Nya Kampfiskar - foton

#1 - 16 oktober 2005 18:53
Hej!
Igår fick jag hem mina fina Kampfiskar som kom importerade från Thailand. De har varit i karantän hos säljaren ett tag. Jag köpte 5 hanar och 3 honor. Fentyperna är: Halfmoon, Doubbletail Halfmoon, Crowntail och Superdelta tail. Jag är helnöjd, saknar dock fler honor..

Jag kommer att sätta in fler foton snart i min zoon, men här kommer några bilder. Vad tycks!?
#2 - 16 oktober 2005 18:57
Otroligt vackra måste jag säga.... verkligen lyckad import...
#3 - 16 oktober 2005 19:11
Ojojoj!!!

Hoppas att du kommer igång med din odling så du gör sveriges akvarier vackrare :)

Lycka till!!
#4 - 16 oktober 2005 20:01
Den svarta är väldigt vacker! Lycka till med odlingen!
#5 - 16 oktober 2005 20:11
Otroligt fina. Vad betalar du för en sån där?

Får nog kolla upp hur många 25litersburkar jag kan få in i lägenheten.. :D
#6 - 16 oktober 2005 23:08
Kampfiskfoton uppdaterade

Nu har jag lagt in en massa foton på Kampfiskar och andra fiskar på min zoon. Välkommen in och titta!

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Heljis: Beroende på fensorten så kostar de allt från 50-200 kr st.
#7 - 17 oktober 2005 07:36
Mycket vackra! Själv var jag och köpte mig en simpel hane på zooaffären i lördags, men jag tyckte så mycket om honom, så jag kunde inte låta bli... Dock var han inte så lätt att fotografera..

//Camilla
#8 - 17 oktober 2005 13:19
[QUOTE=Drakulla]Nu har jag lagt in en massa foton på Kampfiskar och andra fiskar på min zoon. Välkommen in och titta!

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Heljis: Beroende på fensorten så kostar de allt från 50-200 kr st.[/QUOTE]

Måste bara gratulera till en mycket lyckad import! ;)
Vad fick du betala i frakt?
#9 - 17 oktober 2005 14:38
Jag har sett att de har kampfiskar hemma i butiken här. Men det är oftast 1 baldn en massa andra små fiskar. Hur ser honorna ut? För jag antar att det andra är hanar. De praktfulla, så som de på dina bilder.
#10 - 17 oktober 2005 16:53
Oj va vackra.. Grattis :)

Gillade den där Crowntailen på första bilden.. Otroligt fin.

Lycka till med nyförvärven :)
#11 - 17 oktober 2005 17:34
[QUOTE=becky_be]Den svarta är väldigt vacker! Lycka till med odlingen![/QUOTE]

Instämmer!!
#12 - 17 oktober 2005 17:55
[QUOTE=Dreeamcatcher]
Måste bara gratulera till en mycket lyckad import! ;)
Vad fick du betala i frakt?[/QUOTE]

Betalade ej frakt. Åkte och hämtade dem hos en akvariehandlare. Jag bad honom att importera bettorna samtidigt som han tog hem annan fisk. Betalade alltså bara för bettorna.
#13 - 17 oktober 2005 18:01
[QUOTE=becky_be]Jag har sett att de har kampfiskar hemma i butiken här. Men det är oftast 1 baldn en massa andra små fiskar. Hur ser honorna ut? För jag antar att det andra är hanar. De praktfulla, så som de på dina bilder.[/QUOTE]

I zoobutikerna säljs det väldigt sällan kampfiskar med de här fensorterna. De brukar ha vanliga Veil tails, som i och för sig är fina också. Jag har 2 hanar själv sen innan.

Fotona här är på hanarna, vilka är mer praktfulla och har längre fenor. Jag sätter in några foton på honorna också, så får du se. Den brunfärgade är en doubble tail Halfmoon, 2 är Super Delta tails och den vita en delta tail (ev. Superdelta). Kolla också in på min zoon för fler foton.
#14 - 22 oktober 2005 09:20
Klart coola. gillar din Black devil Ct(den första)
#15 - 22 oktober 2005 14:29
När man ser dom här bilderna blir man sugen på att skaffa kampfisk!

