[quote=batski]Hmm, en del mediciner slår ju ut bakteriefloran, vilket kan tom vara farligare än vissa sjukdomar...
Det finns dock preparat som är stressdämpande och som man kan tillsätta vid flyttning av fiskar:
http://www.jbl.de/index_uk.html
Jag brukar koppa in fiskarna i minst en timme.
Fiskar som av någon anledning har försvagad immunförsvar är mer mottagliga för både parasiter och sjukdomar.
Vilka fiskar har du? Du har nämnt black molly. De trivs bäst i fall du har lite salt (utan jod) i vattnet och blir mindre mottagliga för sjukdomar då.[/quote]
Ja, jag vill som sagt helst inte hälla i något utan att det är helt nödvändigt. Och denna gången fick fiskarna flytta in utan att jag tillsatte något och det verkar ha gått bra än så länge.
Jag koppade in de nya under ca 1 timme.
Några Black Molly har jag inte kvar. De dog allihopa efter att den första fått vita prick. Det var första gången jag fick någon sjukdom i karet så jag reagerade alldeles för sent på att någon fisk var sjuk.
Nu har jag: Platy, glödbandstetra, en liten mal och två amanoräkor.
Brukar tillsätta lite salt vid vattenbyte och det görs ungefär var 10:e dag.
Det verkar ju ha gått bra denna gången. Funderar på om det är för att jag inte har köpt fiskarna från en affär utan från en privat akvarist. De är kanske mindre stressade överhuvudtaget när de har fått växa upp i lugn och ro utan att flyttas runt.