Nybörjare, vilket akvarium ska jag välja?

#1 - 10 juli 2007 14:31
Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa ett akvarium. Hur stort akvarium ska jag skaffa? Jag har läst lite grann och vet att det är bättre med större akvarium för att skapa balans bland växterna och fiskarna. Men jag har inte så mycket plats:( (tyvärr). Sen har jag en fråga till vilka fiskar är bra för nybörjare? Jag har tänkt lite på neontetra och black molly men så vill jag ju också ha fler (men inte förstora) fiskar!:)

tacksam för svar!:D
//Noel00
#2 - 10 juli 2007 16:55
Hej!

Vad det gäller storlek så skulle jag rekomendera ca 150-200 liter. Jag har själv ett på 167 liter och tycker det är alldeles lagom. :p

När du tittar på olika sorter så se till att få ett där rampen har lysrören placerade fram och i mitten (alltså inte båda lysrören längst bak i akvariet som jag har). Se även till att det finns ett lock som är lätt att lyfta och komma år fiskar och växter. Mitt är så dumt så de två öppningarna som finns är alldeles för små så man måste lyfta av hela rampen för att fixa i akvariet :mad:.

Nu har jag delat med mig av mina missar så du kan skaffa ett praktiskare kar än vad jag gjorde som nybörjare. Kanske byter jag ut min kassa ramp någon dag... :D
#3 - 10 juli 2007 17:12
Hej, vad roligt att du vill skaffa akvarium!
Kolla artiklarna längst upp i menyn först. Läs all anybörjarartiklar - det finns massor! Sen kan du läsa på forumet, det kommer liknande frågor som dina hela tiden och att läsa gamla svar är det snabbaste sättet att få egna svar.

Jag rekommenderar inte neontetror till ett nystartat akvarium, de är känsliga för vattenkvalitén och risken att de dör är stor. Vänta ett bra tag tills du har en bra och jämn biologisk balans. Låt vattentest bli ett av dina första inköp!

Storlek är svårt, men här på Zoopet är vi alla överens om att storleken har betydelse. Ju större burk desto lättare att få en bra och jämna balans. Tänk dig själv att du t.ex. droppar i en droppe gift i 15 liter och jämför sedan att göra samma sak med en akvarium på 375 liter, skillnaden på effekten är enorm.

Black molly... hmmm nej kanske inte heller som första fisk. Om de sjölva får välja så vill de ha bräckt vatten och det finns en del som säger att black molly inte alls passar i en sällskapsburk.

Det bästa tipset är att börja lugnt. Lite fisk i taget. Lär dig vad nitrit är. Använd nitrifikationsbakterier. Men först: läs på Zoopet!
#4 - 10 juli 2007 17:27
Okej, tack för all information! Den är behövlig:D.
#5 - 10 juli 2007 18:37
Vet någon nån fisk som passar?

Jag har tittat runt lite men har inte hittat någon fisk som värkar intressant. Någon som vet några bra fiskar som passar en nybörjare? Skulle gärna behöva veta för att kunna läsa på innan det är dags att köpa!:D

mvh/Noel00
#6 - 10 juli 2007 18:53
Lite tips

Välkommen

Kul med ett akvarium

Rekommenderar minst 100 liter

Mal: Ancistrus bra nybörjar mal tålig och duktig algätare
Stimfisk: massor av tetror vissa kan vara känsliga tex kardinaltetran läs på!
Fisk: Guramis är fina finns i olika storlekar och färger
Enkla vanliga fiskar: Svärdbärare, platy, guppy
Bottenlevande: Corydoras (pansarmalar) Finns många olika väldigt trevliga är dock stimfisk så minst 7-8 st letar mat i gruset så du kan inte ha för grovt max 2mm

OBS för nitrit i början LÄS på om detta så blir det lite lättare NITRIT är dödligt!!!!!
Ha inte för bråttom köp några fiskar i taget så du inte släpper ner alla på en gång.
Akvariet måste få tid att "mogna" med bakterier

Inredning är en smaksak det är din fantasi och kreativitet som sätter gränser vill du inreda med någonting du är osäker på tex någon konstig sten eller annat kan du alltid fråga.

Finns massor av info på zoopet det är bara att leta.

Lycka till!!!!!

/lmo
#7 - 10 juli 2007 19:02
Okej då ska jag läsa på!

