Kan inte låta bli, men en god vän mailade mig 2 foton på 2 nya "räkarter" som nu kommit till Sverige (importerats av Imazo).
Det lär enligt uppgift vara rejält dyra, men verkar vara ruskigt snygga.
Paatsu skrev:hoppas de inte är lika dyra som man har sett på de tyska webbutikerna.
Kjell Fohrman skrev:Jag tror att de fortfarande går i karantän hos Imazo och de fick också in så få att de knappast kommer att komma med i deras prislista.
petnym skrev:Vem är det som får äran att köpa dessa små godbitar då?
Kjell Fohrman skrev:Om man tittar på det nedre räkfotot så verkar ju i alla fall inte den räkan vara direkt svårodlad;)
surinam skrev:Caridina cf.spongicola "Freshwater Harlequinshrimp"
Finns inte med i veckan lista på Imazo. Men jag väntar gärna tills de dyker upp för den bara måste jag ha ett gäng av, kosta vad det kosta vill. :D
Tack vare denna tråd avbeställde jag CR och kommer istället satsa på denna "Freshwater Harlequinshrimp".
Det jag därimot får hem ett gäng av på fredag är blåbandad tigerräka:)
evus skrev:Flera av mina hade rom när de kom men det blev aldrig något av den. Efter det så har ingen ny rom bildats.
Hoppas att rommen på bilden har "kommit till" i fångenskap och att det blir något av den:):) De är jättefina. Vill ha!!!!
Katharina skrev:J
Har du någon aning om vad dina vill ha för vatten??? Det måste ju gå att ändra på förhållandena!!! Har du pump till dem??? Kan du inte höja eller sänka ph??? I ditt fall tippar jag isåfall på en höjning... Du måste ju prova att ändra på något annars åldras de ju bara och dör ut!!! :( [:-174]
evus skrev:Provat lite såklart!! Just nu går de i svagt bräckt vatten, men inte hjälper det:confused::confused:. Det är inte heller bara jag som experimenterar lite försiktigt, men som sagt ingen har lyckats.
swen frank skrev:Vad heter dessa räkor Så jag kan beställa dem
Swen
Katharina skrev:Åhh... Men de som fångade dem då?? Har de inte angivit var och vilka värden?? Det verkar ju hopplöst då?! :(
Kjell Fohrman skrev:Exakt fångsplats uppges sällan - hittar man en extar snygg räka/fisk så vill man ju gärna vara ensam om den. Det handlar ju ofta om fattiga människors försörjning.
petnym skrev:Är det dina räkor Kjell?
Kjell Fohrman skrev:Det verkar i alla fall som om de nya räkorna reproducerar sig utan större problem.
Fotot är taget av Mikael Håkansson
Katharina skrev:Kan du fråga denna Mikael vad han har för vattenvärden och temp, så vi vet säkert... :D
Kjell Fohrman skrev:Han flyttade dom dräktiga honorna till ett litet akvarium innan han åkte bort och när han kom hem så fanns det en del yngel.
Det fanns ingen termostat i akvariet så tempen låg på 20-23. Det var vanligt kranvatten utan några tillsatser så pH låg sannolikt på ca. 7,5.
Antagligen är det optimalt med ett pH på 7,5-8 och en normaltemperatur på 25-27 även om det uppenbarligen funkar i kallare vatten också.
Dom verkar vara ungefär lika produktiva som Crystal red och ungefär lika svåra.
Katharina skrev:Åhhh... Jag säger som Radioaktiva räkor... Ro hit med dem nuuuuu!!! :eek:[:-15][:-9][:-10][:-27][:-53][:-58][:-60][:-59][:-174]
Kjell Fohrman skrev:Dom importeras regelbundet nu så de bör kunna beställas i de flesta affärer
Kjell Fohrman skrev:Vad gäller skötseln så kan det vara värt att tillägga att de i sin naturliga återfinns på ställen där det är lite växter - istället finns det gott om sten där.
Katharina skrev:Har du någon uppfattning om priser???
Ja, det stämmer väl bra med ph.. Till skillnad från Crystal då vill de säkert inte ha gamla växtdelar heller då som rötter, kottar och löv...
