Nya lysrör till mitt Juwel 180 liter?

#1 - 30 december 2006 20:08
Jag har just nu de lysrör som följer med Juwel Rio 180 liter och jag undrar hur pass bra de är ochom man kan byta ut dem så att man kan få skarpare färger på fiskarna samt bättre ljus för växterna (om det nu finns/behövs)

Vilka lysrör rekomenderar ni då?
Vill inte gå till en djuraffär och fråga då jag kan bli påprackad både det ena och det andra.

Och hur funkar en reflektor? Var sätter man fast den och hur förstärker den ljuset i ett akvarium?
#2 - 30 december 2006 20:13
De bästa för växter är aquaelle, aquastar, power-glo, aqua-glo.
Dessa är lite röd, blå aktiga typ. Ger fint ljus, bra för växterna och ser inte skarpt ut för oss.

reflektorer finns att köpa speciella till juwelkar. t.ex. på Hornbach
#3 - 30 december 2006 20:16
Borde jag byta ut båda lysrören i lysrampen till några av de du tipsade om och vilka två tror du då skulle kunna bli bäst ihop?

Hur fungerar reflektorer? Hur monteras de och så? Är helt ny på det, visste inte ens att det fanns något i akvarievärlden som hette reflektorer :)
#4 - 30 december 2006 20:29
Kollar runt lite och funderar på ett Flora-Glo och ett Power-Glo, verkar som att de borde kunna fungera väl tillsammans för att få växtligheten på topp och för att framhäva fiskarnas färger bäst :)
#5 - 30 december 2006 20:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har satt i JBL:s Marin Day i mina Juwel-kar, bara bytt ut det varmvita. Det blir fantastiskt fint ljus tycker jag :). Finns före/Efter-bilder i mitt fotoarkiv (450:an)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Reflektorer sätter man på med clips direkt på lysröret, finns Juwel original.[/COLOR][/FONT]
#6 - 30 december 2006 22:19
Jag skulle nog rekommendera aquarelle, både färg mässigt och bra för växterna. I mitt 310liters kar kör jag 4st.
#7 - 30 december 2006 22:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]De medföljande rören i Juwels akvarium tycker jag är sååå dåliga och ger sååå fult ljus. Vi har satt in reflektorer i våra kar och bytt lysrören till aquarelle. Gör du en sökning här på forumet så tror jag att de flesta trådarna kommer säga att dessa rören är bäst både för växterna och för färgåtergivningen.[/COLOR][/FONT]
#8 - 31 december 2006 07:58
Vilka aquarelle är det då man bör köpa? Har de olika namn för ex växter och fiskarnas färger? Mest så jag vet exakt vad jag ska fråga efter i fiskaffären :)
#9 - 31 december 2006 08:05
Måste kolla igen.. hittade lysrören på pwss.se :)
Mina lysrör har måtten 895mm och de som kallades Philips Aquarelle (måste ju vara dem ni menar) är på 90cm. Kommer de passa in som de ska ändå, trots att de inte har helt rätt mått? Eller den där lilla 5mm är kanske inget att bråka om? ;D
#10 - 31 december 2006 10:32
Röret heter Aquarelle och kommer från Philips. Röret effekt som du har är 30W och det är 90cm vi snackar då...

Lycka till
#11 - 31 december 2006 11:17
Du menar väl 90cm? För inte kan det väl vara 9cm långt bara :S Det jag har nu är som sagt 89,5cm långt så det på 90cm borde ju funka då tycker man
#12 - 31 december 2006 14:28
Ja, det är en standard för 30W lysrör.

Annons