Okej då ska jag läsa på!:D Men jag undrar hur många ska man ha av varje art?:)
#8 - 10 juli 2007 19:56
Noel00 skrev:
Okej då ska jag läsa på!:D Men jag undrar hur många ska man ha av varje art?:)

Det beror på vilka fiskar
Stimfiskar ca 8-10 eller fler.
Vissa fiskar bildar par, vissa tex guppys är det bättre att ha 2-3 honor per hane
Många fiskar tex scalarer är det svårt att se kön på, då köper man ca 5 st och de får para ut sig med varann själva.

De flesta fiskar i akvariebutikerna är unga ta alltid reda på vilken storlek det blir på de när de blir vuxna, vissa butiker är bra på att märka upp fiskarterna andra inte, därför är det bra att redan innan man åker till affären att kolla i fiskarkivet efter de fiskar du är intresserad av och återigen;) läsa på om de.

/lmo
#9 - 11 juli 2007 08:07
Det är roligt med akvarium, så du har en rolig tid framför dig! Jag tycker nog att du ska försöka titta på fiskar och akvarier (kan finnas på apotek och i väntrum och så). Gå till en akvarieaffär och titta vilka fiskar som finns. Hittar du någon som är intressant, köp den INTE, gå hem och läs om den först. Kanske är det en bra nybörjarfisk, kanske inte.
Med ett nytt akvarium brukar man behöva stort tålamod. Det tar tid att få rätt bakterieflora. Bra fiskar att börja med då är t.ex. ett par platy, som får gå i akvariet ett par veckor och se till att bakteriebalansen byggs upp. Läs också på om växter, och köp några av samma sort. I början är det bäst att ha en växt som är lättskött, tålig och växer snabbt så man slipper alger.
Lycka till - och fortsätt fråga! :)
P.S. Jag har ett kar på 63 liter och det har fungerat alldeles utmärkt som nybörjarakvarium!

Noel00 skrev:
Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa ett akvarium. Hur stort akvarium ska jag skaffa? Jag har läst lite grann och vet att det är bättre med större akvarium för att skapa balans bland växterna och fiskarna. Men jag har inte så mycket plats:( (tyvärr). Sen har jag en fråga till vilka fiskar är bra för nybörjare? Jag har tänkt lite på neontetra och black molly men så vill jag ju också ha fler (men inte förstora) fiskar!:)

tacksam för svar!:D

//Noel00
#10 - 11 juli 2007 10:31
Hej igen!

Jag undrar om några afrikanska långfenstetror är nåt för mig som är nybörjare? Jag har läst om dom men det står inget om det är en fisk för nybörjare eller erfarna akvarister. Graderna på vattnet står det att 22 grader är bra men går det med runt 26 eller måste det vara 22?
Behöver gärna veta!:D

mvh//Noel00
#11 - 11 juli 2007 12:49
Djuraffären nästa!!!

Ska snart till djuraffären och titta på akvarium (och fiskar men inte köpa)! Hoppas att hitta nåt snyggt, bra och inte så dyrt![:-15]
#12 - 11 juli 2007 13:56
Själva "burken" är inte så dyr, men om du köper lösa tillbehör som filter, lysramp, lysrör, sand, beredningsmedel, värmare osv. Ofta är det billigare att köpa ett kit. Ett annat tips är gamla hederliga Blocket, man kan få massor av akvarie för pengarna, speciellt när någon ska flytta och absolut vill sälja snabbt - typ den 20:e-30:e varje månad...
#13 - 11 juli 2007 14:22
Mina första fiskar var, Fjärlilc ciklider och Kakadua ciklider, samt kardinal tetror.
#14 - 11 juli 2007 17:23
Fakta om fiskar?

Okej ska kolla blocket! Har varit inne några gånger men inte hittat nåt som är i närheten av där jag bor:(. Var i djuraffären och tittade lite men om man skulle ha ett lite större akvarium blev det dyrt även om allt ingick. Ska iallafall leta lite efter bra fakta om lite fiskar. Om någon vet nåt bra skriv gärna! (hittar inte så bra här på zoopet[:I])

mvh//Noel00
#15 - 12 juli 2007 07:14
Jag tycker du skall göra så här:
Läs på, Läs på, Läs på och Läs på!!!!! Det gör nybörjare alltför sällan....I bra böcker så brukar det stå vilka fiskar som är lätta och vilka som man behöver erfarenhet för att klara av. Gå till BIBLIOTEKET och låna böcker. Har de inte vad du vill läsa så finns det FJÄRRLÅN, kostar lite grann, men är klart värt det....
Du säger att du inte har mycket plats? Skriv här hur stor yta du har så skall jag nog kunna ge tips. Har du bara plats för ett litet akvarium skall det nog gå bra i alla fall, typset då lyder: lite fisk och snål matning, samt täta vattenbyten, då brukar det funka bra ändå. Stort filter i förhållande till akvariet är också bra om man har litet akvarium.

