Nybörjare i behov av råd

#1 - 5 oktober 2010 09:38
Hejsan,

Så på min 36 år tyckte jag att jag behövde en Hobby och investerade i ett 50 liters akvarium. Enligt djuraffären är det svårare med en 50 liter än en 350 liter så jag tänkte bemästra 50 liters akvariumet för att senare investera i ett 350 liters när vardagsrummet är renoverat.

Syftet: ej för uppfödning, en bra bok, ett glas whiskey och mina fiskar bredvid mig, man kan sitta en hel dag och studera dem.

Problemen jag har;[LIST=1]
[*]Enligt djuraffären ska lyset bara vara på max 8 timmar per dag pågrund av alger, OK, men jag jobbar hemma och ibland vill jag spendera lite tid med dem fast utan lyset är det som en vinter eftermiddag, halvmörkt. Akvariumet står med kortsidan på ett fönster (utanför finns ett uterum med hyvsad dagsljus), långsidan mot en vägg.
[*]Jag tycker mina fiskar andas ganska rapido, inte jämfört med min andning men de kanske ska andas så tungt?
[/LIST]Min layout;
[LIST]
[*]50 liters akvarium, kanske är 55, köpte det på fel ställe, de hade ingen ide hur många liter.
[*]Hydor Pico Filter, max är 350 liter/h, den sitter inställd på lite över medium.
[*]Rena Cal 50W Stav värmare eller vad det heter, den står inställd på 26 grader.
[*]Fiskarna: 3x Silvermolly, 5x Svartmolly, 10x Neontetra, 1x Eldstjärt, 3x Pandamal och 2x Randiga Otocinclus.
[*]Matar varannan dag med Tropical Sextet och lite Sera Vipan flingfoder, och varannan dag då bara med Sera Vipan flingfoder. När jag matar med Sextet tar jag en kub + lite flingfoder, och när jag bara matar med flingfoder tar jag tre fingrar i burken och plockar upp. Vet inte om jag övermatar, tycket synd om tetrarna för de kommer inte till ytan för att äta utan det är bara molly som gör och de kan banna mig äta!
[*]Matar varannan dag med 1x Sera Spirulina för botten fisken och kanske var tredje dag slänger jag i 1x Sera Nip.
[*]Byter 10% av vattnet en gång i veckan samtidigt som jag slamsuger på botten, och rensar filtret. När vattenbytet är klart häller jag i 10ml Aquatan och efter en timme 10ml Nitrivec samt en tesked Ektozon för Mollyn behöver det har jag hört.
[*]Det finns sex plantor av varierande storlek, samt en little grotta i mitten. Jag har täckt bakglaset med en grottliknande bild. Jag har också köpt en sådan magnetrensare för glaset i och med att det blev mycket alger (pågrund av att jag hade lyset på från 06:00-22:00).
[/LIST]Tror det är allt [:o]
#2 - 5 oktober 2010 10:24
1cm fisk/1 liter vatten är ett rätt bra riktvärde, vilket gör att du har lite för mycket fisk, vilket kan på lite sikt ge dåliga vattenvärden. Du kan gott ha tänt 11-12 timmar, jag kör 11. Det är först när du får problem med alger som du kan prova att dra ner på tiden.

Hannes och Co. besvarar snart resten av frågorna, är förvånad att han inte redan har gjort det :)
#3 - 5 oktober 2010 10:27
hur länge har karet varit igång ?

.
#4 - 5 oktober 2010 10:36
Personligen tycket jag att det är lite förmycket fisk i ett sådant litet kar vilket kan va anledningen till att de andas så snabbt alltså att dina vatten värderna är dåliga/dåligt med syre, ett tips är att inte rengöra filtret för än du märker att cirkulationen börjar avta och om du behöver slamsuga botten så är det ett tecken på att du matar lite för mycket enligt min mening, själv har jag inte gjort det en enda gång sedan jag skaffa akvarium då du suger upp alla goda bakterier.

Appropå tetrorna ett tips när du matar dem är att du tar maten och doppar ner den i vattnen så den sjunker för att när de tar maten vid ytan så får de i sig mer luft än mat vilket inte är så himla bra för dem.

Sen angåend ljustimmar, själv har jag 9 timmar utan några större algangrepp har t o m haft 12 timmar som mest utan några alger som helst men då hade jag bara snabb växande växter.

Men som sagt det är mycket svårare att hålla ett sådan litet kar än ett större
#5 - 5 oktober 2010 10:49
För mycket fisk? Står det någonstans hur mycket fisk det är då??

EDIT: Sorry, såg det nu[:o]

Eldstjärten ska också ha mycket större akvarie än ett 50 l! http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1
Du kan läsa om de olika fisksorterna under avdelningar/sötvattensfiskar.

