Nybörjare på Triangelciklid/Uaru amphiacanthoides

#1 - 23 augusti 2007 20:06
Hej!

Hoppas på HJÄLP!!
Har 2 st ca 1 1/2 år gamla Triangelciklider/Uaru amphiacanthoides,
som bodde i ett 90 l akvarium tillsammans med:
2 silverhajar, 3 Gibicepsmalar och 4 Pakistan botior.

För 6 mån sedan fick de sällskap av 2 papegoj-ciklider, och det blev rätt mycket bråk om reviret mellan Uaru och papegoj-cikliderna.
Men sedan har det inte varit mer än om någon bryter reglerna och går in på de andras territorium!

Har precis för 2 v sedan flyttat fiskarna till ett 250 l akvarium och köpte då till 2 st paroonhajar,unga små, och 2st Diskusar.(jättesnälla o går jättebra med dem)

MEN mitt i semestern och var på resande fot så bet Papegojcikliderna plötsligt och jagade Uaruerna hela tiden!
Papegojciklidhannen, (troligen) fick en ljus färgton, av stress troligen.. så dessa två fick ett nytt bra hem i all hast, med enbart papegoj-ciklider!

Allt frid o fröjd trodde jag..men väl hemma efter 3 dagar med fiskvakt, började nästa elände! Nu började Urauerna bita varandra o jaga runt som stollar!speciellt den ena, hannen? (som var värst biten av Papegoj-cikliderna innan)har stora sår på hela ena sidan, och lite på den andra sidan.
Den andra, honan? har ett litet bett på varje sida.

Jag har inrett 90 l akvariet igen och där bor Uaru-hannen med en Gibicepsmal som sällskap.kollade lite extra i akvarieboken vad Uaru gillar så jag
köpte till trädgrenar o gjorde en "grotta till både lilla o stora akvariet, samt lade i 4 brustabletter mot svamp o för läkandet, Furanol till den skadade.

Det är nu lugnt, alla äter osv (den skadade också!)

Vad hände? Uarurna har varit ett par el bästa vänner och gjort ALLT tillsammans! En gång i början blev den ena fruktansvärt tjock o höll sej undan. kan ana att det var en gravid hona, då hon blev smal igen och ju tydligt ej haft parasiter! Därför TROR jag att det är ett par.

Dom lutar sej mot varandra, gör gropar ocj LIGGER ner efter maten o vilar i sanden!! men vad ska hända nu?

Kommer jag våga sätta ihop dem igen när såren läkt?
Några trivseltips?
Varför hände detta?
Måste man ha grus till dem?
Är belysningen för stark? Läste dom vill ha lite mörkt? men dom har alltid trivts med sanden som dom bökar i o ej verkat stressade alls innan allt detta!

Bör jag köpa några till Uaru, dom vill gärna vara i flock sägs det?

Tips på bra akvariebok mer fiskars"beteenden"?
Vet ni hur man tittar på deras Genitalpapiller för att könbestämma dem? (dom är ju ej lättfångade..:D)

Har någon erfarenhet av Lejonhuvudciklider, kan dom SÅ SMÅNINGOM ev. gå ihop med Uaru?

Många frågor, men nybörjare som jag är!!

Tusen tack på förhand vid ev svar o tips!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 augusti 2007 20:30
Ciklider är revirhävdande och behöver därför relativt sett större akvarier än andra icke revirbildande arter i samma storlek.
De fiskar du har blir dessutom rätt stora vilket gör att de behöver ännu större akvarier.
Så det grundläggande felet är att du har alldeles för små akvarier för dessa fiskar.

Artbeskrivning för Uaru http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=200
Artbeskrivning för papegojciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845
#3 - 23 augusti 2007 20:45
Papegojciklider är troligtvis i grunden Amphilophus citrinellum/labiatus, stora centralamerikaner med mycket hetsigare temperament än Uaru och discus. Jag har 6 ca 10 cm stora Uaru som går ihop med scalarer, schackbrädesciklider, Biotodoma cupido, kejsartetror, och diverse malar. Mitt akvarium är för litet för 6 vuxna Uaru, så jag ska bara behålla ett par när de har vuxit till sig. Är nyfiken på om jag kan få dem att leka. När de blivit fullvuxna blir det nog till att skaffa ett större akvarium, eller omplacera dem.