Jag har hållit på [SIZE=3][COLOR=magenta]LÄNGE[/COLOR][/SIZE] med akvarier och ALDRIG gjort ett vattentest, de flesta problem klarar man ändå bäst av att lösa med ett vattenbyte.....bättre då att lägga de pengarna på bra utrustning.
#16 - 12 juli 2007 08:30
Okej då vet jag!

Okej då vet jag. Akvariumet ska vara i sovrummet och där har jag inte mycket plats så det får inte vara för långt eller brett tyvärr. Jag har letat fakta varje dag på nätet om olika fiskar och akvarium men också sånt som är bra för mig att veta som är nybörjare!

mvh//Noel00
#17 - 12 juli 2007 11:14
Jag vill nog avråda dig från att ha akvariet i sovrummet för pumparna är inte helt ljudlösa och måste gå dygnet runt. Flytta ett akvarium på över hundra liter gör man inte frivilligt. Dessutom kanske du har bättre plats för akvariet i ett annat rum, tex vardagsrummet?

Hur stor yta har du att ställa akvariet på så vi kan kolla upp vad det blir för volym på akvariet och tippsa om lämpliga fiskar.
#18 - 12 juli 2007 15:55
Jag har ca tre kvadratmeter kvar spm akvariumet kan stå på. Hjälper det?:confused:

mvh//Noel00
#19 - 12 juli 2007 16:44
3kvadrat säger inte mycket.
3 kvadrat kan vara 1cm*3km (om jag räknar rätt) och då kan det vara jobbigt att få plats med ett akvarie..
#20 - 12 juli 2007 19:13
Hmm, på tre kvadratmeter får du ju plats med ett 920 liters akvarium. Tänkte mest om du hade en stabil byrå som är säg 80cm bred och 45cm djup. Eller ett gap mellan två bokhyllor på 120cm där du får plats med ett akvarium.
#21 - 12 juli 2007 19:48
Hur många olika litermått?

Jag har ett litet bord som är ungefär 80cm långt och 80cm brett. Går det att använda och ställa det på. Sen hur många olika litermått på akvarium?:confused:

mvh//Noel00
Bilagor:
#22 - 13 juli 2007 04:44
Det finns ju akvarium som är 80cm breda och rymmer ca 130 liter. Skulle ju kunna vara något. Tänk på att det vägger över 130 kilo så bordet måste vara stabil och välbyggt.
#23 - 26 juli 2007 11:17
Min kompis har ett 54liters akvarium som jag skulle kunna få, fast det låter väldigt lite men iallafall så hur många och vad för fiskar kan man ha i ett sånt akvarium?:)
#24 - 26 juli 2007 13:20
Jag skulle avråda dig från att börja med ett så litet akvarium. Dessutom är det inte många arter som trivs i ett 54 liters akvarium, så dina valmöjligheter blir väldigt begränsade.

Kolla annonserna på Blocket. Mitt första akvarium köpte jag begagnat. Ett 250 liter med alla tillbehör, inklusive en fin akvariebänk för 2000 kr.

Ha inte för bråttom. Jag vill själv att det ska gå fort när jag väl bestämt mig för nånting. Men när det gäller akvaristik tjänar man oftast på att ge det lite tid så det blir rätt, istället för att göra nånting förhastat som man sen får ångra. Tänk på att ett akvarium är en investering som du förhoppningsvis kommer att ha glädje av i flera år. Detta gäller inte minst fiskarna. Läs på om de olika arterna innan du bestämmer dig för vilka du vill ha boendes i ditt akvarium.

Skulle du ändå bestämma dig för din kompis 54 liters finns det några små arter som skulle kunna trivas i det.
#25 - 26 juli 2007 19:46
100 istället!