Här är också en bra tråd om att starta ett akvarium http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#6 - 5 oktober 2010 10:58
Steff777 skrev:
1cm fisk/1 liter vatten är ett rätt bra riktvärde, vilket gör att du har lite för mycket fisk, vilket kan på lite sikt ge dåliga vattenvärden. Du kan gott ha tänt 11-12 timmar, jag kör 11. Det är först när du får problem med alger som du kan prova att dra ner på tiden.

den där regeln om 1cm fisk/1L vatten är rätt kass då olika fiskar kräver olika utrymme. tex malawi blir rätt stora men du bör gärna hålla rätt många för att de inte ska bli stressade.

men det är ändå lite myclet fisk. o fel fisk! eldstjärt behöver ett 200L kar tex.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=272&SOK=1

Personligen tycket jag att det är lite förmycket fisk i ett sådant litet kar vilket kan va anledningen till att de andas så snabbt alltså att dina vatten värderna är dåliga/dåligt med syre, ett tips är att inte rengöra filtret för än du märker att cirkulationen börjar avta och om du behöver slamsuga botten så är det ett tecken på att du matar lite för mycket enligt min mening, själv har jag inte gjort det en enda gång sedan jag skaffa akvarium då du suger upp alla goda bakterier.

Appropå tetrorna ett tips när du matar dem är att du tar maten och doppar ner den i vattnen så den sjunker för att när de tar maten vid ytan så får de i sig mer luft än mat vilket inte är så himla bra för dem.

Sen angåend ljustimmar, själv har jag 9 timmar utan några större algangrepp har t o m haft 12 timmar som mest utan några alger som helst men då hade jag bara snabb växande växter.

Men som sagt det är mycket svårare att hålla ett sådan litet kar än ett större

hålelr med constantin här.
har du koll på dina vattenvärden? det är extra viktigt att göra det i ett litet kar. o särskillt med så hög belastning som du har!
köp vattentester omedelbums :D

sen skulel jag nog bvta mer vatten än 10%. 30% är riktvärde.

min belsyning är igång från 6-22- vilket är 16 timmar om jag inte räknat fel. o jag har inga problem med alger eller växter. handlar om hur bra växterna kan ta hand om näringen i vattnet.

som sagt. 50L är vädigt svårt att ha som första kar.

dra ner på fiskar eller köp ett störra kar säger jag :)
#7 - 5 oktober 2010 10:59
ah milimli editade in en massa bra saker som jag jorde i mitt inlägg :P

men läs den tråden hon länka till. väldigt nyttig o viktig information i den.
#8 - 5 oktober 2010 11:06
skriver lite till.

du bör inte rengöra filtret samtidgt som vattenbyte. du tar ju bort de nyttiga bakterierna som bryter ner skadliga ämnen. ne gör som constantine säger. rengör bara när filtret markant tappar flöde.

sen alla de där medlena du skickar i. iiiinte alltid bra med kemikalier asså. nitrivec tycker jag bara du ska använda om du har problem emd nitrit.

ectozon bara om sjukdom uppstår.

osen skulel jag med vilja veta hur länge karet varit igång.
#9 - 5 oktober 2010 11:10
Och välkommen hit också! :D Fråga på bara om det är något som är oklart. Vi bits inte, inte så hårt i alla fall ;)
#10 - 5 oktober 2010 11:11
a just det! :D

Välkommen hit! :D
#11 - 5 oktober 2010 11:25
:D Ok, nu får jag den hjälp jag behöver, detta akvariet är i samråd med djuraffären, lite synd att de inte påpekar detta men nu kanske jag måste gå till 350l med studs...jag har precis köpt min eldstjärt, han verkar trivas men jag har som sagt stängt hotellet, inga fler fiskar men det nämnde de inte i affären.

Lång historia, jag har blivit ledd på fel spår från början.
6e September köpte jag in det och där jag köpte det sålde de mig ett nybörjar kit och håll i er, två stycken kallvatten fiskar. En dog efter 48 timmar och den andra räddade jag (blev för varmt) så jag fick pengarna tillbaks.
11e September åkte jag till djuraffären, köpte tio tetra. Inom 4 dygn hade 4 dött. Vattnet känndes alldeles för varmt, rusade och köpte en termometer...33 grader, stängde av stavvärmaren och fick reda på att den är kass, ringde affären från den 6e September, reklamerade dagen efter och fick en ordentlig stavvärmare, vattnet har varit konstant 26 grader sedan dess.
25e September köpte Silvermollys, 4 Neontetra (vill ha 10), Pandamal och Randiga Otocinclus. De stormtrivs, inga större problem, matar nog för mycket för de ser alltid hungriga ut, mollys attackerar fingrarna när jag jobbar i akvariet etc, (lite för mycket av en djurvän.)
2e Oktober köpte svartmollys och eldstjärt.

Filtret pumpar på har kollat det idag. Behöver nog suga lite slamm (matar för mycket känns det som efter era kommentarer som jag verkligen uppskattar). Temperaturen är 26 grader.

Kemikalierna efter råd från affären! [:(!] samt läste på internet att mollys behöver salt...fel?

Jag vattentestar ofta och vattnet är inget problem, kan köra en nu! :D
PH 6.8
KH 6
GH mellan >10 och >16
NO3 10
NO2 1

Tack för hjälpen, dessa pågarna och tösserna i mitt akvarium betyder mycket för mig. När jag sätter mig ner framför dem så kommer alltid mollys upp och hälsar och tittar på en stumt "har du mat, mata oss" ;)
#12 - 5 oktober 2010 11:31
HannesC: håller med om att regeln ska tas med en nypa salt, men i kombination med vilken akvariestorlek varje sort kräver tycker jag ändå att den är ett bra riktvärde :)
#13 - 5 oktober 2010 11:35
fiskarna lever säkert men det är för litet för dom egentligen. du skulle oxå överleva om man stängde in dig i en garderob. men du skulle inte må bra avdet i längden.

slamsug inte botten för ofta. jag gör aldrig det i nått av mina 6 kar. i bottensubstratet så bildas en viktig bakteriekultur ( o framför allt i filtret) som bryter ner skadliga ämnen

tyvärr kan man inte lita på personal i affären. de tjänar ju pengar på att sälja fisk o tillbehör så självklaert har de sagt att det går bra med eldsjärt o att du behöver alla medel.

termotmeter skulle du nog haft från början ;)
#14 - 5 oktober 2010 11:36
Fishface skrev:

Jag vattentestar ofta och vattnet är inget problem, kan köra en nu! :D

PH 6.8

KH 6

GH mellan >10 och >16

NO3 10

NO2 1

Du har alldeles för högt nitritvärde!

