Nybörjare!

#1 - 27 september 2009 09:47
Hej!

Jag har alltid velat ha ett akvarium och funderar på att nu skaffa mig ett när jag har lite mer pengar och tid..
MEN, jag vet ingenting om sådana här saker och skulle behöva lite hjälp, hur stort ska akvariet vara, vilka fiskar, mat, skötsel, rubbet helt enkelt!
Tänkte låna en bok på biblioteket och har sökt lite på internet men forum verkar vara det bästa sättet att få tips och råd :)
Jag skulle dock vilja ha ett ganska litet akvarium, inget 600L precis..
Vad rekommenderar ni? :)
#2 - 27 september 2009 10:02
Oj... Du kommer få lika många förslag som det finns folk här på zoopet ;)
Det finns några bra saker att tänka på och några bra tips men resten är upp till dig..
En bra storlek på ett akvarium är ca. 100L, mindre än det blir genast mer besvärligt att få en bra balans i.
Vilka fiskar du vill ha beror ju helt och hållet på vilka fiskar DU vill ha och är svårt för oss att bestämma. Tänk dock på att inte lita på butikspersonal och kolla upp vad de fiskar du tänkt dig kräver.
Mat och skötsel är oxå helt och hållet beroende på vilka fiskar du tänkt dig.

En bra bok att läsa är denna http://www.freewebs.com/turboblackghost/2007-04-08%20023.jpg
En bra tråd är denna http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguid
#3 - 27 september 2009 14:43
Tack för tipsen, den boken ska jag absolut låna imorgon.
Jag har kollat runt lite mer nu och det verkar som att bra nybörjarfiskar är skalare, guramis, platy och någon mal av något slag, har jag rätt?
Ett 100L får tyvärr inte plats i mitt rum, är det jättesvårt om man väljer ett 60L istället? Enligt en hemsida (kanske zoopet) kan man ha dessa fiskar i ett 60L.. Oo
#4 - 27 september 2009 15:30
Klart det går med 60 l, men kommer man uppemot 100 l så blir det mkt lättare. Om du kör 60 l akta dig för att stoppa i för mkt fisk.
#5 - 27 september 2009 16:03
Skalare kan man inte ha 60 liter. Det finns ju många guramisorter, men det finns ett par sorter bara som kan vara i 60 liter. Hur menar du med malar? Sugmal? Pansarmal?
#6 - 27 september 2009 16:31
varför får det inte plats ett 100 liters i ditt rum?

Nu vill jag inte vara elak men jag tycker det är bättre att skippa akvarium än att köpa ett mindre och knöka ner massa fisk i det bara för att man inte har plats.
Och det är faktiskt mycket lättare att hålla ett stort akvarium 100 liter och uppåt än ett på 100 liter och nedåt.
Dessutom kommer du att märka att det är skitkul med akvaristik och vill snart ha ett större;) tro mej:)

Du kan ju måttbeställa ett akvarium hos en glasmästare så att det passar måtten till din byrolåda, eller vart du nu ska ha det.
Du kan ju forma dessa 100 liter till en kvadrat, en rektangel eller kanske triangel så att det passa in där du vill ha det.

Själv köpte jag ett akvarium som är så stort så att jag måste flytta:)
#7 - 27 september 2009 16:41
måste hålla med 100liter gör det hela mycket lättare, men om bredden är ett problem så finns det högre kar så du kan få ett 100liters som inte är bredare än ett 60liters och vill du ha scalarer så vill dom gärna ha just höga kar och ett normalt 100liters som är betydligt längre än högt är olämpligt att hålla scalarer i och 40-45cm skulle jag anse minimum för scalarer om dom ska trivas.
Sen en helt annan sak, det finns en nybörjar sektion och den här tråden hör hemma där ;)
#8 - 27 september 2009 18:14
Tack för alla svar!
Jag tänker såklart inte slänga i för mycket fisk eller fiskar som inte passar i ett 60L, de ska ju trivas och ha det bra :)
Eftersom jag inte vet vilken storlek det blir på karet, eller vilka fiskar jag ska ha, spekulerar jag i det. Jag kommer säkert ändra mig hundra gånger om innan jag bestämmer mig! Dock har jag hittat ett 60L kar med alla tillbehör till ett hyfsat bra pris så det lutar väl mer åt det hållet just nu.
Med mal menar jag en sådan som. Alltså jag vet ju nästan ingenting, men vad jag förstått är det bra att ha en^^ Ska kolla upp detta mer.
Det verkar som att honungsguramis klarar av 60L, iallafall enligt zoopet.

Men hur många olika fiskar behöver det vara? Det verkar som det är bättre med många av samma men jag vill ju inte knöka ner dem som karrokaja uttrycker det.

Och jag ber om ursäkt för att detta tydligen hamnade i fel tråd, jag hittade inte den för nybörjare!^^
#9 - 27 september 2009 18:19
villeee skrev:
Tack för alla svar!