Otroligt vakra fiskar!!

Mvh Annika
#16 - 24 oktober 2005 18:08
skitsnygga
#17 - 24 oktober 2005 18:15
Får fiskar vara så strålande vackra...??![:O] Tar ju liksom lite andan ur en...[^]
#18 - 24 oktober 2005 18:58
Min lillebror skaffade en kampfisk hane idag. Fast han har inga planer på att föda upp. Det är hans första akvarium. Har du något tips på vad han bör tänka på? Han är 10. Han hjälpte mig med mitt akvarium när jag bodde hemma, så han har haft kontakt med fiskar sen han var omkring 4 år. Det var slöjstjärtar.
#19 - 24 oktober 2005 21:04
[QUOTE=becky_be]Min lillebror skaffade en kampfisk hane idag. Fast han har inga planer på att föda upp. Det är hans första akvarium. Har du något tips på vad han bör tänka på? Han är 10. Han hjälpte mig med mitt akvarium när jag bodde hemma, så han har haft kontakt med fiskar sen han var omkring 4 år. Det var slöjstjärtar.[/QUOTE]
Se till att det finns en doppvärmare som håller vattnet 25-26 grader. Filter behövs inte, men han får byta lite vatten varje vecka. Nu vet jag inte hur stort akvariet är...
Ha inga fenbitande fiskar ihop med kampfisken, typ tigerbarber.
#20 - 25 oktober 2005 05:08
[QUOTE=Drakulla][QUOTE=becky_be]Min lillebror skaffade en kampfisk hane idag. Fast han har inga planer på att föda upp. Det är hans första akvarium. Har du något tips på vad han bör tänka på? Han är 10. Han hjälpte mig med mitt akvarium när jag bodde hemma, så han har haft kontakt med fiskar sen han var omkring 4 år. Det var slöjstjärtar.[/QUOTE]
Se till att det finns en doppvärmare som håller vattnet 25-26 grader. Filter behövs inte, men han får byta lite vatten varje vecka. Nu vet jag inte hur stort akvariet är...
Ha inga fenbitande fiskar ihop med kampfisken, typ tigerbarber.[/QUOTE]
Det är på 112 liter. Han köpte Sorgmanteltetror, går de bra? det är fem stycken. Sen har han en mal också. Tror han har 26 eller 27 grader på vattnet.
#21 - 25 oktober 2005 20:43
Mina 2st hanar :)

http://web.telia.com/~u17613074/fish.jpg
bakfenan e knallrödosvar och från sidan så nästan lyser han silver när han simmar. Sjukt snygg.

http://web.telia.com/~u17613074/fish2.jpg
Vanlig typ.

Har 2 honor oxå varav den ena har blivit jättestor, större än den blåa hanen.
#22 - 26 oktober 2005 23:36
fan de va inte mycket till fenor hehe :p
#23 - 26 oktober 2005 23:38
[QUOTE=becky_be][QUOTE=Drakulla][QUOTE=becky_be]Min lillebror skaffade en kampfisk hane idag. Fast han har inga planer på att föda upp. Det är hans första akvarium. Har du något tips på vad han bör tänka på? Han är 10. Han hjälpte mig med mitt akvarium när jag bodde hemma, så han har haft kontakt med fiskar sen han var omkring 4 år. Det var slöjstjärtar.[/QUOTE]
Det är på 112 liter. Han köpte Sorgmanteltetror, går de bra? det är fem stycken. Sen har han en mal också. Tror han har 26 eller 27 grader på vattnet.[/QUOTE]

Det är nog inga problem, men jag anser att du ska ha ett filter för att lättare få balans i karet. Tempen är perfekt för betta iaf... Dom går gärna i lite varmare vatten...
#24 - 28 oktober 2005 19:28
[QUOTE=genius]Mina 2st hanar :)

http://web.telia.com/~u17613074/fish.jpg
bakfenan e knallrödosvar och från sidan så nästan lyser han silver när han simmar. Sjukt snygg.

