Nya lysrör i Juwel Rio

#1 - 14 augusti 2013 11:30
Tycker att ljuset i mina lysrör börjar mattas av och det kan vara dax för ett byte. Har väl haft dessa drygt ett år, och jag läste nånstans att man bör byta varje år för att bibehålla ett bra ljus. Just nu så sitter det två st High-Lite Day rör, men vet inte om jag skall köra två nya likadana igen. Såg att de även finns High-Lite Color och High-Lite Nature rör, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa så ställer jag frågan här om vad som är brukligt att använda. Vad jag förstått så är Nature röret bra för tillväxten av salladen i karet, medans Color röret tar fram färgerna på fiskar och växter.

Vad kör ni med för typer av rör i era kar? Som sagt var så är det ett Juwel Rio med två rör som min fråga gäller :p Finns det någon vetenskap bakom att välja rör, eller är det bara en smaksak?
#2 - 14 augusti 2013 12:48
Jag bytte precis ett av mina Day till ett Colour i mitt 240 Juwel Rio akvarium, dvs jag kör Day som främre och Colour som bakre. Det blev en enorm skillnad, ljuset i sig är lätt violett-rödaktig och färgerna i akvariet förstärks ordentligt (till det bättre). I mitt akvarium har jag Malawiciklider (Mbunas), inredning är mest sten och ett fåtal växter.

EK
#3 - 14 augusti 2013 16:56
Nya lysrör i Juwel Rio

Skall ta och testa med ett color där bak och ett daylight fram. Är du nöjd så blir säkerligen jag det med :)

Vet du om Nature röret gör något för växtligheten eller bara för syns skull?

Är det lagom att byta rör varje år eller vad är normalt?
#4 - 14 augusti 2013 19:16
Jag kör ju Malawi så växligheten är sekundär, så tyvärr kan jag inte ge dig ett bra svar.

Ja, rekommendationen är byte var 12:e månad. Eftersom lysrören tappar effekt. Du kommer säkerligen bli nöjd med color lysröret, skriv gärna dina reflektioner när du bytt rör.

EK
#5 - 14 augusti 2013 19:38
Skall se om jag kan svänga förbi och köpa ett par rör nu i dagarna och återkomma med hur jag tycker att det blev. Funderar på att skaffa ett par reflektorer också när jag ändå är igång, men det kanske är överkurs?
#6 - 14 augusti 2013 19:40
Har du mycket växter i akvariet kan reflektorer vara en bra idé, det är ju ingen dyr investering för att öka ljusmängden.

EK
#7 - 14 augusti 2013 20:06
Nja, har inte jättemycket växter men en reflektor kan väl aldrig bli fel :D
#8 - 14 augusti 2013 20:11
Sylvania aquastar!

Sen kan du köra day längst fram..
#9 - 14 augusti 2013 20:14
Passar Sylvania i ett Juwel? Trodde att man var tvungen att köra deras egna.
#10 - 14 augusti 2013 20:17
Nya lysrör i Juwel Rio

Japp, de gör till Juwels udda längd 742mm 35w. Har beställt det till mitt 180. Cyberzoo.se har dem.
#11 - 14 augusti 2013 20:22
Nya lysrör i Juwel Rio

Kanoners :)

Men vad gör Aquastar bättre än Juwels Color? Livslängd, kvallité, ljus?
#12 - 14 augusti 2013 21:11
Håller med Mathias. Bytte nyss till aquastar och har "day" främst. Blev kanon! :)
#13 - 15 augusti 2013 04:16
JiBe skrev:
Kanoners :)

Men vad gör Aquastar bättre än Juwels Color? Livslängd, kvallité, ljus?

Vissa lysrör har träffat mer rätt än andra gällande färgtemperatur och då sprids informationen bland alla växtnördar att det funkar särskilt bra. Oftast för att det ger bra växtlighet, låg algtillväxt och bra färger på fisken. Så är det t.ex. med Sylvainas Aquastarrör och tidigare Philips Aquarelle.
Varken Color eller Nature har bra rykte där. Det som allmänt ses som mest ok bland Juwelrören är HiLite Day. Men en del säger att det blir lite lätt alger med det röret.
Kör själv med HiLite och ska börja köra mixat med ett Aquastar och ett Hilite. Du kan blanda ljuset vilket är bra i början så att omställningen inte blir så stor. Byt ett rör först, vänta en månad, byt nästa sedan (om du nu vill ha båda lika).
#14 - 15 augusti 2013 05:44
Tack Bluewing för detta ypperliga klargörande gällande de olika rören. Sådan här information hittar man ju knappast på baksidan av förpackningen av lysrören :D

