Nybörjar-gurami??

#1 - 21 december 2003 18:12
Tja!
Jag vill gärna ha guramisar men vet ej vilken det 'bästa' för
nybörjare är...

ja har kollat på några men kan inte besluta mig...

Hjälp uppskattas!<font color="orange"></font id="orange"><font face="Courier New"></font id="Courier New">
#2 - 21 december 2003 18:26
I ett 96 l passar nog bara dvärgguramin. Var då noga med att du får vildformen. Den e klart vackrast. Dessa är oxå enkla till att få lek med, och som sagt väldigt vackra !
Köp ett par och låt dem yngla av sig, vilket borde gå relativt snabbt, så får du en anledning till att tjata till dig ett till kar =))))

[:-5] Mvh Jesper
#3 - 21 december 2003 21:06
Makropoder!
#4 - 27 december 2003 19:32
börja med blå gurami tycker ja,,enkla att hålla och coola att titta på. ha de
#5 - 31 december 2003 12:54
Quartex:

Vad är det för skillnad på den vildfångade varianten och den vanliga? Är den större?
#6 - 4 januari 2004 18:07
Mina erfarenheter av labyrintfiskar:

Guldgurami klarar vad som helst - aldrig varit med om en tåligare fisk. Men den blir rätt stor. Makropoder är också bra (lätta att få att leka), men de bråkar mycket.

Dvärg-, honungs- och mosaikgurami ställer lite högra krav på vattnet. Blir lätt sjuka och ska ha högre temperatur.

Kampfiskar (inte vildformen) är "freaks", på samma sätt som golfbolls-slöjstjärtar.
#7 - 5 januari 2004 15:59
Ursprungligen skickat av Zouzy

Quartex:

Vad är det för skillnad på den vildfångade varianten och den vanliga? Är den större?

Den vildfångade Dvärgguramin med ränder har obrutna linjer. Då arten avlats för hårt så är dessa nästan omöjliga att finna. Sedan finns ju färgen Sunset som är grymt vacker. Röd med blått upptill och nedtill.
/Chrille
#8 - 5 januari 2004 20:23
Jag började med Guldguramis, jag fick dem av en av mina kompisar. Hennes akvarium hadde spruckit och hon hadde dem i ett 70 liters akvarium där de inte trivdes. De ska fylla 6 år och är två stora honor. De blir ju känsligare med åldern men jag tycker att de är väldigt tåliga.
Köp flera honor till en hane, gurami hanarna brukar vara ganska taskiga...

Annons