hej har nyss fått hem en söt liten vän:) tänkte höra om nån vet hur länge en vattensköldpadda kan hålla andan under vattnet???
och jag har hört att dom kan drunkna men de kan dom väl bara om dom inte har en land plats???:confused:
_vinkelslip_ skrev:Har själv haft sköldpaddor i mit liv.
Kunde ingenting i början, men efter mkt påläsning kände jag mig lite i slutet som en expert.
Alla sköldpaddor SKA ha tillgång till landdel, gärna belägen UTANFÖR akvariet för fuktens skull.
Vid landdelen ska det finnas antingen en megaray lampa, eller en annan UV-b lampa kombinerat med värmestrålningslampa.
Enligt FLERA experter är Megaray den bästa, har rätt strålningsindex. Andra lampor kan ha fel index vilket istället kan skada paddan mer än göra nytta, tex blindhet.
Utan uv-b lampa till en sköldpadda kommer den må dåligt, drabbas av sköldskörhet, insjunken och dö tidigare med MEN.
Har du en hona, måste hon också ha tillgång till en landel med substrat, så hon kan lägga sina ägg, annars kan hon drabbas av värpnöd.
Tänk också på att hålla en varierad diet, räkor, frysta är mumsen, men ska dock bara beaktas som godis, då det är väldigt fettrikt, ge gärna HELA då skalet innehåller gott om kalk.
Tänk på att mata UTANFÖR karet, tex i diskhon. Annars kommer du få extremt äckligt och illaluktande vatten. Låt gärna padda vara kvar i diskhon en stund efter matningen så den kan få gör sitt behov däri också.
Har du fler frågor, kan jag gärna försöka besvara dem!