Innan de bildar par gillar de att gå i grupp, har t.o.m hört att de kan tyna bort om man har dem ensamma, fler än två bör man nog ha. Se´n när de har bildat par kan man nog sälja de som blivit över. Dessutom är de svåra, förmodligen omöjliga, att se könsskillnad på, så om man vill ha ett par så bör man börja med ca 6 stycken.

Nej, lejonhuvud är nog ingen hit med Uaru, har testat lejonhuvud med scalarer, och det funkade inte. När scalarerna lekte och försökte jaga bort lejonhuvudena, rörde de inte en fena (!) utan högg istället scalarerna i sidorna, när de kom farandes. När å andra sidan lejonhuvudena lekte, tog de hela akvariet (250 liter) som revir, hela botten, och ända upp till ytan. Lejonhuvudynglena var överallt, även nära ytan, och scalarerna stod och tryckte i ett hörn, och såg anskrämliga ut.
#4 - 23 augusti 2007 21:45
Ciklider är revirhävdande och behöver därför relativt sett större akvarier än andra icke revirbildande arter i samma storlek.

De fiskar du har blir dessutom rätt stora vilket gör att de behöver ännu större akvarier.

Så det grundläggande felet är att du har alldeles för små akvarier för dessa fiskar.

Artbeskrivning för Uaru http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=200

Artbeskrivning för papegojciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845

Hej o tack för svaret! men varför bråkar dom nu med större akvarium?Är det pga nya fiskarna o reviret ? och vad rek du för storlek på akvariet? Uarusarna är ca 15 cm/st.Tackar på förhand!
#5 - 23 augusti 2007 21:54
Micke_A skrev:
Papegojciklider är troligtvis i grunden Amphilophus citrinellum/labiatus, stora centralamerikaner med mycket hetsigare temperament än Uaru och discus. Jag har 6 ca 10 cm stora Uaru som går ihop med scalarer, schackbrädesciklider, Biotodoma cupido, kejsartetror, och diverse malar. Mitt akvarium är för litet för 6 vuxna Uaru, så jag ska bara behålla ett par när de har vuxit till sig. Är nyfiken på om jag kan få dem att leka. När de blivit fullvuxna blir det nog till att skaffa ett större akvarium, eller omplacera dem.

Innan de bildar par gillar de att gå i grupp, har t.o.m hört att de kan tyna bort om man har dem ensamma, fler än två bör man nog ha. Se´n när de har bildat par kan man nog sälja de som blivit över. Dessutom är de svåra, förmodligen omöjliga, att se könsskillnad på, så om man vill ha ett par så bör man börja med ca 6 stycken.

Nej, lejonhuvud är nog ingen hit med Uaru, har testat lejonhuvud med scalarer, och det funkade inte. När scalarerna lekte och försökte jaga bort lejonhuvudena, rörde de inte en fena (!) utan högg istället scalarerna i sidorna, när de kom farandes. När å andra sidan lejonhuvudena lekte, tog de hela akvariet (250 liter) som revir, hela botten, och ända upp till ytan. Lejonhuvudynglena var överallt, även nära ytan, och scalarerna stod och tryckte i ett hörn, och såg anskrämliga ut.

Hej!

Tack för ditt svar! Fick svar att jag har för litet akvarium och dom behöver större revir, fast jag bytt från 90 till 250 l och dom bråkar nu och inte innan! Men troligen då pga de nya kompisarna i akvariet..

Synd med lejonhuvudcikliderna! Då har du haft liknande problem som jag! men hos mej var det främst papegojcikliderna. Tycker att lejonhuvud verkar vara en riktigt häftig sort som lever i par osv men vill verkligen inte utmana ödet en gång till.så stort tack för ditt svar!