Jag tänker såklart inte slänga i för mycket fisk eller fiskar som inte passar i ett 60L, de ska ju trivas och ha det bra :)

Eftersom jag inte vet vilken storlek det blir på karet, eller vilka fiskar jag ska ha, spekulerar jag i det. Jag kommer säkert ändra mig hundra gånger om innan jag bestämmer mig! Dock har jag hittat ett 60L kar med alla tillbehör till ett hyfsat bra pris så det lutar väl mer åt det hållet just nu.

Med mal menar jag en sådan som. Alltså jag vet ju nästan ingenting, men vad jag förstått är det bra att ha en^^ Ska kolla upp detta mer.

Det verkar som att honungsguramis klarar av 60L, iallafall enligt zoopet.

Men hur många olika fiskar behöver det vara? Det verkar som det är bättre med många av samma men jag vill ju inte knöka ner dem som karrokaja uttrycker det.

Och jag ber om ursäkt för att detta tydligen hamnade i fel tråd, jag hittade inte den för nybörjare!^^

Honungsgurami låter bra men låt gärna någon mindre känslig fisk gå in karet 1-2 månader innan du skaffar gurami. De är väldigt känsliga för nystartade akvarium.
Du kanske har tänkt ha tetror eller liknande och då är det bättre om du låter några sådana gå in karet [:o]
#10 - 27 september 2009 18:33
Alla som jobbar i zooaffärer är inte dåliga. Finns personal som går att lita på oxå om man ska vara rättvis.
#11 - 27 september 2009 18:59
..Jag fortsätter på den här tråden här iallafall! Alla var så snabba på att ge bra svar^^
Jag har nu kollat upp lite mer och det verkar som att siamesik kampfisk, gul dvärgciklid, kakdua ciklid och platy är bra att "inviga" akvariet med när de stått ett tag för att sen släppa i honungsguramis.
#12 - 27 september 2009 19:11
villeee skrev:
..Jag fortsätter på den här tråden här iallafall! Alla var så snabba på att ge bra svar^^

Jag har nu kollat upp lite mer och det verkar som att siamesik kampfisk, gul dvärgciklid, kakdua ciklid och platy är bra att "inviga" akvariet med när de stått ett tag för att sen släppa i honungsguramis.

Börja med några Platy och låt de gå in karet en månad, sen kan du fylla på med en art i taget med ca. en veckas mellanrum ungefär ;)
Dock kommer du märka att alla de fiskar du nämnt blir för mycket så välj ut en ciklidart och kör antingen kampfisk eller gurami [:o]
#13 - 27 september 2009 21:02
Jag har precis startat ett 54 liter akvarium. Det var vad som rekomenderades för nybörjare i butiken jag köpte det i. Men man kan ju inte ha för många eller för stora fiskar i. Sedan får man kolla upp hur fiskarten beter sig, vill den simma upp o ner o fram o tillbaka jätte mycket haha då funkar ett större kar bättre. Lite lugnare fiskar passar nog bättre i ett litet kar kan jag tänka mig. Det är logiskt i alla fall. Men jag vet inte så mycket..
#14 - 27 september 2009 21:16
eriahl skrev:
Alla som jobbar i zooaffärer är inte dåliga. Finns personal som går att lita på oxå om man ska vara rättvis.

tror inte nån i den här tråden nämnt detta? iaf så är problemet att man som nybörjare inte lika lätt kan skilja säljarna från den bra personalen som ger riktiga råd.
#15 - 27 september 2009 21:22
villeee skrev:

håller med Nina, platy är det enda som ska i vid inkörningen om du känner dig minsta osäker, när jag va newbi och följde råden från en djuraffär så dog fiskarna i omgångar men inte platy ;)
av dom övriga fiskarna vet jag bara att guramin är känslig och inte bara för dåligt vatten så den skulle jag absolut vänta några år med tills man känner dig riktigt varm i kläderna så att säga :)
#16 - 27 september 2009 23:32
Nina82 skrev:
Vilka fiskar du vill ha beror ju helt och hållet på vilka fiskar DU vill ha och är svårt för oss att bestämma. Tänk dock på att inte lita på butikspersonal och kolla upp vad de fiskar du tänkt dig kräver.

Mat och skötsel är oxå helt och hållet beroende på vilka fiskar du tänkt dig

Fuzzop: Tänkte på den här delen av det inlägget.
#17 - 28 september 2009 05:31
eriahl skrev:
Fuzzop: Tänkte på den här delen av det inlägget.

Sorry gick upp vid 4-tiden så missade den trots genomläsning :)
Sunt råd iaf då antalet seriösa (och kunniga) i branchen är så pass låg, mitt råd är iaf: lyssna inte på nåt som sägs i en affär där dom säljer ampelliljor som vattenväxter och på övriga ställen kolla upp deras råd (tex här) innan du öppnar plånboken så vet du om dom är att lita på för det händer ju faktiskt att man får bra råd ;)
Bilagor:

Annons