Nu står mitt livs första ytterfilter mitt på golvet och jag försöker ömsom läsa bruksanvisningen, ömsom kolla in denna märkliga manicks konstruktion och samtidigt försöka bestämma om jag ska ha rören till höger eller vänster i karet...typ. Och så slår det mig att jag inte är säker ens på vattnets riktning... går vattnet nerifrån och upp eller tvärtom genom filterkassetterna? Pjäsen ifråga är ett aquael unimax 250 med makaroner i botten, sen stenar, sen kol och högst upp svampar.
Och nästa fråga: jag har läst här på zoopet att det är bra att ta gojs från ett inkört filter och hälla i det nya. Det kan jag lätt göra då vi har ett sådant på barnens rum. Men vart ska jag lägga gojset? :confused: I botten på behållaren eller mitt i eller uppe i toppen mellan svamparna? Eller ska jag krama ur de kleggiga filterkuddarna i lite akvarievatten och hälla all den bruna sörjan i det nya filtret rätt ner? Att hälla brunt gojs rätt ner i mitt nya rena fina kar känns lite för kusligt för en nybörjare som jag, fast jag sett att många här gör just så. Jag är nog lite skrämd av ungarnas slöjstjärtar som har avföring att jämföra med en mindre chihuahua och skitar ner sitt kar med en rasande takt. Så jag njuter nog lite för mycket av mitt nya rena kar för att våga göra nåt sånt, även om förnuftet säger mig att det säkert är bra.