Nya lysrör!!

#1 - 28 april 2007 14:20
Jag fick ett ryck idag och stack iväg till Herkulszoo för inköp av nya rör till mitt Vision 450. Anledningen från början var ju att de rör som följer med inte riktigt passade min smak. I samma veva såg jag även att dom för tillfället bygger ut rejält...riktigt kul! Men för att återgå till rören......JAg fick med mig 4 stycken Philips AQUA RELLE TL-D....och jag säger bara OJ!!! Sicken skillnad det blev. Inte bara jag märkte av skillnaden utan mina Malawis blev som helt nya fiskar. Nu leker de flesta och är helt galna. Har aldrig sett på maken till något liknande. Dessutom gör den lite mer blåaktiga färgen att det blir lite mer tropisk känsla över hela karet.
Att något så lite kan göra så mycket. Riktigt kul måste jag säga :-)

HA en fortsatt trevlig Valborgs helg nu alla Akvarister
#2 - 28 april 2007 14:50
Härligt! Ska kolla upp vilka rör som sitter i min ramp som följde med när jag köpte tanken. Antar att det inte de allra vassaste som man får på köpet, utan snarare likt punka-däcket som följer med som reservhjul i bilen! ;) Vad kostade dom?
#3 - 28 april 2007 15:16
hej!!

jo jag håller med, absolut!!

köpte själv nya rör i går, med blått ljus
jag kan inte se någon förändrig på mina Goldens än, eftersom jag fick dem i går

men eftersom jag tidigare hade lysrör med gult sken, och nu har det lite vackrare, mer harmoniska lite blå skenet., så förstår jag precis vad du menar

håller med, små grejer kan göra underverk ibland!!

ha re

Kristoffer
#4 - 28 april 2007 15:43
Jag köpte lite annat också, men jag tror att dom ligger nånstans mellan 100 och 150 spänn styck, 36 wattarna då. Helt klart värt varenda krona. Fiskarna har ju fått en massa färger dom inte "hade" innan och gör helt klart underverk!! En riktigt fröjd nu att sitta i fotöljen med en god öl, en liten Whiskey och bara njuta av mitt "nya" akvarium.
Bilagor:
#5 - 28 april 2007 18:12
I samma veva såg jag även att dom för tillfället bygger ut rejält...riktigt kul!

HA en fortsatt trevlig Valborgs helg nu alla Akvarister

hur bygger dom ut?-- däråt där dom hade BTN modulerna eller?.. (slått ut väggen mot det andra som ligegr i huset?...)
#6 - 28 april 2007 18:17
jag funderar på nytt ljus...har ett 60 liter med glödlampor, men behöver egentligen metallhallogen...vilket är dyrt har jag hört...någon som vet ungefär? eller finns det att köpa ljusramp för lysrör som är 61 cm?
#7 - 29 april 2007 11:01
MagicFingers>> Japp dom bygger ut år det hållet. Det lär bli riktigt stort faktiskt. Dom har slått ut väggen där Vision 450 stod.
#8 - 29 april 2007 13:33
Lill_Lena skrev:
jag funderar på nytt ljus...har ett 60 liter med glödlampor, men behöver egentligen metallhallogen...vilket är dyrt har jag hört...någon som vet ungefär? eller finns det att köpa ljusramp för lysrör som är 61 cm?

En undran bara, ett 60-liters och du behöver metallhalogen, vad skall du ha i det?
Lysrör på 61cm vet jag inte om det finns, men 60 i alla fall.
En ramp för 18-wattsrör (som är 60cm) ligger på 65cm och kostar i runda slängar 400 SEK.
Om rampen skall vara 60cm blir röret ett 15-wattare men kostar lika mycket.
#9 - 29 april 2007 17:55
metallhalogen ja..öhm..passar bäst till riktligt beväxt akvarium med minst 60cm höjd. jag for till djuraffärn idag och köpte en ramp på 60cm och lysröret var på extrapris allt som allt 424kr. å jäkla vilken skillnad det blev. nu lyser fiskarna upp betydligt mer och vattnet ser mycket renare ut! än de där gula ljuset.
du är inte från piteå?
"Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !"
#10 - 1 maj 2007 18:18
Förvisso kommer min mor från "norrland", trakterna kring Luleå tror jag, men själv har jag bara turistat i de nordliga delarna av Sverige ;)
Är det ett norrländskt uttryck, trodde det var genuint värmländskt.
Min sambo brukade hetsa upp sig till vansinne i början, "det ordnar sig inte alls alltid" brukade hon säga tills hon gav upp :D
Men så är det, man skall inte hetsa upp sig för småsaker, oftast går det bättre än man tror :)
#11 - 1 maj 2007 19:03
ja jag tänkte om det möligt var värmländskt också. har bara vart där en gång. men det påminner om pitemålet. kanske mer såhär: "dä ordne seg allti, å jär he it de, så kvitte dä, eller "så he kvittar" ungefärligt, är rätt kass på det fastän jag är ursprungligen därifrån.

Annons