[FONT=Arial][SIZE=2]Olika nitritkoncentrationer.
[/SIZE][/FONT][FONT=Garamond][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]0[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2],0 - 0,2 mg nitrit/liter - Är tillfredsställande för många fiskar.
0,2 - 1,0 mg nitrit/liter - Fiskarna visar vantrivsel, ömtåliga fiskar dör.
1,0 - 10 mg nitrit/liter - Många fiskar dör eller får skador som nedsätter fiskens immunförsvar

(taget från [/SIZE][/FONT]http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit)
#15 - 5 oktober 2010 11:38
Ska jag behandla vattnet igen med Nitrivec?
#16 - 5 oktober 2010 11:41
Steff777 skrev:
HannesC: håller med om att regeln ska tas med en nypa salt, men i kombination med vilken akvariestorlek varje sort kräver tycker jag ända att den är ett bra riktvärde :)

jag tycker hellre man ska titta på vad varje fisksort behöver o varifrån de kommer o hur de lever där. som jag sa så kan du inte riktigt leva efter den med malawi. mbunas:där är det snarare 1 fisk/10L . haplisar: 1fisk/20L . men det är dåliga riktvärden det med iof.
#17 - 5 oktober 2010 11:41
Gör 30-50% vattenbyten en gång om dagen tills nitritvärdet är bra, mata inget eller yyytterst sparsamt under tiden och ja, du kan behandla med nitrivec.
#18 - 5 oktober 2010 11:42
Super tack!
#19 - 5 oktober 2010 11:43
Miliimli skrev:
Du har alldeles för högt nitritvärde!

[FONT=Arial][SIZE=2]Olika nitritkoncentrationer.

[/SIZE][/FONT][FONT=Garamond][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]0[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2],0 - 0,2 mg nitrit/liter - Är tillfredsställande för många fiskar.

0,2 - 1,0 mg nitrit/liter - Fiskarna visar vantrivsel, ömtåliga fiskar dör.

1,0 - 10 mg nitrit/liter - Många fiskar dör eller får skador som nedsätter fiskens immunförsvar

(taget från [/SIZE][/FONT]http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit)

Fishface skrev:
Ska jag behandla vattnet igen med Nitrivec?

japp. 50% vattenbyta varje dag i en vecka o behandla med nitrivec.

som sagt. svååårt att få balans i ett sånt litet kar. hade jag vart du hade jag lämnat tillbaka alla fiskarna ( kanske behålt neonerna) o sen köpt räkor istället

50L användr jag bara som räkkar eller yngelkar.
Bilagor:
#20 - 5 oktober 2010 11:43
milimli före mig ;)
#21 - 5 oktober 2010 11:49
Ja du de där i djuraffärerna är alltid lika roliga...som sagt lita aldrig på dessa...visst jag säger inte att man inte kan lita på alla för att det finns vissa som är riktigt duktiga när det gäller fisk och avkarier men mitt tips är att innan du vill köpa något läs på...google eller kolla här så hittar du allt du behöver innan du går in i djuraffären...själv lästa jag runt på denna sida hela 2 veckor innan jag ens bestämde för att köpa akvarium sedan tog det ytterliggare 1 vecka innan jag bestämde (läste på ) mitt fisk val.
#22 - 5 oktober 2010 11:54
precis som constantine säger. tålamod är akvaristens främsta ( o svåraste) egenskap.

skynda låååååååååååååååååångsamt
#23 - 5 oktober 2010 11:59
Ok om vi säger så här, den 25 Oktober så investerar jag i ett 350L istället eller något liknande :)

Då är frågan, när man flyttar över fisken från 50L till 350L så gör man precis som när man hämtade dem från affären?
#24 - 5 oktober 2010 11:59
Nu är ju hannesc lite extrem här ;), visst kan du ha fiskar i ett 50 l, men kanske inte så många, och så kan det ju vara knepigt att få det i balans.
#25 - 5 oktober 2010 12:01
Jepp, men som sagt, tååålamod. Börja långsamt! Har du möjlighet att ha båda karen igång kan du ju börja med att flytta över bara någon fisk först som får gå in karet innan du flyttar över några till osv.
#26 - 5 oktober 2010 12:03
Låter bra.

Jag har nu behandlat med ett vattenbyte samt Nitrivec, samt slagit på lyset.
#27 - 5 oktober 2010 12:13
om du ska flytta över fisk så gör som milimli säger. starta upp det stora o för över ett par molly o låt de gå i det kåret i en månad ungefär.sen kan du för över resten. :)
#28 - 5 oktober 2010 12:21
Tack för all er hjälp!
#29 - 5 oktober 2010 12:24
Varsågod! :) That's why we're here :)
#30 - 5 oktober 2010 12:36
yess it is :D
#31 - 5 oktober 2010 13:14
Bara så alla vet...nu har de börjat andats normalt igen.
Man lär sig av sina misstag, nu ska jag bara övertyga frugan att vi behöver uppgradera akvarium ;)
#32 - 5 oktober 2010 13:17
Fishface skrev:
Bara så alla vet...nu har de börjat andats normalt igen.

