Nybörjarfrågor om Co

#1 - 29 oktober 2011 08:48
Hej! Tänkte prova på co/mäsk/eller vad det kallas , istället för ec men har ärligt talat noll koll på det.

Var kan jag köpa det billigast? Är det i djuraffärerna de finns?
Är det säkert, och hur vet jag hur mycket co som ska ''pumpas'' in i karet?
Oh! Och en viktigt fråga: Låter det mycket om dem?

Jag har också sett flera bla på youtube har gjort egna, finns det någon som har provat detta? Är detta säkert?

hah , ni får ursäkta min lågstade-nivå men jag har som sagt noll koll på detta! :confused:
#2 - 29 oktober 2011 09:33
Lite läsning, DIY CO2 - (step by step). Allt du vill veta står garanterat i den här tråden.
#3 - 29 oktober 2011 13:32
Tack för länken!

Men det är två frågor jag har: Ska man ha på pumpen? Och går det att reglera trycket, så att det inte blir för mycket Co2?
#4 - 31 oktober 2011 08:54
Bumpar igång tråden igen, och lägger till en fundering:

Varför väljer ni som inte har DIY CO2 valt att köpa den dyrare varianten? Är den lättare att sköta & säkrare? Undrar bara för jag har sett väldigt många trådar där folk har åkt 'landet runt' i hopp om att hitta ett billigt ställe för att fylla på tuberna.

/ Märkte nu också att det CO2 , och inte Co .. Ganska skämmigt, då man går programfördjupningar i kemi :D
#5 - 31 oktober 2011 08:55
Vilken pump menar du? Det normala filtret ska vara på hela tiden. Har du tänkt lösa koldioxiden med ett litet innerfilter så ska den pumpen vara på när lyset är på men av under natten för att hindra att koldioxid löses när växterna inte kan använda den.

Reglering av koldioxidmängden med mäsk är den svåra biten. Man reglerar främst med mängden mäsk men kan även experimentera med mäskens sammansättning och temperatur. Kör du inte för stor mäskmängd i förhållande till karets storlek är det ingen större risk att du får för mycket koldioxid i karet.

Själv brukar jag se till att överdriva ytcirkulationen något för att på så sätt hjälpa syresättningen i karet ytterligare. Visserligen luftar det också ut en del koldioxid ur vattnet men det är det värt.
#6 - 31 oktober 2011 08:57
jag använde den här förr. enklare än den som hawkse länka till ( som funkar absolut lia bra såklart)
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#7 - 31 oktober 2011 08:59
Decals skrev:
Varför väljer ni som inte har DIY CO2 valt att köpa den dyrare varianten? Är den lättare att sköta & säkrare? Undrar bara för jag har sett väldigt många trådar där folk har åkt 'landet runt' i hopp om att hitta ett billigt ställe för att fylla på tuberna.

För att trycksatt CO2 är betydligt flexiblare och bekvämare. Driftskostnaden är densamma eller t o m billigare än för mäsk. Det som skiljer är startkostnaden för utrustningen (minimum tub och tryckreducerare med nålventil och något sätt att lösa gasen i karet).
#8 - 31 oktober 2011 09:20
hannesc skrev:
jag använde den här förr. enklare än den som hawkse länka till ( som funkar absolut lia bra såklart)

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

Tror jag kör på den du länkade! Var mycket mindre grejer att ha :) (Tur att en bjöd över mitt maxbud på tradera på filtret)

Men , om jag vill sätta fast backventiler , kan det vara en bra idé att sätta en mellan vatten-flaskan och syrestenen , och en mellan de två flaskona?
#9 - 31 oktober 2011 10:07
det räckjer med 1 backventil. varför så många? sätt en mellan syrestenen o flaskan.

jag kör utan backeventil
#10 - 31 oktober 2011 21:04
Att bara köra syresten gör ju att det bubblar dygnet runt men med sämre upplösning i vattnet och nivåerna över dagen blir ojämnare men framför allt så är det väl svårare att få upp några högre nivåer så det funkar bäst till små akvarier, att köpa till ett innerfilter för 60-70kr är inte så mycket pengar, har själv provat båda metoderna och valde att köra med ett innefilter under flera år, sen av ren lathet så har jag gått över till trycksatt system, där är det ju startkostnaden som är jobbig men som sagts så går det mera jämnt ut över tiden men inte alla känner för att hosta upp nära en tusenlapp på ett komplett sånt system om man inte provat med co2 innan och sett resultaten.
Att slippa hålla koll på när mäsken ska bytas är dock väldigt skönt ;)
#11 - 3 november 2011 18:38
Tanken var ju först att sätta syrestenen i nått billigt aquael-innerfilter , men latheten och orken att priskriga över filtret jag ville ha på
tradera hade jag inte :D Dum fråga kanske, men ska filtret vara på då? I så fall kan man väl lika gärna stoppa syrestenen bland filtermediat i Juwelfiltret? (eller.... ?)