Har du någon uppfattning om vilken sorts sten??? Kalkhaltig eller så.. [:-174]
Roligt som sagt var... detta... :D
danneregner skrev:tyska är som danska, idiotiskt!
Kjell Fohrman skrev:Vad gäller skötseln så kan det vara värt att tillägga att de i sin naturliga återfinns på ställen där det är lite växter - istället finns det gott om sten där.
Kjell Fohrman skrev:Dom VF ligger nu på ca 225-250 (självklart kan priserna variera en del) och tidigare låg de en bra bit över 300.
Ja lämpligt pH är ju en bit över 7 så det är väl sannolikt kalkhaltiga stenar, fast ett pH på 7,5 eller strax över räcker säkert.
Tenkare skrev:Det där var info som man verkligen ville/behövde höra. Då kan man planera sitt kar lite bättre.
Tackar
Tenkare skrev:Det var ju attans att dom inte skickar.
Ska försöka se var dom ligger.
Min tyska är nåst intill värdelös.
ansjo skrev:Fint, de har färgat ut ordentligt nu, men de är rackarns små bara.
En dog och jag antar det var för den ömsade i påsen och kanske blev känsligare på så sätt, men de övriga 9 ser kuranta ut:)!
Katharina skrev:Vad har du för vattenvärden??? Hur länge har du haft dem nu??? Ingen rom??? Du skulle lämna regelbunden rapport på tråden om skötsel av nya räksorter... Viktig info du har där.. :D
Hmm... Var håller nu Annica hus då??!! :D [:-174]
Oststeinbek 14 mil från Puttgarden.Tenkare skrev:Det var ju attans att dom inte skickar.
Ska försöka se var dom ligger.
Min tyska är nåst intill värdelös.
Som det står på Garnelenhaus hemsida så är det en och samma sort. Står att de finns från ljusrött till vinrött och mörk blå/lila. Men sen är väl frågan om vissa av färgerna är dominanta och tar över så småningom....? Men det kommer väl klarhet i det vartefter de blir vanligare. De svarta (eller jag antar att de är mörkblå då enligt texten...) är ju urläckra!!!:rolleyes:Katharina skrev:He he... [:D] Nu har det verkligen börjat att snurra i skallen... Hmm.. är det någon som vet om Svarta och Röda Kardinaler parar sig med varandra och i såfall hur avkomman blir?! [:-174]
Eurydike skrev:Men kanske någon har vägarna förbi Nürnberg? ;) (75 mil från Puttgarden)
Jag skall beställa därifrån för runt en tusing när löningen inkommer. Han skulle ha 35 euro i frakt, så det vill till att man beställer en del för att det ska löna sej. Får hoppas att de inte dör på vägen, annars blir det nog den sämst investerade tusenlappen någonsin för min stackars studentekonomi.Eurydike skrev:Oststeinbek 14 mil från Puttgarden.
I Nürnberg har de ju annars flera av de nya sorterna. Tyvärr skickas de bara med express vilket jag inte tror de har till Sverige. Dock skickar de till Sverige på köparens risk, även om det inte står med på deras hemsida. I alla fall svarade de så när jag mailade och frågade för något år sedan. Har dock inte kommit mig för att beställa än :)
http://217.172.172.50/zidian2-h164-Stockliste-Garnelen.html
Men kanske någon har vägarna förbi Nürnberg? ;) (75 mil från Puttgarden)
Eurydike skrev:Som det står på Garnelenhaus hemsida så är det en och samma sort. Står att de finns från ljusrött till vinrött och mörk blå/lila. Men sen är väl frågan om vissa av färgerna är dominanta och tar över så småningom....? Men det kommer väl klarhet i det vartefter de blir vanligare. De svarta (eller jag antar att de är mörkblå då enligt texten...) är ju urläckra!!!:rolleyes:
evus skrev:Vid beställning av minst 30st från mimbon så kostade de 130 kr/st + frakt. Detta är priset som jag fick i januari så det ligger nog lägre nu.
Janne sa att kardinalerna hade sjunkit i pris med 50 kr bara förra veckan:)
Å andra sidan så får man bara levande exemplar om man har en mellanhand;)
evus skrev:Vid beställning av minst 30st från mimbon så kostade de 130 kr/st + frakt. Detta är priset som jag fick i januari så det ligger nog lägre nu.