Man lär sig av sina misstag, nu ska jag bara övertyga frugan att vi behöver uppgradera akvarium ;)

det är det näst svåraste med denna hobby....efter anskaffande av tålamod
(fan...hittar inte affären som säljer det) så är det ofta "partnern" som sätter
stopp för planerna.

ex min fruga tyckte inte alls det var en bra idé att slänga ut 4 meter bokhylla
och ersätta den med 4 kuber med måtten 80x80x80........

.
#33 - 5 oktober 2010 13:20
Kensa skrev:

stopp för planerna.

.

Lösning på problemet: gör sig av med partnen alternativt inte skaffa nån alternativ gift dig med nån från zoopet.
#34 - 5 oktober 2010 13:23
hannesc skrev:
Lösning på problemet: gör sig av med partnen alternativt inte skaffa nån alternativ gift dig med nån från zoopet.

finns en bättre lösning.....vinn 133 mille på lotto....avsätt 10 mille till hobbyverksamhet....
köp ett hus...inred hela skiten med kar.....ett rum för SA...ett för Malawi...ett för CA....etc etc....

*springer och lämnar in raden nu*

.
#35 - 5 oktober 2010 13:27
det var ju faktiskt en lösning jag kan tänka mig med. så okej 4 lösningar då.
1.döda
2.ej skaffa
3.gift med samma folkgrupp
4.bli okristligt rik
#36 - 5 oktober 2010 13:33
Kensa skrev:

stopp för planerna.

.

Haha joo tack...vet inte hur länge jag fick tjata på frugan hemma innan jag äntligen fick tilllåtelse till ett nytt kar för att hon tyckte det var snyggt och dyrt...själv hade jag nöjt mig med ett för en bråkdel av det priset hahaha
#37 - 5 oktober 2010 13:35
Haha läckert !

hannesc skrev:
#38 - 5 oktober 2010 13:45
Haha, har inte alls problem med partnern! :p HAN har nämligen gjort en överenskommelse att för varje kar jag skaffar måste ju han få skaffa en till dator. Eller "jag klagar inte på dig, då får inte du klaga på mig"-anda...
#39 - 5 oktober 2010 17:01
Jag har en till fråga.

Orsaken jag blev tillsagd att ha lyset på max 8 timmar per dag är för att två av mina plantor har blivit tungt angripna av alger, svarta blad?
#40 - 5 oktober 2010 18:46
Hej!
Här kommer ett tips från mig: Eftersom du har ganska många fiskar behövs också ganska mycket växter för att få ett bättre vatten.
Jag har just avslutat ett 43l med guppysar och det har fungerat bra trotts att det var litet och innehöll lite många fiskar men jag hade mycket växter som ju främjar vattenkvaliten. Man kan även ge växterna växtnäring så de trivs bättre:)
#41 - 5 oktober 2010 19:45
Jag har sex växter, får inte plats med fler :(

Jag brukar ge växtnäring, 10ml i veckan?

Ok, så nu har jag hittat ett 250l som jag nog ska köpa...
#42 - 5 oktober 2010 19:47
vad är det för näring? näring hjälper oftast inte om man inte har bra belysning.

vad är det för spännande kar du hittat? blocket eller?
#43 - 5 oktober 2010 20:25
Yes blocket :d

Sera Florena 0-0-4
#44 - 5 oktober 2010 20:36
okej. köp inget kar som är tömt. när du tittar på det så be dom fylla det. annars har du ingen aning om om det ät tätt
#45 - 6 oktober 2010 03:46
Nej det har jag lärt mig av er, testa karet ;)
#46 - 6 oktober 2010 03:51
Förrästen,

Hur mycket sand/sten ska man ha i botten?
Kan man klippa rötterna på sina plantor, jag köpte två nya 2 helger sedan och rötterna var riktigt långa?
#47 - 6 oktober 2010 04:33
Ja, du kan klippa av en bit :) Läs mer här.

Och för att svara på din första fråga; så det ser lagom ut? :p Beror ju på hur stort karet är, men mer baktill i karet och tunnare lager framtill så att det blir som en lutning. Detta ger mer djup till karet och det är också lättare att planter större växter längst bak om det finns mer att plantera i.
Bilagor:
#48 - 6 oktober 2010 05:33
Fishface skrev:
Förrästen,

Hur mycket sand/sten ska man ha i botten?

finns en gammal tumregel som säger cirka 20 kg / 100 liter.
och att det skall luta så mycket att du har dubbelt så tjockt därbak som därframme

sedan är det lite beroende på vilken set up du har.

vissa kar som har väldigt väldigt mycket blommor behöver mer sand/grus....

men ta ca 20 kg / 100 liter, det funkar i praktiken på alla "sällskapskar".