Kan det vara en bra idé att koppla in en till syresten, om man nu kör utan filter? Så att en syresten finns i ena sidan av karet, och den andra syrestenen i andra sidan av karet, en snabb tanke att det kanske jämnas ut bättre då.
Är det en smart idé , och finns det några nackdelar med detta?
#12 - 3 november 2011 19:41
Du kan sätta en syresten i pumpen, som någon kanske förklarat. Den pumpen har du på timer så att den inte slår sönder bubblorna på natten
#13 - 3 november 2011 19:55
Vanish skrev:
Du kan sätta en syresten i pumpen, som någon kanske förklarat. Den pumpen har du på timer så att den inte slår sönder bubblorna på natten

Nu suckar ni säkert framför dataskärmen åt mina dumma frågor. menmen .. Varför ska inte bubblorna slås sönder på natten?

hm.. går det att starta nu utan filter och bara ha en syresten som sätts på morgonen vid utblåset av huvudfiltret och flyttas vid släckning bort från den tills jag köper ett litet filter , eller vänta tills jag skaffar ett litet filter?
#14 - 3 november 2011 20:02
Därför att på natten andas inte växter koldioxid utan de andas syre. Så därför låter man bubblorna bara bubbla ut karet. En mäsk går liksom inte stänga av :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#15 - 4 november 2011 22:24
Decals skrev:
Nu suckar ni säkert framför dataskärmen åt mina dumma frågor. menmen .. Varför ska inte bubblorna slås sönder på natten?

hm.. går det att starta nu utan filter och bara ha en syresten som sätts på morgonen vid utblåset av huvudfiltret och flyttas vid släckning bort från den tills jag köper ett litet filter , eller vänta tills jag skaffar ett litet filter?

vore jag du så skulle jag nog vänta tills jag får ett innefilter att sätt in syrestenen för om du sätter den vid utblåset på ditt nuvarande så lär inte mycket av gasen lösas upp så det är lite bortkastat, men om du vill börja innan iaf så se till att ha en syresten i trä (ger mycket mindre bubblor som löses bättre) och försök sen sätta den nära insuget på ditt ordinarie filter under dagarna istället så får du nog lite effekt iaf :)
#16 - 4 november 2011 22:27
För att vidareutveckla vad hannes sa så är det så att växterna avger koldioxid under natten och mot morgonen riskerar du få farligt höga nivåer för fiskarna om du samtidigt tillför eget co2 i nån mätbar mängd.
#17 - 6 november 2011 14:49
Nu har jag köpt hem ett litet Elite JET-FLO 50 http://www.zoowebben.se/elite-jet-flo-p-599-c-177.aspx
Och har ett passande syresten till!
Hade tänk använda sprinkeln till (:

Men , vart ska jag borra/få in slangen från petflaskan till syrestenen?
Går det att göra ett hål på bottnen, trots att det är ett insug där?
#18 - 12 november 2011 13:13
Hej igen! Nu är allt inköpt och ska bara silikonas!
Men jag undrar om ni har något tips på var man kan hitta en liten tub? Jag hittar bara stora och det känns ganska onödigt att öppna en stor silikontub när det är bara tre hål som ska tätas..
#19 - 12 november 2011 13:39
Decals skrev:
Hej igen! Nu är allt inköpt och ska bara silikonas!

Men jag undrar om ni har något tips på var man kan hitta en liten tub? Jag hittar bara stora och det känns ganska onödigt att öppna en stor silikontub när det är bara tre hål som ska tätas..

vad är det som ska silikonas? om du vill täta slangarna mot kork så kör på karlsons klister istället för det sitter bättre och går att använda resten av tuben till annat oxå ;)
annars finns mindre silikontuber på tex biltema och jula.
#20 - 12 november 2011 13:56
Ja det är 'luftspringorna' mellan slangarna och korkarna som ska tätas :)
Har du provat knepet med Karlsons Klister själv?

Får ta och prova det :D
#21 - 12 november 2011 17:56
Sådär! Nu går är allt kopplat och klart! :)

Kommer ut en stort gäng småbubblor vartannan sekund, så andar att allt går rätt till :)
#22 - 12 november 2011 18:09
Hm.. glöm det jag sa.. De kommer ibland varge sekund.. ibland med en liten paus emellan. Väldigt oregelbundet från en halv sek till 2 sek.
Just nu som jag skriver så pyser det varge halv-sekund o_o

Jämnar detta ut sig?
#23 - 13 november 2011 14:42
nja det brukar komma i omgångar när man kör med syresten. bättre att ta en citronträbit. http://www.pwss.se/product.php?productid=1875&cat=14&page=2

b
lir finare bubblor av den o därmed lättare för gasen att lösa sig i vattnet

men ja det kommer lite o omgångar. o det är ingen fara.

Annons