Det spelar ingen roll hur gammal man blir ändå fortsätter man att göra rena nybörjarfel.
Gjorde ett rejält vattenbyte i mitt Amazonaskar igår och la i lite bikarbonat för att buffra upp vattnet och sedan "lite" eksubstrat för att sänka pH till lämplig nivå.
Som vanligt, dvs tvärtemot mina rekommendationer, så kollade jag inte efteråt att värdena var OK. Idag så kände jag med en gång som jag kom in i akvarierummet att det luktade och det visade sig att massdöd inträffat i amazonas-karet och ett stort antal fiskar hade dött.
Jag mätte alla värden - ingen nitrit, GH på 7, KH på 3, men pH hade fallit alldeles för lågt. Min mätsticka går ner till 6.4 och det var en bra bit under det.
Sannolik dödsorsak var alltså att jag lagt i alldeles för mycket eksubstrat - man lär så länge man lever.
Någon menar kanske att orsaken var själva vattenbytet, det är möjligt men inte troligt eftersom jag samtidigt bytte i mina andra akvarier och där har det inte varit några problem.
Slängde också direkt i lite bikarbonat och de överlevande fiskarna verkar ha repat sig. Typiskt också att jag just i fredags hade köpt in ytterligare 30 fina stora dolksticktetra som komplement till de gamla.
Annars har jag väl varit tämligen förskonad från dödsfall i akvarierna och det är säkert 3 år sedan som jag senast behövde köpa till några fisk till något av mina akvarier pga dödsfall.
Akvaristiska hälsningar
Kjell