Nybörjare om växter ..

#1 - 8 januari 2008 14:20
Hejsan alla. Har skaffat mig ett kar på 270l för någon månad sedan, och började smått att inreda det. Nu har karet varit igång i ca2 månader, men mina växter bara dör. Fiskarna lever och verkar må bra. Men åter till växterna. Köpte nya växter ibörjan av förra veckan för 300kr, vet inte namnet, men några av dom börjar se dåliga ut. Det är hål på några av bladen, och runt hålen är det en brun kant. Sedan har jag något som liknar gräs, ca 10cm högt. Det liknar som att någon har klippt ner det, och att dom översta stråna har börjat att ruttna.

Vet någon vad detta kan vara? Eller hur ja ska göra för att få dom att må bra och växa bättre? Och Ja, jag är en nöbörjare på detta, men tycker att aqvarie med många växter tätt är jättesnyggt, och vill själv ha det så :confused:.

Mvh Johan
#2 - 8 januari 2008 15:04
Näringsbrist.
Ett sällskapsakvarium som sköts enligt "standard" rekommendationerna kan tyvärr inte vara så tätt planterat som de fina "djungelakvarier" som växtexperterna visar upp.
Med standard menar jag att man köper vanlig växtnäring i butiken, typ Tetra FloraPride eller Sera Florena, och doserar enlig anvisningarna.

Sök på PMDD i forumet så hittar du många bra trådar om hur man ska göda för att ha många och fina växter.

Ett annat problem kan vara ljusbrist. Standardbelysning till akvarier brukar vara omkring 0.3 Watt per liter och tätt planterade akvarier kan behöva dubbelt så mycket (eller ännu mer).
#3 - 8 januari 2008 15:29
Vilka sorters växter har du?
Hur högt är ditt akvarie?
Hur många lysrör? vilket märke?
Hur ofta byter du vatten?

Det kan ju vara firrarna som är och nafsar på växterna. Eftersom vi inte vet vad du har för firrar kan man inte konstatera att det är näringsbrist. Men hålen med brunt runt om låter som brist på näring. Vilket ämne du har brist av vet jag inte. (Är inte så haj på växter ännu.)

Standard näring som finns att köpa i din zooaffär duger gott och väl men tyvär är dom ganska dyra. Testa PMDD. Du hittar mkt info om det här på zoopet.
Finns att beställa på www.aquascape.se
#4 - 8 januari 2008 16:41
den näring som jag kan rekomendera är tropica mastergrov men den innehåller inte allt växterna behöver
den enda som innehåller allt är pmdd man köper det i pulverform och blandar det med vatten som sen doseras sök på pmdd så får du massor av svar
är desutom mycket billigare
#5 - 8 januari 2008 17:08
Wezzlan skrev:
Vilka sorters växter har du?

Hur högt är ditt akvarie?

Hur många lysrör? vilket märke?

Hur ofta byter du vatten?

Standard näring som finns att köpa i din zooaffär duger gott och väl men tyvär är dom ganska dyra. Testa PMDD. Du hittar mkt info om det här på zoopet.

Finns att beställa på www.aquascape.se

50cm högt, 120cm långt och 40cm brett.
2st lysrör, lysrören står det osraml30w/77 Fluora ..
Byter 1/3 vatten i månaden .. Kör även med sugen i sanden för att få bort det värsta ..
Pumpen är en Flurval 3, om ja inte minns fel. Tömmer denna 1-2gg i månaden.

Fiskar,
5st silverhajar
5kyssgurami
4st Glasmalar
5st Kardinaltetre (5st uppätna av stora silverhajen)
2 små grodor
en stor svart,med med röda fenor,lite algätare,och leker kung bland sitt revir.
5st små bruna ålar
2st vanliga bruna malar.
Kanske lite mycket, men men, ser bra ut iaf :p

Hur lägger jag upp bilder? Kan ju ta några foton på växterna så ni får se ..

Vart även hos min lokala zooaffär och köpte "växtskötsel" ..
Amtra system, Innehåller tvåvärt järn(Fe2+) ..

Innan denna dosering körde jag med en burk, Tetra Aqua (aquaSafe) .. Detta medel skulle göra vettnet bättre för fiskarna och växterna.

ska ta och söka efter Pmdd och se, för vill verkligen ha ett växtrikt för det är något som får min växt att stå.

Mvh Johan
#6 - 8 januari 2008 19:20
Ditt akvarie är ganska djupt. Du kanske behöver starkare lysrörör för att dom ska nå ner ordentligt till botten. Dessutom är ditt akvarie ganska överbefolkat. Även detta kan leda till att växterna mår sämre.