Okej, jag tror inte jag ska ta det 54liters akvariumet utan det blir nog runt 100 istället.:) Hoppas att det ska vara igång nån gång i september/ oktober. Då har jag nog hittat den fakta som räcker men sen så ska man ju inte sluta utan fortsätta att leta!:D
#26 - 26 juli 2007 20:50
Lycka till!
#27 - 31 juli 2007 15:05
Har ett problem, jag vet inte vad jag vill ha för fiskar!

Hej. Jag har ett problem, jag vet inte vad jag vill ha för fiskar i akvariumet! Har svårt att bestämma mig. Kanske några/nån gurami men hur stora blir dem och är det en bra nybörjarfisk? Isåfall vad skulle jag kunna ha för mer fiskar med dem/den?

mvh//Noel00
#28 - 31 juli 2007 15:28
Gurami är väldigt fina sällskapsfiskar, Det finns olika arter, sök i artbeskrivningarna så hittar du nog din favorit, dom flesta passar dit akvarium.
Om du därimot vill satsa på intressanta fiskar så rekomenderar jag någon dvärgciklid, typ Apistogramma. Kolla i din butik, dom flesta är dock väldigt bleka i butiken men när man köper dom och när dom börjar trivas så färgar dom ut mer. Tänk på att när du är i butiken så köp inte i akvarium med död fisk! Det kan vara en sjukdom i akvariumet som kan vara riktigt jobbigt att bli av med. Börja helst med 2, 3 fiskar, helst ganska små.
Den här fiskuppsättningen skulle jag kört på:
Sydamerikanskt biotop
6 pansarmalar
ett par Ancistrus
ett par dvärgciklider.
Tetror är vackra, men väldigt matglada och tar gärna ett yngel eller två om du skulle få det.
#29 - 31 juli 2007 16:36
Bra tips! Dvärgciklider är trevliga och intressanta fiskar. Fast två ancistrusar i ett 100 liters skulle jag inte rekommendera. Egentligen bör de ha större utrymme och skulle det visa sig vara två hanar (som är revirhävdande) kan det bli jobbigt. Jag skulle i så fall satsa på snäckor istället.

Om du är sugen på guramis så är dvärgguramis fina och trevliga fiskar. Även om de inte hör till de allra tåligaste fiskarna. De lever gärna i par (hane+ hona). Som sällskap till guramis kan man gärna ha små rasboror eller tetror.
#30 - 31 juli 2007 18:34
Jag tror inte dvärgciklider är nåt för mig. Skulle det gå att ha ca 6st glödbandstetror, 1st gul ancistrus mal, 2-3st mosaikgurami och kanske några andra fiskar. Isåfall har ni något förslag?:confused::)
#31 - 1 augusti 2007 06:56
Varför så få tetror? 10 stycken skulle du kunna ha utan problem. Det blir både snyggare och trevligare för fiskarna. Personligen tycker jag mosaikgurami är lite för stora för ett 100 liters akvarium (men det är min personliga åsikt/känsla). Så själv skulle jag ha valt dvärggurami.
#32 - 1 augusti 2007 08:23
Okej det kanske är lite för lite. Men har iallafall läst om dvärggurami och jag tror det blir några/någon sådan istället för mosaikgurami:). Men jag ska nog skaffa 11st glödbandstetror istället för ca 6st. Jag undrar nu om jag skulle kunna ha några fler fiskar än: 11 glödbandstetror, 1 gul ancistrus mal och 1-3 dvärgguramis?:D

mvh//Noel00
#33 - 1 augusti 2007 09:01
Dvärgguramis är verkligen fina :p De vill dock leva i par, så jag skulle köra på antingen ett eller två par. Beträffande tetrorna har de flesta affärer grupprabatt på 10 stycken.

Om du har fin sand skulle du kunna ha ett gäng på 6-7 stycken små pansarmalar.
#34 - 1 augusti 2007 11:18
Vad menar du med fin sand? menar du sandstrands sand eller små grus eller nåt annat?:confused::)

mvh// Noel00
#35 - 1 augusti 2007 20:44
Jag undrar vilken fisk som är bäst att släppa i först när man startar akvariumet? Eftersom man inte ska släppa i alla på en gång.

mvh// Noel00
#36 - 1 augusti 2007 21:18
Pazappa skrev:
Låt vattentest bli ett av dina första inköp!

