Hejsan alla glada!
Jag har precis inhandlat mitt allra första akvarium (63L).
Imorgon bär det av till att handla lite fiskar.
Har spenderat hela dagen till att tvätta sten/grus, plantera växter,
syre-cirkulationen m.m.
Så mina frågor lyder nu:
Hur stort innerfilter/pump rekommenderar ni att ha till ett 63liters akvarium (min nuvarande innerfilter/pump ligger på 450l/timmen, namnet på innerfiltret/pumpen är Crystal Duo k20II)
Vilka första-fiskar tycker ni är lämpliga? Helst fiskar som förökar sig snabbt.
Hur många fiskar ska jag ha?
Jag har kört akvariet på full fart nu hela dagen utan några fiskar i för att växter och vatten ska kunna anpassa sig, är detta lämpligt eller ska jag hälla i friskt nytt vatten utan AquaSafe?
Vattnet är lite grumligt(nästan grönt) nu, kommer det att lägga sig efter några dagar?
Sist men inte minst, hur lång transport klarar sig fiskarna utan att behöva byta vatten? närmaste zoo-handel har jag 20min till.
Tacksam för svar.
Mvh Johan
Hejsan Johan!
Jag är också nybörjare men jag har fått lära mig väldigt mycket här i forumet samt att jag läste på mycket innan, men det som jag tyvärr inte uppfattade eller fick veta av djuraffären var just att man inte ska inhandla för mycket fisk på en gång. Jag ser att Du har fått bra råd här nedan, vet inte om De själva är nybörjare som Du och jag så därför ska du läsa noga det jag skriver...;) Jag har minnet väldigt färskt ännu...;) Jag lär mig fortfarande...
1. Läs på om De fiskar som Du vill ha eller som Djuraffären rekomenderar innan Du köper fisken, samt värden ( PH) som fiskarna behöver, storlek på fisken så att Du vet att Du har rätt storlek på ditt akvarie på 63 liter, tempratur osv.
[COLOR=red] [/COLOR]
[COLOR=red]Djurbutiken vill gärna sälja utan att tänka på att fråga Dig vilken storlek Du har på akvariet, hur nystartat det osv...[/COLOR]
2. Låt vattnet stå
MINST en vecka i gång med växter, och inredning(innan Du stoppar i fisken) ....jag vet att det kliar i fingrarna
3. Köp tester, dropptester för vattenkvalite, såsom nitrit,nitrat, ph osv.
4. Inhandla salt utan jod om nu fiskarna tål det samt medicin så om Du skulle få vita pricksjukan som kan vara en vanlig sjukdom så är du förberedd, men medicinera inte i förebyggande syfte.
5. Stoppa inte i för många fiskar första månaden....nu är jag kanske lite försiktig, men inte fler än 2-3 fiskar första veckorna....det låter tråkigt jag vet...man vill ju gärna handla hela butiken...:D som Godis för ögonen.
6. Följ rådet att fiskarna ska koppas in långsamt från påsen till akvariet.
7.
Mata för Guds skulle inte för mycket från början, gärna inte alls de första dagarna när Du har köpt fisken....man blir lite småsugen att mata dem...fråga mig....men det rådet är bra och fortsätt mata med måtta.
8. Som sagt håll koll på [COLOR=red]
nitriten ([COLOR=#000000]så den inte blir dödligt hög....förgiftning så att säga)[/COLOR]
, tempratur, ph[/COLOR] osv
9. Det är inte gratis att ha akvarie
10. Det är inte lättare med små akvarier, utan min erfarenhet är att det blir mer arbete med byte av vatten med allt skit osv
11. Svärdbärare, Guppy och Platy mm är levandefödare och ynglar lätt av sig, men det kan ta tid...och yngel är inte det första som man bör rikta in sig på utan först att fiskarna har en bra balans och välmående så kommer nog ynglen till slut.
12. [COLOR=green]
Men denna hobby är skitkul ska Du veta.......men man bör tänka på att alla djur har känslor.....så simma lugnt från början. Håll koll på akvariet och köp nu inte för mycket fisk från början och mata in för mycket.[/COLOR]
[COLOR=#008000]Så njut av detta och Lycka till.[/COLOR]
[COLOR=#008000]Mvh acinna[/COLOR]