Nybörare

#1 - 19 november 2008 12:50
[FONT=Arial Black][SIZE=4]TJA!!![/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]Tänkte starta ett nytt akvarium. Men det är något som jag har funderat länge över: Sprider sig inte sanden rund överallt i akvariet om han använder det som underlag? Är det bättre/enklare men grus?[/FONT]
[FONT=Palatino Linotype]Skulle hällst alltså använda sand, undrar också om man kan få ett bra fungerande akvarium med enbart flytväxter. Akvariet skulle vara runt 110-170 liter.[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype]PS. Ge mig också exempel på fiskar som skulle passa tillsammans med en "Siamesisk Algätare".[/FONT]

Tack i förväg!

MVH///Fisken95
#2 - 19 november 2008 13:12
Hej och välkommen till Zoopet!

Om du vill att sanden ska hålla sig kvar och inte röra på sig då får du se till att inte ha för fin sand utan skaffa en lite grövre sand, och tänka på att cirkulationen gör ju så att sanden rör på sig.

Enklare måste jag säga att det är att ha grus lättare att hålla rent, har man sand lägger sig all skit ovanpå så man måste göra rent oftare.

PÅ frågan om flytväxter kan jag inte ge dig ett bra svar.

Tänk på att starta upp akvariet långsamt för att undvika att du får nitrit i vattnet när du skaffar fiskar, låt gärna akvariet stå igång med filter nån eller några veckor för att bygga upp en bakteriekultur.

Finns massa trådar att läsa om uppstart av akvarium om du söker lite på zoopet.

Och när du sen köper fiskar börja med bara nån fisk, och tänk på att siamesiska algätare gärna lever i stim så man ska helst ha minst 5-6 stycken.
#3 - 19 november 2008 14:01
smegga skrev:
siamesiska algätare gärna lever i stim så man ska helst ha minst 5-6 stycken.

Nja, för 110 liter skulle jag snarare rekommendera 3-4 stycken, då dom blir stora och väldigt aktiva.

Annons