Nya fiskar Altumskalarer !!

#1 - 9 mars 2006 17:04
[FONT=Comic Sans MS]Tjena ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Fyndade lite i stan idag, kom hem med 5 riktigt stora altumskalarer !! :D[/FONT]
#2 - 9 mars 2006 17:06
Bra jobbat :) Ser fina ut!

Vad gav du för dem?
#3 - 9 mars 2006 17:16
riktigt fina. vill oxå ha sånna i framtiden i mitt discus kar..
är 140kr billigt för altum?? finns i nol nämligen för de priset, o han garanterade att de va riktiga altum
#4 - 9 mars 2006 17:26
riktigt tjusiga!

hur stora är dem? eller hur högt är karet de går i?
#5 - 9 mars 2006 18:50
[quote=smurfmats]riktigt tjusiga!

hur stora är dem? eller hur högt är karet de går i?[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Jag gav 800 för dom 5 jag hittade (köpte av en kille i malmö på annons på blocket).[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom simmar numera i mitt 540 liters som då är 60 cm högt så dom kan sträcka på sig ordentligt.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Den största mätte jag till 33 cm hög !! :D[/FONT]
#6 - 9 mars 2006 18:52
Lägg märke till på bilden till höger så simmar en 20 cm´s diskus ;)
#7 - 9 mars 2006 18:57
[QUOTE=andreassofus]riktigt fina. vill oxå ha sånna i framtiden i mitt discus kar..
är 140kr billigt för altum?? finns i nol nämligen för de priset, o han garanterade att de va riktiga altum[/QUOTE]

Om du vill kunna bedöma om de är Altum själv så kan du se det på "bucklan" i pannan, fast det visste du nog redan :D.
#8 - 9 mars 2006 19:10
33 cm hög!!! shit...har aldrig sett en sådan stor scalar
#9 - 9 mars 2006 19:19
[FONT=Comic Sans MS]Jag trodde inte riktigt säljaren när han sa han måttat 30 cm med tumstock utanpå akvariet.[:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men det visade sig vara sant då jag mätte 33 cm från topp till botten med fisken i håven. :)[/FONT]
#10 - 9 mars 2006 19:38
[quote=figo]Om du vill kunna bedöma om de är Altum själv så kan du se det på "bucklan" i pannan, fast det visste du nog redan :D.[/quote]

nej de visste ja inte.. men ja vet att de finns en annan sort som är identisk mästan.. har läst e tråd här om folk som har altum och nån annan säger att den inte alls e altum.. fina är dom i vilket fall
#11 - 9 mars 2006 19:45
ja kan inte sluta o kolla på dom.. de va dom finaste fiskarna ja har sett typ..
blev faktiskt lite fundersam nu om ja ska köpa sånna istället för discus ...hmm
är altim lika svåra o hålla som discus??

åååh nej de får bli discus till o börja med :D
#12 - 9 mars 2006 19:49
Jag tycker att mina "vanliga" skalarer är snyggare än discus men det beror nog bara på att jag har dem, hade jag haft discus hade jag antagligen föredragit dem =) Det är nog tur att man blir lite partisk så man inte tycker att gräset är grönare på andra sidan jämt ;)
#13 - 9 mars 2006 19:50
[quote=join4t]Jag tycker att mina "vanliga" skalarer är snyggare än discus men det beror nog bara på att jag har dem, hade jag haft discus hade jag antagligen föredragit dem =) Det är nog tur att man blir lite partisk så man inte tycker att gräset är grönare på andra sidan jämt ;)[/quote]