Byt 30% av vattnet 1 gång i veckan och göd med pmdd enligt rekomenderad dos. Kanske ett lysrör till? Kände inte till namnet på dina rör men jag kör med aqua-glo och aqua-flora. (fungerar bra)

Finns massa trådar om detta redan. :)
#7 - 8 januari 2008 19:43
Floura-rören du har är växtlysrör och brukar inte följa med som standrad, så jag antar att det kan vara ett begagnat akvarium??
Isåfall är säkert lysrören rätt gamla och skulle behöva bytas ut också. Det ena lysröret skulle du kunna byta till något annat än växt-lysrör, för att ge en snyggare färgåtergivning i akvariet.
#8 - 8 januari 2008 19:47
snabba tipps.

Köp 2 Aquarellerör + reflektorer, Tropica Aquacare (mastergrow). Dosera 1 ggr i veckan. Detta ligger runt 500:- totalt.
Gör inte rent filtret om du inte måste (om det går trögt), gör det aldrig i samband med vattenbyte. Sug inte djupt i botten utan ta bara böset som ligger uppepå.

Gör detta först. Det brukar ofta ge en bra kick. Sen kan du börja fundera på PMDD och fler rör...
#9 - 8 januari 2008 20:25
Här står det om näringsbrister, http://www.haack.se/bristerpmdd.htm och dessutom allt om PMDD.

Har själv ett lika stort akvarium (12*5*4=240 liter). 2 st 38W lysrör med reflektorer.
Har av gammal vana, 25 år med glest planterat sällskapsakvarium, kört med Tetra eller Sera växtgödning som jag doserat enligt anvisningarna. Detta räcker inte till för den tätare plantering som jag vill ha numera.
Senaste halvåret har jag provat Tropica Plantenäring +(http://www.tropica.com/article.asp?type=news). Både tabletter och flytande, samtidigt alltså. Har stegat upp doseringen till 1,5 ggr rekommenderat men har fortfarande bristsymptom. Kalium och kalcium brist tror jag.

Det blir rätt dyrt med Tropica i dubbel dos. Dessutom vill jag ha ännu tätare med växter.
Så det blir nog att prova PMDD.
#10 - 8 januari 2008 21:58
cattus skrev:
Floura-rören du har är växtlysrör och brukar inte följa med som standrad, så jag antar att det kan vara ett begagnat akvarium??

Isåfall är säkert lysrören rätt gamla och skulle behöva bytas ut också. Det ena lysröret skulle du kunna byta till något annat än växt-lysrör, för att ge en snyggare färgåtergivning i akvariet.

Stämmer mycket bra .. Akvariet är begagnat, då jag köpte det är min flickvänns föräldrar. Fick nyss reda på att dom inte hade bytt rör alls, Och då har dom endå haft det i 3-4 år. Så det är nog läge att byta :D. Och nu sa hon att dom även köpt det begagnat. Vad för rör skall jag ha, och hur starka?
ett växtrör och ett .. ? Ge även förslag på styrka, för dom rören som sitter i nu ger inte så mycket som alla "proffs" akvarie. Mvh Johan
#11 - 8 januari 2008 22:11
Om du har 38w rör så kan du inte sätta i nått annat utan att byta armaturer.
Jag tycker att det inte finns nått annat rör som mäter sig med Aquarelle. Iaf inte när det gäller fotosyntes å det verkar vara det du är ute efter. Lura dig inte av att rör heter ex flora, planta eller kallas växtrör.
Aquarelle är ett snyggt ljus och ger ett väldigt bra ljus för dina växter. Kör på två likadana. Sen förbättrar du somsagt ännu mer om du unnar dig ett par reflektorer, kan vara det enklaste sättet att öka ljuset till hyffsat överkomligt pris!.
/C
#12 - 8 januari 2008 22:20
brams skrev:
Om du har 38w rör så kan du inte sätta i nått annat utan att byta armaturer.

Jag tycker att det inte finns nått annat rör som mäter sig med Aquarelle. Iaf inte när det gäller fotosyntes å det verkar vara det du är ute efter. Lura dig inte av att rör heter ex flora, planta eller kallas växtrör.

Aquarelle är ett snyggt ljus och ger ett väldigt bra ljus för dina växter. Kör på två likadana. Sen förbättrar du somsagt ännu mer om du unnar dig ett par reflektorer, kan vara det enklaste sättet att öka ljuset till hyffsat överkomligt pris!.