.
#49 - 6 oktober 2010 06:25
Kensa skrev:
finns en gammal tumregel som säger cirka 20 kg / 100 liter.

och att det skall luta så mycket att du har dubbelt så tjockt därbak som därframme

sedan är det lite beroende på vilken set up du har.

vissa kar som har väldigt väldigt mycket blommor behöver mer sand/grus....

men ta ca 20 kg / 100 liter, det funkar i praktiken på alla "sällskapskar".

.

spännade tumregel. har jag inte hört talas om faktiskt. mendet kan nog vara bra. jag tar sand till jag är nöjd med hur det ser ut! :)
#50 - 6 oktober 2010 06:38
hannesc skrev:
spännade tumregel. har jag inte hört talas om faktiskt. mendet kan nog vara bra. jag tar sand till jag är nöjd med hur det ser ut! :)

.
men om man då tycker det ser bra ut med 1 cm.........är det bra ?....;)....

.
#51 - 6 oktober 2010 07:04
beror väl på. ska du ha växter där så nej men ska du inte ha det så visst säger jag. jag har nog runt 1 cm på vissa ställen
#52 - 6 oktober 2010 09:42
hannesc,

Akvariet jag har hittat,
250l, måtten är 45cm bredd, 38cm djup, 110cm långt. Den totala höjden med benen inräknade är 101cm. Har frågat om ålder då det ej framgick.

Tillbehör;
Doppvärmare
Termostat
Dammsugare
2 rötter
1 stor sten
Småsten till botten.

Måste köpa en ny pump.

Fråga;
Många här som har ett räk kar, varför?
#53 - 6 oktober 2010 11:16
Fishface skrev:
hannesc,

Akvariet jag har hittat,

250l, måtten är 45cm bredd, 38cm djup, 110cm långt. Den totala höjden med benen inräknade är 101cm. Har frågat om ålder då det ej framgick.

Tillbehör;

Doppvärmare

Termostat

Dammsugare

2 rötter

1 stor sten

Småsten till botten.

Måste köpa en ny pump.

Fråga;

Många här som har ett räk kar, varför?

åldern är inte så viktigt. bara att det är tätt. o inte repigt o så.

o det är tyvärr inte på 250L utan 190L. räkna själv får du se. 4,5*3,8*11=188,1

räkkar har vi för att de är väldigt charmiga o då kan man ha små akvarium med ändå invånare i o så.

här är mitt:
Bilagor:
#54 - 6 oktober 2010 11:46
Tackar!
#55 - 6 oktober 2010 12:56
Jag har räkor för att alla andra har det ;) Nä, men såg att många hade sådana och blev fascinerad när jag började läsa på. Sedan hittade jag ett (pytte)litet kar på loppis (12 l) som inte kostade många alls, så då blev det ju som det blev [:o]

Någon bild tänker då inte jag visa:d Har inte riktigt haft tid med det, så mossan som jag har runt en rot tar nu upp i princip hela karet[:o] Måste ta tag och rensa upp det lite någon dag.

Så här såg det i alla fall ut i början, innan det hann växa till sig och bli fint,och definitivt innan mossan tog överhanden! http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/S_BKMmieK5I/AAAAAAAAA3c/P6Ife8feMbQ/s1600/P5160113.JPG

En liten invånare: http://3.bp.blogspot.com/_4mXtixzwlFg/TKQ_reRb4lI/AAAAAAAAA9U/gCA0OG-KgHk/s1600/IMG_0306.JPG
#56 - 7 oktober 2010 04:06
Jag tror kanske att jag ska köpa det 200l som jag hittat men har också hittat ett 250l.

Med fiskarna jag har ska väl ett 200l fungera...

När jag ber dem tätt testa akvariet, hur mycket vatten ska fyllas på?
#57 - 7 oktober 2010 04:23
Samt när man har fiskar, skall man helst hålla sig till en världsdel som mina, tror de flesta är från Sydamerika?
#58 - 7 oktober 2010 04:43
Fishface skrev:
Samt när man har fiskar, skall man helst hålla sig till en världsdel som mina, tror de flesta är från Sydamerika?

Det är väl helt upp till dig själv hur du vill göra. Många kör sällskapsakvarier och blandar friskt fiskar från olika världsdelar medan andra håller hårt på att biotoper eller världsdelar.
#59 - 7 oktober 2010 05:04
Eldstjärten är i för sig Asiatisk ;) men än så länge trivs han, fast han sover i grottan.
#60 - 7 oktober 2010 07:38
Fishface skrev:
Jag tror kanske att jag ska köpa det 200l som jag hittat men har också hittat ett 250l.

Med fiskarna jag har ska väl ett 200l fungera...

När jag ber dem tätt testa akvariet, hur mycket vatten ska fyllas på?

helt fullt ska det vara såklart.
#61 - 7 oktober 2010 09:04
hannesc skrev:
helt fullt ska det vara såklart.

fyll 10cm. borde räcka, då vet du att med största sannorlikhet kommer fiskarnas liv att räddas ivarjefall, sen att de resterande 150 l möjligtvis läcker ut på ditt nylagda parkettgolv är en annan femma!:p
#62 - 7 oktober 2010 09:09
bengtarne skrev:
fyll 10cm. borde räcka, då vet du att med största sannorlikhet kommer fiskarnas liv att räddas ivarjefall, sen att de resterande 150 l möjligtvis läcker ut på ditt nylagda parkettgolv är en annan femma!:p

nu tycker jag du har fel. om du åker o kollar på ett akvarium ska det vara helt uppfyllt. annars vet du inte om det är tätt! man vill veta att karet pallar trycket om det är helt fullt.
#63 - 7 oktober 2010 09:24
hannesc skrev:
nu tycker jag du har fel. om du åker o kollar på ett akvarium ska det vara helt uppfyllt. annars vet du inte om det är tätt! man vill veta att karet pallar trycket om det är helt fullt.

