Nya pansarmalar?

#1 - 11 februari 2006 17:04
Hej!
Jag har haft pansarmalar i flera omgångar, men har bara vågat mig på Paleatus och Aeneus än sålänge, dels för att de är tåliga, dels för att de är lätta att få tag på.
Just nu har jag 6st som susar runt i mitt 152L kar.
Men nu är jag sugen på att byta dessa mot en sort som är ANINGEN svårare/ovanligare.
Vilken kan ni rekommendera?
Den skall helst inte ha några speciella krav, och inte kosta skjortan.
Sorten kommer dela kar med Aeneus, platy, kakadua, och glastetra samt ancistrus.
Dvs snälla fiskar, utom möjligtvis kakaduahanen som tuktar sina medinnevånare ibland.

Så snälla, vilken sort skall jag gå på?

andreas
#2 - 11 februari 2006 18:37
Hej!

Kanske Corydoras panda (panda pansarmal) vore något för dig?

Här är en bild på mina.
Jag är dödligt förtjust i mina. Otroligt vackra och inte alls blyga i det sällskapet som jag har dem i nu. Scalare, fläckiga pansarmalar, L-malar, fjärliciklider och tetror i ett 375 liters.
#3 - 11 februari 2006 18:49
det beror helt på vad du har för gräns $$ mässigt/st.
#4 - 11 februari 2006 18:52
[quote=Aquaboi]
Den skall helst inte ha några speciella krav, och inte kosta skjortan.[/quote]

Antar jag betyder inte allt för dyra.;)
#5 - 11 februari 2006 20:08
[QUOTE=MagicFingers]det beror helt på vad du har för gräns $$ mässigt/st.[/QUOTE]
Gränsen vet jag inte, köpte ju 4aeneus förra månaden för 80kr, en 20stycket.
Säg max en femtilapp per huvud då.

Linda! Pandorna var ju helfräcka!
Stimmar de ihop med dina fläckiga?
Hur många har du ihop?
Är de aktiva?
Stimmar de bra? mina aeneus stimmar inte sååå bra de simmar mest för sig själva.

andreas
#6 - 11 februari 2006 22:30
Aquaboi: Visst är de. :D
Nja jag har ju runt 13 stycken så det behöver de inte direkt. De kan stimma i mindre grupper med dem men de håller sig mest som sagt i mindre grupper.
Jag har 15 fläckiga så de väljer med att stimma i mindre grupper helst.
Mina är väldigt aktiva nu för tiden. När jag hade jordätare med dem så vågade de sig inte fram. Nu är pansarmalarna de mest aktivaste i stort sätt.

Men jag ska tillägga att jag personligen tycker att de har en massa annat kul för sig att det spelar mindre roll. Tex simmar 5 stycken upp för min bg och letar mat m.m.
#7 - 11 februari 2006 22:32
en RIKTIGT snygg cory är ju sterbaierna! Har 7st, väldigt nöjd! Dock är dom lite dyrare.
#8 - 11 februari 2006 22:35
[quote=gladhertha]en RIKTIGT snygg cory är ju sterbaierna! Har 7st, väldigt nöjd! Dock är dom lite dyrare.[/quote]

håller med, hade jag inte fått chansen till pandorna hade jag velat ha sterbaierna. Här tror jag att de ligger runt 60-80 kr i affären.
#9 - 11 februari 2006 22:40
Om de ligger runt 60-80kr för en sterbai är det BILLIGT!!
#10 - 12 februari 2006 09:04
[quote=gladhertha]Om de ligger runt 60-80kr för en sterbai är det BILLIGT!![/quote]

Men glöm inte gladhertha, ett du bor i sthlm, två du handlar inte på det billigaste stället.

