Nybörjarfråga

#1 - 3 mars 2011 10:17
Har kanske en dum fråga men vad vet jag man lär sig inget genom att inte fråga men CO2 är det enbart till för att få ner ph om det ligger för högt lr är det något annat det är bra för?
#2 - 3 mars 2011 10:20
nej det är i första hand till för växterna. om man vill ha ett frodigt växtakvarium är co2 kanon att använda. i samband med gödning och bra ljus.

jag får ansa mina växter 1 gång i veckan nu. växer så det knakar!
Bilagor:
#3 - 3 mars 2011 10:30
men har det inte något med fiskarnas välmående att göra... Lr är det så att när man har mycket växter som tar åt sig syre fiskarna börjar bege sig upp till ytan för syre ofta??
#4 - 3 mars 2011 10:38
nejnej. växterna kommer aldrig ta upp så mycket syre att de blir syrefattigt i vattnet. snarare tvärt om.

kör man med gödning o c02 så kommer det tillslut bubbla ur bladen på växterna, för de producerar så myclet syre att vattnet inte hinner ta upp det.

och det är det alla växtakvarister strävar efter.

som såhär

(sorry johan. lånade dina bilder lite.)
#5 - 3 mars 2011 10:42
börjar få ett hum om det nu... tror jag... Om jag nu skulle bli sugen på ett system finns det helt kompletta att köpa lr måste man hemma bygga och vart är bästa stället att handla på kvalitetsmässigt?
Bilagor:
#6 - 3 mars 2011 10:50
det finns hela system att köpa ja.
tex här är ett minisystem. ( ganska liten flaska som kommer ta slut fort)
behövs dock en magnet ventil så räkna med 1000:- till

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4713&cat=1281&page=1

finns dokc tyska sidor man kan köpa från men jag kommer inte ihåg vad den hette. men vet att många här köpt därifrån. jag köpte små delar lite här o var o byggde ihop. har ne 2 kg flarra.

men den behöver du gödning med.
rekomenderar PMDD
http://www.haack.se/pmdd/

vad har du för ljus?
#7 - 3 mars 2011 11:02
okey... Jag har 2x 40Wt8 120cm aquaglow till mitt 375liters ... vad finns det för nackdelar med att använda det räcker det inte med gödning?
#8 - 3 mars 2011 11:58
nackdelar med co2 menar du? tjaa pH kan droppa. så man får ha lite koll på det. men använder man en pH-controler så är det problemet löst med. så jag ser inga nackdelar.
#9 - 4 mars 2011 05:56
hannesc skrev:
nackdelar med co2 menar du? tjaa pH kan droppa. så man får ha lite koll på det. men använder man en pH-controler så är det problemet löst med. så jag ser inga nackdelar.

kostar inte en PH controller sjukt mycket?
Bilagor:
#10 - 4 mars 2011 09:04
definiera "sjukt mycket" kommer inte iåg vad jag gav för min men kan ta ett annat exempel. min lampa till ett av mina kar kostar 6000. ( fast fick den iof lite billigare men ändå) lätt värt de pengarna.

svårt att säga vad sjukt mycket pengar är i denna hobbyn. beror ju helt på vad man är beredd att lägga på sakerna. jag har nog lagt runt 3000-3500 på mitt co2 system
#11 - 4 mars 2011 17:04
En ph controller är inget måste om man är lite försiktig i början, resten av systemet måste inte vara så dyrt, köpte själv en brandsläckare på 2 kg för under 600kr med frakt, sen en reduceringsventil för 130kr inklusive frakt och en magnetventil för ca 70kr inklusive frakt, dom sista 2 via ebay men inte begagnade eller på auktion utan till fast pris.
Räknar man sen på några kronor för slang, nålventil mm så hamnar jag iaf lätt under 1000kr.
Annars om man kan hantera en borrmaskin så är det väldigt lätt att bygga ihop ett mäsksystem för runt hundringen, ett ganska bra sätt att börja med CO2 utan att bli så mycket fattigare ;)
#12 - 4 mars 2011 22:31
tror inte jag gav ens 100 för min mäsk som jag har till ett annat kar. 2 1,5L flarror o lite slang o silikon.
#13 - 5 mars 2011 08:49
hannesc skrev:
tror inte jag gav ens 100 för min mäsk som jag har till ett annat kar. 2 1,5L flarror o lite slang o silikon.

Lämpligast löser man ju gasen med en separat pump som går på timer så det va så jag fick ihop 100kr ;)
Sen är silikon inte det bästa att limma plast med så vanligt karlsons klister eller liknande är bättre om man behöver täta mellan slang och kork, har man silikonslang och lite trångt hål så klarar man sig bra utan lim.

Annons