Nybörjarfråga!

#1 - 8 oktober 2003 20:25
Köpte i helgen ett par svarta svärdbärare. Tror att det blivit nån missuppfattning för de ser exakt likadana ut. Har alla hanar ett svärd, eller det växer ut så småningom. Det gör iof inget om det är två honor, har inte plats till fler fiskar ändå "L"
Den ena av fiskarna simmar upp o ner längs ena hörnet. Är det nån mani, eller nåt nedärvt lek-beteende? Nu har den ena guppyhanen tagit efter o simmar likadant i andra hörnet av akvariet.
#2 - 8 oktober 2003 20:31
Om de är ungfiskar är det svåra att bedöma om det är hona eller hane på en svärdbärare. Svärdet växter ut så småningom då de blir könmogna och större.

Den ena av fiskarna simmar upp o ner längs ena hörnet. Är det nån mani, eller nåt nedärvt lek-beteende? Nu har den ena guppyhanen tagit efter o simmar likadant i andra hörnet av akvariet.
Ibland gör fiskarna detta, men slutar ofta efter ett tag med detta. Det är ingen mani, men jag vet inte varför de gör det.
#3 - 8 oktober 2003 20:42
De är cirka 4,5 cm långa. Är de könsmogna då?
#4 - 8 oktober 2003 20:46
Jag har faktiskt ingen aning om när de är könmogna, men eftesom de blir runt 16 cm stora så kan jag tänka mig att de blir lite större. Om en utav dem är en hanne så kommer du se om han är könsmogen och det är ju naturligtvis när han får sitt svärd[:)]
#5 - 8 oktober 2003 20:49
Tack för svaren. Jag får väl helt enkelt ge mig till tåls. "L"
#6 - 8 oktober 2003 21:15
Ibland kan hanarna få sitt svärd senare om det redan finns många dominanta hanar i akvariet. Då "maskerar" de sig som honor för att inte bli mobbade. När de maniskt simmar upp och ner längs rutan kan det vara födsel på gång.

Annons