Det är så sätt rätt dumt att jämnföra några priser om man inte bor på samma ställle. Alla vet ju tex att göteborg har de bästa priserna. Är det då rättvist att jämnföra dessa priser med tex norrland eller ens hemma hos mig. (har för mig att priserna ligger högre i norrland)
#11 - 12 februari 2006 09:27
Nu är en bra tid att köpa fiskar billigt, åtminstone om man bor i Stockholmstrakten. I dag har Haninge AF loppis (osäker på mängden fisk) och om två veckor är det dags för Bollmoras stora vårauktion (med MASSOR av fisk). Den 25 mars har Guardians of Catfish vårmöte med auktion i Trollhättan.
#12 - 12 februari 2006 11:09
[QUOTE=daniel60]Nu är en bra tid att köpa fiskar billigt, åtminstone om man bor i Stockholmstrakten. I dag har Haninge AF loppis (osäker på mängden fisk) och om två veckor är det dags för Bollmoras stora vårauktion (med MASSOR av fisk). Den 25 mars har Guardians of Catfish vårmöte med auktion i Trollhättan.[/QUOTE]
Vad säljer de för malar i Trollhättan?
Säljs det några intressanta corydoras tro?

andreas
#13 - 12 februari 2006 11:21
[quote=Aquaboi]Vad säljer de för malar i Trollhättan?
Säljs det några intressanta corydoras tro?

andreas[/quote]

Antar att det beror på. Just som med alla auktioner, vad folk tar med sig helt enkelt. :p
#14 - 12 februari 2006 12:24
[QUOTE=Linda_A]Men glöm inte gladhertha, ett du bor i sthlm, två du handlar inte på det billigaste stället.

Det är så sätt rätt dumt att jämnföra några priser om man inte bor på samma ställle. Alla vet ju tex att göteborg har de bästa priserna. Är det då rättvist att jämnföra dessa priser med tex norrland eller ens hemma hos mig. (har för mig att priserna ligger högre i norrland)[/QUOTE]

jupp... gbg é billigast :).. tur att man bor nära :)..
sterbai har jag sett för 55:-/st
aenus ligger la på 20-25...
juhlii =45:-/st
och så finns det många andra att välja mellan förutom dessa, med ett "humant" pris....
själv har jag en hop med juhlii (45st har jag köpt) men ser dom inte så ofta (MKT växter)....
#15 - 12 februari 2006 12:28
[quote=MagicFingers]jupp... gbg é billigast :).. tur att man bor nära :)..
sterbai har jag sett för 55:-/st
aenus ligger la på 20-25...
juhlii =45:-/st
och så finns det många andra att välja mellan förutom dessa, med ett "humant" pris....
själv har jag en hop med juhlii (45st har jag köpt) men ser dom inte så ofta (MKT växter)....[/quote]

Ja det är såna priser som får en vilja gråta en skvätt eller två.:D:D

Nä då, men jag bara menade att det är dumt att jämnföra om man inte bor på samma ort helt enkelt. För det kan skilja grymt mycket.
#16 - 13 februari 2006 19:36
Åkte förbi min lokala zooaffär idag och skulle kolla på pansarmalar, såg ett antal fina fiskar men fastnade inte för någon tyvärr, men hem kom jag med massa levande mygglarver, och 5st Corydoras aeneus :D
De var billiga och såg friska ut,kul att ha ett ganska stort gäng aeneus nu, (10st faktiskt)
Får se nästa gång om jag köper nån annan sort.
Hade varit kul med ett STORT kar, typ 300L och fyllt med hundra st corydoras 20st av några sorter.

andreas
#17 - 13 februari 2006 19:52
tror de blir jävligt trångt i ett 300l med 100 corys XD
#18 - 13 februari 2006 21:14
[QUOTE=gladhertha]tror de blir jävligt trångt i ett 300l med 100 corys XD[/QUOTE]
Tog några siffror ur luften bara, inte menat som nåt uträknat, menar främst att det hade varit kul att ägna ett större kar endast till dessa juveler.
Och nån stimfisk i mitten/toppskiktet.

andreas
#19 - 13 februari 2006 21:50
jag tycker att Linda A s pandor ar super fina... =))

Annons