Nya fiskar

#1 - 20 mars 2006 11:58
Nästan varje gång jag har köpt nya fiskar har det blivit problem. Vita prick, svamp etc. I stort sett varje gång har det dött några fiskar och det är så himla tråkigt.:( Nu verkar alla befintliga fiskar må fint och värdena i akvariet är bra och ikväll ska jag åka och hämta lite nya platy hos en kille här i Gbg.

Nu skulle jag behöva konkreta tips på hur jag bäst gör för att allt ska gå bra när de släpps ner i akvariet. Koppa vatten men sedan? Ska jag tillsätta något i akvarievattnet för att förebygga sjukdom?
#2 - 20 mars 2006 12:24
Hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Hur länge har akvariet varit igång?
Det kan ju vara något problem med ditt vatten. :(

Hur gör du inkoppningen? Hur lång tid tar den? Tror i och för sig inte det är inkoppningen som är problemet. Men när jag koppar in, så lägger jag påsen i vattnet. Efter ca 10 min tillsätter jag 1 dl vatten, samma sak efter 20 och 30 min. Efter 40 min så häller jag ut allt vatten i en hink och lägger ner fisken i akvariet. Vad jag hört så är det viktigt att vattnet i påsen inte hälls ut i akvariet. :)

Handlar du alltid på samma ställe? I såna fall kan det ju vara värt att pröva något annat ställe. ;) Själv brukar jag köpa mina fiskar där jag kan vara någorlunda säker på att fiskarna är friska...
#3 - 20 mars 2006 15:15
jag tömmer ut allt vatten i akvariet

samt jag kör ca 50cl var 5 min ... men innan jag koppar så låter ja påsen ligga i för o jämna ut tempraturen i 10-15min
#4 - 20 mars 2006 15:20
har du någon koll på dina vattenvärden?

det med o koppa in fiskarna har ja fått för mig att det är lite överdrivet.. ja gör ungefär sopm mayday men ja vet folk som bara häller i fisken med en gång dom kommer hem, och det har aldrig varit nåt problem..
nu säger ja inte eller tipsar folk att göra så men... ja ni förstår nog va ja menar
#5 - 20 mars 2006 16:12
Lösningen är karantän.
Har du inte den möjligheten så kolla pH där de är och vad du har.
Är fiskarna någon timme i påsen kan pH där sjunka mycket och du koppar in för snabbt som lägger grunden till att fiskens immunförsvar försämras än mer än av stressen att flyttas.
#6 - 20 mars 2006 17:08
Tack för alla svar!

Jo, jag har koll på vattenvärdena nu. Men har väl i ärlighetens namn inte haft så bra koll tidigare. Akvariet har varit igång i 8 månader. Koppning har jag gjort så som mmm. Jag får göra så ikväll med och hoppas att det går bra.

Tyvärr har jag inte möjlighet att ha dem i karantän, annars känns det som att det vore den allra bästa lösningen.
#7 - 20 mars 2006 18:25
Jag hade en kampfisk i karantän i en plastlåda. Flajboxar kanske kan fungera, fiskarna ska ju bara vara där i några dagar.
#8 - 20 mars 2006 18:28
en dum fråga kanske men ska man ha samma akvarievatten i karantänakvariet som i de vanliga akvariet ??? eller ska man bara observera att fiskarna inte är sjuka?
#9 - 20 mars 2006 18:48
Huvudsaken är nog att vattnet är rent och att det passar för fisk.
#10 - 20 mars 2006 19:09
jo men vad är vitsen o ha dom i karantän?
#11 - 21 mars 2006 07:22
Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret så blir det lättare att flytta över fisken sen. ;)
(Använder inte själv karantän, däremot har de fiskarna i karantän ca 3 veckor där jag brukar handla.)

Inkoppning är kanske inte jätteviktigt ifall man handlar fisken på ett ställe där de har samma temperatur och vattenvärden som hemma. Men det är ju enkelt och kostar inget, så jag tycker inte det finns någon anledning att inte göra det.
Att man helst inte ska hälla i vattnet från påsen är väl mest för att det vattnet hinner bli ganska nedsmutsat. Men det kan ju också vara lite beroende t.ex. på hur lång tid det tar att komma hem med fisken.

