Nya pansarmalar som inte bökar?

#1 - 3 juli 2008 14:19
Jag är helt ny i forumet och även hyfsat ny när det gäller akvarier (även om jag hade ett för sådär 13 år sedan, dock inte som intresse utan mer som familjens inredningspryl..)

Köpte igår två albinopansarmalar efter övervägande fram och tillbaka. Kvinnan i affären menade att det var fullt tillräckligt med två, men jag har nu sett att man helst ska hålla minst tre stycken av dem för att de ska trivas? Borde jag införskaffa mig ytterligare en i framtiden? Och hur är det med bottenmaterialet? Jag frågade upprepade gånger om vårt 2-3mm grus skulle passa pansarmalarna och det intygade hon och även hennes kollega att det skulle göra, men nu ser jag ju att corydoras helst vill ha finkornig sand!! :mad: Bör jag byta helt? Är det därför mina malar nästan inte bökar något? Eller är det för att akvariet är ca 1 månad gammalt och därför inte har tillräckligt med partiklar på botten som de vill böka fram? De simmar mest omkring och leker tafatt vid filterutblåset och spexar lite allmänt, superpigga och glada, men är mycket sällan nere på botten om det inte är för att vila en stund.
#2 - 3 juli 2008 15:36
Corydoras är stimfiskar som i naturen lever i grupper på tiotals upp till hundratals individer så desto fler desto bättre.

Angående gruset så är det under millimetern på gruskornen som gäller ifall de skall böka runt. Har haft corydoras i sand och grövre grus och märkte en stor skillnad.

MVH Simon B:)!
#3 - 3 juli 2008 15:48
Tycker du ska byta in dina Corydoras mot något annat om du inte tänkt byta bottenmaterial vill säga ;). Isf får du nog köpa ett gäng till :)
#4 - 3 juli 2008 15:55
Botior är ju ett liknande alternativ som inte har riktigt samma krav.

MVH Simon B:)!
#5 - 3 juli 2008 16:03
Ååh jag blir så trött på djuraffärer.. Fattar inte varför jag öht lyssnade på dem den här gången, som hundägare och tidigare ägare av allehanda djur VET jag ju att de sällan har alla hästar hemma utan mest kommer nicka och säga ja till vad som helst.

Då får de små liven nog åka tillbaka till affären, trots att jag redan blivit så förtjust i dem, snyft.

Har ni några fler tips än botior som bottenstädare? Och som funkar med 2-3mm grus :)
#6 - 3 juli 2008 16:05
Ååh jag blir så trött på djuraffärer.. Fattar inte varför jag öht lyssnade på dem den här gången, som hundägare och tidigare ägare av allehanda djur VET jag ju att de sällan har alla hästar hemma utan mest kommer nicka och säga ja till vad som helst.

Då får de små liven nog åka tillbaka till affären, trots att jag redan blivit så förtjust i dem, snyft.

Har ni några fler tips än botior som bottenstädare? Och som funkar med 2-3mm grus :)

Tråkigt när sånt här händer :(

Hur stort är ditt akvarium?
#7 - 3 juli 2008 16:06
Hur är det med kuhli t ex? Är de små städtanter? :)
#8 - 3 juli 2008 16:07
Hur är det med kuhli t ex? Är de små städtanter? :)

Kuhlii funkar på samma sätt som Corydoras men är nattaktiva och dessutom vill även de ha finkornig sand att gräva ner sig i, tyvärr..
#9 - 3 juli 2008 16:11
Nina82 skrev:
Kuhlii funkar på samma sätt som Corydoras men är nattaktiva och dessutom vill även de ha finkornig sand att gräva ner sig i, tyvärr..

Ah.. Tur att det här forumet finns så att jag kan göra de mentala misstagen innan de sker på riktigt. Borde kommit hit innan..

Mitt akvarium är på 54 liter och innehåller i dagsläget 3 platys och 2 albinopansarmalar. Nu åker ju malarna tillbaka, men det kanske inte ens är nödvändigt att skaffa "städfiskar"?

Alla dessa frågor.. [:o]
#10 - 3 juli 2008 16:35
Ah.. Tur att det här forumet finns så att jag kan göra de mentala misstagen innan de sker på riktigt. Borde kommit hit innan..

Mitt akvarium är på 54 liter och innehåller i dagsläget 3 platys och 2 albinopansarmalar. Nu åker ju malarna tillbaka, men det kanske inte ens är nödvändigt att skaffa "städfiskar"?

Alla dessa frågor.. [:o]

Tycker du gör helt rätt i att kolla upp allt här först :D

I ditt 54L skulle ett stim Otocinclus funka även om de egentligen borde ha 60L och ska du ha pansarmalar sen så tycker jag du ska satsa på C. Panda eftersom de inte blir riktigt lika stora som de andra.
Annars finns ju både räkor och snäckor oxå ;)
#11 - 3 juli 2008 18:40
Nina82 skrev:
Tycker du gör helt rätt i att kolla upp allt här först :D

I ditt 54L skulle ett stim Otocinclus funka även om de egentligen borde ha 60L och ska du ha pansarmalar sen så tycker jag du ska satsa på C. Panda eftersom de inte blir riktigt lika stora som de andra.

Annars finns ju både räkor och snäckor oxå ;)

Jaa jag kanske ska kika lite på räkor ja, det har jag inte ens tänkt på! De är ju himla söta :D Åh det är en spännande värld detta! Undrar hur länge man kommer klara sig med 54l innan man börjar kasta suktande blickar efter större.. [:o]

Zooaffären sa iaf att det var nemas problemas att lämna tillbaka fiskarna och då tar jag nog ett tillgodokvitto och så blir det en trio med platys till om några veckor. Och kanske lite räkor istället! Måste genast sätta mig och googla :D

Tack så hemskt mkt för de snabba, bra och ffa trevliga svaren! Jag kan mycket om många djur men bland fiskar är jag verkligen en novis.. [:o]
#12 - 3 juli 2008 19:00
Jaa jag kanske ska kika lite på räkor ja, det har jag inte ens tänkt på! De är ju himla söta :D Åh det är en spännande värld detta! Undrar hur länge man kommer klara sig med 54l innan man börjar kasta suktande blickar efter större.. [:o]

Zooaffären sa iaf att det var nemas problemas att lämna tillbaka fiskarna och då tar jag nog ett tillgodokvitto och så blir det en trio med platys till om några veckor. Och kanske lite räkor istället! Måste genast sätta mig och googla :D

Tack så hemskt mkt för de snabba, bra och ffa trevliga svaren! Jag kan mycket om många djur men bland fiskar är jag verkligen en novis.. [:o]

Skönt att det löste sig till slut :).
Tror nog du blivit biten av akvariemyggan nu du oxå som oss andra här på zoopet :D. Välkommen in i beroendet [:-53] [:-63] :p.

Lycka till med räkorna ;)
#13 - 4 juli 2008 10:53
Jag har också 2-3 mm grus. Mina Corydoras mår prima. Pigga, aktiva och glada.
#14 - 4 juli 2008 21:19
Jag tycker också att 2-3 mm fungerar utmärkt. Annars så kan du blanda sand med dina 2-3 mm det se levande och snygt ut, och skaffa ett par till av dina malar.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 4 juli 2008 21:21
Man kan finkornig sand i en liten del av akvariet - mer behövs inte.
Det viktigaste med sanden är att den inte är kantig utan rundslipad.

Av Corydoras skall man alltid ha minst 5-6 stycken

Annons