Nybörjare Kampfisk

#1 - 10 december 2007 13:21
Tänkte höra efter om någon kan tipsa mig lite vad jag kan göra för att min fina kampfisk ska må bra. Fick den hem i en påse utan förvarning, så snabbt iväg och köpte ett litet akvarium komplett 45 l . Nu tycker inte jag att den botten sten som följde med var fin (vit) så jag undrar vilken storlek bör den nya vara på? Kan jag tömma hela akvariet och lägga i ny sand tänkte på svart? Vilka växter är bra? Behöver den gömställen,grenar mm?
Kan man ha någon hona till honom eller några andra fiskar som neontetra?
Något särskilt att tänka på?:confused:
#2 - 10 december 2007 13:26
Om jag förstår dig rätt så har du precis startat akvariet? Att du då byter sanden nu gör inte så stor skillnad eftersom det inte har hunnit bildas så mycket nyttobakterier i gruset.

Vad jag vet behöver inte kampfiskar några gömställen, växter, ah... de som passar bra i ditt kar (alltså som nöjer sig med den belysning du har, inte blir för höga iom att karet är litet osv mm etc).

Kampfiskar vill inte ha för strömt vatten, så skall du ha ett filter så se till att det inte är för starkt.
#3 - 10 december 2007 13:34
Nybörjare Kampfisk

Annaica skrev:
Om jag förstår dig rätt så har du precis startat akvariet? Att du då byter sanden nu gör inte så stor skillnad eftersom det inte har hunnit bildas så mycket nyttobakterier i gruset.

Vad jag vet behöver inte kampfiskar några gömställen, växter, ah... de som passar bra i ditt kar (alltså som nöjer sig med den belysning du har, inte blir för höga iom att karet är litet osv mm etc).

Kampfiskar vill inte ha för strömt vatten, så skall du ha ett filter så se till att det inte är för starkt.

Tack för svaret!
Vet du vilken storlek som är bäst på sanden?
Räcker det med att mata den med flingfoder eller ska detta kompletteras med något mera?
#4 - 10 december 2007 14:36
e-k skrev:
Tack för svaret!

Vet du vilken storlek som är bäst på sanden?

Räcker det med att mata den med flingfoder eller ska detta kompletteras med något mera?

Jag är ganska säker på att kampfiskar inte bryr sig om vad du har för sand eller grus i botten (det är en smakfråga för dig), men de vill gärna ha både växter och gömställen.

Du kan läsa mer här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

EDIT: Du kan mata med flingfoder men variera gärna med nåt annat foder också. Det finns många olika frysfoder att välja på som du kan köpa på djuraffären.
#5 - 10 december 2007 15:21
Nybörjare Kampfisk

Mia A skrev:
Jag är ganska säker på att kampfiskar inte bryr sig om vad du har för sand eller grus i botten (det är en smakfråga för dig), men de vill gärna ha både växter och gömställen.

Du kan läsa mer här:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

EDIT: Du kan mata med flingfoder men variera gärna med nåt annat foder också. Det finns många olika frysfoder att välja på som du kan köpa på djuraffären.

Tack för rådet!
#6 - 10 december 2007 16:05
Jag har också blivit nybliven ägare till en kampfisk (3 veckor sedan). Mina vänner var dock så snälla och gav mig ett presentkort på en kampis istället för att komma med en i påse. I min akvarieplan ingick inte en kampfisk, men jag blev lite betuttad när jag såg det lilla livet i butiken. Så blev det.

Det jag har upptäckt är att min kampfisk har ett favoritgömställe under en rot där han ligger och trycker när han inte simmar runt och visar hela sin prakt. Han kanske är lite manodepressiv ;-) Jag skulle nog rekommendera att åtminstone ha någonting som han kan gömma sig bakom eller under om han skulle vilja.

Om jag har förstått det rätt med kampfiskar så är de små individer med egna personligheter. Det som fungerar för en fungerar inte för andra. Det är nu när ni veteraner får ta över innan jag säger något helt tokigt ;-)

(Jag har min ihop med 2 platysar och två Silver Molly och det verkar gå bra. Ibland kan han bli lite putt på Platysarna, dock utan att gå till attack, medan han är lite småskraj för Mollysarna.)
#7 - 10 december 2007 18:54
kan man para en crowntail hane med honorna man brukar köpa?
#8 - 10 december 2007 18:56
bläckis skrev:

Crowntail eller ej spelar ingen roll, det är fortfarande samma art så det går bra (så länge De vill förståss)
Bilagor:
#9 - 10 december 2007 20:25
okej bra då vet jag, men vrf heter dem cronwtail då om det är samma art?
#10 - 10 december 2007 22:00
bläckis skrev:
okej bra då vet jag, men vrf heter dem cronwtail då om det är samma art?

Crowntail är en fenform, och det finns en massa olika former :)
#11 - 10 december 2007 22:36
Mia A skrev:
Crowntail är en fenform, och det finns en massa olika former :)

jasså det förklarar saken :) tackar
#12 - 6 januari 2008 17:16
bläckis skrev:

Hej!

Det är inga problem att para en crowntail med vanliga honor.

Problemet är att det är mycket svårare att odla på en crowntail eftersom denna är starkt inavlad för att få sin stjärt form.

Jag har försökt med crowntail ett ex antal gånger och ännu inte lyckas få en kulle efter dom. Antingen bygger dom dåliga skumbon eller också äterdom upp äggen ihop med honan eller också är ynglerna så svaga att dom inte överlever.

Har odlat kamfiskar i ca 2år och lyckas med alla andra.

Anna!

Annons