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Eller fråga i djuraffären. Min djuraffär (DjurMagazinet i Farsta) utför gratis nitrit och PH tester om du tar med dig ett vattenprov. Jag brukar testa nästan varge vecka. Det man ska tänka på då är vilken flaska/burk du tar med vattnet i så det inte påverkar resultatet.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#37 - 1 augusti 2007 21:20
Noel00 skrev:
Vad menar du med fin sand? menar du sandstrands sand eller små grus eller nåt annat?:confused::)

Inte grus, utan just sand. De vanligaste sandsorterna som används i akvarium är Rådasand och Biltemas blästersand. Rådas finaste sand är 0.33 mm och den näst finaste 0.4-0.8 mm. Jag har blandat båda dessa, men även 0.4-0.8 mm oblandad skulle funka bra.

Biltemas sand har jag aldrig haft själv men jag har hört att deras näst finaste ska vara bra.

Strandsand funkar också bra, efter det att man sköljt den noga. Vilken sand man än välja är det viktigt att skölja den innan man stoppar ner den i akvariet.

Noel00 skrev:
Jag undrar vilken fisk som är bäst att släppa i först när man startar akvariumet? Eftersom man inte ska släppa i alla på en gång.

Den tåligaste arten är bäst att börja med. I ditt fall skulle du nog kunna börja med 5 glödbandstetror och sen utöka stimmet till det dubbla efter nån månad eller så. Sen får du fortsätta utöka antalet invånare med några veckors mellanrum.
#38 - 1 augusti 2007 21:27
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Eller fråga i djuraffären. Min djuraffär (DjurMagazinet i Farsta) utför gratis nitrit och PH tester om du tar med dig ett vattenprov. Jag brukar testa nästan varge vecka. Det man ska tänka på då är vilken flaska/burk du tar med vattnet i så det inte påverkar resultatet.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Nackdelen med denna billiga lösning är att i början kan ammoniak-och nitrithalten förändras ganska snabbt, så för att hålla god koll på nitriten skulle man under den första månaden behöva åka till djuraffären med vattenprov i stort sett varje elle åtminstone varannan dag ;)
#39 - 1 augusti 2007 22:20
batski skrev:
Nackdelen med denna billiga lösning är att i början kan ammoniak-och nitrithalten förändras ganska snabbt, så för att hålla god koll på nitriten skulle man under den första månaden behöva åka till djuraffären med vattenprov i stort sett varje elle åtminstone varannan dag ;)

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]lol! Kul att du sa det. Jag har varit till djur affären tre dagar i rad nu och märkte att jag även måste åka i morgon =P Fast för andra anledningar. Men, jag hållder delvis med dig. Har man ett litet kar kan det vara bra att skaffa ett eget kit i början innan man fått balans.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#40 - 2 augusti 2007 08:54
Okej det där med nitrit och det köper jag väl först då:). Då blir väl glödbandstetrorna de första! Växterna ska ju ibörjan växa snabbt eller? Så är det någon som har ett bra förslag på en bra växt så skriv gärna!:D Men sen, ska man plantera växterna innan man släpper i de första fiskarna?
#41 - 2 augusti 2007 09:02
Noel00 skrev:
Okej det där med nitrit och det köper jag väl först då:). Då blir väl glödbandstetrorna de första! Växterna ska ju ibörjan växa snabbt eller? Så är det någon som har ett bra förslag på en bra växt så skriv gärna!:D Men sen, ska man plantera växterna innan man släpper i de första fiskarna?

Givetvis bör rötter och stenar vara på plats och växterna planterade innan de första fiskarna flyttar in. Vem vill flytta in i ett hem som inte är färdigbyggt? ;)

Hornsärv och vattenpest är snabbväxande. Men du kan nog blanda. Köp en del växter som du vill behålla sen och lägg även till en del snabbväxande som du kan byta ut se efter en eller ett par månader.
Bilagor:
#42 - 2 augusti 2007 09:57
Nu har jag bestämt mig vad jag ska ha för fiskar! Jag ska ha 10st glödbandstetror, 1st gul ancistrus mal, 2st dvärggurami, och 6st pansarmalar men vet inte vilken sort. Så det blir 19st fiskar!:) Det blir väl bra eller är det för många/några?:confused:

mvh//Noel00
#43 - 2 augusti 2007 09:58
Nu har jag bestämt mig vad jag ska ha för fiskar! Jag ska ha 10st glödbandstetror, 1st gul ancistrus mal, 2st dvärggurami, och 6st pansarmalar men vet inte vilken sort. Så det blir 19st fiskar!:) Det blir väl bra eller är det för många/några?:confused:

mvh//Noel00
#44 - 2 augusti 2007 16:43
Det låter bra :)

