nybörjare

#1 - 7 september 2005 11:08
Min son fick ett 30 l akvarie i 4 års present (dyrgt 1½ år sedan) som vi har haft väldiga problem med. Fiskarna vi har haft har dött hela tiden. Vi provade olika sorter men inga verkade trivas hos oss.

Efter x antal misslyckanden lät vi det vara och efter att det stått med vatten i och blivit ganska äckligt efter år, beslöt jag mig för att iallafall tömma och rengöra det. Så att vi kunde ställa ner det i källaren eller göra oss av med det.

Sonen ville iallafall att vi skulle försöka igen, så det var bara att börja om på nytt och peppar peppar nu har det gått bra och dem verkar trivas.
Vi köpte 3 guppys, 1 hane och 2 honor och dem har börjat yngla av sig, vilket är superkul!

Vi har plockat över dem i en plastbalja som är på 10 l.
Hur lång tid ska dem vara där?
Går det bra att ge dem flingfoder eller bör man ge något annat?

Hur ser man skillnaden på hona/hane?

Ville bara dela med mig av vår positiva erfarenhet.

Helena / Gabriel
#2 - 7 september 2005 11:12
Tror att du ska börja med att läsa om "vattenbyte" här på forumet. Jag förmodar att i hade nitritproblem.
Har ni filtrering i baljan kan de gå där ganska länge, även om det är väldigt litet, men varför stoppar ni inte ner dem i akvariet?
#3 - 7 september 2005 12:11
[QUOTE=mohlin]Tror att du ska börja med att läsa om "vattenbyte" här på forumet. Jag förmodar att i hade nitritproblem. [/QUOTE]

Jag tror du missuppfattade mig när jag skrev att det stod länge med vatten i. När fiskarna levde rengjorde jag akvariet 1 gång / vecka, alltså akvariet stod länge utan några fiskar i.
Det finns ingen skillnad på hur jag skötte dem när vi började och hur jag sköter dem idag. Så jag vet inte varför det fungerar så bra nu...
Först var dem ganska många, men sen blev det lite färre yngel kvar. Tror att en del nog blev uppätna...

/Helena
#4 - 7 september 2005 12:25
Det finns alltid en anledning till att fiskarna dör. Det vanligaste - oftast nybörjare - är just nitrit. Hur rengjorde du?
#5 - 7 september 2005 12:47
Genom en pump som man rengjorde gruset, sen fyllde på med rent vatten. Tog bort ungefär hälften akvariet med vatten och fyllde på med nytt. Gjorde även rent filterna genom att tvätta dem i vatten. Hällde i auqasafe eller vad det heter, en blå vätska som man skulle ha i när man häller i nytt vatten. (det sa dem iallafall på zoo affären)

Nu har jag stickor som jag testar vattnet med för att se om det är något fel på det.

Kan det inte bero på att fiskarna som jag köpt varit dåliga också? Jag kommer inte ihåg om jag tömde akvariet på vatten varje gång som vi tog in nya fiskar. Isånnafall städade jag det och tog ur mycket mer vatten och fyllde på med nytt. Vet att vi gjorde det iallafall två gånger.
#6 - 7 september 2005 13:02
[QUOTE=Helena78] Gjorde även rent filterna genom att tvätta dem i vatten. QUOTE]

Filtret behöver du inte rengöra förens det har blivit märkbart sämmre "tryck" i det, och när du rengör svamparna i filtret så ska du rengöra dom i akvarievatten och inte under rinnande kran det försvinner för mycket bra bakterier då.

Välkommen föressten! :)
#7 - 7 september 2005 13:07
Ok, jag rengjorde bara svamparna... och under kranvatten :) Visste inte om det där med dem "bra bakterierna"!

Tack för det varma välkomnandet *ler*
#8 - 7 september 2005 13:23
Du ska nog ta det lite lugnt med städningen, jag är övertygad om att det är din nogranna städning som gjorde att fiskarna dog. Gör ett mindre vattenbyte en gång i veckan ca 25-30% av vattnet inte mer. Ang filtret så ska du som sagt inte tvätta det ofta och när du gör det så använd akvarievattnet samt aldrig i samband med vattenbyte. I övrigt så mata sparsamt, tror nog att det skulle räcka med lite mat en gång varannan dag. Har du mycket flytväxter i karet så behöver du inte flytta bort ynglen, vissa guppys käkar dock upp sin avkomma om de inte kan gömma sig, om du vill ha dem i ett separat kar så går det bra också men då bör du byta lite vatten varje dag samt slamsuga väldigt ofta beroende på hur mycket du matar. Vill du att ynglen ska växa fort så mata med nyckläckt artemia flera gånger om dagen och följ tidigare anvisning ang slamsugning samt vattenbyten. Jag hade 12 guppyyngel i en liten plastbalja utan filter eller pump och det var inga problem men jag bytte som sagt vatten minst en gång om dan samt slamsög nästan varje dag, som slamsugare använde jag mig av en enorm spruta som jag köpte på apoteket. Jag hade bara javamossa, några levande snäckor och vatten i burken.
#9 - 7 september 2005 16:00
[QUOTE=Helena78]Nu har jag stickor som jag testar vattnet med för att se om det är något fel på det.[/QUOTE]

råder delade meningar huruvida stickor är värda pengarna eller inte och hur bra dom visar korrekt värde.

dropptester är klart bäst.

kan ju söka lite på "stickor" och läsa själv om dom.
#10 - 7 september 2005 17:23
Det ska jag göra. För dem här stickorna var ju inte direkt billiga...
Men man lär sig så länge man lever :)
#11 - 7 september 2005 19:39
en härinne hävdar att rätt använd så är stickor helt ok.

1sekund i akvarie vattnet sen skakas allt överflödigt vatten bort.
inte låta stickorna ligga framme så dom drar åt sej fukt ur luften till exempel.

kan ju mäta kranvattnet 1gång och jämföra resultaten med vad vattenverket har skrivet på sin hemsida så ser du om och isåfall hur mycket dom aviker.
#12 - 7 september 2005 20:29
Visst är det skoj med smått!!!

Jag har för mig att jag väntade 2 månader innan jag stoppade i mitt först yngel tillbaka till storfirrarna, men det beror nog på hur glupska o hur många dom är (jag har ett 100liters kar med bla hungriga svärdbärare o guldboror som verkligen älskar "levande"foder).
Jag har bara matat min små med mega krossat flingfoder..... Så dom kanske växer fortare med annan mat.

Hoppas du lyckas med småttingarna

MVH Ann

Annons