Det är roligt med akvarium, så du har en rolig tid framför dig! Jag tycker nog att du ska försöka titta på fiskar och akvarier (kan finnas på apotek och i väntrum och så). Gå till en akvarieaffär och titta vilka fiskar som finns. Hittar du någon som är intressant, köp den INTE, gå hem och läs om den först. Kanske är det en bra nybörjarfisk, kanske inte.
Med ett nytt akvarium brukar man behöva stort tålamod. Det tar tid att få rätt bakterieflora. Bra fiskar att börja med då är t.ex. ett par platy, som får gå i akvariet ett par veckor och se till att bakteriebalansen byggs upp. Läs också på om växter, och köp några av samma sort. I början är det bäst att ha en växt som är lättskött, tålig och växer snabbt så man slipper alger.
Lycka till - och fortsätt fråga! :)
P.S. Jag har ett kar på 63 liter och det har fungerat alldeles utmärkt som nybörjarakvarium!
Hejsan!
Jag har funderat på att skaffa ett akvarium. Hur stort akvarium ska jag skaffa? Jag har läst lite grann och vet att det är bättre med större akvarium för att skapa balans bland växterna och fiskarna. Men jag har inte så mycket plats:( (tyvärr). Sen har jag en fråga till vilka fiskar är bra för nybörjare? Jag har tänkt lite på neontetra och black molly men så vill jag ju också ha fler (men inte förstora) fiskar!:)
tacksam för svar!:D
//Noel00