Beträffande pansarmalarna skulle jag rekommendera nån art som inte blir större än 5 cm (de har ju ganska hög kropp). Här är några tips på relativt små och tåliga corys så du kan googla efter dem om du vill:

- Corydoras leucomelas
- Corydoras trilineatus (säljs ofta felaktigt som C. julii)
- Corydoras arcuatus
- Corydoras bondi coppenamensis
- Corydoras melini
#45 - 2 augusti 2007 18:41
Du låter lite osäker angående hur många och vilka fiskar du vill ha så jag tänkte bara tala om för dig att tumregeln är 1cm fisk/1 liter vatten. Det är fiskens storlek som vuxen man räknar på. Har man det i åtanke är det lite lättare att veta vilka fiskar och hur många man kan ha.
Nu har du ju fått massor av bra hjälp hittills men jag tänkte att det kan vara bra att känna till för framtiden.

Lycka till med ditt akvarium! :)
#46 - 3 augusti 2007 13:59
Okej! Då om jag har räknat rätt så borde det bli 98l (med fiskar) så det är ju alldeles lagom!:) Har kollat lite på Corydoras melini och var fina. Men är de vanliga eller är de svåra att få tag i?

mvh//Noel00
#47 - 3 augusti 2007 14:38
Nej jag tror inte de är så svåra att få tag på. Åk till en välsorterad affär så borde de ha en del olika cory-arter. Skulle de inte ha den arten du är mest intresserad av kan du alltid fråga dem om de har möjlighet att ta hem dem.
#48 - 3 augusti 2007 17:39
Okej det ska jag göra:D. Om jag skaffar ett akvarium som är 100l och fiskar som tar upp 98l går det då att ha stenar, rötter och någon grotta då också? Är lite förvirrad[:I]

mvh//Noel00
#49 - 4 augusti 2007 11:21
Fiskarna tar inte fysiskt upp hela det utrymmet samtidigt, utan de behöver det utrymmet att röra sig i.

Du måste ha inredning (sand, rötter och ev stenar) plus växter för att skapa en bra miljö där de kan trivas.

Och kom ihåg att börja med ganska få fiskar i början.
#50 - 14 augusti 2007 12:02
Okej nu har jag skaffat akvarium!!:D Det har en pump, doppvärmare, en termometer, växter och två rötter. Akvariumet är på ca 120-130liter. Det har nu stått i ca en vecka så jag tycker det är dags att släppa i fiskar! Jag tänkte att jag skulle börja med att släppa i två malar tror ni det skulle funka? :confused:

mvh// Noel00
#51 - 14 augusti 2007 17:15
Noel00 skrev:
Okej nu har jag skaffat akvarium!!:D Det har en pump, doppvärmare, en termometer, växter och två rötter. Akvariumet är på ca 120-130liter. Det har nu stått i ca en vecka så jag tycker det är dags att släppa i fiskar! Jag tänkte att jag skulle börja med att släppa i två malar tror ni det skulle funka? :confused:

mvh// Noel00

jag brukar säja att akvariumet ska stå minst 10 dagar utan fiskar. Sedan kan man titta om värderna är bra. om dom är det är det bara attt köpa och sätta in 1-3 fiskar den första veckan.

Om jag fick föreslå fiskmat skulle jag säja någon form av granulerat eller fling foder dagligen + specialmat till malarna. Sedan kan man då och då ge levande mat eller frysfoder (finns och köpa i en djuraffär).
#52 - 14 augusti 2007 18:32
Noel00 skrev:

Det beror på vad det är för malar. Vilka fiskar är det du planerar att ha i det akvariet?
#53 - 14 augusti 2007 19:05
Det är vanliga skäggmunsmalar. Jag tänkte ha 2 malar, några guppys, 6 pansarmalar och 10 glödbandstetror. De funkar väl ihop?
#54 - 14 augusti 2007 20:25
Noel00 skrev:
Det är vanliga skäggmunsmalar. Jag tänkte ha 2 malar, några guppys, 6 pansarmalar och 10 glödbandstetror. De funkar väl ihop?
tycker du ska skippa guppys och istället titta efter en till art av tetra!;)
#55 - 14 augusti 2007 21:38
Noel00 skrev:

I så fall skulle jag börja med 5 glödbandstetror istället. De är tåligast.

Annons