Nya stag till mitt helglasakvarium

#1 - 2 oktober 2003 18:23
Hej !

Jag ska lämna in mitt 280 liters akvarium till glasmästaren för att få det omfogat. På samma gång ska han sätta dit nya stag, min undran är då hur mycket glas måste man staga upp med?
Akvariet är 120 långt,43 djupt,55 högt och 8mm tjockt glas.

Som det ser ut just nu, så har jag som en ram runt hela akvariets ovansida som är c:a 6cm bred inåt plus ett mittstag. Behövs det verkligen?? Räcker det inte med stag på sidorna och i mitten?
Eller är det nå'n finess med det hela?

Det verkar finnas några ibland er som har limmat lite akvarier
så jag behöver lite tips.
Glasmästaren har varit här och tittat på karet och han verkar vilja sätta dit en ny "ram" men jag tycker inte det ser så snyggt ut.

Tips! Ideer! Råd!
Mottages med glädje.

M v h,
//E

#2 - 2 oktober 2003 19:23
Det är nog smart av glasmästaren att göra en ny ram. Han har nog bedömt att siliconet ser gammalt ut och behöver förnyas. Akvariesilicon mår bäst av att vara omgett av vatten.

Anledningen till att det finns en "glasram" runt och ett mittstag av glas är att det minskar spänningarna i glaset. Det har precis samma funktion som mittstaget på ett alukar. Så jag tycker att du ska ha kvar det om du inte vill ha hela innehållet i karet i huset/lägenheten[;)]
#3 - 3 oktober 2003 05:08
Det beror nog lite på glastjockleken på akvariet, men jag är nog övertygad om att det skulle räcka med mittstag samt sidostag.
Glöm inte att ordna med glidskenor för täckglasen (om du skall ha sådana [:)]).
Är man osäker på hållfastheten på glaset kan man lägga stag på botten innanför sidoglasen, det stagar också upp sidoglasen en del.
#4 - 3 oktober 2003 06:24
Ska man plocka akvariet i bitar och sen limma om dom igen?!!! det blir ju skit jobbigt
#5 - 3 oktober 2003 08:36
Jag tror ju som Karon att det borde räcka med sidostag och mittstag men det är ju inte kul med vatten på golvet heller.

Karon! Det där med glidskenor förstod jag inte riktigt. Jag ska ha täckglas och funderar just nu på hur dom ska utformas.

Jag har faktiskt aldrig varit någonstans och sett några sådana här stora kar 300liter+ utan ramp på, så jag vet faktiskt inte hur det ser ut med stag på andra kar. Jag får nog ta mig i kragen och åka på studiebesök någonstans.

//E
#6 - 3 oktober 2003 11:02
Ja'men nu fattar jag!
Du menar såklart typ skjutdörrar!!! Det var jävligt smart, jag har klurat länge på hur jag ska göra med täckglasen då jag ska ha en heltäckande ramp med en lucka i för matning och enklare underhåll.

Fasiken vilket bra forum!!!!
M v h,
//E
#7 - 3 oktober 2003 15:34
På mitt akvarium som är helglas och har ett mittstag sitter det en glasremsa fastlimmad på undersidan varje stag. På dessa lister ligger sedan luckorna/täckglasen, så visst skulle man på sätt och vis kunna kalla dem skjutdörrar.
#8 - 3 oktober 2003 16:23
Och jag som trodde jag fattade [:-5]

Men jag måste säga att jag fastnade för min "skjutdörr" ide'. Ibland blir man förvånad över sig själv [^]

//E
#9 - 3 oktober 2003 21:20
Man måste ju prova en idé innan man förkastar den [:-106]
Nu är det jag som inte förstår riktigt det här med "skjutlucka", skulle täckglaset gå i något slags spår eller....?
#10 - 4 oktober 2003 12:52
Ja precis.
Det finns ju såna lister (ser ut som bokstaven E i profil) i både plast och aluminium tror jag. Man skulle kunna limma fast två sådana i akvariets längd, en fram och en bak och få skjutbara täckglas. Så då skulle "ramen" ha en andra funktion.

Men jag vet inte, risken är att det blir knöligt när man ska hålla på med akvariet. Om jag nu skulle vilja ta bort täckglasen vid underhåll så måste jag ta av den heltäckande rampen för att kunna skjuta ut täckglasen. Man kanske blir lite less på det tillslut.
Fast tanken är tilltalande! Jag får nog klura lte till på det.

//E
#11 - 4 oktober 2003 13:09
Det enklaste är nog ändock det bästa. Jag skulle nog lagt glaslister
på undersidan stsge som täckglasen vilade på.
Limmade med lite finess så ligger de så att glasen glider framåt-bakåt utan att de tar i sidoglasen. Säkert finns det fler lösningar, tala om, om du kommer på någon bättre lösning (kan ju vara bra att veta om man måste göra om samma operation själv någon gång).
#12 - 4 oktober 2003 13:31
Jag ska nog snacka lite med glasmästaren först, han kanske har någon riktigt bra ide'.
Men jag tror att jag kommer att pröva "skjutdörr's" varianten. Det går ju faktiskt att ändra tillbaks till "vanliga" täckglas ganska lätt.

By the way! Om man limmar dit glaslister på undersidan av stagen, finns det någon risk att silikonet torkar och släpper så allt rasar (i bästa fall endast ner i akvariet)?? Värmen från lysrören borde få silikonet att åldras rätt snabbt.
Näe' jag tänker för mycket nu märker jag!

Hej på er!

//E

#13 - 4 oktober 2003 18:21
Nada risk!
Dels är inte listerna utsatta för någon större påfrestning, dels är siliconet väldigt hållbart.
Men visst är det som du säger, glidskenorna är ju lätta att ta bort om man skulle finna dem olämpliga. Tycker bara dom bygger för mycket på höjden, vare sig de kommer att sticka upp eller ner, tror också att det kan bli vissa frågetecken kring vidhäftningen mellan skenan och glaset, men det är bara vad jag tror.
#14 - 4 oktober 2003 19:18
Ja, du har säkert rätt. Men jag ska höra med glasmästaren, han kan vara listigare än man tror.

Tjena tja'ba hallå!

//E
#15 - 4 oktober 2003 21:30
Säkert, tala gärna om hur ni löste "problemet".
Fick se en liten omedveten lustighet i mitt förra inlägg, glidskenan kan ju inte sticka ner. Hur skulle man då kunna dra skivan fram och tillbaka ;)
#16 - 5 oktober 2003 12:21
I'll be back [:)].

//E

Annons