nybörjare+discus=sant?

#1 - 20 augusti 2005 20:39
håller på att innhandla ett 375 liters akvarium här på zoopet där jag vill ha diskus i.
Har nu därför massa frågor har letat på trådarna men inte riktigt hittat vad jag vill ha svar på.

Frågorna lyder :
1.Hur ska jag inreda akvariet står att de vill ha mörk sand , kan det kanske gå lika bra med ljus väldigt fin sand (ska ha cory med) .

2. Sen hur fungerar det med rötter å *kokta löv* lr förstör det ph???

Har alltså ej startat akvariet än och ska låta det gå i nån månad lr så innan det befolkas av diskus (cory ska i först)

Andra fiskar som funkar me diskus min sambo vill ha rödbandstetror lr ja nåt sånt hette de?? kan de funka???

Vill gärna få dem att leka men tja ska ju fixa fiskar först ;)

Hur många kan vara lämpligt i ett 375 liter kar???
Riktig nybörjare och tacksam för alla svar.
#2 - 20 augusti 2005 20:44
Hej

Om du inte har haft fiskar förut så skulle jag INTE börja med discusar det första jag gjorde....Kan bli en svindyr lärdom.
Fredrik
#3 - 20 augusti 2005 20:50
Har ej börjat har haft blandat sällskaps akvarium ca ett år där jag lärt mej att jag inte ska göra frigolit bakgrunder å liknande sen har min pojkvän men tre andra killar haft en akvarie lokal i 5-6 år men dessvärre har ingen av oss diskus erfarenhet men vill ju börja någon stans
#4 - 20 augusti 2005 22:18
Skaffa några riktiga skitgrisar till fiskar och kör ett par månader så att filtrena verkligen är igång ordentligt innan du skaffar diskusarna. Några Corys tror inte jag klarar att skapa en seriös mängd bakterier i filtret.

Först då är akvariet redo för diskus. Inred med exempelvis svärdplantor och vallisneria. Dom klarar diskustemperatur och tar hand om nitratet.

Skaffa inte mindre än 6 st (helst 8).

Jag är åxå nybörjare på diskus men tror att de flesta inbina håller med om att den enda stora "hemligheten" men friska diskusar är rent och stabilt vatten. Mickla inte med ph't med andra ord.
#5 - 21 augusti 2005 00:43
[QUOTE=Lhoria]..jag lärt mej att jag inte ska göra frigolit bakgrunder å liknande..[/QUOTE]Varför inte??
#6 - 21 augusti 2005 09:51
Jag gjorde å målade själv blev lagom snyggt sen lackade jag med tvåkomp golf lack av märket alco. Hälften av fiskarna dog allteftersom spec algätare så tog ur den för ca två månader sedan å inte ett dödsfall sen dess .
Ps kollade vatten värden å gjorde givatvis vatten bytten under det att bakgrunden var i.
Så jag tror det var bakgrunden som gjorde det.
#7 - 21 augusti 2005 12:00
Ok.Då klarar ni det säkert.Det var inte så att din golvlack var lösningsbaserad ?.Man brukar rekomendera vattenbaserad.
Fredrik
#8 - 21 augusti 2005 12:10
läs boken back to the nature diskus av dick aou(?) riktigt bra bok!!!

jag kör på 7st discusar i itt 400l kar! med kardinal tetror lite corydoras och sugmalar

//tom
#9 - 21 augusti 2005 15:20
vet ej nåt me den där golv lacken min kära fader trodde att det inte skulle bli några problem men men =/
#10 - 21 augusti 2005 16:04
Lösningsmedelsbaserad=luktar färg
Vattenbaserad=luktar just ingenting
Fredrik
#11 - 21 augusti 2005 16:57
jo har för mej att den luktade en hel del så där *starkt* så det stack i näsan. men kan man ha löv å rötter i diskus akvarium med cory?? kanske botier oxå?
#12 - 21 augusti 2005 17:13
Då har du säkert felet där.Råkade faktiskt ut för vita pricken en gång när jag lackade en sak några meter från ena akvariet.Vet inte om det hängde ihop men det kom dagen efter jag hade lackat första varvet.
Fredrik
#13 - 23 augusti 2005 10:02
[QUOTE=Lhoria]Jag gjorde å målade själv blev lagom snyggt sen lackade jag med tvåkomp golf lack av märket alco. Hälften av fiskarna dog allteftersom spec algätare så tog ur den för ca två månader sedan å inte ett dödsfall sen dess .
Ps kollade vatten värden å gjorde givatvis vatten bytten under det att bakgrunden var i.
Så jag tror det var bakgrunden som gjorde det.[/QUOTE]
Alldeles riktigt..
Skall du ha discus så kan du nog glömma detta med home made by frigolit..
Spelar nog ingen roll vad för slags lack du använder.
Sedan har du ju husfixen eller vilken nu sort folk använder för att gjuta med.
Det räcker med ett skrapmärke eller vad som helst,FÅR du ett sår i bakgrunden så den börjar läcka ut ämnen,JAA då är det kört för dina discusar garanterat.
Jag var med om discus död här i vinter pga en ren klantighet,alla mina discusar dog,kardinaler samt två svärdbärare gick symtomfria ur haveriet,SÅ discus är känsliga.