[/QUOTE]

Jag gillar den röda. Ser ut som en Crowntail. Var köpte du honom?
#25 - 29 oktober 2005 09:52
[QUOTE=sacha][QUOTE=becky_be][QUOTE=Drakulla][QUOTE=becky_be]Min lillebror skaffade en kampfisk hane idag. Fast han har inga planer på att föda upp. Det är hans första akvarium. Har du något tips på vad han bör tänka på? Han är 10. Han hjälpte mig med mitt akvarium när jag bodde hemma, så han har haft kontakt med fiskar sen han var omkring 4 år. Det var slöjstjärtar.[/QUOTE]
Det är på 112 liter. Han köpte Sorgmanteltetror, går de bra? det är fem stycken. Sen har han en mal också. Tror han har 26 eller 27 grader på vattnet.[/QUOTE]

Det är nog inga problem, men jag anser att du ska ha ett filter för att lättare få balans i karet. Tempen är perfekt för betta iaf... Dom går gärna i lite varmare vatten...[/QUOTE]
Filter har han. Det följde med akvariet. Har skruvat ner det så vattenflödet inte är så stort. Har för mig jag läst att kampfiskar gärna har rätt lugnt vatten.
#26 - 29 oktober 2005 12:25
Ska man odla (vilket du sa han inte skulle) är kravet typ inget flöde alls på vattnet... Men i ett vanligt kar går de fint med lite flås på pumpen, men kanske inte värsta stormen :p
#27 - 15 november 2005 19:41
hjärtligt grattis med din import
jag e 10 år och har aldrig set så fina kampiskar för
#28 - 15 november 2005 19:48

min kampfisk hona kanske inte den finaste som finns men ja gillar den röda färgen på henne!!
#29 - 17 november 2005 17:34
[QUOTE=sacha]Ska man odla (vilket du sa han inte skulle) är kravet typ inget flöde alls på vattnet... Men i ett vanligt kar går de fint med lite flås på pumpen, men kanske inte värsta stormen :p[/QUOTE]
har man för hårt insug så kan hanen fasna med sina långa fener i insuget
#30 - 26 november 2005 18:35
Har aldrig varit så intresserad av kampfiskar, men "råkade" skaffa två par. Bifogar bilder på hanarna (som kanske inte acklimatiserat sig riktigt). Nån som vet något om varianterna?
mvh Daniel
#31 - 26 november 2005 18:38
Den första är en doubletail *rätt eftertraktad art bland odlare*, den andra är en crowntail.
Hittade du dom här i vanlig djuraffär? väldigt ovanligt vad jag vet.

DT:n var väldigt söt.
#32 - 26 november 2005 18:46
Tackar! Kul att doubletailen är populärast, det är den varianten jag gillar bäst själv.
Och nej, de kommer inte från någon zooaffär.
mvh Daniel
#33 - 26 november 2005 18:57
Daniel, var kommer dom ifrån då? *intresserad*
#34 - 26 november 2005 19:50
[QUOTE=gladhertha]Daniel, var kommer dom ifrån då? *intresserad*[/QUOTE]
Ska kolla upp det.
#35 - 27 november 2005 11:39
I dag såg det ut så här... kul!
#36 - 27 november 2005 11:42
Oj va roligt! Fint par! Säg till mig om de blir några dt-yngel! ;)
#37 - 27 november 2005 11:45
[QUOTE=gladhertha]Oj va roligt! Fint par! Säg till mig om de blir några dt-yngel! ;)[/QUOTE]
Jag lovar.
#38 - 27 november 2005 12:29
[QUOTE=becky_be]Det är på 112 liter. Han köpte Sorgmanteltetror, går de bra? det är fem stycken. Sen har han en mal också. Tror han har 26 eller 27 grader på vattnet.[/QUOTE]

Hur går det med fiskarna? Hur många är sorgmantlarna? Det sår faktiskt följande om dem under artbeskrivingnar (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433) "Om man har få av denna art, kan de ibland börja bita lite på fenorna hos fiskar med långa fenor."

27 grader är lite väl varmt för mantlarna. Håll den vid 25-26 grader. Det funkar för kampfisken också.
#39 - 27 november 2005 12:38
Mycket vackra fiskar Drakulla! En grej som har slagit mig är att jag aldrig har sett en "vild" kampfisk. Alltså hur de framavlade kampfiskarnas förfäder och förmödrar såg ut...

