Nybörjare med 50l akvarium

#1 - 7 januari 2012 12:39
Hej!

Jag har fått ett nytt akvarium och jag undrar vilka fiskar som skulle kunna passa. Jag har läst lite om olika fiskar men vet inte riktigt vad jag ska ha. Några förslag? Jag har aldrig haft fiskar själv men familjen har en 240l akvarium så jag är inte helt ny:)
#2 - 7 januari 2012 14:20
du kan köpa nån dvärgciklid och 10 tetror av nåt slag. Men se till att ha många grottor och växter.
/zvärd
#3 - 7 januari 2012 14:20
guld gurami, blå gurami eller marmor gurami. det är samma art men har olika namn och färger. dom är väldigt lätta att sköta
#4 - 7 januari 2012 14:21
guramis älskar ställen att göma sig på
#5 - 7 januari 2012 14:25
jag tycker att man ska ha lite mindre gurami som dvärg gurami eller honungsgurami.
#6 - 7 januari 2012 14:27
Dom guramis som du tog upp lankan kräver tyvärr mycket större än 50 liters, dom vill ha över 150 liter vad jag har förstått.
I ett 50 liters har du en hel del att välja mellan, kolla olika tetror t.ex. om du vill ha någon gurami så skulle nog honungs gurami
fungera http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234 :)
#7 - 7 januari 2012 14:29
det finns också levandfödare om man vill ha många yngel
/zvärd 11år
#8 - 7 januari 2012 16:40
Tack för förslagen, jag har funderat på levandefödare (som guppy och svärdbärare), men även lite på någon sorts gurami och små ciklider (som fjärilsciklider). Är det lätt att få yngel med fjärilsciklider eller gurami? jag vet att det är det med levandefödare:)
#9 - 7 januari 2012 17:04
Jag har haft mina fjärilar i en vecka och de verkar leka :D Det är dock ingen lätt fisk eftersom den ställer höga krav på kvaliten och är nog ingen nybörjarfisk. Jag började med levandefödare och utökade med fjärilar efter ett halvår när jag kände jag ville ha något mer i akvariet :) Under tiden har jag fått tre kullar med platy och två med guppy ^^
#10 - 7 januari 2012 17:39
jag har haft vildfångade svärdbärare och de var jätte fina så om du ska ha levandfödare så tycker jag att du ska ha vildformen av svärdbärare eller ännu bättre vildfångade. jag har aldrig själv fått yngel på fjärilsciklider men de beror på vilken tempratur och ph man har.
/zvärd
#11 - 7 januari 2012 17:45
Jag har inskaffat ett 60L akvarium, jag har gott om växter och har 2 scalarer, 10 neontetror, 5 platy. 2 slöjstjärtar och 1 mal. dom verkar trivas jätte bra ihop och dom gillar framförallt o rota runt bland växterna:)
#12 - 7 januari 2012 17:50
Dina scalarer och slöjstjärtar blir tyvärr för stora för ditt akvarium. Om du går in på zoopets artbeskrivningar för scalaren och slöjisen så kommer du se att de kommer bli för stora. Scalaren beöver minst 250 liter och slöjen 120 liter. + att slöjisen skitar ner rätt så ordentligt.
#13 - 8 januari 2012 19:22
det går att ha guramis i ett 60 liters. fast då ska du bara ha två. dem trivs bra ändå. skaffa inte dvärg eller honungs guramis dom är svåra att sköta
#14 - 9 januari 2012 16:57
Det kanske är en dum fråga, men skulle jag få plats med t.ex. ett par fjärilsciklider och ett par dvärggurami? eller är akvariet förlitet för det?

zvärd skrev:
jag har haft vildfångade svärdbärare och de var jätte fina så om du ska ha levandfödare så tycker jag att du ska ha vildformen av svärdbärare eller ännu bättre vildfångade.

Hur får man tag på sådana fiskar? har aldrig sett dem i zoo butiker
#15 - 9 januari 2012 21:55
Kampfisk-hanar och honor tror jag inte att man ska ha tillsammans. De kan vara väldigt aggressiva mot varandra så antingen kommer hanen att åka på stryk, eller honorna.

Men om du vill ha kampfisk så skulle du ju kunna ha en riktigt tjusig hane i ditt akvarium tillsammans med äppelsnäckor och/eller någon mindre mal.

I mitt ena 54-liters har jag kolglödstetror, rosentetror och äppelsnäckor. I det andra har jag otocinclus och endlers guppy. Det är riktigt rara små fiskar!
#16 - 9 januari 2012 22:25
Kör inte honor och hanar tillsammans i ett sådant litet kar, någon kommer dö.

Kör antingen många? Om du vill. Fina honor eller en hane, tänk dock på att inte ha för stark cirkulation och bara ha andra lugna sorters fiskar, kampfisk hanar har det ansträngande att simma. Så med stark cirk orkar dom inte ta sig till ytan för att andas. Samma om dom blir för stressade.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#17 - 17 januari 2012 16:22
Guppy är en väldigt enkel nybörjarfisk som inte kräver så mycket.
#18 - 17 januari 2012 20:18
Skaffa platys! hade jag som nybörjar fisk och dem lever fortfarande... gamla :(
#19 - 17 januari 2012 20:20
+ dem förökar sig galet bra platys!!! allt du behöver är en hane och hona! du ser könsskillnader för att hanen har ett gonopodium (Köns orgam)
#20 - 18 januari 2012 18:24
Svärdbärare behöver minst 12oL så där tkr jag att du behöver tänka om iaf! ;) Men jag kan verkligen rekommendera guppies :)

Annons