/C

Här får man ju snabbare svar än man får om motorproblem på garaget.org :) .. Okej, är dom dyra? För väl jaga fatt ett par imorgon om dom inte kostar förmycket (får bli vid löning isf). ett par reflektorer? Vad menar du med det? Har ju ett heltäckande lock, sånt stort svart som tar hela toppen på akvariet, så kan inte ha fler lysrör.

Hittade även PMDD färdigt för att bara blandas med vatten ..
http://www.haack.se/pmdd.htm
Vad menas med hårt vatten? Och vilka av dom ska ja våga testa?

Mvh johan
#13 - 8 januari 2008 23:22
är det 38w så bör dom ligga runt 150:-st. Reflektorer bör ligga strax över hundringen styck. Du kommer somsagt var undan med en 500 lapp.
Glömde förut att säga att Aquarellen har en längre livslängd än vissa andra rör. Du bör dock sätta en lapp med datum så du vet på ett ungefär hur länge dom gått!. Räkna med att byta vartannat år med Aquarelle.
Se till att köpa nya glimtändare också, det förlänger livslängden på röret. (om du har sånna).
Å du... sluta häng på Garaget.org, de e sååå nördigt där. ;)
#14 - 9 januari 2008 06:33
brams skrev:
är det 38w så bör dom ligga runt 150:-st. Reflektorer bör ligga strax över hundringen styck. Du kommer somsagt var undan med en 500 lapp.

Glömde förut att säga att Aquarellen har en längre livslängd än vissa andra rör. Du bör dock sätta en lapp med datum så du vet på ett ungefär hur länge dom gått!. Räkna med att byta vartannat år med Aquarelle.

Se till att köpa nya glimtändare också, det förlänger livslängden på röret. (om du har sånna).

Å du... sluta häng på Garaget.org, de e sååå nördigt där. ;)

Det va ju inte så farligt (fast behöver 30w) ;) Vad heter ett sådant rör som jag ska ha?
http://www.prismaecat.lighting.philips.com/ecat/Light/ApplicationRouter.aspx?fh_reffacet=categories&fh_location=%2f%2fprof%2fsv_SE%2fcategories%3c%7bfepplg%7d%2fcountries%3e%7bsv_SE%7d%2fstatus%3e%7bact%7d%2fcategories%3c%7bc_0012fepplg_1564_gx01%7d&fh_refview=lister&fh_search=tld94&fh_refpath=sv_SE_facet_7384357181&fh_eds=%c3%9f&left_nav=se_sv
Fanns en del att välja mellan hehe .. glimtändare? Vad är det? Är ju som sagt nybörjare på detta, så har ingen aning. Såg även att du sålde pmdd .. du har inga mindre "prova på doser"? ..
kanske må va nördigt, men 2 motorras på ca 3månader är väl inte så illa:D

Mvh Johan
#15 - 9 januari 2008 07:28
Jag skulle nog också rekommendera philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar(mycket bra rör också). Själv kör jag PMDD- minus nutrisi och ersätter nutrisi med tropica mastergrow i stället. Kanske kan det vara för advancerat för dig att köra med CO2, men skillanden är extremt stor.
#16 - 9 januari 2008 09:24
Gå till en akvariebutik. Säg att du ska ha 2st Philips Aquarelle 30w, 2st glimtändare samt 2 st reflektorer till dem.
Sen fixar dom resten.
Glimtändaren är den som tänder själva röret... en liten plastmojäng...http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Glimtandare1520.jpg?osCsid=33fc13e2ba6abeab49b4a04e39d16a7b

Sylvaniarören är också bra men inte riktigt lika vassa.... tycker jag.

Ang PMDD så har du fått ett PM.
#17 - 9 januari 2008 11:27
brams skrev:
Gå till en akvariebutik. Säg att du ska ha 2st Philips Aquarelle 30w, 2st glimtändare samt 2 st reflektorer till dem.

Sen fixar dom resten.

Glimtändaren är den som tänder själva röret... en liten plastmojäng...http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Glimtandare1520.jpg?osCsid=33fc13e2ba6abeab49b4a04e39d16a7b

Sylvaniarören är också bra men inte riktigt lika vassa.... tycker jag.

Ang PMDD så har du fått ett PM.