Någon som har sett bilder på dem? Det hade varit intressant att se hur mycket avelsarbetet har förändrat deras utseende.
#40 - 27 november 2005 20:32
Efter att ha googlat lite är detta det bästa jag kan hitta

http://www.calypso.org.uk/Photolibrary/33%20Asian%20Freshwater%20Species/images/Wild%20Betta%20splendens%20990%20168.jpg

Mvh /Anna Karlsson, Braås
#41 - 27 november 2005 22:13
[QUOTE=Fawkes]Efter att ha googlat lite är detta det bästa jag kan hitta

http://www.calypso.org.uk/Photolibrary/33%20Asian%20Freshwater%20Species/images/Wild%20Betta%20splendens%20990%20168.jpg

Mvh /Anna Karlsson, Braås[/QUOTE]

Tack Anna!
#42 - 29 november 2005 21:24
[QUOTE=daniel60]I dag såg det ut så här... kul![/QUOTE]
Undrar om både honan och hanen är doubbletails? De som leker på bilden?

Själv har jag en hane och hona som är Doubbletail Halfmoons som jag tänkte skulle leka och ge en kull. Sen fick jag tyvärr veta av utländska "proffs" uppfödare, att man aldrig ska para 2 DTs med varandra, eftersom det finns en stor risk att ynglen får deformerade ryggrader. Däremot kan man para en DT med tex en HM eller Superdelta, vilket jag troligtvis kommer att göra längre fram.
Här är foton på mina 2 DTs. En hona och en hane. Det verkar som om honan har Crowntail gener i sig. Hon skulle kunna paras med en Crowntail hane.
#43 - 30 november 2005 06:06
[QUOTE=Drakulla]Sen fick jag tyvärr veta av utländska "proffs" uppfödare, att man aldrig ska para 2 DTs med varandra, eftersom det finns en stor risk att ynglen får deformerade ryggrader. [/QUOTE]
Å tusan! Jag som trodde att det var CT:s som kunde få problem. Snart får jag veta - akvariet kryllar av yngel.
#44 - 30 november 2005 08:16
[QUOTE=daniel60][QUOTE=Drakulla]Sen fick jag tyvärr veta av utländska "proffs" uppfödare, att man aldrig ska para 2 DTs med varandra, eftersom det finns en stor risk att ynglen får deformerade ryggrader. [/QUOTE]
Å tusan! Jag som trodde att det var CT:s som kunde få problem. Snart får jag veta - akvariet kryllar av yngel.[/QUOTE]
Kolla in de här länkarna. Här har du proffsen som talar.

http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?p=406#406

http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?t=254&sid=27171ee678957588cf4ef6b943415e4f

Sen finns det ett bra svenskt bettaforum där vi diskuterar allt om bettas.

http://crowntails.com/smf/index.php

Om dina yngel blir friska och fina och du ska sälja några, så är jag intresserad av att ev. köpa någon. Gillar den röda färgen skarpt!

//Drakulla
#45 - 3 december 2005 09:29
[QUOTE=Drakulla][QUOTE=daniel60][QUOTE=Drakulla]Sen fick jag tyvärr veta av utländska "proffs" uppfödare, att man aldrig ska para 2 DTs med varandra, eftersom det finns en stor risk att ynglen får deformerade ryggrader. [/QUOTE]
Å tusan! Jag som trodde att det var CT:s som kunde få problem. Snart får jag veta - akvariet kryllar av yngel.[/QUOTE]
Kolla in de här länkarna. Här har du proffsen som talar.

http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?p=406#406

http://www.bettas4all.nl/viewtopic.php?t=254&sid=27171ee678957588cf4ef6b943415e4f

Sen finns det ett bra svenskt bettaforum där vi diskuterar allt om bettas.

http://crowntails.com/smf/index.php

Om dina yngel blir friska och fina och du ska sälja några, så är jag intresserad av att ev. köpa någon. Gillar den röda färgen skarpt!

//Drakulla[/QUOTE]
Fina bettor du har Linda :)
Det stämmer att Dt's yngel kan bli deformerade

Annons