Visst tycker jag att du skall börja med discus,du blir helt såld...underbara fiskar.
Börja helst med 8-10st.gjärna större,runt 8-10cm eller 12.desto större desto tåligare.8-12cm räcker om du fodrar 2-3gånger om dag,jag gör det iallafall.
skall du ha mindre låt säga 5-8cm är det nog svårt med ett inrett kar,då de vill äta ofta säker 5-6 gånger/dag för att du skall få dem att växa bra.Då blir det mycket skit samt matrester i sanden,jag tror inte att det skulle fungera,då de är noga på vattnet.

Jag använder svart bläster sand.Det har tycker jag en lugnande inverkan på fiskarna,samt att det sväljer ljuset från belysningen lagomt.Hade ljus råda förut men såg att de inte riktigt gillade det.
450l från aquael med välvd ruta,Am-topps största ytterfilter,samt ett på blocket inköpt mycket billigt rena xp-3(största från rena)ytterfilter.Så jag har bra rening i mitt kar.samt tre corydoras,fyra praktbotior samt en segelfenspleco.Dessa tar hand om överbliven mat.plecon växer så det knakar av oxhjärtat....

Rötter har jag 4st stående som träd i karet samt anubia +1 svärdplanta samt någon mer växt jag inte vet namnet på,Har tot 7 växter i baljan men tror jag skall ur med svärdplantan.
Slamsuger gör jag varje eller senast varannan dag.Vatten bytte jag förut ca 30% var tredje dag.Detta slutade jag med då jag såg att discusen inte mådde bra av.dom slemmade mycket vid så stort vattenbyte,vet ej riktigt varför.Skulle tro att det vart för stor variation i vatten värdet.Nu byter jag 10%ca varje eller varannan dag,då fungerar det bra.Detta vatten spolar jag upp i en tunna samt avluftar med syresten ett dygn innan byte.Nu har jag egen borrad brunn,så det finns ingen klor i vattnet.
Däremot har jag svavelväte som är mycket giftigt,därför får det lufta ett dygn innan byte.tempen ligger på 29-30c.
matar med fryst oxhjärta,discus foder,samt räkmix.
torrfoder är Tropicals sortiment.
D-allio vitlöksflingor,samt D-50 plus,samt regular.Även jbl grana discus står på menyn.
Läs allt du hittar på nätet,samt boken om discus som nämts ovan.Sedan har du lucas här på forumet som är en "fena" på discus.
Du kan gå in på danska discusklubben,jag bifogar adressen.Där finns mycket intressant.Jag har lagt ut bilder där på mina snyggingar.Var och hämtade två st nya discusar i helgen när jag var på öppet hus hos akvarieteknik.dessa kan du titta på där!

Discus är underbar,så visst skall du börja med dessa!!
Visst,det är merarbete men det är värt varenda timma man lägger ner tycker jag.
Regelbundna vattenbyten samt ren botten,samt stabilitet i baljan vill jag mena är a samt o.då skall det nog funka.

lennart

http://forum.discus-klubben.dk/index.php
#14 - 24 augusti 2005 19:57
så du har botia å cory i samma???? funderar oxå på å ha det men är lite tveksam hur tycker du det går med dina????

Hoppas verkligen det blir diskus å nåt stim tetra lr liknande även om min pojkvän nu fått nåt tokryck beträffande gädd ciklider *suck* inte direkt världens "snällaste" fisk ajja får väl se vad som finns på fisk aktionen i trollhättan :D

Fick ett gammalt ytterfilter eheim till akvariumet jag köpte nu han jag köpte det av sa att det säkert skulle funka bra te diskus .

Men kan man lägga torv någon stans i ytterfiltret för att få vattnet lite surt??
Lucas_no1
#15 - 25 augusti 2005 08:02
[QUOTE=Lhoria]så du har botia å cory i samma???? funderar oxå på å ha det men är lite tveksam hur tycker du det går med dina????