Ringde nyss dom 4st djuraffärerna som vi har här i staden .. Dom hade inga hemma, men 3av dom kunde plocka hem på en vecka .. [SIZE=1]
[SIZE=2]Sylvania Aquastar däremot hade dom hemma, och skulle vara lika bra. Något om att dessa rör skulle ge blommorna mörkare färg medans aquarelle skulle ge fiskarna mer färg. Va något sånt iaf. Tror ni (du) att [/SIZE][/SIZE][SIZE=2]Sylvania Aquastar[/SIZE] fungerar likabra? Eller ska jag hålla stenhårt på aquarelle? btw, va i samma prisklass. 150-170kr röret (30w 90cm) ..

Mvh Johan
#18 - 9 januari 2008 12:31
Aquastar är nästan identiskt med Aquarelle.
#19 - 9 januari 2008 12:58
Aquarelle är nästan hopplöst att få tag på, finns i princip inga butiker öht som säljer dem. Jag gav upp och köpte sylvania och glo istället, och såvitt jag kan se fungerar de utmärkt.

Det viktiga är vilket ljusspektrum lysröret har. Växter tar upp rött ljus bäst, därefter blått, och allra sämst gult/grönt (vilket är helt självklart, när man tänker på det, för växterna absorberar ju uppenbarligen inte det gröna ljuset. Det är därför de är, eh, gröna). Så de bästa lysrören för växter ger rött sken, vilket är bra för växterna men ser väldigt fult ut. Vi har två lysrör, ett med rött, och ett med blått och rött. Lite konstigt ser det ut, men inte alls lika trist som med bara rött ljus. Fullspektrumlysrör, med lika delar blått, gult och rött sken, ger ett vackert dagsljusliknande ljus i akvariet, men gör inte mycket nytta för växterna.

De flesta tillverkare har ungefär samma typer av rör i sitt sortiment:

Ett rent växtrör (rött ljus), heter ofta något med flora-
Ett blå-rött, hyfsat för växter, heter ofta något med aqua-
Och ett fullspektrum, heter ofta något med sun-
#20 - 9 januari 2008 13:02
Mabuse skrev:
Aquarelle är nästan hopplöst att få tag på, finns i princip inga butiker öht som säljer dem. Jag gav upp och köpte sylvania och glo istället, och såvitt jag kan se fungerar de utmärkt.

Det viktiga är vilket ljusspektrum lysröret har. Växter tar upp rött ljus bäst, därefter blått, och allra sämst gult/grönt. Så de bästa lysrören för växter ger rött sken, vilket är bra för växterna men ser väldigt fult ut. Vi har två lysrör, ett med rött, och ett med blått och rött. Lite konstigt ser det ut, men inte alls lika trist som med bara rött ljus. Fullspektrumlysrör, med lika delar blått, gult och rött sken, ger ett vackert dagsljusliknande ljus i akvariet, men gör inte mycket nytta för växterna.

De flesta tillverkare har ungefär samma typer av rör i sitt sortiment:

Ett rent växtrör (rött ljus), heter ofta något med flora-

Ett blå-rött, hyfsat för växter, heter ofta något med aqua-

Och ett fullspektrum, heter ofta något med sun-

okej .. Så du ska jag ha ett rör med rött och blått för växterna .. Sen ett rör med lite av varje för att fåfram färgerna på fiskarna och växter?
#21 - 9 januari 2008 13:05
Nej, jag tycker det funkar bra med det röd-blå för färgerna. Det märks inte så mycket att det gula ljuset saknas, och fina växter gör mycket mer för akvariets utseende än perfekt dagsljusåtergivning.

Vill du få riktig fart på växterna rekommenderas snarare ett rött och ett blå-rött ljus. Och glöm inte reflektorerna!
#22 - 9 januari 2008 13:13
Mabuse skrev:
Aquarelle är nästan hopplöst att få tag på

Jag har beställt aquarelle från http://www.pwss.se/home.php?cat=139 utan problem...
#23 - 9 januari 2008 13:14
Mabuse skrev:
Växter tar upp rött ljus bäst, därefter blått, och allra sämst gult/grönt (vilket är helt självklart, när man tänker på det,

Tvärtom. Dom tar upp blått enklast:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=photosynthesis+action+spectrum&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Därför man ofta ser betydligt fetare bubbel när man byter t ex från grolux till aquarelle/aquastar/triton eller något annat trifosfor högkelvinrör.
#24 - 9 januari 2008 13:25
Det får stå för dig. Det är inte vad som stått i den nyutkomna akvarielitteratur jag har läst. Vad jag kan se av bilderna du länkade till så är det snarast så att rött och blått är likvärdiga, om man ser generellt för alla växter.
#25 - 9 januari 2008 13:26
patdah skrev:
Jag har beställt aquarelle från http://www.pwss.se/home.php?cat=139 utan problem...

Jo, fast det kan ju ta några månader innan man får leverans från dem, och på den tiden har kanske akvarieväxterna hunnit självdö i mörkret.;)

Men absolut, har man tid att vänta är det säkert inga problem.
#26 - 9 januari 2008 13:27
Mabuse skrev:
nyutkomna akvarielitteratur jag har läst

Har du någon bra länk till den infon eller i vilken tidning/tidskrift/bok har du läst det?
#28 - 9 januari 2008 13:32
Mabuse skrev:
Jo, fast det kan ju ta några månader innan man får leverans från dem, och på den tiden har kanske akvarieväxterna hunnit självdö i mörkret.;)

Men absolut, har man tid att vänta är det säkert inga problem.

Leveranser därifrån har alltid gått på mindre än en vecka för mig...
Bilagor:
#29 - 9 januari 2008 13:45
Mabuse skrev:
Det får stå för dig. Det är inte vad som stått i den nyutkomna akvarielitteratur jag har läst.

Akvarielitteraturen ligger sannolikt några år bakåt i tiden.

Vad jag kan se av bilderna du länkade till så är det snarast så att rött och blått är likvärdiga, om man ser generellt för alla växter.

Då ser du inte bara fel utan har dessutom inte insett att vi har en del röda växter (som reflekterar rött) och att vatten attenuerar rött ljus hårdare än blått.

Blått ljus ftw i både växtakvarier och saltvattensakvarier vad gäller att trigga fotosyntes således. Mycket enkelt att se när man kör hightech och byter ett rött rör mot ett blått. Fotosyntesen fullkomligen exploderar. Testa det innan du litar på litteratur 8)
#30 - 9 januari 2008 14:43
Jo, jag vet att det finns röda växter. Vad skulle det bevisa? Jag vet också att de är mer ljuskrävande än de gröna, eftersom de inte är lika bra på att ta upp solljus. Självklart tar röda växter inte upp rött ljus, men jag förstod det inte som att TS hade enbart röda växter i sitt akvarium?

Får man fråga vilka rykande färska rön du har tillgång till, eftersom det som skrevs för tre-fyra år sen (boken är utgiven 2005) så uppenbart är fel i dina ögon?

Och, kalla det arbetsskada, men jag är mer benägen att förlita mig på beprövad forskning än på egna erfarenheter från ett akvarium. (som i det här fallet dessutom inte alls motsäger det jag läst. Konstigt nog mår mina akvarieväxter utmärkt, trots att de får mycket rött ljus, och trots att jag *shock, horror!!!!* inte gödslar med Den Enda Sanna Gödningen;))
#31 - 9 januari 2008 14:45
patdah skrev:
Leveranser därifrån har alltid gått på mindre än en vecka för mig...

Surfa runt lite på forumet så ser du snart att leveranstiderna skiljer mycket mellan olika personer. En del får saker på en vecka, andra får vänta månader.
#32 - 9 januari 2008 15:16

Får man fråga vilka rykande färska rön du har tillgång till, eftersom det som skrevs för tre-fyra år sen (boken är utgiven 2005) så uppenbart är fel i dina ögon?

http://www.aquabotanic.com/lightcompare.htm
Min utökade GWT implementering av ovanstående:
http://82.183.138.227/GTKTest/GTKTest.html

Förkortad variant på svenska:
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1

beprövad forskning

*lol* =D
#33 - 9 januari 2008 22:20
Lita inte på allt som ni läser i akvarieböckerna... Tillverkarna lovar naturligtvis alltid att deras rör är bäst, oftast så är det ett större märke som ligger bakom böckerna...
Ett annat liknande praktexemplar är rekommendationerna på co2 reaktorer. Tillverkaren lovar att deras trapp eller vandringsreaktor ska klara av att lösa gott å väl med gas åt ett 500literskar men så räcker de inte ens till bebistankar.
Jag har flera gånger diskuterat detta med ex Dr. Michael Kostal som är JBL.s forskare för just vattenberedning och växtskötseldelen och han förstår inte att det behövs större grejjer och mer gas... Samtidigt förstår han inte hur jag gör för att få sån tillväxt i mina akvarium. Likadant så har han tappat hakan ett flertal tillfällen när jag visat honom bilder på ex Defdacs eller andra växtakvaristers akvarium.
Han vägrar medge att AM 1000 har en bra konstruktion eller att Aquarellerören skulle vara bättre än deras Solar serie...
"-Skulle dom... Philips som bara gör belysning för att lysa upp, göra ett bättre rör än vi..."
-Neeee, självklart inte...
Knepigt detdär...

