Hejsan,
Så på min 36 år tyckte jag att jag behövde en Hobby och investerade i ett 50 liters akvarium. Enligt djuraffären är det svårare med en 50 liter än en 350 liter så jag tänkte bemästra 50 liters akvariumet för att senare investera i ett 350 liters när vardagsrummet är renoverat.
Syftet: ej för uppfödning, en bra bok, ett glas whiskey och mina fiskar bredvid mig, man kan sitta en hel dag och studera dem.
Problemen jag har;[LIST=1]
[*]Enligt djuraffären ska lyset bara vara på max 8 timmar per dag pågrund av alger, OK, men jag jobbar hemma och ibland vill jag spendera lite tid med dem fast utan lyset är det som en vinter eftermiddag, halvmörkt. Akvariumet står med kortsidan på ett fönster (utanför finns ett uterum med hyvsad dagsljus), långsidan mot en vägg.
[*]Jag tycker mina fiskar andas ganska rapido, inte jämfört med min andning men de kanske ska andas så tungt?
[/LIST]Min layout;
[LIST]
[*]50 liters akvarium, kanske är 55, köpte det på fel ställe, de hade ingen ide hur många liter.
[*]Hydor Pico Filter, max är 350 liter/h, den sitter inställd på lite över medium.
[*]Rena Cal 50W Stav värmare eller vad det heter, den står inställd på 26 grader.
[*]Fiskarna: 3x Silvermolly, 5x Svartmolly, 10x Neontetra, 1x Eldstjärt, 3x Pandamal och 2x Randiga Otocinclus.
[*]Matar varannan dag med Tropical Sextet och lite Sera Vipan flingfoder, och varannan dag då bara med Sera Vipan flingfoder. När jag matar med Sextet tar jag en kub + lite flingfoder, och när jag bara matar med flingfoder tar jag tre fingrar i burken och plockar upp. Vet inte om jag övermatar, tycket synd om tetrarna för de kommer inte till ytan för att äta utan det är bara molly som gör och de kan banna mig äta!
[*]Matar varannan dag med 1x Sera Spirulina för botten fisken och kanske var tredje dag slänger jag i 1x Sera Nip.
[*]Byter 10% av vattnet en gång i veckan samtidigt som jag slamsuger på botten, och rensar filtret. När vattenbytet är klart häller jag i 10ml Aquatan och efter en timme 10ml Nitrivec samt en tesked Ektozon för Mollyn behöver det har jag hört.
[*]Det finns sex plantor av varierande storlek, samt en little grotta i mitten. Jag har täckt bakglaset med en grottliknande bild. Jag har också köpt en sådan magnetrensare för glaset i och med att det blev mycket alger (pågrund av att jag hade lyset på från 06:00-22:00).
[/LIST]Tror det är allt [:o]