Läste att en erfaren akvarist kan titta på genital papillerna och på Uarus honan är den trubbig och på hannen spetsig.
M V H
ACL
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 23 augusti 2007 21:58
ACL skrev:
Hej o tack för svaret! men varför bråkar dom nu med större akvarium?Är det pga nya fiskarna o reviret ? och vad rek du för storlek på akvariet? Uarusarna är ca 15 cm/st.Tackar på förhand!

Det blir alltid bråk när nya revir skall bildas - sedan när det är lekdags så blir det slakt.

Jag tycker att Uaru är en så trevlig stor och vacker fisk att den förtjänar att hållas i ett lämpligt akvarium.
#7 - 23 augusti 2007 22:06
Det kan vara två av samma kön. Skulle förresten råda dig att sälja paroonerna. De är för det första stirriga fiskar, som kommer att stressa Uaruna och discusarna, som är lugna fiskar. För det andra kan de bli flera meter långa, och är totalt olämpliga för annat än stora offentliga akvarier. De skadar sig tydligen ofta på inredningen, då de är stirriga, förmodligen en kombination av att de är aktiva simmare, och blir så stora, så de blir stirriga i små akvarier.

Vad det gäller genitalpapillerna, så är det lätt att se skillnaden när de leker, men innan dess så får nå´n erfaren vända på dem och kolla. Men det slipper man om man har minst 6 stycken, då bör man ju i alla fall ha några hanar och honor.
#8 - 24 augusti 2007 11:06
Det blir alltid bråk när nya revir skall bildas - sedan när det är lekdags så blir det slakt.

Jag tycker att Uaru är en så trevlig stor och vacker fisk att den förtjänar att hållas i ett lämpligt akvarium.

Hej! Håller med, dom är mina favoriter, men tycker du 250 l är för litet? Hur stort ska man ha i förhållande till fiskstorlek, något att gå efter?
åker bort nu till söndag kväll, ha en trevlig helg, och tack igen

m v h
ACL
#9 - 24 augusti 2007 11:16
Micke_A skrev:
Det kan vara två av samma kön. Skulle förresten råda dig att sälja paroonerna. De är för det första stirriga fiskar, som kommer att stressa Uaruna och discusarna, som är lugna fiskar. För det andra kan de bli flera meter långa, och är totalt olämpliga för annat än stora offentliga akvarier. De skadar sig tydligen ofta på inredningen, då de är stirriga, förmodligen en kombination av att de är aktiva simmare, och blir så stora, så de blir stirriga i små akvarier.

Vad det gäller genitalpapillerna, så är det lätt att se skillnaden när de leker, men innan dess så får nå´n erfaren vända på dem och kolla. Men det slipper man om man har minst 6 stycken, då bör man ju i alla fall ha några hanar och honor.

Hej igen! tack, jo tänkte köpa ett större akvarium till Paroonerna när dom vuxit, är pytte nu! så att dom får ett med bara sin egen sort!

Faktiskt håller dom sej i bakre delen av akvariet o är lugna o snälla ännu så länge!ja, när dom får mat simmar dom med de andra lite.

Men däremot är Botiorna väldigt glada o simmar fram o tillbaka hela tiden, men dom har varit med Uarurna från start o har gått bra, men märkte att när allt nytt hände blev Uarurna irriterade t o m på dem,fast nu går det bra!
Får se när Uaru-"hannen" kommer tillbaka....

Ja, smart med fler Uaru, vore jättekul om man kunde få yngel, men verkar svårt med dem!?
Åker bort nu till söndag kväll, så länge trevlig helg!!
Tack
M V H
ACL
#10 - 24 augusti 2007 17:15
Problemet är att även de flesta akvarier som räknas som riktigt stora är för små för parooner, de behöver förmodligen akvarier som är åtminstone 10 meter långa :p

Ja, jag hoppas jag kan få ut ett lekpar av mina, vore kul att få lek av dem :)

Ok, trevlig resa, och trevlig helg!

Annons