Ptja, Kramfors ord, omsorgsfullt kopierade från denne norrländske magnats koi- och guldfisksida, innehåller idel klokheter. Jag tycker också att Maya kommer med ett klockrent inlägg. Du lider nästan säkert, bästa Vala, av hög nitrit till följd av ett överbelastat akvarium i kombination med ett riktigt uselt innerfilter (vilket just ditt verkligen är).
En kortsiktig lösning är täta vattenbyten, nästan dagligen, rejäla doser Nitrivec och mycket sparsam matning. Den längre, slutliga, lösningen innebär större kar och ett seriöst filter. Lyckligtvis verkar du vara på väg i den riktningen.
Vad jag, mycket ödmjukt då jag inte sysslar med akvariefiskar professionellt, vill fästa verklig vikt på är matningen. Håll verkligen igen på käket tills du fått ditt nya, stora kar. Genom sparsam matning och täta vattenbyten kan du hålla nitritnivåerna på en acceptabel nivå tills du får ditt större kar till sommaren. Guldfiskar äter instinktivt så mycket de bara kan, eftersom de i naturen inte vet när de kan äta därnäst, och till följd av detta verkar de alltid vara väldigt glupska och kommer alltid att tigga mat av dig när du går förbi akvariet. Låt dig inte luras. Kom alltid ihåg att en hungrig fisk är en frisk fisk.
Lycka till !
Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren