Hej!
Hoppas på HJÄLP!!
Har 2 st ca 1 1/2 år gamla Triangelciklider/Uaru amphiacanthoides,
som bodde i ett 90 l akvarium tillsammans med:
2 silverhajar, 3 Gibicepsmalar och 4 Pakistan botior.
För 6 mån sedan fick de sällskap av 2 papegoj-ciklider, och det blev rätt mycket bråk om reviret mellan Uaru och papegoj-cikliderna.
Men sedan har det inte varit mer än om någon bryter reglerna och går in på de andras territorium!
Har precis för 2 v sedan flyttat fiskarna till ett 250 l akvarium och köpte då till 2 st paroonhajar,unga små, och 2st Diskusar.(jättesnälla o går jättebra med dem)
MEN mitt i semestern och var på resande fot så bet Papegojcikliderna plötsligt och jagade Uaruerna hela tiden!
Papegojciklidhannen, (troligen) fick en ljus färgton, av stress troligen.. så dessa två fick ett nytt bra hem i all hast, med enbart papegoj-ciklider!
Allt frid o fröjd trodde jag..men väl hemma efter 3 dagar med fiskvakt, började nästa elände! Nu började Urauerna bita varandra o jaga runt som stollar!speciellt den ena, hannen? (som var värst biten av Papegoj-cikliderna innan)har stora sår på hela ena sidan, och lite på den andra sidan.
Den andra, honan? har ett litet bett på varje sida.
Jag har inrett 90 l akvariet igen och där bor Uaru-hannen med en Gibicepsmal som sällskap.kollade lite extra i akvarieboken vad Uaru gillar så jag
köpte till trädgrenar o gjorde en "grotta till både lilla o stora akvariet, samt lade i 4 brustabletter mot svamp o för läkandet, Furanol till den skadade.
Det är nu lugnt, alla äter osv (den skadade också!)
Vad hände? Uarurna har varit ett par el bästa vänner och gjort ALLT tillsammans! En gång i början blev den ena fruktansvärt tjock o höll sej undan. kan ana att det var en gravid hona, då hon blev smal igen och ju tydligt ej haft parasiter! Därför TROR jag att det är ett par.
Dom lutar sej mot varandra, gör gropar ocj LIGGER ner efter maten o vilar i sanden!! men vad ska hända nu?
Kommer jag våga sätta ihop dem igen när såren läkt?
Några trivseltips?
Varför hände detta?
Måste man ha grus till dem?
Är belysningen för stark? Läste dom vill ha lite mörkt? men dom har alltid trivts med sanden som dom bökar i o ej verkat stressade alls innan allt detta!
Bör jag köpa några till Uaru, dom vill gärna vara i flock sägs det?
Tips på bra akvariebok mer fiskars"beteenden"?
Vet ni hur man tittar på deras Genitalpapiller för att könbestämma dem? (dom är ju ej lättfångade..:D)
Har någon erfarenhet av Lejonhuvudciklider, kan dom SÅ SMÅNINGOM ev. gå ihop med Uaru?
Många frågor, men nybörjare som jag är!!
Tusen tack på förhand vid ev svar o tips!