Jag har testat många rör (utan at bry sig om siffror hit och lumens dit osv.)och utifrån min erfarenhet, så får du ett snyggt, levande ljus med hög kontrast och bra färgåtergivning samt ger dina växter ett bra ljus, samtidigt som du ger algerna en tuffare omgivning med Aquarelle. Sant som det står ovan så kommer Aquastar tätt efter. Bra är också att dom räcker längre då det är ett trifosforrör som brinner längre. Hagen som tillverkar -Glo serien är ren skit. Tro mig. jag har sålt dom i åratal nu och har fortfarande dom i butiken för att folk envisas med att köpa dom. De enda bra röret i den serien är Lifeglo2 som därmed kostar skjortan och som brinner slut snabbt!.
#34 - 10 januari 2008 00:39
Ojoj, här har det hänt mycket :) .. Har varit ute i garaget hela dagen och pillat på motnr, men fick ändå tummen ur rumpan och for till djuraffären .. Fick bli ett aquastar eller va det hette för dom hade inga aquarelle hemma, och orkar inte beställa om detta fungerar lika bra ;) Ljuset blev mycket bättre .. Mycket ljusare i karet, och allt verkar se mycket finare ut .. Nu återstår det bara och se ifall växterna börjar växa lite bättre .. Mvh Johan
#35 - 10 januari 2008 07:44
Det är mycket av den problematik som Brams nämner som gjorde att jag orkade sätta mig in i Ivo Buskos beräkningar som när man förstår dom är helt sunda och det blir lite av en Aha!-upplevelse. Den enda riktiga svagheten med att beräkna PAR och PUR utifrån tillverkarnas siffror är att mindre nogräknade företag som säljer rör har hittat på sina siffror (ofta akvarieföretag som sätter sitt namn på rör tillverkade av samma skrot och korn som alla andra rör).

Det märks genom att alla rör använder ett subset av samma fosforsbeläggningar och kan därför inte variera speciellt mycket. Flera av Hagens rör är t ex vanliga trifosfor-rör som har nästan identisk output med Aquarelle, Aquastar och Triton och håller lika länge. Det enda som står ut ur mängden är SunGlo där dom verkligen flippat ur med fosforblandningen.

Sauramas sida är bra av flera anledningar, den mindre uppenbara är att han mätt upp spektralfördelningar på exakt samma sätt för alla rören och då är det enkelt att se vilka rör som använder samma blandningar och därför har liknande effektivitet även om deras ljus ser en gnutta olika ut.

Se tex trifosforsignaturen i Aquarelle:
http://saurama.aqua-web.org/pages/06_sp_PhilipsAquarelle.htm
och jämför med Hagen PowerGlo, AquaGlo och LifeGlo:
http://saurama.aqua-web.org/pages/20_sp_HagenPowerGlo.htm
http://saurama.aqua-web.org/pages/21_sp_HagenAquaGlo.htm
http://saurama.aqua-web.org/pages/22_sp_HagenLifeGlo.htm

Jag rekommenderar verkligen Wikipedias fenomenala artiklar om lysrör:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_light
och fosfor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor

Min rekommendation till en smart akvarierörs/växtrörs-tillverkare med huvudet på skaft: Testa vilka fosfor som ger flest umol/s med minst elektricitet i främst det blåa och röda området och kombinera dessa i ett rör. Släng på ett gröngult fosfor också för att få någorlunda snygg färg. Förmodligen blir det en Aquarelle/Aquastar-ripoff...
#36 - 10 januari 2008 08:52
wimhed skrev:
Ojoj, här har det hänt mycket :) .. Har varit ute i garaget hela dagen och pillat på motnr, men fick ändå tummen ur rumpan och for till djuraffären .. Fick bli ett aquastar eller va det hette för dom hade inga aquarelle hemma, och orkar inte beställa om detta fungerar lika bra ;) Ljuset blev mycket bättre .. Mycket ljusare i karet, och allt verkar se mycket finare ut .. Nu återstår det bara och se ifall växterna börjar växa lite bättre .. Mvh Johan

