Nybörjare nr1

#1 - 14 december 2006 19:47
Hejsan alla glada!
Jag har precis inhandlat mitt allra första akvarium (63L).
Imorgon bär det av till att handla lite fiskar.
Har spenderat hela dagen till att tvätta sten/grus, plantera växter,
syre-cirkulationen m.m.

Så mina frågor lyder nu:
Hur stort innerfilter/pump rekommenderar ni att ha till ett 63liters akvarium (min nuvarande innerfilter/pump ligger på 450l/timmen, namnet på innerfiltret/pumpen är Crystal Duo k20II)

Vilka första-fiskar tycker ni är lämpliga? Helst fiskar som förökar sig snabbt.
Hur många fiskar ska jag ha?

Jag har kört akvariet på full fart nu hela dagen utan några fiskar i för att växter och vatten ska kunna anpassa sig, är detta lämpligt eller ska jag hälla i friskt nytt vatten utan AquaSafe?

Vattnet är lite grumligt(nästan grönt) nu, kommer det att lägga sig efter några dagar?

Sist men inte minst, hur lång transport klarar sig fiskarna utan att behöva byta vatten? närmaste zoo-handel har jag 20min till.

Tacksam för svar.

Mvh Johan
#2 - 14 december 2006 19:59
du skall inte köpa för många fisk på en gång, köp helst ett par tre st , till at börja med vänta sedan 2-3 va med att kompeterar , så hinnar bakteriefloran att vcäxa till sig, i ett så lite kar skulle jag villa säga 2-3 platy eller likn , fisk
mvh janne
#3 - 14 december 2006 20:06
Som sagt, kör bara ner någon fisk i början. Så att filtret hinner dra åt sig lite bakterier.

I mitt 54L har jag 3 Guppy, 1 khulli ål, 1 ancistrus mal.
Skulle säkert gå i nån till men det känns som karet blir för ostabilt då.

Börja med någon platy/guppy/eller något liknande. Fiskarna ska väl klara 24timmars transport tror jag, det var iallfall vad dom sa till mig på affären. Men 20 min klarar dom då av det är jag säker på ;)
#4 - 14 december 2006 20:11
Jag håller med Janne om att platyn är en bra fisk att börja med. Platyn är nog min absoluta favoritfisk, tycker den är jättefin & härlig. Den finns i massor av olika färgvarianter, & den förökar sig lätt. Så en hane & två-tre honor skulle vara perfekt att börja med, & sen inte köpa till allt för många fler (så det finns plats kvar för ynglen att växa upp på också). :) Jag har en del bilder på mina platys i mitt galleri på zoonen.com, så titta gärna där: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=925059&gid=925277

Det grumliga borde försvinna efter några timmar eller någon dag, så länge man har sköljt gruset ordentligt. Däremot kanske du borde låta karet stå i några dagar till innan fiskarna får flytta in? Aquasafe gör ju förstås vattnet mer lämpligt, men ändå... Ju längre det får stå & "mogna", desto bättre (enligt mig i alla fall).

20 min är inga problem alls för fiskarna att vara i en transportpåse - de brukar kunna vara i en sådan ett par timmar har jag för mig. Däremot så kan du be om att de i affären slår in påsen i några tidningar, så att vattnet håller temperaturen bättre. För även om det inte är jättekall vinter ute än så är det ju trots allt kallt för fiskarna.. :)
#5 - 14 december 2006 20:20
Tack för alla svar, och fina bilder mrhankey!:)
Är det möjligt att slänga i 4-5 neon-fiskar tillsammans med de 3 platy-fiskarna tror du/ni? eller blir det för mycket i ett så litet akvarium?
#6 - 14 december 2006 20:27
NeonTetror antar jag att du tänker på, jag skulle inte sätta i några neontetror då dom minst måste vara 6 stycken, och av egen erfarenhet så funkar inte det heller. Och dom är inte särskildt fina, roliga eller tåliga.
#7 - 14 december 2006 20:28
jag hade aldrig slängt i 8st fiskar i ett helt nystartat 54l akvarium. max 2-3st
sen vänta i några veckor innan du köper mer fiskar.
mata väldigt sparsamt dom första veckorna och köp ett nitrit test och håll väldigt bra koll på nitriten så att du inte får en nitritspik nu i början.
#8 - 14 december 2006 20:35
Inte mer än tre nu i början, vänta ett par veckor och mät gärna nitriten, om du vill vara helt säker. nitrivec är nog itne helt fel att åtminstone ha hemma, om du skulle råka ut för en nitritspik

Jag hade skippat neontetrona, som andra har sagt, de beter sig inte som ett fint stim om de inte är många, och de är dessutom känsliga. kommer förmodligen bara och stå och trycka i hörnen, det är iaf min erfernhet av neoner i små kar.
satsa på någon mindre rasbora istället, eller kör helt och hållet på levandefödare.

