Nybörjare- Tanganyika!

#1 - 29 september 2004 17:35
Sugen är jag ska jag säga! Ny på området är jag också... så det stänker om det!

Anledningen till att jag vill ha ett Tanganyika-kar är:

1. Snyggt!
2. Fina fiskar!
3. Inga växter! (Urusel på dem)

Frågan är vad man ska tänka på när man startar ett sk. nybörjar-tanganyika? Rek. storlek på karet, bra tåliga nybörjarfiskar, bottenmaterial, teknisk utrustning, temperatur på vattnet, vattenvärden osv osv osv...

Vill se bilder på såna kar också så om ni vet var man hittar dem så hojta till!
#2 - 29 september 2004 19:39
Nåt fel?
#3 - 29 september 2004 19:53
Hur stort ska du köpa?
Tropheus är roliga, men man bör ju köpa ett gäng på 25 eller nått.
Å byta vatten varje vecka, jag byter två ggr i veckan 1/5.
Tåliga arter är Julidochromis (finns rätt många att välja på min favorit é regani Kipili. Snäcklekare behöver ju inte ha så stora akvarium jag har 8 st Neolamprologus Occelatus i ett 128 liters med 25 snäckor i som de gräver ner och upp. Apelsincikliden é ju rätt fin den med finns en gul och en orange variant (båda é rätt fina) Neolamprologus Calvus är en firre som ser rätt grym ut.
Kolla det fina arkivet här på Zoopet.
Jocke
Ursprungligen skickat av Theo

Sugen är jag ska jag säga! Ny på området är jag också... så det stänker om det!

Anledningen till att jag vill ha ett Tanganyika-kar är:

1. Snyggt!

2. Fina fiskar!

3. Inga växter! (Urusel på dem)

Frågan är vad man ska tänka på när man startar ett sk. nybörjar-tanganyika? Rek. storlek på karet, bra tåliga nybörjarfiskar, bottenmaterial, teknisk utrustning, temperatur på vattnet, vattenvärden osv osv osv...

Vill se bilder på såna kar också så om ni vet var man hittar dem så hojta till!

#4 - 29 september 2004 20:06
Hade tänkt mig runt 200 liter annars har jag inte plats.

Har du inga bilder på ditt lilla 128 liters? Snäcklekare verkar intressant...
#5 - 30 september 2004 09:19
Ingen som vet en sida med info om Tanganyika? Vill ha lite fakta om själva sjön och hur det ser ut där.
#6 - 30 september 2004 11:38
En hyffsad sida på Svenska:
http://www.riftlakes.com/cichlids/foto_tanganyikaakv.html

Om jag skulle starta ett kar på 200 liter så skulle tropheus gå bort direkt. Dom trivs bäst i stora grupper i stora kar utan andra fiskar.

Jag skulle prova: En liten grupp av någon mindre sandlekare, tex Callochromis pleurospilus, en liten grupp snäcklekare i ett av dom främre hörnen, tex Lamprologus multifasciatus, N occelatus. Samt i bakre motsatta hörnet någon rockhugger, tex någon mindre julidocromis eller Telmatochromis vittatus.

Det som är spännande med tanganyika är att man aldrig riktigt vet om det kommer att fungera. Mitt förslag bygger på att karet inte är alltför högt (dvs hyffsad bottenyta) och att du har massor av finkornig sand, ett stenröse för rockhuggern och en kolloni snäckskal till snäcklekarna. Om det fungerar vet man inte innan man provat, men jag tror att kombinationen skulle ha goda möjligheter.
MVH
Magnus
#7 - 30 september 2004 17:24
Kan man ha kalksten i ett Tanganyika-kar? Vattnet har ju hög kalkhalt där så det måste man kanske ha? Jag hade tänk att göra en frigolitbakgrund eller alternativt klä in frigolit med platt kalksten. Skulle detta fungera? Kan det bli för hög kalkhalt?
#8 - 30 september 2004 18:09

Kan man ha kalksten i ett Tanganyika-kar? Vattnet har ju hög kalkhalt där så det måste man kanske ha? Jag hade tänk att göra en frigolitbakgrund eller alternativt klä in frigolit med platt kalksten. Skulle detta fungera? Kan det bli för hög kalkhalt?

Kalksten är perfekt i ett Tanganyika-kar.
Det kan inte bli för hög kalkhalt.
Skaffa så stort akvarie som du har plats med. Det kan INTE bli stort.
Temperatur 24-26
Ph värdet bör vara ganska högt ungefär 8-9.
Vattnet ska röra på sig ordentligt.
#9 - 30 september 2004 19:23

Skaffa så stort akvarie som du har plats med. Det kan INTE bli stort.

Vad kan inte bli stort? 200 liter?
#10 - 30 september 2004 19:35

[quote]

Skaffa så stort akvarie som du har plats med. Det kan INTE bli för stort.

Vad kan inte bli stort? 200 liter?
[/quote]
Ja. Jag glömde "för"[:I]
#11 - 1 oktober 2004 12:15
Jag som är lite "slow" bara... Buckshot du har rätt så stora kar ser jag i din Biografi... Har du några bilder?
#12 - 1 oktober 2004 12:40

Jag som är lite "slow" bara... Buckshot du har rätt så stora kar ser jag i din Biografi... Har du några bilder?

Nej jag har inga bilder.
Jag kan ju förtydliga lite;
Jag har bara ett stort akvarie(1500liter).
Jag har bytt upp mig från 200 till 500 till 1125 till 1500.
Ja, jag har ju ett reservakvarie på 300liter stående också utifall att...
Numera har jag bara Malawi men jag har haft Tanganyika i 10år.
#13 - 5 oktober 2004 14:01
Jag har funderat vidare på detta. Vad sägs om Prinsessan av Burundi, sägs vara en bra nybörjar ciklid. Hur många kan man ha i 200 liter? Hanar/Honor osv...
#14 - 5 oktober 2004 16:09
i 200L skulle jag som max ha en grupp på 10.
och då inget annat. förutom kanske någon
mal eller liknande.Mindre grupp kanske är att
föredra om man vill ha kvar ynglen. Dom ynglar
som tusan när dom väl har kommit igång.

/Baggen
#15 - 5 oktober 2004 16:19
Ojdå.. så många? Ja, jag är faktiskt lite shockad.. med tanke på att dom faktiskt kan bli 10 cm (kanske inte i 200 liter). Hade tänkt mig 6-7 men om 10 funkar så e det klart att man vill ha det... Fördelning av honor/hanar? Vad kostar de små liven?
#16 - 5 oktober 2004 17:56
Fiskar växer till samma storlek oberoende av akvariestorleken. Fast om akvariet är för litet så brukar fisken växa långsammare och dö innan den når max storlek.
#17 - 5 oktober 2004 21:48
Prinsessor är en bra nybörjarfisk(antagligen den mest tåliga Tanganyikan).
Problemet är om man vill ha några andra sorter.
Prinsessor brukar nämligen yngla av sig och ta över hela akvariet.
#18 - 9 oktober 2004 19:04
Jag var och plockade lite sten idag vid kusten... 1-2 kilos stenar av märket kalksten/inbakad flinta. Problemet är att jag anser inte att de är riktigt biotopriktiga (skadad som man är). Kalksten är ju bra och säkerligen finns det kalksten i Tanganyika men enligt vissa bilder jag har sett som är tagna i sjön så ser stenarna inte riktigt likadana ut. Kanske inte så konstigt med tanke på att Sverige inte är Afrika? Vilka stenar brukar bli bra annars?

Annons