[quote=Tintomara]Jo, jag har koll på vattenvärdena nu. Men har väl i ärlighetens namn inte haft så bra koll tidigare. Akvariet har varit igång i 8 månader.[/quote]
Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. :) Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

/Mattias
#12 - 21 mars 2006 07:37
[quote=mmm]Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret [/quote]

Håller med ovanstående till 100%, man uppnår att risken få in olika parasiter som Ichthyophthirius multifiliis (Vitapricksjukan), eller andra parasiter i det parasitfria akvarie där fisken skall tillbringa återstoden av sitt liv! En del tror att stress framkallar Vitapricksjukan, men det är en sanning med modifikation, en stressad fisk blir lättare mottaglig för parasiterna, men har man fått in dom i akvariet tar det inte lång tid innan samtliga fiskar blivit drabbade, stressade eller inte! Så ett karantänakvarium är att föredra om man vill ha ett friskt fiskbestånd!:D
#13 - 21 mars 2006 13:30
[quote=mmm]Vitsen med karantän är att om de nya fiskarna får någon sjukdom, vilket kanske tar en vecka att bryta ut, så ska man inte riskera att smitta övriga fiskar. Det är egentligen inte för de nya fiskarna man använder karantän, utan för att skydda de man har sen tidigare. Sen är det lättare att medicinera ifall de nya fiskarna skulle bli sjuka... Jag skulle gissa att det vanliga är att fiskarna går i karantän ett par veckor(?). Det kan ju vara vettigt att ha samma vatten i karantänkaret så blir det lättare att flytta över fisken sen. ;)
(Använder inte själv karantän, däremot har de fiskarna i karantän ca 3 veckor där jag brukar handla.)

Inkoppning är kanske inte jätteviktigt ifall man handlar fisken på ett ställe där de har samma temperatur och vattenvärden som hemma. Men det är ju enkelt och kostar inget, så jag tycker inte det finns någon anledning att inte göra det.
Att man helst inte ska hälla i vattnet från påsen är väl mest för att det vattnet hinner bli ganska nedsmutsat. Men det kan ju också vara lite beroende t.ex. på hur lång tid det tar att komma hem med fisken.

Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. :) Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

/Mattias[/quote]

tack så mycke för svaret.. de va kloka ord.. och en väldigt bra ide faktiskt..
#14 - 21 mars 2006 18:31
[quote=mmm]Ok, då beror det inte på att det är ett nystartat kar i alla fall. :) Men hur lång tid tar det innan fiskarna blir sjuka efter att du köpt dem? Rör det sig om ett par dagar eller ett par veckor?

/Mattias[/quote]

Ja, det har varit lite olika. När jag köpte Black Molly fick en av dem vita prick efter ca två dagar och lyckades sedan smitta ner i stort sett alla fiskar, både gamla och nya. Annars tycker jag nog att det är framförallt de gamla fiskarna som har drabbats hårdast, kanske efter en vecka eller så.

Nu koppade jag in de nya fiskarna, som jag köpte igår, ganska långsamt och försiktigt. Killen som jag köpte dem av talade om att han har ganska lågt ph värde i sitt akvarium och själv har jag lite högre. Så det var bra att få veta. De verkar må bra idag och de gamla fiskarna också, men jag håller noggrann koll på dem nu.

Har sett att det på en hel del medicinerings-flaskor står att man kan använda dem i förebyggande syfte när man installerar nya fiskar i sitt akvarium. Själv vill jag helst inte hälla i för mycket "medel" i onödan, jag menar det är svårt att veta vad just dessa fiskarna skulle kunna sprida för sjukdom och då känns det dumt att medicinera mot något annat. Eller, vad säger ni?
#15 - 22 mars 2006 08:06
Jag tycker inte du ska behöva hälla i medicin i förebyggande syfte.

Har du alltid handlat på samma ställe tidigare? I såna fall verkar det ju vara problem med fisken därifrån... Har inte affären någon egen karantän så tycker jag det är bra ifall du själv kan ordna med en. Detsamma gäller nog också ifall du köpt privat, ifall det inte är från någon person som du vet har bra koll på sina fiskar.
#16 - 22 mars 2006 08:28
[QUOTE=Tintomara]Har sett att det på en hel del medicinerings-flaskor står att man kan använda dem i förebyggande syfte när man installerar nya fiskar i sitt akvarium. Själv vill jag helst inte hälla i för mycket "medel" i onödan, jag menar det är svårt att veta vad just dessa fiskarna skulle kunna sprida för sjukdom och då känns det dumt att medicinera mot något annat. Eller, vad säger ni?[/QUOTE]

Hmm, en del mediciner slår ju ut bakteriefloran, vilket kan tom vara farligare än vissa sjukdomar...

