redan vara på smällen när du köper dom, då blir det beisar tidigare, om dom inte gått i akvarium med enbart andra honor.[/QUOTE]

Yep! Det har hänt min kompis med en svärdbärare :)

Sofan: hur stort är akvariet? Det låter som lite för många fiskar i ett nystartat akvarium, så jag rådar dig att mata sparsamt och hålla koll på nitriten i några veckor framöver så det inte händer nånting otrevligt.

Annars borde du om nån månad utöka antalet honor. Det ska alltid vara fler honor än hanar av ungfödare. Annars blir honorna slitna och dör i förtid.

Lycka till!

Annons