Hej!
Det är så att jag tänkte starta ett Malawiakvarium, men innan jag skaffar allt som behövs, skulle jag vilja ha svar på några frågor. Eftersom denna art är helt ny för mig vore jag tacksam för svar!
1: Är kakusa och socolofi en bra nybörjarfisk? Om inte - vilka skulle du välja?
2: Hur många Malawifiskar kan man ha i ett 125 liters akvarium?
3: Hur ofta bör jag kolla ph-värdet i akvariet?
4: Vad ska jag göra för att undvika alger i akvariet?
5: Vilken mat ska man ge till Malawifiskarna?
6: Vilka medel är bra att ha hemma?
7: Ska man ha fler honor än hanar? (Så att det inte blir bråk)
8: Hur ska inredningen se ut?
9 Vad är det största misstaget man brukar göra när man startar ett Malawiakvarium?
Det är alla frågor jag kommer på hittills. Är som sagt nybörjare inom Malawi och är tacksam för alla svar. :d
1/ Ja både golden och socolofi är bra nybörjarfiskar
2/ Längden på akvariet är viktigast men är akvariet minst 80 cm långt så är ca. 8-9 fiskar av en art rätt lagom
3/ I början rätt tätt (kanske 1 gång i veckan) sedan efter några månader som mest vid varje vattenbyte
4/ ha inget ljus på akvariet;) - men varför vara rädd för lager - lite alger gör bara akvariet mer naturligt
5/ Just dessa fiskar passar det med en mix av fryst cyclops och ett huvudfoder
6/ Vid uppstart ett vattenberedningsmedel samt en bakteriekultur. I normalfallet (om inte kranvattnet innehåller kloramin) behövs sedan inga extra vattenpreparatet även om det inte är en nackdel att tillsätta lite bikarbonat för att höja pH
7/ Det är en fördel - men inte nödvändigt och dessutom kan det vara svårt att se könskillnad på små yngel
8/ Mycket sten som bildar grottor
9/ Att man kompletterar med nya fiskar hela tiden - nya fiskar i akvariet ses som inkräktare som skall sättas på plats. Nackdelen med att man köper in alla samtidigt är att det lätt blir nitrit. Så köp små yngel och mata försiktigt (lite foder varannan dag) de första 5-6 veckorna