hehe ja givetvis! din sarkasm detektor är ur funktion! eller så bor du på öster Ev. ännu närmre Huskvarna!! (skoja bara;);))

/west side Jkpg:p
#64 - 7 oktober 2010 09:30
haha. för tidigt på morgonen för sarkasm o ironi :P annars är jag mycket för det :P sorry mannen.

haha a aajg bor ju på österängen så du har la helt rätt :P

/east sida jkpg :P
#65 - 7 oktober 2010 11:38
Säljaren har gått med på att fylla max. Ska bara ta mig ner ditt och hämta i helgen.
Frugan tyckte inte det var poppis så jag ställer 250 karet i kontoret så jag kan riktigt njuta så kan hon få lite fisk i sin 50 som står i vardagsrummet.

Jag tittar på lite fiskar, just nu har jag 180 liter värde av fisk fast vissa stannar kvar i 50l.

Om ni kan assistera så presenterar jag dem som har väckt mitt intresse (senare idag eller imorgon) sedan kan ni väl kommentera lite, skulle vara uppskattat och jag har ej valt fiskar som skall vara i Akvarium över 250l ;)
#66 - 7 oktober 2010 12:00
titta gärna i artbeskrivningarna. där står vad de har för behov. :)

har du tänkte satsa på nått tema eller bara ha sällskapskar.`?

mina två stora ser rätt olika tex.
#67 - 7 oktober 2010 12:02
Fishface skrev:
Säljaren har gått med på att fylla max. Ska bara ta mig ner ditt och hämta i helgen.

Frugan tyckte inte det var poppis så jag ställer 250 karet i kontoret så jag kan riktigt njuta så kan hon få lite fisk i sin 50 som står i vardagsrummet.

Jag tittar på lite fiskar, just nu har jag 180 liter värde av fisk fast vissa stannar kvar i 50l.

Om ni kan assistera så presenterar jag dem som har väckt mitt intresse (senare idag eller imorgon) sedan kan ni väl kommentera lite, skulle vara uppskattat och jag har ej valt fiskar som skall vara i Akvarium över 250l ;)

tänk på följande när du skapar din fisklista.

=> Vattenvärden bör vara cirka samma, dvs alla fiskar skall gilla ungefär samma PH och temp
=> Försök undvik att blanda fisk som äter grönfoder med de som äter animaliskt foder
=> Försök undvik blanda fiskar som gillar olika strömt i karet
=> försök undvik blanda aggrofiskar med fisk som har långa fenor

lättast är nog alltid att försöka skapa ett biotopkar, dvs med tema från en världsdel / sjö.
Ex enbart fisk från Malawi i karet, eller enbart Asien, eller enbart SA, etc etc.

Lusläs artbeskrivningar......

Tänk på att det är oftast lättast och snyggast att begränsa antal arter.
Ex det är klart enklare och snyggare med ett stim tetror på 30 individer än 5 olika tetror med 6 st exemplar.

Försök iaf......

.
#68 - 7 oktober 2010 12:02
hannesc skrev:
titta gärna i artbeskrivningarna. där står vad de har för behov. :)

har du tänkte satsa på nått tema eller bara ha sällskapskar.`?

mina två stora ser rätt olika tex.

hannesc.......malawi med blommor....?......hmmmm......

;)

.
#69 - 7 oktober 2010 12:29
mjo men bara javaormbunke ;) enbart :P

de är ju trots allt vegetarianer :P
#70 - 7 oktober 2010 12:31
hannesc skrev:
mjo men bara javaormbunke ;) enbart :P

de är ju trots allt vegetarianer :P

sorry...måste hitta nått att säga eftersom jag är så ä-a avis på ditt stora SA-kar......

.
#71 - 7 oktober 2010 13:25
hehe. lugnt :P du får va avis :D
#72 - 8 oktober 2010 04:53
Då ska vi se, nu vet jag inte åtkomsten samt priset på dessa fiskar utan fokuserade mycket på de fiskar som hade kommentarer av andra ägare, de som inte hade några alls är väl inte så lätta att hitta (förmodar jag).

Er input är värdefull, tror jag vill ha ett SydAmerikanskt kar men hittade fiskar i Asien. Om ni har andra favoriter så är jag öppen på förslag.

Som favoriter;
Eldstjärt
Panda-pansarmal
Randig Otocinclus
Silverhaj
Multispinosa-ciklid
Rödkindad ciklid
Tuppkammciklid
Skalar

Andra som jag tyckte om;
Stor näbbciklid
Golden labidochromis
Svärdbärare
Leopard-pansarmal
Praktbotia
Bulldog-mal
Guldancistrus

Idag har jag neontetra men tror inte jag ska skaffa nya, samt Molly vilka är fina men inte min största kärlek. Min eldstjärt trivs so far, sover i grottan, kommer ut vid matande samt för att cruisa runt grottan. Mina pandamal är super roliga, samt Randig Otocinclus är flitiga städare.
#73 - 8 oktober 2010 05:30
okej.