Hoppas verkligen det blir diskus å nåt stim tetra lr liknande även om min pojkvän nu fått nåt tokryck beträffande gädd ciklider *suck* inte direkt världens "snällaste" fisk ajja får väl se vad som finns på fisk aktionen i trollhättan :D

Fick ett gammalt ytterfilter eheim till akvariumet jag köpte nu han jag köpte det av sa att det säkert skulle funka bra te diskus .

Men kan man lägga torv någon stans i ytterfiltret för att få vattnet lite surt??[/QUOTE]

Det är rätt många frågor och den som intre frågar får inget veta men läs mer innan du köper.

discusfish.nu

löv och botior i ett discus kar skulle jag aldrig stoppa ner.

Botior tål inte salt och vanliga mediciner som discusen kan kräva och ofta i ett nybörjar akvarium!
Löven gör det svårt att hålla rent vilket i sin tur kan leda till medicinering!!

Se till att ha stor filtervolym också.
Torv är bara dumt att stoppa i ett akvarium där discusen enbart ska vara vacker i.
Det gör bara att det blir ph svängningar när du byter vatten vilket dom inte gillar.

/LUCAS :-)
#16 - 25 augusti 2005 08:16
när jag ska byta vatten till mina diskusar ( om jag köper några ) så har jag ett 120 liters jag änker använda att förberedda vattnet i ett dygn innan det åker ner i diskus akvariumet där jag ska försöka få så likt ph som möjligt samt *lufta* vattnet ha i *berednings medel* aqua safe lr vad det heter samt ha i värmare för att få vatten till samma tempratur .
ok inte mina cory i så fall skulle tex praktbotia fungera??? lr nån annan bra fisk som *håller lite rent på botten* ??

ok får bli löv å nåt annat akvarium *vill ju testa*
Lucas_no1
#17 - 25 augusti 2005 16:59
corydoras fungerar utmärkt men inte botia.

Det är ju bra att ha ett beredningskar men låt vattnet stå längre en 1 dag.
#18 - 25 augusti 2005 21:20
[QUOTE=Lucas_no1]corydoras fungerar utmärkt men inte botia.

Det är ju bra att ha ett beredningskar men låt vattnet stå längre en 1 dag.[/QUOTE]

Varför funkar inte botiorna lucas???
hos mej funkar dett jättebra!!
dessutom tål dom salt!!iallafall mina gör det!!
jag saltade upp rejält för ett tag sen när jag misstänkte ohyra i karet.
De visade inga tendenser till att må illa av saltet.däremot corydorisarna skall ju inte heller tåla salt....Hmm Hmm...
mina som kanske blivit extremt härdade.
Vart lite orolig nu...kanske jag skall ta ur botiorna??de är ju trots allt känsliga för vita prick.

lennart
Lucas_no1
#19 - 26 augusti 2005 08:05
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Lucas_no1]corydoras fungerar utmärkt men inte botia.

Det är ju bra att ha ett beredningskar men låt vattnet stå längre en 1 dag.[/QUOTE]

De visade inga tendenser till att må illa av saltet.däremot corydorisarna skall ju inte heller tåla salt....Hmm Hmm...
Vart lite orolig nu...kanske jag skall ta ur botiorna??de är ju trots allt känsliga för vita prick.

lennart[/QUOTE]

Godmorgon!

Jag tror jag var ute och cyklade igår!
Varit lite mycket på sista tiden! *s*
#20 - 26 augusti 2005 12:21
[QUOTE=Lucas_no1][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Lucas_no1]corydoras fungerar utmärkt men inte botia.

lennart[/QUOTE]

Godmorgon!

Jag tror jag var ute och cyklade igår!
Varit lite mycket på sista tiden! *s*[/QUOTE]för många pilsner kanske???
tänkte väl jag med....botior skall väl kunna gå med cory samt discus...

lennart
#21 - 26 augusti 2005 13:52
hmmmm har ni bestämmt er snart ??? vågar man prova lr ska man låta bli ?? har för närvarande 12 cory dock ingen botia lr diskus??
#22 - 26 augusti 2005 13:56
[QUOTE=Lhoria]hmmmm har ni bestämmt er snart ??? vågar man prova lr ska man låta bli ?? har för närvarande 12 cory dock ingen botia lr diskus??[/QUOTE]
Jag har mina botior,samt cory.kommer att släppa ner ytterligare 2-3 botior då de är duktiga bottenstädare.Tror lucas var lite dragen i går när han svarade.....

lennart
#23 - 26 augusti 2005 14:03
ok tack för alla bra svar :D

Hur många corydias aeneus kan vara lämpligt samt hur många botia ??? botten ytan är 150*50 kommer väl ha ca 6 discus (om det bli diskus alltså)???

