En massa svar och några frågor
[QUOTE=FridaT]Jag bor i Göteborgsområdet...någon som kan rekomendera en reko handlare...man vet ju inte om man blir blåst förrän efteråt..([/QUOTE]
Hej Frida!
Trop Akvariefiskimport på Kaggeledstorget och Herkules Zoo på Herkulesgatan är två av de bättre akvarieaffärerna i Gbg. Sen finns det Zoomässan i Kungsbacka som har många olika arter.
Vad är det för tetra-art du har? Mina sorgmanteltetra äter från ytan och även kardinaltetrorna har lärt sig att äta vid ytan av den maten som sjunker lite då sorgmantlarna stökar. Du kan försöka med att se till att maten sjunker så de kan äta den när den är på väg ner. Men mata inte så mycket att det ligger mat kvar efter någon minut.
Guldfiskar och tetra går inte så bra ihop. Både pga att de behöver helt olika temperaturer för att trivas och även för att guldfiskar blir mycket större än de flesta tetra-arterna och kan börja äta upp de små tetrorna.
Så om jag vore du skulle jag försöka adoptera bort guldfiskarna eller lämna tillbaka dem till affären.
Har du doppvärmare?
Vad har du för PH? Jag skulle rekommendera både Nitrit och PH-test. Köp JBL, de har mycket bra tester. Hornbach på Hisingen säljer JBL-produkter.
Vad gäller fiskarna beror det förstås på din smak också. Jag skulle kunna rekommendera:
- Endler's guppy (mindre men finare och friskare än vanliga guppy). Såg för några dagar sen att Herkules Zoo hade Endler's guppy. 2-3 honor till varje hane. Eller Platy. Även platy ska vara fler honor än hanar.
- Ett stim av nån lättskött tetra-art eller kilfläcksrasbora.
- Ett par dvärggurami (en kille och en tjej - 2 killar skulle bråka med varandra).
- Någon liten och lättskött mal.
På
www.zoopet.com finns det ett register på olika fiskarter där du kan läsa lite om de olika arternas egenskaper och behov.
Tänk på att introducera en art i taget och vänta ett par veckor innan du introducerar nästa art. Annars är det stor risk att det bildas för mycket ammoniak och nitrit som är giftiga för fiskarna. Du bör även tillsätta Nitrivec de första veckorna för att undvika dessa gifter.
Lycka till!