Det var ett bra val..jag kör själv med Aquastar och Aquarelle i mina kar. Jag har mina teorier över varför alla akvariebutiker säljer skit-rör. För att tjäna pengar!!! Skitrör som Sunglo tex, får mer växter att dö=sälja mer växter=mer pengar att tjäna. Bra kontrakt med HAGEN..Om butiken köper rören så får de rabatt på andra hagen produkter osv. Aquarelle håller sitt ljus tills de slutar fungera(kan vara flera år)..bra för oss växt-akvarister men dåligt för akvarie affärerna.
#37 - 10 januari 2008 09:37
Jag försöker att sälja Aquarelle och Sylvania så gott det går. Oftast så väljer dom dessa rör efter en förklaring. Men ganska ofta så ska dom likförbannat ha Hagens rör. Ibland så är det för att dom kostar en tia eller två mindre och ibland är det säkert bara att det är bra inarbetat.
Tro mig, jag försöker verkligen inte sälja nått som är totalcrap för att tjäna pengar. Den teorin har jag aldrig gått efter utan tror att ärlighet håller längst.
#38 - 10 januari 2008 09:55
Hagen (och Sera) marknadsför sina rör med affischer och broschyrer där dom har snygga tabeller och bilder som visar vilka rör som påstås passa till vad. Som (okunning) kund knallar man bort till lysrörsavdelningen, får syn på Hagens stora affisch, och sedan så "vet man" precis vad man ska ha.
I dom butiker som jag brukar gå till (Linköping med omnejd) så marknadsförs inte Phillips och Sylvania alls. Dom bara finns där i något hörn i skymundan av Hagens monter och affisch.
Så är man funtad som mig så köper man då naturligtvis Phillips och Sylvania. ;-)
#39 - 10 januari 2008 10:05
Ang. fotosyntes hade ni bara läst på aningen lite om hur den funkar hade ni insett att ni båda har rätt. Pigmentet klorofyll a finns i alla växter och absorberar ljus i både de blå och röda spektrat :) vänligen läs denna informativa sida
http://dwb.unl.edu/Teacher/NSF/C11/C11Links/gened.emc.maricopa.edu/bio/bio181/BIOBK/BioBookPS.html
#40 - 10 januari 2008 14:42
Min ljuskalkylator använder actionspektrat i din länk 2bias, så jag är mycket väl medveten om vilka frekvenser som funkar bäst för växter. Återigen: Eftersom vatten attenuerar/släcker röda frekvsenser mycket snabbare och man har växter som reflekterar rött i akvariet så är det generellt bättre att spendera dyrbar elektricitet på blått ljus jämfört med rött.
Att dessutom växterna är relativt mer känsliga för blått, dvs att man får mest fotosyntes per microEinstein av blå frekvenser gör blått till den viktigaste frekvsen, även om rött naturligtvis också funkar bra (men sämre än blått).

2bias, vad tycker du om aquabotanicartikeln?
#41 - 10 januari 2008 16:22
nej har jag inte läst men jag har läst marinbotanik och vanlig botanik på GU men gärna berätta vart den finns.

ang. attenuerar så gissar jag lite på att de spelar roll om du har ett akvarium med ett djup på mer än 0.5 meter jag tror för en normal akvarist med sitt RIO 180 och med aquarelle så klarar sig växterna sig bra. http://oceansjsu.com/105d/exped_briny/13.html

anledningen till att en växt är röd vad jag vet är för att den har ett extra pigment(karetenoider) i sina kloroplaster vilket hjälper den att ta upp våglängder mellan 460 till 550 nm men den stora hjälpen den har av detta pigment är att skydda växten och klorofyll a från extra stark solstrålning (UV) http://www2.mcdaniel.edu/Biology/botf99/photo/p3igments.html taskigsidan men läsbar.

absolut är blått bättre de ser man tydligt på pigment spektrat hos klorofyll a.

blått ljus är även viktigt för att trigga öppningen av stomata i bladen, men vilket är onödigt om man har undervattensplantor, men om man har en Nymphaea så kommer dess ytblad att utvekla stomata detta sker hos vår nordliga näckros iaf och då är de bra med blått ljus enängång :)

vill gärna ha adressen till artiklen defdac :)
#42 - 10 januari 2008 18:47

men gärna berätta vart den finns.

Man brukar läsa hela tråden innan man går in och svarar, men jag slarvar rätt mycket med det själv =) Se ett av mina tidigare inlägg.

anledningen till att en växt är röd vad jag vet är för att den har ett extra pigment(karetenoider) i sina kloroplaster vilket hjälper den att ta upp våglängder mellan 460 till 550 nm men den stora hjälpen den har av detta pigment är att skydda växten och klorofyll a från extra stark solstrålning (UV) http://www2.mcdaniel.edu/Biology/bot...p3igments.html taskigsidan men läsbar.