Det finns dock preparat som är stressdämpande och som man kan tillsätta vid flyttning av fiskar: http://www.jbl.de/index_uk.html

Jag brukar koppa in fiskarna i minst en timme.

Fiskar som av någon anledning har försvagad immunförsvar är mer mottagliga för både parasiter och sjukdomar.

Vilka fiskar har du? Du har nämnt black molly. De trivs bäst i fall du har lite salt (utan jod) i vattnet och blir mindre mottagliga för sjukdomar då.
#17 - 22 mars 2006 08:41
[quote=batski]Hmm, en del mediciner slår ju ut bakteriefloran, vilket kan tom vara farligare än vissa sjukdomar...

Det finns dock preparat som är stressdämpande och som man kan tillsätta vid flyttning av fiskar: http://www.jbl.de/index_uk.html

Jag brukar koppa in fiskarna i minst en timme.

Fiskar som av någon anledning har försvagad immunförsvar är mer mottagliga för både parasiter och sjukdomar.

Vilka fiskar har du? Du har nämnt black molly. De trivs bäst i fall du har lite salt (utan jod) i vattnet och blir mindre mottagliga för sjukdomar då.[/quote]

Ja, jag vill som sagt helst inte hälla i något utan att det är helt nödvändigt. Och denna gången fick fiskarna flytta in utan att jag tillsatte något och det verkar ha gått bra än så länge.

Jag koppade in de nya under ca 1 timme.

Några Black Molly har jag inte kvar. De dog allihopa efter att den första fått vita prick. Det var första gången jag fick någon sjukdom i karet så jag reagerade alldeles för sent på att någon fisk var sjuk.

Nu har jag: Platy, glödbandstetra, en liten mal och två amanoräkor.

Brukar tillsätta lite salt vid vattenbyte och det görs ungefär var 10:e dag.

Det verkar ju ha gått bra denna gången. Funderar på om det är för att jag inte har köpt fiskarna från en affär utan från en privat akvarist. De är kanske mindre stressade överhuvudtaget när de har fått växa upp i lugn och ro utan att flyttas runt.
#18 - 22 mars 2006 08:43
Låner tråden litt

Hvor lenge bør man egentlig ha fisken/e i karantenekar for å være sikker på at de ikke bærer på smitte?
#19 - 22 mars 2006 09:04
[QUOTE=Tintomara]Ja, jag vill som sagt helst inte hälla i något utan att det är helt nödvändigt. Och denna gången fick fiskarna flytta in utan att jag tillsatte något och det verkar ha gått bra än så länge.[/QUOTE]

Acclimol är inte farligt och har man haft problem kan det vara bättre att ta det säkra före det osäkra. Mina fiskar har haft tur så hittils har det aldrig varit några problem vid inflyttning, så jag har inte sett nån anledning att tillsätta det. Jag har däremot tillsatt nån droppe vattenberedningsmedel (verkar även lite stressdämpande) i påsen vid flytt av känsligare och lättstressade fiskar.

[QUOTE=Tintomara]Det verkar ju ha gått bra denna gången. Funderar på om det är för att jag inte har köpt fiskarna från en affär utan från en privat akvarist. De är kanske mindre stressade överhuvudtaget när de har fått växa upp i lugn och ro utan att flyttas runt.[/QUOTE]

Skönt att det har gått bra :) Om jag vore du skulle jag nog vara lite skeptisk mot den akvariebutiken där du annars har handlat...
#20 - 22 mars 2006 10:43
Hur länge kan fiskarna gå i ett karantänakvarium som är alldeles för litet för dem egentligen ( vilket väl oftast är fallet- mitt är på ca 15 l) och hur går det om man tex köper tv par av en revirhävdande art och stoppar ner dem i ett litet akvarium? Jag menar, det är väl kanske inte så smart att köpa det ena paret först och det andra senare eftersom det ena paret då kommer att vara hemmastatt i huvudakvariet när man släpper i det andra och då blir det väl slagsmål så det står härliga till?