jag förespråkar ju SA-då du har rätt mycket fisk på din lista därifrån

så skippa silverhaj o eldstärt.

tuppkamciklid är för stor för ditt kar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=183&SOK=1

Mutispiniosa har jag o de är jäkligt goa o charmiga. o snygga framförallt. färgar mellan svart till helgult berorende på humör.

scalarer är ju alltid fint att ha.

de andra du tyckte om.
golden är en malawi-ciklid o det går fetbort med de andra. bill ha heelt andra miljöer och vattenvärden. de bilder ja la upp innan visa skillnaden. det översta är ett SA-kar o den under är ett malawi-kar.
likadant med näbbcikliden du pratar om. nu finns det ju massor av ciklider som faller under det namnet, men alla är nån form av malawi. trewavase eller fuelleborni.

svärdbärare funkar o ancistrus

tips. om du ställer frågor om fiskar så skriv gärna deras latinska namn. det är oftast de som folk kan här. tex näbbciklid har jag aldrig hört talas om men om man söker på det så känner jag igen alla där:P

har du tittat i sökfunktionen??

http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
#74 - 8 oktober 2010 06:12
Det är sök funktionen jag använt sedan skapade jag ett excel ark med all info så jag kunde jämföra.
I Excel arket har jag namnet på fisken (inte det latinska), familjen, kontinent, pH, temperatur, storlek på karet, storlek på fisken (har man ett 250L så är småfisk inte ett val om man ska ha skalare), svårighetsgrad, mat och miljöanpassning. Jag gjorde detta för att kunna jämföra.

Så, efter dina kommentarer om jag fattar det rätt,
Archocentrus Multispinosus
Pterophyllum Scalare
Xiphophorus Helleri
Ancistrus sp. "albino"

Den fisken jag har idag kan jag inte trolla bort utan vissa får flytta över från 50L för att det känns som mycket fisk och resterande bor kvar i 50L. Jag skulle helst vilja behålla de två jag har idag som jag tycker om;
Corydoras Panda
Epalzeorhynchos Bicolor

Tack för din feedback hannesc!
#75 - 8 oktober 2010 06:35
Fishface skrev:
Det är sök funktionen jag använt sedan skapade jag ett excel ark med all info så jag kunde jämföra.

I Excel arket har jag namnet på fisken (inte det latinska), familjen, kontinent, pH, temperatur, storlek på karet, storlek på fisken (har man ett 250L så är småfisk inte ett val om man ska ha skalare), svårighetsgrad, mat och miljöanpassning. Jag gjorde detta för att kunna jämföra.

Pterophyllum Scalare

Xiphophorus Helleri

Ancistrus sp. "albino"

Den fisken jag har idag kan jag inte trolla bort utan vissa får flytta över från 50L för att det känns som mycket fisk och resterande bor kvar i 50L. Jag skulle helst vilja behålla de två jag har idag som jag tycker om;

Corydoras Panda

Epalzeorhynchos Bicolor

småfisk kan du ha med scalare, men gärna en lite större såsom rödmunnstetra eller koppar tetra. neoner kan funka men riksen finns att scalarerna ger sig på dom.

nu börjar det ju likna nått här ;)
#76 - 8 oktober 2010 06:48
Det var just det som stod på Zoopet...akta dig för Skalare, småfisken kan försvinna.

Men dessa är SA,
Geophagus Steindachneri, kräver i för sig 300L men?
Guianacara Geayi, finns inga kommentarer på denna fisk, kanske svår att hitta?
#77 - 8 oktober 2010 06:51
Fishface skrev:

Pterophyllum Scalare

Xiphophorus Helleri

Ancistrus sp. "albino"

Corydoras Panda

Epalzeorhynchos Bicolor

jag skulle skippat antingen scalarerna eller multisarna, och slängt in pandorna.

.
#78 - 8 oktober 2010 07:05
Archocentrus Multispinosus är riktigt fina och äter inte fisk :)
#79 - 8 oktober 2010 07:07
pandorna kan han la ha oxå. jag skulle köra på Multisarna. fina som fasen..

liten film på att det funkar med scalare o tetror. o du ser mutlisar med där.

#80 - 8 oktober 2010 07:12
Skalarna säger "när du tittar bort försvinner en tetra" :)
#81 - 8 oktober 2010 07:33
Fishface skrev:
Skalarna säger "när du tittar bort försvinner en tetra" :)

så är det inte !!!!

de tar sällan eller aldrig en tetra som är "hög" i kroppen, ex fantomer eller colombia.

en del mindre tetror, storleksklass neon, har ibland en tendens att försvinna.

särskilt om man koppar ner tetran till fullvuxna exemplar.

sedan finns det en del som säger att om de får växa upp ihop, så rör de inte småfisken.

dock är jag tvivlande på det,,,,,,,jag tror att för eller senare vaknar jakten i scalaren, och finns där
en firre som de bedömmer skulle kunna gå in i truten så försöker dom.

men höga tertror rör får de helt enkelt in i truten....

.
#82 - 8 oktober 2010 07:40
hannesc skrev:
pandorna kan han la ha oxå. jag skulle köra på Multisarna. fina som fasen..

liten film på att det funkar med scalare o tetror. o du ser mutlisar med där.

jag är bara av den åsikten att det blir snyggare och lättare (viktigt för nybörjare) att "renodla" karet.