Janne sa att kardinalerna hade sjunkit i pris med 50 kr bara förra veckan:)
Å andra sidan så får man bara levande exemplar om man har en mellanhand;)
Katharina skrev:Näää Kjell.. Nu har du lurat oss lite... Den där Herr Håkansson är ju inte någon vanlig "Svensson"!!!! Han är någon fiskchef lr nått sånt.. Fick han rom på sina räkor i sitt kar här i Sverige??? Det var inte så att han fick hem en hona som redan hade rom??? ;)
En viktig skillnad.. Jag har inte lust att köpa räkor för flera hundra kronor om de bara dör ut utan att få några räklingar... :( [:-174]
Katharina skrev:Näää Kjell.. Nu har du lurat oss lite... Den där Herr Håkansson är ju inte någon vanlig "Svensson"!!!! Han är någon fiskchef lr nått sånt.. Fick han rom på sina räkor i sitt kar här i Sverige??? Det var inte så att han fick hem en hona som redan hade rom??? ;)
En viktig skillnad.. Jag har inte lust att köpa räkor för flera hundra kronor om de bara dör ut utan att få några räklingar... :( [:-174]
evus skrev:Oj då, vad jag är förvirrad:confused::confused:
Kardinaler var sorten.
Mimbon är den firma i Tyskland som är sk huvudimportör av de nya räkorna till Europa (åtminstone var dom det, allt går ju i rasande fart).
Lutt skrev:vad för art? vad är detta mimbon för nåt? länk?
Lutt skrev:Micke Håkansson=mr.imazo:D
det där med sulawesi räkornas känslighet är lite varierat men ansjos harlequin sägs vara bland dom starkaste räkorna av sulawesiräkorna...men alla är mer eller mindre känsliga.
ansjo skrev:Mikael har haft räkorna ett bra tag nu, så räkorna har med all säkerhet ordnat till rommen här hemma i Sverige. Jag pratade om just detta när jag träffade honom i tisdags så det är ganska säkra uppgifter;).
Jessa skrev:[SIZE=4][COLOR=purple]Katharina[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=purple]De gula är som körsbär, inte direkt känsliga och förökar sig snabbt.:D[/COLOR]
[COLOR=purple]Köpte 25 i december och har 17 vuxna och minst 40 yngel i olika storlekar och fler på väg.;)[/COLOR]
Radioaktiva Räkor skrev:Harlequin ligger på typ 75 pix in från Imazo såg jag :) Kardinal låg på typ 125 om jag inte missminner mig. Exkl moms då.
//C
Radioaktiva Räkor skrev:Harlequin ligger på typ 75 pix in från Imazo såg jag :) Kardinal låg på typ 125 om jag inte missminner mig. Exkl moms då.
//C
Lutt skrev:kanske de gör men inte ut till kunden va?
Lutt skrev:kardinaler är lite missvisande men ja antar att du menar den arten ja håller....alla räkor från sulawesi tycks ha kardinal som namn.
Ok då var det mimbon som typ tappade hakan när håkansson berättade att han hade sulawesi räkor hehe
MYCKET goda nyheter!Kjell Fohrman skrev:Det verkar i alla fall som om de nya räkorna reproducerar sig utan större problem.
Fotot är taget av Mikael Håkansson
Paatsu skrev:Det finns flera som har rapporterats att de har lyckats odla den vitbena räkan (kardinalräkan) i fångenskap på de utländska forumet. Så den är nog mest intressant om man vill köpa.
http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php/6-months-into-3209.html?threadid=3209
Och översättning för de som inte behärskar engelska så bra:
http://google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.shrimpnow.com%2Fforums%2Fshowthread.php%2F6-months-into-3209.html%3Fthreadid%3D3209&hl=en&ie=UTF8&sl=en&tl=sv
Kjell Fohrman skrev:Kalk kan du gärna använda men det löser sig inte över 7,6 så över det kommer du inte att få med kalk i akvariet. Kalken gör främst att inte pH sjunker.
Även om det inte stavas på det viset så antar jag att orden betyder en totalhårdhet till 11 och en karbonathårdhet till 9
Katharina skrev:Hur åstadkommer jag ett ph på över 8 då??? Kemikalier är ju ingen bra kombination till räkor..