Dock förstår ajg itne ritkigt varför du vill ha en fisk som förökar sig snabbt och mycket, om du är nybörjare och det är ditt första akvarium. Akvariet kommer att bli fullt, och du kommer antingen att behöva starta fler, eller avliva yngel. räkna inte för hårt med att lyckas sälja yngel heller.
#9 - 14 december 2006 20:56
Om jag lyckas fint med detta akvariet så ska jag köpa mig ett större kar.
Och använda denna lilla som yngel-kar/föda upp kar.

Mvh Johan
#10 - 14 december 2006 20:56
JohanB skrev:
Hejsan alla glada!

Jag har precis inhandlat mitt allra första akvarium (63L).

Imorgon bär det av till att handla lite fiskar.

Har spenderat hela dagen till att tvätta sten/grus, plantera växter,

syre-cirkulationen m.m.

Så mina frågor lyder nu:

Hur stort innerfilter/pump rekommenderar ni att ha till ett 63liters akvarium (min nuvarande innerfilter/pump ligger på 450l/timmen, namnet på innerfiltret/pumpen är Crystal Duo k20II)

Vilka första-fiskar tycker ni är lämpliga? Helst fiskar som förökar sig snabbt.

Hur många fiskar ska jag ha?

Jag har kört akvariet på full fart nu hela dagen utan några fiskar i för att växter och vatten ska kunna anpassa sig, är detta lämpligt eller ska jag hälla i friskt nytt vatten utan AquaSafe?

Vattnet är lite grumligt(nästan grönt) nu, kommer det att lägga sig efter några dagar?

Sist men inte minst, hur lång transport klarar sig fiskarna utan att behöva byta vatten? närmaste zoo-handel har jag 20min till.

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Hejsan Johan!
Jag är också nybörjare men jag har fått lära mig väldigt mycket här i forumet samt att jag läste på mycket innan, men det som jag tyvärr inte uppfattade eller fick veta av djuraffären var just att man inte ska inhandla för mycket fisk på en gång. Jag ser att Du har fått bra råd här nedan, vet inte om De själva är nybörjare som Du och jag så därför ska du läsa noga det jag skriver...;) Jag har minnet väldigt färskt ännu...;) Jag lär mig fortfarande...

1. Läs på om De fiskar som Du vill ha eller som Djuraffären rekomenderar innan Du köper fisken, samt värden ( PH) som fiskarna behöver, storlek på fisken så att Du vet att Du har rätt storlek på ditt akvarie på 63 liter, tempratur osv.[COLOR=red] [/COLOR]
[COLOR=red]Djurbutiken vill gärna sälja utan att tänka på att fråga Dig vilken storlek Du har på akvariet, hur nystartat det osv...[/COLOR]

2. Låt vattnet stå MINST en vecka i gång med växter, och inredning(innan Du stoppar i fisken) ....jag vet att det kliar i fingrarna

3. Köp tester, dropptester för vattenkvalite, såsom nitrit,nitrat, ph osv.

4. Inhandla salt utan jod om nu fiskarna tål det samt medicin så om Du skulle få vita pricksjukan som kan vara en vanlig sjukdom så är du förberedd, men medicinera inte i förebyggande syfte.

5. Stoppa inte i för många fiskar första månaden....nu är jag kanske lite försiktig, men inte fler än 2-3 fiskar första veckorna....det låter tråkigt jag vet...man vill ju gärna handla hela butiken...:D som Godis för ögonen.

6. Följ rådet att fiskarna ska koppas in långsamt från påsen till akvariet.

7. Mata för Guds skulle inte för mycket från början, gärna inte alls de första dagarna när Du har köpt fisken....man blir lite småsugen att mata dem...fråga mig....men det rådet är bra och fortsätt mata med måtta.

8. Som sagt håll koll på [COLOR=red]nitriten ([COLOR=#000000]så den inte blir dödligt hög....förgiftning så att säga)[/COLOR], tempratur, ph[/COLOR] osv

9. Det är inte gratis att ha akvarie

10. Det är inte lättare med små akvarier, utan min erfarenhet är att det blir mer arbete med byte av vatten med allt skit osv

11. Svärdbärare, Guppy och Platy mm är levandefödare och ynglar lätt av sig, men det kan ta tid...och yngel är inte det första som man bör rikta in sig på utan först att fiskarna har en bra balans och välmående så kommer nog ynglen till slut.

12. [COLOR=green]Men denna hobby är skitkul ska Du veta.......men man bör tänka på att alla djur har känslor.....så simma lugnt från början. Håll koll på akvariet och köp nu inte för mycket fisk från början och mata in för mycket.[/COLOR]
[COLOR=#008000]Så njut av detta och Lycka till.[/COLOR]

[COLOR=#008000]Mvh acinna[/COLOR]
#11 - 14 december 2006 20:58
Tycker ni att jag ska ha filtret på hög fart nu eller ska jag ha den lite klenare?
Sorry för alla frågor men vill inte ha några fiskar som flyter
#12 - 14 december 2006 21:05
Tack acinna, många bra svar där!
Men jag kommer nog inte klara av att hålla en punkt där.
och det är att ha akvariet igång en vecka innan fiskarna åker i ;)
36h(alltid något) får bannemig räcka!
3 fiskar blir det, klubbat och klart.
3 platy.. ska inhandla lite medicin och tester samtidigt.