/ Maria
#21 - 22 mars 2006 11:00
[QUOTE=Björken]Hur länge kan fiskarna gå i ett karantänakvarium som är alldeles för litet för dem egentligen ( vilket väl oftast är fallet- mitt är på ca 15 l) och hur går det om man tex köper tv par av en revirhävdande art och stoppar ner dem i ett litet akvarium? Jag menar, det är väl kanske inte så smart att köpa det ena paret först och det andra senare eftersom det ena paret då kommer att vara hemmastatt i huvudakvariet när man släpper i det andra och då blir det väl slagsmål så det står härliga till?

/ Maria[/QUOTE]

Det största problemet jag ser är ändå ammoniak och nitrit i karantänakvariet eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora i det.

Vad gäller de tvår paren så känns det rent spontant som att det faktiskt kan vara bättre att skaffa ett par först och vänta med att skaffa par nummer 2 tills de första två hittat varandra och bildat par.
#22 - 22 mars 2006 11:09
[quote=batski]Det största problemet jag ser är ändå ammoniak och nitrit i karantänakvariet eftersom det inte finns nån etablerad bakterieflora i det.

Vad gäller de tvår paren så känns det rent spontant som att det faktiskt kan vara bättre att skaffa ett par först och vänta med att skaffa par nummer 2 tills de första två hittat varandra och bildat par.[/quote]

Ja, kanske det......

Ammoniak och nitrit kan väl motverkas om man bara häller i tillräckligt med nitrivec under tillräckligt många dagar, eller kan det aldrig ersätta en etablerad bakteriekultur?
#23 - 22 mars 2006 12:46
[QUOTE=Björken]Ja, kanske det......

Ammoniak och nitrit kan väl motverkas om man bara häller i tillräckligt med nitrivec under tillräckligt många dagar, eller kan det aldrig ersätta en etablerad bakteriekultur?[/QUOTE]

Nej inte riktigt, tyvärr. Men det beror förstås även på storleken på akvariet och på hur många och hur stora fiskar det är. Möjligtvis är Denitrol effektivare än Nitrivec, men jag skulle ändå inte förlita mig helt på den. Och så måste man även ha filter i det lilla akvariet förstås.

Det du skulle kunna göra är att krama lite skit ur ditt inkörda filter i karantänakvariet. Det lär vara den effektivaste bakteriekulturen :)
#24 - 22 mars 2006 14:01
Om man matar VÄLDIGT sparsamt då? Och häller i Nitrivec.....
#25 - 22 mars 2006 14:04
Byter man bara vatten ofta så behöver man väl inte hålla på med allt detta för att få karantänakvariet att fungera? :confused: Tycker det låter väldigt krångligt...

Nu har jag inte haft något karantänkar, men om jag skulle ha det så skulle jag bara tagit vatten från huvudkaret, samt satt i en luftpump eller ett litet filter och ev. värmare. Sen hade jag sett till att inte mata så mycket och bytt kanske 30-40% av vattnet varannan dag. Så har jag gjort med yngel och det har fungerat bra, kan inte tro att det skulle vara någon skillnad med ett karantänakvarie. Jag hade också sett till att ha i alla fall tre sidor täckta så fiskarna har det lugnt.
#26 - 22 mars 2006 14:05
[QUOTE=Björken]Om man matar VÄLDIGT sparsamt då? Och häller i Nitrivec.....[/QUOTE]

Jo du måste mata väldigt sparsamt i så fall. Och håll koll på nitriten. Har du filter till karantänkaret?
#27 - 22 mars 2006 14:14
[QUOTE=mmm]Sen hade jag sett till att inte mata så mycket och bytt kanske 30-40% av vattnet varannan dag.[/QUOTE]

Det tycker jag låter omständligt :)
#28 - 22 mars 2006 14:15
[quote=batski]Jo du måste mata väldigt sparsamt i så fall. Och håll koll på nitriten. Har du filter till karantänkaret?[/quote]

Ja, jag har ett bottenfilter till det.
#29 - 22 mars 2006 14:20
[quote=batski]Det tycker jag låter omständligt :)[/quote]
Hmm, det du nog rätt i... [:o] Fast är det ett litet kar så är det enkelt gjort. :D

Annons