Skall ta och testa ett Aquastar, hur skulle jag kunna låta bli efter ditt inlägg? :p Får börja med ett där bak, på akvariet alltså, så får vi se om jag även byter ut det där fram mot ytterligare ett Aquastar eller om det blir ett nytt Juwel-day-rör. Såg att Sylvania även har ett rör som heter Grolux. Skulle det kunna vara något att satsa på för växternas skull? Alltså ett Aquastar och ett Grolux?
#15 - 15 augusti 2013 09:05
JiBe skrev:
Tack Bluewing för detta ypperliga klargörande gällande de olika rören. Sådan här information hittar man ju knappast på baksidan av förpackningen av lysrören :D

Skall ta och testa ett Aquastar, hur skulle jag kunna låta bli efter ditt inlägg? :p Får börja med ett där bak, på akvariet alltså, så får vi se om jag även byter ut det där fram mot ytterligare ett Aquastar eller om det blir ett nytt Juwel-day-rör. Såg att Sylvania även har ett rör som heter Grolux. Skulle det kunna vara något att satsa på för växternas skull? Alltså ett Aquastar och ett Grolux?

GroLux var det som gällde förr. Men det är verkligen tokförstärkande på blått och rött så om du vill att det blå och röda ska lysa så att du tror fisken har batterier inbyggt så är det helt rätt val :D Har kört med det förr men tror det är lite passé idag, men det är bara min åsikt. Det ger nog inte högre växteffekt än ett Aquastar som är mera rimligt förstärkande på blå-rött och då har ett naturligare ljus. Men vissa gillar det där blå-röda färgsticket. Du kanske gör det t.ex.? Så följ din egen magkänsla tycker jag.
#16 - 15 augusti 2013 15:45
Har nu satt in Sylvania Aquastar i mitt Vision 180. Har gjort tvärt om mot Mathias idé och har HiLite där bak som verkligen lyfter fram det gröna i växten och sedan Aquastar fram. Mixen blev läcker å jag har en del Cryptocoryne fram där det brunröda i växten blev optimalt och Kardinaltetrorna är jättefina.
#17 - 15 augusti 2013 16:22
JiBe skrev:
...... Skulle det kunna vara något att satsa på för växternas skull? Alltså ett Aquastar och ett Grolux?

Jag hade den kombinationen förut. Efter ett tag bytte jag ut Groluxen till ett till Aquastar och jag tycker att det blev mycket bättre. Vet inte hur jag ska förklara det men jag tyckte att ljuset var skumt med Groluxen. Jag provade även att bara ha ett Grolux i mitt 100l (den har bara plats för ett rör) och t.ex. så blev Praktbotian röd/svart istället för orange/svart... Neontetrorna "fick" dock mörka och klart lysande färger (lite fint iofs) men hela akvariet blev liksom rött.

Men som sagt, det är ju smaksak. :)

Som jag även förstått det så fungerar Aquastaren bättre till växterna än Groluxen, eller iaf så pass bra att Groluxen är överflödig.
#18 - 17 augusti 2013 08:57
Till akvarium med malawisar som jag kör utan växter, så tycker jag att dessa tre rör är dom bästa, grolux för att få fram det röda, colour är ett rör som ta fram dom flesta färger men inte lika mycket dom röda, aquastar som tar fram det blåa, blanda grolux med aquastar blir kanon tycker jag.Janne

https://www.facebook.com/groups/539904112704498/

http://malawi.forum24.se/
#19 - 17 augusti 2013 13:52
Nya lysrör i Juwel Rio

Jag har nu varit och köpt nya rör och precis satt in dem i karet. Det blev ett Aquastar och ett nytt High-Lite Day. Vilken skillnad på både ljus och färger det blev, även om det är fullt solsken ute och väldigt ljust i rummet. Sitter bara och väntar på att mörkret skall falla så rören verkligen får visa vad de går för! Färgerna på fiskarna blev så mycket skarpare och tydligare så just nu så känner jag mig helnöjd. Undra vad jag kommer ha för känsla ikväll efter mörkrets inbrott...? ;)

Tack alla för era tips och tankar!

Annons