Alltid bra att ha!
#13 - 14 december 2006 21:12
man behöver absolut inte vänta 1 vecka innan man sätter i fisken.. bara man tar det väldigt lugnt och matar sparsamt så funkar det fint.
#14 - 14 december 2006 21:16
JohanB skrev:
Tack acinna, många bra svar där!

Men jag kommer nog inte klara av att hålla en punkt där.

och det är att ha akvariet igång en vecka innan fiskarna åker i ;)

36h(alltid något) får bannemig räcka!

3 fiskar blir det, klubbat och klart.

3 platy.. ska inhandla lite medicin och tester samtidigt.

Alltid bra att ha!

Då får jag hoppas att Du har ett super beredningsmedel som tar bort alla metaller så inte fiskarna dör av stress och dåliga slemhinnor...[:o]

Själv väntade jag i 7 dagar och skulle ha väntat lite till om jag vetat bättre samt det där med att inte mata de första dagarna, för mycket gjorde jag inte men för mycket mycket fisk blev det.

Vad tycker Ni andra om att starta efter 36 timmar??

mvh acinna
#15 - 14 december 2006 21:17
funkar alldeles utmärkt
#16 - 14 december 2006 21:20
funkar alldeles utmärkt

Vad bra att man inte behöver vänta så länge, men det förutsätter väl att man tar det väldigt lugnt med matningen och kanske har lite erfarenhet och tar lite goda råd...;)
Bilagor:
#17 - 14 december 2006 21:22
MrHankey skrev:
Jag håller med Janne om att platyn är en bra fisk att börja med. Platyn är nog min absoluta favoritfisk, tycker den är jättefin & härlig. Den finns i massor av olika färgvarianter, & den förökar sig lätt. Så en hane & två-tre honor skulle vara perfekt att börja med, & sen inte köpa till allt för många fler (så det finns plats kvar för ynglen att växa upp på också). :) Jag har en del bilder på mina platys i mitt galleri på zoonen.com, så titta gärna där: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=925059&gid=925277

Det grumliga borde försvinna efter några timmar eller någon dag, så länge man har sköljt gruset ordentligt. Däremot kanske du borde låta karet stå i några dagar till innan fiskarna får flytta in? Aquasafe gör ju förstås vattnet mer lämpligt, men ändå... Ju längre det får stå & "mogna", desto bättre (enligt mig i alla fall).

20 min är inga problem alls för fiskarna att vara i en transportpåse - de brukar kunna vara i en sådan ett par timmar har jag för mig. Däremot så kan du be om att de i affären slår in påsen i några tidningar, så att vattnet håller temperaturen bättre. För även om det inte är jättekall vinter ute än så är det ju trots allt kallt för fiskarna.. :)

Vilka fina bilder....vad har Du för kamera?? Är ute efter en nämligen;)
#18 - 14 december 2006 21:25
acinna skrev:
Vad bra att man inte behöver vänta så länge, men det förutsätter väl att man tar det väldigt lugnt med matningen och kanske har lite erfarenhet och tar lite goda råd...;)

ja att man ska mata försiktigt har jag redan sagt som många andra i den här tråden inklusive dig själv så det har trådskaparen nog fått med sig.
#19 - 14 december 2006 21:35
det är aldrig fel att låta vattnet lufta (alltså pumpen på full sprutt) några dagar innan man har i dem första fiskarna men hur man än väljer att göra så bör man hälla i nitrivec (bakteriekultur) 24tim innan fisken åker i!
#20 - 14 december 2006 21:36
Mata sparsamt har jag fått höra om och om igen, både av er och djuraffären.
Men jag tar gärna mera tips!
Alla tips är bra utom dom dåliga! :D

Ang, grumligt vatten, jag sköljde sanden noga.. men nu är jag osäker på om det kanske är dåligt-sköljt sand som ger mitt grumliga vatten. Det är inte så mycket, men det är inte helt genomskinligt heller. Men det ser ut som massa små luftbublor som glider omkring som gör att det ser grumligt ut.
jaja, nu får jag sluta oroa mig..

Vilket foder rekommenderar ni till platys?
#21 - 14 december 2006 21:48
platys äter vad som helst men ett flingfoder och algtabletter(mycket uppskatta och dem behöver vegetarisk tillskott) är bra! grumlighet är normalt vid nystart hur noga man än sköljt sanden
#22 - 14 december 2006 21:51
:D det är bra med tjatet att inte mata för mycket för det är så himla lätt att man matar alldeles för mycket för dem verkar ALLTID hungriga!
#23 - 14 december 2006 21:58
ett tips är att vara stenhård men regelbundna vattenbyten (speciellt i början) dem bör vara små och täta (i ditt fall kan väl 10-20L i veckan vara lagom) sen med tiden lär man sig att se lite på färgen på vattnet när det är dax att byta, blir lite gulfärgat!
#24 - 14 december 2006 22:12
Många tack ska du ha!
Detta ska verkligen bli superkul.
Och detta lär inte bli det sista ni hör från mig :)
#25 - 14 december 2006 22:16
Välkommen in i akvarievärlden och lycka till :)

Annons