fick reda på idag att jag har lyset tänt för lite, jag har på det från 4 till ca 12 något och det har jag hört att det är för lite. köpte idag någon sorts av näring. det är några bollar man tydligen ska trycka ner bredvid växten och det ska hjälpa sa dom i affären haha. Så grym var jag på detta :d
något som jag oxå funderat på är hur ofta man ska ge dom mat, fiskarna asså. Jag ger mat på morgonen innan skolan( granulat foder tror jag det heter) sen på kvällen vid 6 tiden ger jag dom frysta röda mygglarver som gör dom gallna. men är detta tillräckligt? hur mycket ska jag isf lägga i? jag lägger i ca 3 nyper granulat och en kub mygglarver om dagen.
Du fick lerkulor om jag inte är helt fel ute, sådana använder jag själv för mina svärdsplantor som lite extra järn för dom. Råder dig att även inhandla pmdd och köra med det också :) då behöver du inget mer förutom bra med ljus och sedan co2 ;)
Med granulatet skulle jag säga att du kan mata lite mat kanske 5 gånger, och kolla så att dom äter upp det så att inget hamnar på botten. Sen kommer du ju märka att dom tappar intresset eller så ser du på dom att dom blir små öltunnor och då kan det vara bra att sluta mata :)
När det gäller dom röda mygglarverna så tycker jag, samt många andra, att det är rätt dåligt foder om det inte används som t.ex lördagsgodis, dvs 1 gång i veckan foder, just för att det innehåller så lite näring och mycket vatten samt att det finns en risk att du kan bli allergisk mot dig. Enligt min uppfattning så tycker jag att du ska byta ut det mot annat gott, ett hett tips ifrån mig är fryst Artemia. Men du kan ju experimentera lite och kolla vad det finns och testa dig fram, mina fiskar älskar t.ex bläckfisk!
Viktigt också att dom får en varierad kost, vi skulle inte tycka om ifall vi fick samma mat 5 dagar i veckan eller hur ;)
Som sagt, håll mest koll så att ingen mat hamnar på botten, kolla när fiskarna verkar tappa intresset eller när dom ser ut som öltunnor, då kan du sluta mata :)