hehe ja :) då finns de bara en sak att göra.. köpa dåda sorterna och antigen ha dom i samma akvarium eller så får ja köpa ytterliggare ett akvarium [:o]
#14 - 9 mars 2006 19:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Puh, vicken tur, äntligen fick du skalarer!! För du hade ju inga innan!! ;) [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Skickar upp en bild på Rocky (från filmen, "Eye of the tiger" med Survivor).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Den ende överlevaren av våra 250 skalaryngel [B)] ! Ha lite överseende för att bilden är pyttig. Rocky är bara två å en halv vecka gammal och 7 mm...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Dom såg fina ut förresten!! :D [/COLOR][/FONT]
#15 - 9 mars 2006 20:25
Rocky var en söt liten filur! Ni har lyckats med fler scalareyngel än vad jag har gjort i alla fall [:o]
#16 - 9 mars 2006 20:33
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Puh, vicken tur, äntligen fick du skalarer!! För du hade ju inga innan!! ;) [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Skickar upp en bild på Rocky (från filmen, "Eye of the tiger" med Survivor).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Den ende överlevaren av våra 250 skalaryngel [B)] ! Ha lite överseende för att bilden är pyttig. Rocky är bara två å en halv vecka gammal och 7 mm...[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Dom såg fina ut förresten!! :D [/COLOR][/FONT][/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Så dom andra jag hade var inga skalarer då ? :confused: :mad: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har förresten ett par hundra små som är säljklara om en månad då är du välkommen ner och köpa dig några RIKTIGA skalarer Maria ;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rocky [/COLOR]var en fin prick....såna har jag fått några i varje kull men dom åkte ut tidigt varje gång det var sorteringsdax :D !![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Förra kullen jag födde upp där var den en "rocky" som fick hänga med tills han var 3 månader men då vart den jäklen fortfarande bara 2 cm stor så då åkte han till liemannen på köksbrädan :D[/FONT]
#17 - 9 mars 2006 20:41
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Så dom andra jag hade var inga skalarer då ? :confused: :mad: [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har förresten ett par hundra små som är säljklara om en månad då är du välkommen ner och köpa dig några RIKTIGA skalarer Maria ;) [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rocky [/COLOR]var en fin prick....såna har jag fått några i varje kull men dom åkte ut tidigt varje gång det var sorteringsdax :D !![/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Förra kullen jag födde upp där var den en "rocky" som fick hänga med tills han var 3 månader men då vart den jäklen fortfarande bara 2 cm stor så då åkte han till liemannen på köksbrädan :D[/FONT][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å vad kaxig man kan vara då!!!:mad: :mad: :mad: [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det var ett skämt! De var riktigt tjusiga!! Å visst fasen vet jag att du har skalarer, massor av dem!!! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å nä, jag har inte hjärta att kassera Rocky!! Han ser inte kass ut!! Han ser ut som ett helt vanligt piggt yngel!!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Blir lite lessen över din snorkiga attityd! ;) ;) ;) [B)] [B)] [B)][/COLOR][/FONT]
#18 - 9 mars 2006 20:52
DRD .. är det altum du har 200st av? har hört att dom nästan är omöjliga o få o leka. hur bär du dig åt?
#19 - 9 mars 2006 20:56
[quote=andreassofus]DRD .. är det altum du har 200st av? har hört att dom nästan är omöjliga o få o leka. hur bär du dig åt?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åja, smörj inte hans krås ytterligare... :p ;)[/COLOR][/FONT]
#20 - 9 mars 2006 20:57
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å vad kaxig man kan vara då!!!:mad: :mad: :mad: [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det var ett skämt! De var riktigt tjusiga!! Å visst fasen vet jag att du har skalarer, massor av dem!!! [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å nä, jag har inte hjärta att kassera Rocky!! Han ser inte kass ut!! Han ser ut som ett helt vanligt piggt yngel!!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Blir lite lessen över din snorkiga attityd! ;) ;) ;) [B)] [B)] [B)][/COLOR][/FONT][/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Nänänä...det var inte alls meningen att det skulle låta eller synas att det var ett dugg snorkigt du [:o][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hörru...no hard feelings :) [/FONT]
#21 - 9 mars 2006 20:58
hehe, kanske e dumt de ;)
#22 - 9 mars 2006 21:00
[quote=andreassofus]DRD .. är det altum du har 200st av? har hört att dom nästan är omöjliga o få o leka. hur bär du dig åt?[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Nä tyvärr har inte altumen lekt än men det kommer nog inom nån dag eller 2 :D :D :D :D :D :D :D :D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hoppas helt klart på att få dom leksugna, ska leta efter info överallt på nätet om speciella sätt att få igång dom på :)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom andra ynglen ja menar är från mina "redback" skalarer.[/FONT]
#23 - 9 mars 2006 21:09
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Nä tyvärr har inte altumen lekt än men det kommer nog inom nån dag eller 2 :D :D :D :D :D :D :D :D [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Hoppas helt klart på att få dom leksugna, ska leta efter info överallt på nätet om speciella sätt att få igång dom på :)[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Dom andra ynglen ja menar är från mina "redback" skalarer.[/FONT][/quote]

redback ja.. har du bild på föräldrarna på din sida eller.
hur stora blir redback?
#24 - 9 mars 2006 21:13
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Missa INTE hans galleri. Jag håller på att håller mig uppdaterad om hur det går för hans redback yngel som han fotat varje vecka!! Tack för det Matte!! Fullt med bilder!! Jättefina (fast inte lika fina som mina :D :p ;) [B)] .[/COLOR][/FONT]
#25 - 9 mars 2006 21:16
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Missa INTE hans galleri. Jag håller på att håller mig uppdaterad om hur det går för hans redback yngel som han fotat varje vecka!! Tack för det Matte!! Fullt med bilder!! Jättefina (fast inte lika fina som mina :D :p ;) [B)] .[/COLOR][/FONT][/quote]

kolla där nu ja.. ser dock inga redback.. ja är väl blind o för trött [:-89]
#26 - 9 mars 2006 21:21
[quote=andreassofus]kolla där nu ja.. ser dock inga redback.. ja är väl blind o för trött [:-89][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=magenta]Juppseliduppseli, de är[/COLOR] [/FONT][FONT=Comic Sans MS]där[/FONT][FONT=Comic Sans MS].[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=magenta]Gonattis [:-89][/COLOR][/FONT]
#27 - 9 mars 2006 21:33
Här har du bästa artiklen om altum odling http://finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm

