Nya fiskar

#1 - 8 april 2007 17:12
Jag flyttade mitt akvarie förra sommaren och fick efter det problem med sjuka fiskar som dog, jag köpte nya men de dog också. Nu verkar det som om jag fått bukt med problemet. Jag fick rådet att börja byta regelbunden med vatten, varje vecka. och inte köpa in fler fiskar tills det verkade gå bra.
Nu verkar det gå bra. Jag ska även ta och inhandla lite nya växter tänkte jag. Något jag bör tänka på när de nya fiskarna ska sättas in. Det har gått flera månader sen de gamla fiskarna dog, så det har inte dött några på väldigt länge.
Växterna känns som de växer bra med tanke på vad de gått igenom.
Just nu finns det ett par neontetror, en svärdbärare, en (ancistrust tror ja de är, eller i alla fall något liknande) och två khuli ålar och en tigerbarb
Jag har planer på att införskaffa ett par praktbotior och ett par neonisar och ett par svärdbärare nu första gången, blir det för mycket, bör jag kanske börja med en art och vilken ska jag börja med i så fall.
Det är ett 200>Liters akvarium och där jag bodde innan hade jag:
3 botior
5 guppy
5 svärsbärare
1 ankistruts
2khuliålar
5tigerbarber
10 tal neonisar

Jag har även tänkt slänga i vattenberedningsmedel och näring för växterna
Jag kan tänka mig att andmaten suger en del näring för jag rensar det varje vecka och det blir fullt med andmat.

Låter detta ok eller är det något jag bör ändra på.
#2 - 8 april 2007 21:12
dina barber är stimfiskar så köp ett gäng sådana typ 5
några till tetror skulle inte skada
#3 - 8 april 2007 22:36
Hej hej.

Tycker din lista låter ok! Om jag uppfattar dig rätt så har du bara 7 fiskar i idag. Och det kan nog vara bra att låta det vara 7 fiskar tills du är helt säker på att allt är bra i karet.
Sedan så rekomenderar jag dig att öka på stimfiskarna först. Botiorna kan bli rejält stora, men de växer långsamt. (om du nu menar praktbotia) Så köper du 3 stycken mindre så kan de gå i ett 200 liters ett bra tag!

Intruducera de nya fiskarna lungt och försiktigt, och ha inte bråttom. Sköt dina veckovattenbyten (runt 30% vatten). Så komemr det gå bra att stoppa ner de fiskar du listar.

Lycka till!
#4 - 9 april 2007 07:54
kan man ha tigerbarber med guppy och neontetror??men e inte barberna aggresiva,?jamena biter dom inte på fenorna då??
#5 - 9 april 2007 08:51
Tigerbarberna kan vara besvärliga mot andra fiskar och bita fenor men om du har många kan det gå bra, jag skulle nog göra som mayday säger och köpa fler av dom.
#6 - 9 april 2007 13:51
okej
#7 - 9 april 2007 14:30
Anledningen till att fiskarna dog var med all säkerhet att den nyttiga bakteriefloran gick förlorad i flytten. Du kanske inte tillsatte bakteriekultur eller matade sparsamt. Det ska man göra varje gång man startar upp ett akvarium och det är ännu viktigare om man, som du i det här fallet, är tvungen att ha för många fiskar redan från första början. Då är det även viktigt att skaffa sig ett nitrittest så man håller koll på nitrithalterna. Efter lite drygt en månad brukar akvariet vara färdigcycklat.

Nu till din fisklista. Både neontetror och tigerbarber är stimfiskar så de bör var fler. Men tigebarber kan vara rätt aggro och ingen bra kombination att ha tigerbarber i samma akvarium som guppy. Har du funderat på att omplacera barben eller lämna tillbaka den till affären? En del affärer tar emot fiskar.

Om jag vore du skulle jag börja med en art i taget. Varför inte börja med 8 neontetror så du får iaf 10 stycken i akvariet?

Beträffande parktbotiorna så är ditt akvarium för litet för dem. Även de är stimfiskar och borde vara minst 4-5 st. Men det finns många andra trevliga botior som inte blir så stora.

Annons