Nya lysrör

#1 - 19 december 2013 15:17
Jag tänkte köpa nya lysrör till mitt akvarium i julklapp till mig själv då såklart men jag sitter och funderar på vad jag ska ha för rör nu.
Akvariet är på 93 liter och har plats för två stycken 15 w T8 rör. Just nu så sitter det i nått Sun-Glo rör och ett blått rör som egentligen är till för terrarium. Rören är väldigt gamla (akvariet nyss köpt begagnat) och jag är inte alls nöjd med ljuset som blir nu.

Det kommer inte att vara nått sort växtakvarium eller så utan bara en normal mängd med växter och även lite gödning när det har kommit igång mer ordentligt.

Skulle de här två rören passa bra ihop eller vet nått annat som kommer att passa bättre?

http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariebelysning/lysror/solarmax-t8.html

http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariebelysning/lysror/icewhite-t8.html

Jag ska även fixa lite reflektion genom att klä in delar av locket med aluminiumtejp. För nu så lyser det mest bara rakt ner och inget på sidorna eller bak- och förgrunden. Det är för trångt för att få in riktiga reflektorer tror jag och dessutom så har jag inte dom pengarna för att köpa riktiga.
#2 - 19 december 2013 23:54
De reflektor jag har sitter rätt tajt på lysrören så de kan nog gå in i din ramp med. Vad har du för nån ramp?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
#3 - 20 december 2013 06:52
Jag vill också lyfta frågan om lysrör, tänkte ju köpa en ny ramp (T5)... Normalt sett hade jag ju handlat Aquarelle, men nu när de inte "finns" längre, vad skall man välja? Aquastar har jag hört skall vara bra, andra säger att det blir på tok för gult. Sedan har jag varit lite inne på Hagen Power-Glo, men 18k Kelvin låter så jädra... blått.
Finns här någon ljuskunnig som vill hjälpa till att reda ut begreppen?
#4 - 20 december 2013 11:33
Det är ett helt lock av okänt märke. Men jag tänker ta alutejp ändå eftersom jag har en annan liten ramp men bara vanliga led lampor så slår jag två flugor i en smäll ;-)

Jag tror nog att om man har två olika lysrör så jämnar det ut sig lite. Ett på 6000-7000 K och en högre 18000-25000 K.

I mitt stora akvarium så har jag två ramper, en med mer blått ljus mot bakgrunden och en med gult ljus och det blir väldigt fint ljus tycker jag då :-)

Skickat från min 3310:a

Annons