Min favorit artikel, fast jag aldrig har haft altum. Bara tycker artiklen ger så mycket inspiration, till att odla och hålla fisk.
#28 - 10 mars 2006 07:30
Ska genast läsa den !!

Thanx patrik ;)
#29 - 10 mars 2006 13:11
riktigt snygga fiskar du har drd
#30 - 10 mars 2006 13:40
thanx...
#31 - 10 mars 2006 18:32
Cooolt!!

Hur stor blir altum?
Närmare en halvmeter eller?
Blir inte kardinalen mat åt dem, eller är det neon, ser dåligt börjar bli gammal?
Mvh/Luppe
#32 - 10 mars 2006 18:39
Dom blir runt 30 cm +- några.....vad jag vet iaf.
Kardinalerna är helt ointressanta än iaf...bilbuksfiskarna gömmer sig och är lite reserverade mot monsterskalarerna :)
Dom har kanske sett såna i naturen nere i amazonfloden bli skalarmat så...hehe
#33 - 10 mars 2006 21:20
Dom ser riktigt bra ut, säger bara vill ha nu!!

drd du har ingen bild på hela akvariet?
#34 - 10 mars 2006 22:01
Här är en gammal bild på hela karet , dock med andra fiskar annars är det rätt likt :)

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2081&cat=665
#35 - 10 mars 2006 22:02
har du bilder på dina redback yngel?
#36 - 10 mars 2006 22:06
drd :) Glaset speglar sig på din webbkamera, och man ser dig och datan (eller så är det tv,n):p
#37 - 10 mars 2006 22:09
ja kan inte se videon :( media spelaren öppnas bara men sen händer inget mer
#38 - 10 mars 2006 22:10
[QUOTE=discusred]drd :) Glaset speglar sig på din webbkamera, och man ser dig och datan (eller så är det tv,n):p[/QUOTE]

Jag har också lagt märke till det, fast jag märkte det när "någon" gick omkring =)
#39 - 10 mars 2006 22:27
Nu är kameram off för denna afton :)
#40 - 10 mars 2006 22:28
hmm ok.. lyckas missa precis varje gång du har igång den.. ja får komma o besöka dig istället :)
#41 - 10 mars 2006 22:31
Visst no probs....säg till när du ska till skåne ;)
#42 - 12 mars 2006 12:19
Matte din gammle indian! Ser du några tydliga lektendenser hos mutanterna än? ;)
#43 - 12 mars 2006 15:46
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Nä tyvärr har inte altumen lekt än men det kommer nog inom nån dag eller 2 :D :D :D :D :D :D :D :D [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Hoppas helt klart på att få dom leksugna, ska leta efter info överallt på nätet om speciella sätt att få igång dom på :)[/FONT][/quote]

Kanon fina Orinoco Altum drd*tumme upp*

Ett ganska bra trix är att låta dom gå själva i en naturlig biotop och med tanke på deras storlek en tank som gärna är 2/3 delar högre än den största. Låt dom sedan gå i samma vatten under en längre tid samtidigt som du sakta sänker vattennivån gradvis dagligen för att när tiden är mogen och vattnet riktigt surt göra två enorma vattenbyten och tanka upp fullt. Gärna med några grader kallare vatten än vad du har i tanken. Då har du skapat en regnperiod och det brukar funka.
#44 - 12 mars 2006 18:50
[quote=p-ö]Kanon fina Orinoco Altum drd*tumme upp*

Ett ganska bra trix är att låta dom gå själva i en naturlig biotop och med tanke på deras storlek en tank som gärna är 2/3 delar högre än den största. Låt dom sedan gå i samma vatten under en längre tid samtidigt som du sakta sänker vattennivån gradvis dagligen för att när tiden är mogen och vattnet riktigt surt göra två enorma vattenbyten och tanka upp fullt. Gärna med några grader kallare vatten än vad du har i tanken. Då har du skapat en regnperiod och det brukar funka.[/quote]

Thanx dude ;)

Ska absolut testa det med simulering P-Ö :)

