Har du Mats exempelvis sett problem hos malar och lövbotten?
mycket kort svar det där innan men hann inte med det innan, knapt inte nu heller,
med nu så dör Corydoras som flugor. jag har, sterbi, trilineatus och panda alla med samma symtom en del värre och en del mindre på en såg det ut som om hela munnen va borta, den fiskade jag upp efter mycket håvande och flyttande på div inredning så fick jag han, tänkte dock inte på att ta någon bild innan den begravdes på lämpligt ställe..
nog om det, vad som förundrar mej är att det här är ett problem jag aldrig tidigare stött på med mina Corydoras och jag har haft dom i alla sorters vasst grus tidigare saken är den att en del av dom flyttade från ett kar med kalkgrus (faxe).. det enda jag kan tänka mej är att det är som jag tror (parasit) eller som Mats hade läst, att det kan ha med nitrat att göra, tidigare har det legat på ett nitrat värde på ca 20 ppm... det började när jag införskaffade mina trilineatus, nu kan jag inte säga exakt att det beror på dom men ca 2v efter att dom kom i mitt kar såg jag tendenser på att (skägget) började gå tillbaka på dom, då trodde jag det helt enkelt det va dålig fisk jag skaffat, men sedan märkte jag samma symtom på dom andra... så om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad jag ska tro eller göra åt problemet, en tanke jag har är att skaffa 4-5st väldigt billiga och se om det blir likadant med dom, lite synd på den fisken, om det nu skulle vara så att dom blir drabbade oxå, men men vad gör man......
Bosse! Nej, jag kan inte påstå att jag har upplevt några problem med typ Ancistrus och andra L-malar och lövbotten, de tycks gilla att böka runt bland löven. Däremot har jag nog inte haft just corydoras och lövbotten samtidigt - så jag kan inte riktigt svara på den sidan av frågan.
Ulrik! Jag tror problemet med dina Corydoras är någon form av kombination. Om du googlar orden; nitrate barbel mouth infection with corydoras - så får du fram en hel del! Det är väldigt få eller inga ordentliga artiklar (iallafall högst upp på listan) men massor av forumtrådar som är intressanta och som handlar om liknande problem som du har med dina corydoras.
Helt klart är tydligen den största anledningen till att skäggtömmarna tillbakabildas det slitage som vasst, kantigt eller på annat sätt olämpligt substrat innebär.
Man rekommenderar mycket fin sand till corydoras. De vill så att säga "skimma" ytan av substratet med skäggtömmarna - inte böka alltför mycket ner i sanden. Det är när de måste "gräva" sig ner i ett substrat, där det de äter inte lägger sig ovanpå (som det gör med fin sand) som deras tömmar, naturligt nog slits ner.
Ålrajt - då har vi kombinationen att deras tömmar slits ganska lätt när de bökar runt - samtidigt som de är känsliga för höga nitratvärden. Var finns nitratfabrikerna? Jo, just i de stillastående skikt i sanden där dålig genomströmning och skit samlas. Grövre sandkorn släpper ner mat och skit mellan kornen - corysarna får böka för att få tag på maten, tömmarna slits, små sprickor och sår uppstår - och genom sin känslighet för de ämnen som finns i och straxt över bottenområdet uppkommer infektion, där inte bara tömmarna försvinner utan i vissa fall även själva mundelen kan bli infekterad.
Detta är alltså inte mina ord utan sådant som jag läst mig till på olika forum, nu här en stund. Detta tycks vara en utbredd uppfattning om hur ett tydligen ganska vanligt problem bland corysar uppstår.
Vad skall man göra åt det då? Jo, de flesta rekommendationer går ut på att i åtmonstone vissa delar av karet - om inte hela, använda finkornig sand. Detta tycks vara optimalt för corydoras. På denna typ av sand kan de leta mat utan att slita för mycket på tömmarna. Skit tränger inte så lätt ner i finkornig sand och är därmed lätt att ta bort - eller har man hyfsad genomströmning i karet så löser sig detta av sig självt - samt hålla koll på nitratnivåerna.
Puuuh... Ja, man lär sig nya saker hela tiden. Jag hade väl ett hundratal Corydoras i mitt 960 för några år sedan. I det karet hade jag finkornig Engelsk Sjösten - en inte alldeles finkornig sand... De djur jag hade fick inga infektionsproblem, men nog slets deras tömmar ner av allt bökande. Däremot var de ett stort antal, som med hjälp av ganska många "Goldnuggar", hela tiden höll bottnen "ren". Det kanske var så att det aldrig egentligen hann bildas några infektionsutlösande ämnen..?
Ja, som sagt - det här är inte på något sätt mina teorier, utan bara inhämtande av information. Fundera lite Ulrik - kanske skulle du skaffa 4-6 st. av någon L-mal som kan hjälpa till att luckra upp bottenarean? Just Golden Nugget-malarna gillar jag personligen, de är snälla och goa, och vackra!
:)