250 liter är ju inte så hiskeligt stort.

om man drattar ner lite skalarer och lite multisar så kan de få för sig att slåss rejält.

kan gå,,,,men kanske inte det bästa kombon för en som skall starta upp ett "nytt" 250 liters.

ta det på rätt sätt........

.
Bilagor:
#83 - 8 oktober 2010 07:43
poäng kensa.
#84 - 8 oktober 2010 07:46
hannesc skrev:
poäng kensa.

undrar vad ställningen är mellan oss nu....
#85 - 8 oktober 2010 07:57
6-4 till dig
#86 - 8 oktober 2010 08:59
Men Pandorna ska väl gå, de är bottenfiskar?
#87 - 8 oktober 2010 09:04
ja precis.
#88 - 8 oktober 2010 09:12
jodå, det går fint
#89 - 8 oktober 2010 10:54
Djuraffärer är lite roliga.

Ringde en som ligger avsides i stan, hon skulle fråga sin leverantör efter Archocentrus multispinosus.

Ringde en som ligger i vårt köpcentrum, enligt deras leverantör är Archocentrus multispinosus samma som Cichlasoma sp. 'hybrid'. Fick skicka en detaljerad beskrivning samt bild.

Ringde en annan kedja, hon skulle fråga sin leverantör efter Archocentrus multispinosus, fanns inte på hennes lista.

Försöker ringa en djuraffär i Malmö, dryga 9mil från mig [:(!]
#90 - 8 oktober 2010 12:32
Vad tycker vi om Thorichthys meeki eller Aequidens pulcher?
#91 - 8 oktober 2010 13:05
Fishface skrev:
Vad tycker vi om Thorichthys meeki eller Aequidens pulcher?

jotack, tycker vi väl bra om, både eldbuken och den blå är väl trevliga.

ingen fisk jag vill ha, inte för att det är nått fel på dom, inte så svåra heller,
helt enkelt för att det är inte min sorts fisk.

men du kanske skulle fundera lite på vilket PH du vill ha i karet......

inte många tetror som gillar att simma omkring i samma PH som ex eldbukarna

fast...varför inte ge dig på en renodlat CA kar ??

Fasen....någon mellanstor ciklid, lite vildformer på en levandefödare......Avis,,,,,
#92 - 8 oktober 2010 13:09
Eldbuk 7-8
Pansarmal 6.5-7.5
Guldancistrus 6-8
Multispinosa 7-8
Skalar 6-7.5
Svärdbärare 7-8

:)
#93 - 8 oktober 2010 13:11
skulle du inte ha tetror ??

eller e ja som vanligt.......:confused:..........

,
#94 - 8 oktober 2010 13:19
De stannar nog i 50L och följer inte med till 250L.Tetrorna passar inte med fisken jag har i mitt 50L idag [:o]
#95 - 8 oktober 2010 13:28
Gjorde en ny mätning i mitt 50L, ser bättre ut nu.

PH 7.2
KH 6
CH >10
No3 0
No2 0
Bilagor:
#96 - 8 oktober 2010 13:34
Fishface skrev:
Gjorde en ny mätning i mitt 50L, ser bättre ut nu.

PH 7.2

KH 6

CH >10

No3 0

No2 0

hej, kul att följa din uppstart:) har inte riktigt kommit lika långt som du väntar på mitt akvarium som anländer ev. på tisdag!
en lite fråga bara, va har du köpt för grejer för att mäta all de olika värderna, samt va de kostar?:) tack
#97 - 8 oktober 2010 14:09
Jag bor inte i någon storstad så det kanske är billigare men,
Sera Qucik Test Strips, Paket med 20. 250:-
Testar pH, KH, gH, NO3 och NO2 där jag fokuserar mycket på pH och Nitriten enligt dessa experterna som hjälpt mig :)

De har test strips för bara PH ochså och säkerligen för bara Nitrit.
#99 - 9 oktober 2010 19:53
Då så, jag har hämtat mitt 250 kar som inte läcker, ska börja sätta upp det imorgon.

Fick med;
- 3 st Mangrooverötter
- Eheimpump
- Eheimfoderautomat(nyskick)
- Doppvärmare(nyskick)
- Ställning
- Sand
- Stenar -kolstenar?
- Lysramp
#100 - 10 oktober 2010 07:40
Och två nya frågor;

Hur flyttar jag lättast fisken från det lilla akvariumet till det nya?

Om jag i framtiden vill flytta det stora, då får jag tömma det helt, flytta fisken till det lilla och sedan börja om från början med det stora?

Tack! :)
#101 - 10 oktober 2010 12:56
För att flytta fisken från det lilla till det stora kan du antingen håva upp dem och sätta dem i en påse med vatten från det lilla och sedan göra precis som när du köpt nya fiskar från affären, eller så låter du dem mellan landa i en burk eller något med vatten från det gamla och fylla på med vatten från det nya med jämna mellanrum, typ som med påsen, tills du kan fiska upp dem och sätta ner dem i det nya.
#102 - 10 oktober 2010 14:53
Ska ta bilder av hela projektet och dela med mig när det är avklarat!

Tack Miliimli!
#103 - 10 oktober 2010 17:15
Intressant,

Vi satt och tittade på våra fiskar i vårt lilla kar och hittade två yngel...men jag vet inte vem som har lagt dem, jag tror det är silvermolly yngel. Ni som varit med på min resa, har jag fisk som kan äta dem? :(

Annons