Har 2 stycken ytterfilter, ett fluval 303 och nått eheim, slangarna till dom är lite korta och väldigt skabbiga, så jag vill skaffa nya.
Kan man köra vanligt genomskinnlig slang på järnhandeln eller måste det va någon speciell?
Du får la testa, Fluvalen har ju en en veckad "dammsugarslang" som standard. Eheim kör väl grön plastslang ännu eller? Kritiskt kan det bli om diametern e fel o det inte blir tätt. Vidare kanske du skall kolla upp om det finns några giftiga ämnen i slangen eller dess tillvekningsprocedur. Bäst e nog att fixa slang i zooaffären om du e osäker.
Om man vill använda annan slang än "akvarievariant" är det bra att köpa livsmedelsklassad slang, det brukar symboliserars med gaffel och i vissa fall även kniv tryckt på slangen.
[quote=ovsor]Du får la testa, Fluvalen har ju en en veckad "dammsugarslang" som standard. Eheim kör väl grön plastslang ännu eller? Kritiskt kan det bli om diametern e fel o det inte blir tätt. Vidare kanske du skall kolla upp om det finns några giftiga ämnen i slangen eller dess tillvekningsprocedur. Bäst e nog att fixa slang i zooaffären om du e osäker.[/quote]
Har fluval kört de slangarna så långe att de kan ha hunnit bli "väldigt skabbiga"? Jag tycker dom är väldigt bra även om de inte går att se om dom börjar bli skitiga, och även om veckningen säkert ökar motståndet litegrann, bättre än att slangen viker sig iaf.
[quote=ovsor]Du får la testa, Fluvalen har ju en en veckad "dammsugarslang" som standard. Eheim kör väl grön plastslang ännu eller?[/quote]
303, torde köra silicon/pvc slang orginal, brungrå, som blir nästan vit orginal. Biltema har klar siliconslang som passar, om jag inte minns fel. lite beroende på hur mycket man behöver kan det dock bli billigare i en akvariehandel.
B!