Hur åstadkommer jag en totalhårdhet på 11 och en karbonathårdhet på 9???
Phu...det är ju en hel vetenskap detta...
Om jag köper in några Kardinaler, är det någon fler som har eller tänker köpa??? [:-174]
Katharina skrev:Jaha... Jag spinner vidare i min ensamhet... Var är alla entusiastiska människor i räkträset då??? Har ni rymt till soliga stränder.. Det är bara jag som är hemma och sjuk misstänker jag..
Katharina skrev:Om jag köper in några Kardinaler, är det någon fler som har eller tänker köpa??? [:-174]
Kjell Fohrman skrev:Du hittar ju en hel del info om t.ex. hur man höjer pH i Zoopsts basartikel om akvarievatten http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category§ionid=11&id=117&Itemid=88
Hårdheten tror jag inte att man behöver bry sig så mycket om bara karbonathårdheten är över 4-5
Nitra98 skrev:
Varifrån har du tänkt köpa? Är själv jättesugen, men det får bli senare i så fall, har just nu bara mal i plånboken efter semestern... [:o]
Katharina skrev:
Kjell Fohrman skrev:Du kan ju kolla hur det ser ut hos dom eftersom de finns med på Zoopetvideon från Zoopetklubbvästs Tysklandsresa.
Katharina skrev:Men om det bildas ammoniak vid högt ph värde så krävs det en massa vattenbyten för att hålla den här räkan om de nu mot förmodan skulle bli många.. Ytterligare en anledning att inte blanda in sniglar osv då... Lr tänker jag fel... ;)
Paatsu skrev:Enligt uppgifter från Janne så är deras naturliga vattenvärde högt PH men samtidigt mjukt,
Sonja skrev:Jag hörde någonstans att t ex Malawisjön har högt ph och mjukt vatten, men jag kanske fått det om bakfoten?
Sonja skrev:Nej det är det inte. Då var det fel det jag hörde.
Kjell Fohrman skrev:Hur kan pH vara högt samtidigt som såväl karbonathärdhet är låg - det är ju en ekvation som inte går ihop i naturen, men som kan skapas med kemiska medel i kranvattnet;)
Katharina skrev:Ja, Patsuu.... Jag ska kolla vad Janne tar för dem också... Men då måste det bästa vara att hämta dem direkt de kommer, innan han koppar in dem lr hur???
Kjell Fohrman skrev:Det beror väl på hur kunnig du är på att koppa in räkor som kommer från en helt annan bakteriekultur.
Nu är det ju affären som får ta smällen om räkorna är i usel kondition när de kommer in. En affär som har fått in fisk/räkor som är i dålig kondition och om då affären reklamerar de direkt till grossiten så får affären oftast ersättning. Lämnas de vidare direkt till kund så kan han inte reklamera.
Paatsu skrev:Det finns flera som har rapporterats att de har lyckats odla den vitbena räkan (kardinalräkan) i fångenskap på de utländska forumet. Så den är nog mest intressant om man vill köpa.
http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php/6-months-into-3209.html?threadid=3209
Och översättning för de som inte behärskar engelska så bra:
http://google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.shrimpnow.com%2Fforums%2Fshowthread.php%2F6-months-into-3209.html%3Fthreadid%3D3209&hl=en&ie=UTF8&sl=en&tl=sv
Azur skrev:
Vill man höja vattnets hårdhet och få ett pH på 8.3 kan man tillsätta bikarbonat.
Mitt tips: kalkhaltig inredning och kanske lite extra bikarbonat i vattnet.
Annika skrev:Ska testa med att höja pH när de gula flyttat hem till sig. Hoppas på att leverans av fler Kardinaler från USA dyker upp snart.
Annika skrev:Jo, just där :( Han skickade en omgång som läckte och därför skickades tillbaka till honom av den svenska tullen. Han har sedan lovat att skicka en ny omgång men den har jag väntat på i 6 veckor nu.
Annika skrev:Jo, just där :( Han skickade en omgång som läckte och därför skickades tillbaka till honom av den svenska tullen. Han har sedan lovat att skicka en ny omgång men den har jag väntat på i 6 veckor nu.
Annika skrev:Båda