Nybörjar frågan??

#1 - 8 maj 2006 10:00
Hej,

[FONT=&quot]Köpte nytt akvarium för fyra veckor sen. Har 2 st sajica ciklider, 5 scalar, 6 pandabarb och 2st platy. Inrede akvariet med stenar och grottan och till min förvåning fick jag yngel. Mamma ciklid är i grottan och vaktar medan pappa håller på att jaga ihjäl alla andra fiskar. Jag stack till affären och köpte ett litet akvariet för yngel. Fyllde den med 2/3 delar av mitt akvariet vatten och 1/3 nytt. Har finkornig stenbotten i det lilla akvariet. Yngel var inte fri simmande dvs yngel rörde sig väldigt lite och var samlade på samma plats. Jag flyttade några i det nya och inom en kvart försvann alla i stenbotten?????
Kommer de att överleva eller?
Har köpt mat till bebisar och matar regelbundet. Har lämnat 30-tal i grottan till mamman. Ska jag flytta de som är kvar när yngel simmar ut från grottan?
Kan någon förklara hur jag ska rädda några av yngel eller när i tid man flyttar yngel. Gärna med bilder så att jag kan göra rätt sak.

Mycket text men så är det att vara nybörjare.....

[/FONT]

Tack;)
#2 - 8 maj 2006 10:50
Jag tycker du ska låta ynglena vara kvar. Föräldrarna kommer att försöka försvara dem i kanske en månads tid, och det är bra om ynglena får vara kvar med föräldrarna under den tiden. Och skulle de misslyckas så kommer de att lägga ägg igen inom några veckor. Du behöver förresten inte börja mata förrän ynglena är frisimmande.
#3 - 8 maj 2006 19:43
Tack för hjälpen

Hej,

Tack för hjälpen, men jag undrar vad som händer med yngel i det lilla akvarie.
Är de döda eller kommer de att komma fram senare?

Brzi......
#4 - 8 maj 2006 21:37
Mina brukar ploppa upp efter 2dygn.. Men kan du inte se dom om du kollar redigt noga?? Helt kan dom ju inte försvinna =)
#5 - 9 maj 2006 06:04
Det är möjligt att de dyker upp. ;) Du får vänta några dagar och hålla koll under tiden.

Annons