Nya kampfiskar

#1 - 11 januari 2007 15:54
Hej Var och köpte 2 kampfiskar idag, 1 hane och en hona. matar dem med Frysta röda mygglarver, är det bra foder för kampfiskar? De går själva i ett 54-liters. Hanen är Röd och har fina fenor men honan är grå och trist. Nu till frågorna.

1. Kan jag ha några andra fiskar med dem?

2. vattnet är 28 grader är det passligt?

3. Är de lättlekta?
#2 - 11 januari 2007 16:19
hejsan
om du vill ha någon mer fisk i karet så tycker jag att du ska skaffa en till hona till din hane då så i fall han kanske blir lite kinkig så att han inte bara jagar en hona......temperaturen vet jag inte riktigt....ser fisken ut att må bra så kör på den tempen då....sen med att om de är lättlekta vet jag inte men du ska iaf inte ha någon cirkulation mot ytan för då kan hanens skumbo gå i sönder...hoppas deta hjälper lite..det finnsandra här på zoopet som kan detta bättre men jag försöker hjälpa till :)

Ps..röda mygg tycker jag inte är bra mat
#3 - 11 januari 2007 16:44
Okej, varför är inte röda mygg bra mat då?
#4 - 11 januari 2007 16:52

Det är allergiframkallande för både djur och människor sägs det så jag har slutat med denna mat.

Thomas
#5 - 11 januari 2007 17:03

sry...glömde skriva varför men som tur så svarade anna och thomas på det:)
#6 - 11 januari 2007 18:11
Desutom är det alldrig bra med en ensidig kost ;) Du kan ge mygglarver ibland kanske men inte som huvudföda.
#7 - 11 januari 2007 18:12
Okej så ska jag mata dem med vanligt flingfoder från tetra t.ex alla vardagar och mygglarver på helgerna?
#8 - 11 januari 2007 18:18
fyyyyfan det visste jag inte asså...allergiframkallande?`????? kanske därför min eldstjärt gnider sig mot stenar och rötterna hela tiden....fan vad förbannad man blir asså KAN DOM inte påpeka sånthär innan man köper skiten. speciellt då det är dom som rekomenderar grejjerna....nån annan mygglarv lr liknande mat som jag bör veta liknande saker om ??

Chokladgurami läser du på¨min sida så ser du vad jag har för fiskar.. dessa fiskar fungerar helt perfekt tillsammans med kampfiskar. fembandsbarben kan vara ett frågetecken, så den bör du kanske vänta med. vet du inte hur dessa fiskar ser ut så finns sök längst upp till höger på zoopet..lägg musen emot den (utan att klicka) så kommer det upp rutor, i den mellersta rutan skriver du ner namnet på fisken du vill söka om, då får du all info om vad värmen ska ligga på samt hur de ska skötas osv!!

håller med om att du bör köpa 1 hona till. personligen skulle jag rekomendera att du har 2-4 honor, detta gör kamphannen gladare/finare och de leker lättare (roligt att få yngel)

ett sista råd är att du inte ska köpa många fiskar direkt.
köp en art per vecka typ. och läs på de olika informationstexterna här på zoopet. man lär sig sjukt mycket saker, Viktiga saker för att kunna ta hand om sina underbara varelser

lycka till !
#9 - 11 januari 2007 18:20
juuuuust det 28 grader är nog lite för varmt kanske, speciellt om du vill lägga in fler fiskar. det som är rekomenderat (enligt vad jag hört) är mellan 23-26 grader. personligen har jag på 24grader det funkar riktigt bra.
#10 - 11 januari 2007 18:36
28 grader är bra
amaro: lägsta temp för en kampfisk är 25 grader.
#11 - 11 januari 2007 18:47
rödtoppen men det visste jag väll (skäms) jag skrev fel jag lovar (ljuger)

men kära rödtoppen. har man olika fiskar i ett kar som vill ha över och under en viss temp så får man väll lägga tempen mitt emellan så alla mår bra vahh?

man kan ju inte bara tänka på kampisen 24 grader är en grad mindre än rekomenderat, det dödar ingen :D

Whos the man :D
#12 - 11 januari 2007 18:49
Im the man :D

say my name [Cencur]

Amarooo Amarooo !!

(utråkad som ni märker)
#13 - 11 januari 2007 18:57
Hmm... märks. Läste här på zpt på artbeskrivningarna att kampfiskarna ska ha mkt växter.

Är 10 vallisneria spiralis, 5 anubiasplantor, och nån konstig växter som typ kryper ut efter bottnen och har en massa blad, ca 2-5 cm långa och 0.5-1 breda, den täcker upp ett område på 15x5 cm på bottnen och 2 krukor Hygrophila sessiliflora, är det för lite, passligt eller för mkt?
#14 - 11 januari 2007 18:58
Har ett 54liters kar (60x30x30)
#15 - 11 januari 2007 19:01
låter mycket men det är beroende på växternas storlek också. det som e viktigt är att du har flytväxter så kamphannen kan lägga upp sitt skumbo.

skit billigt och växer riktigt snabbt.
#16 - 11 januari 2007 19:03
Hmm... märks. Läste här på zpt på artbeskrivningarna att kampfiskarna ska ha mkt växter.

Är 10 vallisneria spiralis, 5 anubiasplantor, och nån konstig växter som typ kryper ut efter bottnen och har en massa blad, ca 2-5 cm långa och 0.5-1 breda, den täcker upp ett område på 15x5 cm på bottnen och 2 krukor Hygrophila sessiliflora, är det för lite, passligt eller för mkt?

ser inga problem med de växterna.....då har ju honerna någonstans att gömma sig om de kanske bli jagade:)
#17 - 11 januari 2007 19:06
Den har även 2 grottor att gömma sig i.
#18 - 11 januari 2007 19:07
perfekt...änne mer gömställen då:)....vad använder du för filter?
#19 - 11 januari 2007 19:08
låter bra. själv så tycker ja inte om grottor. en del fiskar håller sig där i heeela tiden, dels för de kanske är skygga och dels för att de kanske är revirfiskar
#20 - 11 januari 2007 19:10
Har ett mp eheim 60 paket, det är ett eheim innerfilter, inte så stark genomströmmning men det tar iaf upp skit och luktar jord som bara den
#21 - 11 januari 2007 19:12
Men ryms det 2 honor till samt några leopard-pansarmalar?
#22 - 11 januari 2007 20:25
Amaro skrev:
rödtoppen men det visste jag väll (skäms) jag skrev fel jag lovar (ljuger)

men kära rödtoppen. har man olika fiskar i ett kar som vill ha över och under en viss temp så får man väll lägga tempen mitt emellan så alla mår bra vahh?

man kan ju inte bara tänka på kampisen 24 grader är en grad mindre än rekomenderat, det dödar ingen :D

Whos the man :D

du kan säkert ha 22-23 grader också, men hur bra kommer kampfisken att trivas :confused:

you´re not the man, you sound like a boy :D
#23 - 11 januari 2007 20:37
Har ett mp eheim 60 paket, det är ett eheim innerfilter, inte så stark genomströmmning men det tar iaf upp skit och luktar jord som bara den

ok...var bara lite nyfiken:p
#24 - 11 januari 2007 22:26
rödtoppen a real man doesn't hide the boy inside him =)

I am the man, dont get it twisted :D

Annons