Nybörjare med Zebraciklider

#1 - 14 maj 2013 22:06
Hur många Zebraciklider anser ni är lämpligt att hålla i 210 liter?
Skall varje par ha tillgång till en grotta eller räcker det med ett par stycken så att den som för tillfället har yngel kan lägga beslag på den?
#2 - 14 maj 2013 22:09
Nybörjare med Zebraciklider

Catchio skrev:
Hur många Zebraciklider anser ni är lämpligt att hålla i 210 liter?

Skall varje par ha tillgång till en grotta eller räcker det med ett par stycken så att den som för tillfället har yngel kan lägga beslag på den?

Jag hade kört på ett par, de blir snabbt fler. De är rätt hårda också, det är bra att ha med i beräkningen. Det luriga är att individualism kommer in i bilden, en del par är rätt trevliga medan andra par är rent rabiata.

Jag har haft dem en gång, de lekte tredje dagen sen var det full rulle i två månader tills jag gav bort dem. Tydliga revirgränser är bra, rötter från bak till front delar av rätt bra.
#3 - 14 maj 2013 22:34
Jag skall hämta ett akvarium och fiskarna följer med på köpet. Det skall vara 15 Zebraciklider och 6 Botia. Uppenbarligen fungerar det för den nuvarande ägaren men jag tycker det känns mycket så det är därför jag frågar.
#4 - 15 maj 2013 06:12
Som Mathias säger så är de duktiga på att föröka sig. Efter kärnvapenkrigets förödelse är det antagligen bara kackerlackor, hårdrockare och zebraciklider som finns kvar. Ett par blir snabbt till femton stycken. Jag har haft dessa i omgångar och det är i mitt tycke en underskattad ciklid då det alltid är aktivitet i kar med zebraciklider. Antingen är det lek, revirstrider eller grävande på gång.
#5 - 15 maj 2013 19:39
Ja, jag tror att de blir jättetrevliga och de är ju ihop och fungerar redan men tycker ni att 20 fiskar i den storleken är Ok i ett kar av denna storlek?
#6 - 16 maj 2013 04:53
Nej du kan sortera väck minst hälften av dem

Annons