Aha, jag trodde det var anthocyaniner som skyddade mot UV. Hursomhelst reflekterar det ju rött ljus. Klorofyllet tar på samma sätt upp blått och rött och är reflekterar grönt?

Undervattensväxter har inte stomata nej.
#43 - 10 januari 2008 18:59
Anthcyanin är en karoten *blush*
#44 - 10 januari 2008 20:12
defdac skrev:
Man brukar läsa hela tråden innan man går in och svarar, men jag slarvar rätt mycket med det själv =) Se ett av mina tidigare inlägg.

Aha, jag trodde det var anthocyaniner som skyddade mot UV. Hursomhelst reflekterar det ju rött ljus. Klorofyllet tar på samma sätt upp blått och rött och är reflekterar grönt?

Undervattensväxter har inte stomata nej.

Anthocyanider tillhör gruppen flavonoider som är ett pigment som man finner hos blommornas corolla, anthocyaniderna är vattenlöslinga och finns i vacuolerna medans karetenodiderna är fettlösninga och finns i plastiderna. anthocyanin varierar i färg från rött till viollet. den ansamlas i blomman för att agera som ett extra UV reflektor tillsammans med karetenoiderna så att pollenerare lättare kan hitta blomman.

med de sagt har du inte fel du har rätt i att dom reflekterar UV och är nog den som får bladen att se röda ut http://www.fiu.edu/~leed/ANTHOCYANINS.htm
Jag vet inte hur pass uträtt detta är i vetenskapen jag fick damma av min botanikbok för att hitta lite svar den säger endast detta om blommning.

Klorofyll a b och karetenoiderna finns i alla växter(ska inte svära) men fortfarande är växten synligt grön eftersom klorofyll a upptar majoriteten av pigmenten och beta-karoten endast en liten del.

man kan ju läsa lite på wiki men jag föredrar att hälst inte läsa där.

som du läste så säger jag mot mig själv i förra inlägget men detta är va som står mäst framhävande i böckerna sen finns de självklart freaks of nature som inte följer detta ;).

ang. stomata så har ju vissa vad vi kalla akvarie växter stomata tex anubias de vore ju ganska smart inför tex en ADA tävlig ha växterna med stomata på land innan fototillfället så man får dom som finast :) är de fusk?
intressant sida detta http://fins.actwin.com/aquatic-plants/
#45 - 10 januari 2008 20:33
Det var inte wikipedialänken jag menade utan aquabotaniclänken med Ivo Buskos artikel om hur man beräknar hur mycket PAR och PUR en ljuskälla strålar.

Ang. stomata på undervattensväxter har jag alltid funderat över vad det är för mikroskopiska gropigheter som det lyser syre ur (lika bra att fråga när man har en botanist på tråden - ursäkta trådkapningen 8):
http://www.defblog.se/picture/1490.html
#46 - 10 januari 2008 21:09
jo de är stomata på plantan som de ser lyser av syre :) dom är ju ganska värdelösa i n undervattens miljö på vad som igentigen ska göra vilket är att släppa ut vatten co2 och syre. vatten pga att allt den tar upp kan den inte spjälka i fotosyntesen och syre för de den kunde spjälka och CO2 släpper växter ifrån sig om tillgången på syre är högre då kan C3 växterna fotorespirera då används syre och co2 blir restprodukten, en mycket energikrävnde och icke så gynnsam för växten.
lite annat kuriosa är att under fotosyntesen tillverkas energi ifrom av ATP och NADPH av endbart syret i vattnet, dessa används sen i calvincyklen för att spjälka CO2 till socker och andra byggstenar. dessa lagras sen i cellerna i bladen för att sen transpoteras vidare på natten till andra delar av växten.
jag antar att många växter folk har i sina akvarium har stomata och många skulle man kunna hålla fina på land för att sen plantera vid tävligs dags, de är ju avsevärt mycket lättare att ta upp CO2 från luften än från vattnet som du redan vet med dit CO2 kit ;)

edit: Fin bild! Canon eller Nikon? är objektivet 60mm eller mer?
#47 - 10 januari 2008 22:32
Och efter de senaste inläggen tror jag både jag och Wimhed är säkra på vilka rör vi ska välja! ;)
#48 - 10 januari 2008 22:39
kul att se att det finns folk som vet vad dom pratar om här men samtidigt känns det som om jag är ännu mer ute och cyklar, tack grabbar *Skrattar*
#49 - 10 januari 2008 22:49
ja, jag trodde jag hade lite koll på läget, men när de som är "nördar" på ett ämne sätter igång hade de lika gärna kunnat använda latin.....:D

Annons