Ska stoppa ner mina 4 VF diskus imorrn oxå så dom får alla naturliga polare i karet oxå.
Bilagor:
#45 - 15 mars 2006 20:58
drd du har inga nya bilder på gruppen?
#46 - 16 mars 2006 10:54
[FONT=Comic Sans MS]Har precis kämpat en stund med att fånga upp dom 4 vf diskusarna och nu är dom nere med altumen i 540 liters karet så dom får läka lite skador några dagar sen kommer det lite kort på dom.:( [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]VF diskusen är så pass mycket kraftigare i sig själva än mina andra odlade t.ex så när man ska fånga upp dom blir dom skrämda som satan och nu gick dom i mitt btn 375 liters med miniamazonasbakgrunden och allesammans fick massa skrapsår på sidorna vid inhåvandet tyvärr så dom är inte fotodugliga just nu :([/FONT]
#47 - 16 mars 2006 11:18
Man känner sig som en tyrann när man försöker fånga in en vettskrämd skalare (eller annan fisk som lätt skadar sig). Jag har märkt att mina hanar är mycket mer benägna att stressa så de gör illa sig/jag gör illa dem, än honorna.

Man ska nog försöka att ta ur all större inredning och ha en ordentlig håv för att minimera risken för skador, mardrömmen vore ju om man skulle skada simblåsan vilket väl inte är omöjligt!?
#48 - 16 mars 2006 12:04
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Har precis kämpat en stund med att fånga upp dom 4 vf diskusarna och nu är dom nere med altumen i 540 liters karet så dom får läka lite skador några dagar sen kommer det lite kort på dom.:( [/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]VF diskusen är så pass mycket kraftigare i sig själva än mina andra odlade t.ex så när man ska fånga upp dom blir dom skrämda som satan och nu gick dom i mitt btn 375 liters med miniamazonasbakgrunden och allesammans fick massa skrapsår på sidorna vid inhåvandet tyvärr så dom är inte fotodugliga just nu :([/FONT][/quote]

Ser verkligen fram mot bilderna.
Lucas_no1
#49 - 17 mars 2006 21:54
Seriöst drd tror du att du kommer lyckas få lek på altum?
Det finns endast en person i sverige som lyckats få lek på altum och det var bara en engånsföreteelse för honom och han lyckades inte göra om det.
Det är vad jag har hört i allafall men det kan ju vara fel och går det så slänger jag ut alla mina discusar och köper altum i stället!

Andreas de där altum för 140kr kan vara äkta altum men.....
Det finns altum från olika ställen i amazonas och vissa kan inte bli så stora som drds bamsingar och jag tror att de är dessa som säljs i butik för slantar mellan 140-250kr.
#50 - 17 mars 2006 22:48
Lätt Lucas....ska fanimej köra regnperiodsimulering till våren och hela kittet.
Med rätt sällskap nu så ska dom föröka sig minsann. !!
#51 - 17 mars 2006 22:59
Red shoulder skalarer

Jag har också ett hundratal red shoulderyngel. Ni kan se paret i mitten längst ner
på länken till min zoon. Mina yngel är drygt två månader gamla och ca 3 cm långa och 5 cm höga. Paret har för övrigt lagt en ny kull med rom i mitt 375-literskar.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=213630&gid=213634
#52 - 19 mars 2006 15:16
[quote=drd]Lätt Lucas....ska fanimej köra regnperiodsimulering till våren och hela kittet.
Med rätt sällskap nu så ska dom föröka sig minsann. !![/quote]

Så ska det låta drd!!! *håller tummarna*
#53 - 19 mars 2006 15:26
[quote=Lucas_no1]Seriöst drd tror du att du kommer lyckas få lek på altum?
Det finns endast en person i sverige som lyckats få lek på altum och det var bara en engånsföreteelse för honom och han lyckades inte göra om det.
Det är vad jag har hört i allafall men det kan ju vara fel och går det så slänger jag ut alla mina discusar och köper altum i stället!

Andreas de där altum för 140kr kan vara äkta altum men.....
Det finns altum från olika ställen i amazonas och vissa kan inte bli så stora som drds bamsingar och jag tror att de är dessa som säljs i butik för slantar mellan 140-250kr.[/quote]

oki.. tack för svaret.. såg de nu ja :)
vore roligt o ha sånna till mina discusar i framtiden.. får se vad som händer :)
#54 - 20 mars 2006 07:52
drd jag har en konstig fråga, Hur fraktar man så stora skalarer? är det i en påse eller kör man det i frigolit kartonger?
#55 - 20 mars 2006 08:15
Jag fraktade dom i en hårdplast kylväska , du vet sån som barnfamiljerna har med på stranden ;)
Dom rymmer ca: 25 liter så det går att ha rätt mycket vatten i dom + höga fiskar.

Annons