Vad för sällskaps fiskar kan man ha med diskus ?? nån större tetra lr rasbora????
#24 - 26 augusti 2005 21:09
[QUOTE=Lhoria]ok tack för alla bra svar :D

Hur många corydias aeneus kan vara lämpligt samt hur många botia ??? botten ytan är 150*50 kommer väl ha ca 6 discus (om det bli diskus alltså)???

Vad för sällskaps fiskar kan man ha med diskus ?? nån större tetra lr rasbora????[/QUOTE]Jag tycker igentligen inte man skall ha flera fiskar än discus i karet,Ok smaken är ju givetvis delad....
Jag har faktiskt ett stim med 15 kardinaltetror,ganska snyggt iof.
samt två svärdbärare,men dessa två skall ut.4-5 corys kan du nog ha,samt 5-6 botior.båda dessa arter skall ha sällskap,de gillar att gå flera ilag.

lennart
#25 - 27 augusti 2005 07:13
ok har ju inga botior än men däremot har jag 12 cory =/ blivit lite mycke i mitt lilla akvarium e jag rädd =/ blir bra om knappt en vecka när det stora ska igång =)

En annan fråga då??? hur länge ska man låta vattnet te diskusar luftas ???? Jag menar om man ska byta varannan dag så kan det juh nästan inte luftas så mycket längre än 24 timmar ?????hur många diskusar vore lämpligt ??? med tanke på då botior cory (tetror) samt att det kommer att dimpa ner massa malar då detta e pojkvännens stora passion???

Tack för all hjälp så här långt :D
Lucas_no1
#26 - 27 augusti 2005 10:30
[QUOTE=Lhoria]ok har ju inga botior än men däremot har jag 12 cory =/ blivit lite mycke i mitt lilla akvarium e jag rädd =/ blir bra om knappt en vecka när det stora ska igång =)

En annan fråga då??? hur länge ska man låta vattnet te diskusar luftas ???? Jag menar om man ska byta varannan dag så kan det juh nästan inte luftas så mycket längre än 24 timmar ?????hur många diskusar vore lämpligt ??? med tanke på då botior cory (tetror) samt att det kommer att dimpa ner massa malar då detta e pojkvännens stora passion???

Tack för all hjälp så här långt :D[/QUOTE]

Jag luftar inte vattnet till mina discusar.
Det är först vid lek som vattnet måste luftas.
Så om jag vore du skulle jag inte hålla på med vattenberedningskar, du kommer bara trröttna på det.
Svenska odlade discusar vänjs fort vid kranvatten så det bästa är att byta ofta med vanligt kranvatten.

Svar på hur länge vatten behöver luftas är att det beror på vad du har för vatten.
Det är kloret man vill få bort för det tål ej discus yngel.
Det finns två sätt att klorera vatten ett sätt tar ca ett dygn att luftasbort och minskar snabbt om man fyller på med en dusch slang.
Det andra sättet går ej att lufta av med slang och det försvinner av sig själv efter ca 4 dagar.

Du får kolla vilket form dom klorerar ditt vatten med för att kunna avgöra hur du ska göra.

Angående bottior så tål dom inte vissa mediciner som discus kan behöva och kommer inte från samma vattentyp.
Dels är dom fula enligt mig! :-)
Corydoras är känsliga för salt men mycket vanliga i discus kar då dom är så bra på att hålla rent.
Själv har jag 8st corydoras juli i mitt discus kar och ska köpa fler samt ancistrus malar.
Ancistrus malar fungerar mycket bra också och verkar tåla allt.
Ancistrus och corydoras är en bra kombination då ancistrus äter alger och corydoras äter matrester mm.
#27 - 28 augusti 2005 07:11
mmm har tre ancistus just nu var av två e long fin . Den längsta är dock ca 5 cm =/ vill juh veta kön på dem men tar väl ett tag ....

Hmmmm om jag skaffar diskus kommer väl jag antagligen köpa av amazon akvarium nån som har bra råd angående detta alltså om man verkligen ska göra det eller så?????
#28 - 2 september 2005 19:00
Om du tenker på å kjøpe unge diskus som må fores ofte og mye, så vil jeg anbefale å innrede karet uten bunndekkende og lave små forgrunnsplanter - altså en plantefri sone i forkant av karet ( og også ved filterinnsuget ) - det letter nemlig rengjøringen utrolig mye ! Jeg snakker av erfaring - har selv fjernet alt dette for å få med meg mest mulig skitt når jeg slamsuger. Dette gjør det også lettere for fiskene å finne den maten som faller ned på bunnen ! Men - jeg må innrømme at det ser lekkert ut på bilder etc når hele bunnen er dekket av planter av ulik høyde og sort - og kommer nok kanskje til å prøve det igjen når mine er voksne & ikke trenger foring så ofte !

Lykke til !

Annons