Nya GUPPY yngel!!!!!

#1 - 23 april 2010 20:39
Hej!, Idag fick jag ca 6-7 guppy yngel som jag (hittils) hittat. jag har hittat 2 skadade som simmar på botten och det syns att de mår dåligt för de har sne bakdel osv, min fråga är, kan de överleva och bli friska?
#2 - 24 april 2010 04:57
grattis :D jag skulle vänta en dag och se om dom blir bättre, om dom inte blir det skulle jag göra slut på deras lidande. men det kommer nog fler yngel ska du se :D
#3 - 24 april 2010 09:11
Skulle nog göra likadant, men det bästa är nog att ta bort dem, Brukar ju inte vara någon brist på guppyyngel, och det är ingen ide att spara på sådana som inte mår bra och inte kan leva ett bra liv. är ju helelr inte bra om de får ungar i sin tur, om det skulle vara någon medfödd missbildning.
#4 - 24 april 2010 10:22
dom borde väl bli uppätna innan man får tag i dem? ;)
#5 - 24 april 2010 14:53
jag hittade 2 st jätte små guppyyngel i akvariet men inga fler, ska jag flytta den tjocka honan till yngel kasse ? :confused:
#6 - 24 april 2010 15:09
nej! aldrig yngelkasse!
#7 - 24 april 2010 16:35
Honan kan bli stressad i yngelkasse.
Visst kan du prova, men då måste du hålla koll på henne så hon inte verkar stressad.
Det bästa är om du har nåt litet akvarium ellerliknande du kan inreda och låta honan föda i.
Annars funkar det ju bra ändå bara du har ordentligt med täta växter och gömställen för ynglen.
De yngle jag får i stora akvariet plockar jag ur så snart jag ser dem och sätter i ett eget yngel-kar!

Lycka till!
#8 - 24 april 2010 17:12
Man kan vänja in guppies också, så att de blir vana att gå med yngel och inte äter upp dem.
#9 - 25 april 2010 07:34
När jag använde yngelkasse till min endlers guppyhona (för hon blev jagad i karet av hannarna när hon födde) så fyllde jag den med flytväxter (musselblomma) vilket gjorde henne lugn och hela förlossningen gick bra ;)
#10 - 25 april 2010 15:40
jag har bara fått 2 ungar fortfarande och det har gått ca 27h
#11 - 25 april 2010 16:13
Har du flyttat henne?
Hon kan ha blivit stressad av det, hanar som jagar henne osv.
Och ibland blir det inte fler yngel heller!
#12 - 25 april 2010 18:59
Var inte orolig! När min jättetjocka svärdbärarhona hade ynglat av sig hittade jag bara ett yngel som fortfarande simmar bland de vuxna:) Av gyppyhonan som även hon var väldigt stinn om magen hittade jag också bara ett yngel. Jag satte det ynglet i en liten yngelkasse av plast tillsammans med några Blackmollyyngel som föddes i samma veva:)
Du kommer inte bli yngellös, jag lovar;)
Ta bort "dåliga" yngel så de inte får växa upp och föra dåliga gener vidare.
Lycka till:)
#13 - 4 maj 2010 15:54
nu har jag fått en massa yngel. Fast har bara kunnat ta vara på 14 st dom andra blev mat till mamman [:o]

Annons