Nybörjarfrågor

#1 - 12 december 2010 21:40
Jag är rätt less på alla dessa vanliga akvariefiskar och har nu bestämt mig för att jag vill
ha en sort som har lite personlighet,som det är lite mer jäklar annama i
Nu jämför jag alltså med guppy,korallplaty osv som jag har erfarenhet av ;)

Men dom ska även kunna bo i ett kar med växter då detta ligger mig varmt om hjärtat,även vara färggranna.

Jag fastnade totalt för dessa apistogramma cacatuoides
Och eldbuksciklider.

Så här kommer mina frågor

1. Jag har förstått att det finns många olika färger av denna apistogramma cacatuoides,
finns det färger som är mer vanliga,svårare att få tag i
Och skiljer det sig pris mässigt?

2.Skiljer det sig mycke i färgerna på hanar och honor?
Och beror det på vilken färg variant man väljer?

3.Är dom bara färggranna när dom kommer i lek?

4.Jag har förstått att dessa apistogramma cacatuoides är haremruvare hur många hanar och honor kan jag ha i mitt kar?

5.Kan jag kombinera eldbuksciklider med dessa ap cacatuoides?
Och i så fall hur många kan jag ha av dom?

6.Är det något speciellt jag ska tänka på gällandes dessa fiskar?
Sjukdommar
Foder
Beteende osv

Jag är nybörjare när det gäller ciklider så inga invecklade proffessor svar här ;)

*Värme*/ Linda
#2 - 12 december 2010 22:17
1. Finns många odlingsvarianter typ double, tripple red eller orange. Prissättningen varierar väldigt mycket.
2. Generellt är Apistogramma-honorna mindre och gula i färgen. Tror inte det skiljer så mycket?
3. Nej dom brukar vara fina annars oxå men såklart snyggast när dom leker..
4. Står inte hur stort kar du har men 2-3 honor per hanne brukar väl vara en bra fördelning.
5. Eldbukar blir ganska stora så Apistogrammorna kan bli uppätna. Eldbuken är dessutom en ganska tuff/aggresiv fisk.
6. Inga speciella sjukdomar såvitt jag vet. Vissa arter av Ap är lite känsligare. Läs artbeskrivningarna innan du skaffar arten.
#3 - 12 december 2010 22:23
För att svara på några av dina frågor:
1. Färgmässigt är de som är vanligast (iaf i malmöområdet) de som ser ut som på den andra bilden i artbeskrivningen:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1
Första bilden tror jag är ett ganska sällsynt exemplar + en väldigt bra bild.

Prismässigt mellan olika färger vet jag inte, men de som ser ut som den jag nämnde borde nog ligga på mellan 75-95 kr skulle jag tro.

2. Om du kollar på länken som jag skrev tidigare ser du skillnaderna på hanar och honor, honor blir som gulast när de leker, annars är de lite blekare.

3.Hanens fenfärger är nog ganska konstanta, det är mestadels honans gulhet som varierar.

4. Förutsatt att utrymme räcker till kan en hane "serva :p" upp till 5-6 honor, men beroende på hur många du kan ha beror på hur stort ditt kar är, en hona brukar vilja ha ett revir som består av en grotta, samt en yta som är ungefär som en cirkel runt nämda grotta med en radie av upp till 30 cm, beroende på hur tättplanterat osv. Hanen vill ha ett betydligt större revir, så om du inte har ett väldigt stort kar misstänker jag att en räcker, vet dock inte hur agressiva de är eftersom jag har ett litet kar (42 liter) och inte vågat testa med två hanar :P

5. Ingen aning.

6. Känner inte till några speciella sjukdommar de är mottagliga för.
Foder: Jag fick rådet frusen artemia av min djuraffär.
Beteende: Svårt att beskriva, de känns dock ganska lugna när de simmar runt, de stirrar inte så mycket som t.ex black mollys. De kan dock få sina utfall om en annan fisk stör dem i deras revir, jag har dock aldrig sett några skador i mitt kar.

Finns säkert andra med mer erfarenhet än mig, så rätta mig gärna om jag har fel :)
#4 - 12 december 2010 23:30
Mäh vad skumt, hela mitt inlägg kom inte med :(
Så jag slängger in det igen så inget fattas i mitt inlägg

Hejssan :)
Har ett relativt nystartat juwel akvarium på 240 liter
Startade det för 2 veckor sen med två extra pumpar som var inkörda 2 stycken fluval 4+
Har rådasand 0,8-1-2 mm som bottensubstrat en del rötter och relativt mycke växter.
Detta är nog första alvariet som jag riktigt planerar annars brukar jag ha en tendens att bara få ordning allt på två sekunder vilket brukar sluta i kastrafo,
Men jag har lärt mig av mina misstag.

Jag är rätt less på alla dessa vanliga akvariefiskar och har nu bestämt mig för att jag vill
ha en sort som har lite personlighet,som det är lite mer jäklar annama i
Nu jämför jag alltså med guppy,korallplaty osv som jag har erfarenhet av ;)

Men dom ska även kunna bo i ett kar med växter då detta ligger mig varmt om hjärtat,även vara färggranna.

Jag fastnade totalt för dessa apistogramma cacatuoides
Och eldbuksciklider.

Så här kommer mina frågor

1. Jag har förstått att det finns många olika färger av denna apistogramma cacatuoides,
finns det färger som är mer vanliga,svårare att få tag i
Och skiljer det sig pris mässigt?

2.Skiljer det sig mycke i färgerna på hanar och honor?
Och beror det på vilken färg variant man väljer?

3.Är dom bara färggranna när dom kommer i lek?

4.Jag har förstått att dessa apistogramma cacatuoides är haremruvare hur många hanar och honor kan jag ha i mitt kar?

5.Kan jag kombinera eldbuksciklider med dessa ap cacatuoides?
Och i så fall hur många kan jag ha av dom?

6.Är det något speciellt jag ska tänka på gällandes dessa fiskar?
Sjukdommar
Foder
Beteende osv

Jag är nybörjare när det gäller ciklider så inga invecklade proffessor svar här ;)

*Värme*/ Linda
Bilagor:

Annons