Nybörjarfrågor om ytterfilter

#1 - 19 maj 2012 22:04
Nu står mitt livs första ytterfilter mitt på golvet och jag försöker ömsom läsa bruksanvisningen, ömsom kolla in denna märkliga manicks konstruktion och samtidigt försöka bestämma om jag ska ha rören till höger eller vänster i karet...typ. Och så slår det mig att jag inte är säker ens på vattnets riktning... går vattnet nerifrån och upp eller tvärtom genom filterkassetterna? Pjäsen ifråga är ett aquael unimax 250 med makaroner i botten, sen stenar, sen kol och högst upp svampar.

Och nästa fråga: jag har läst här på zoopet att det är bra att ta gojs från ett inkört filter och hälla i det nya. Det kan jag lätt göra då vi har ett sådant på barnens rum. Men vart ska jag lägga gojset? :confused: I botten på behållaren eller mitt i eller uppe i toppen mellan svamparna? Eller ska jag krama ur de kleggiga filterkuddarna i lite akvarievatten och hälla all den bruna sörjan i det nya filtret rätt ner? Att hälla brunt gojs rätt ner i mitt nya rena fina kar känns lite för kusligt för en nybörjare som jag, fast jag sett att många här gör just så. Jag är nog lite skrämd av ungarnas slöjstjärtar som har avföring att jämföra med en mindre chihuahua och skitar ner sitt kar med en rasande takt. Så jag njuter nog lite för mycket av mitt nya rena kar för att våga göra nåt sånt, även om förnuftet säger mig att det säkert är bra.
#2 - 19 maj 2012 22:09
Jag har tipset som kommer att göra din dag.

Plocka ur filter från det andra karet, gör rent det i en hink. (akvariehinken som ni redan har?, INTE mopphinken)

Sen ställer du hinken lite högre än ytterfiltret, brummar igång det och kör det tills vattnet i hinken är klart --> Färdigt! :)

Angående reningslösning vettefasiken när det gäller Aquael, det vet Åheim och han läser säkert tråden snart. Annars kanske någon annan kan detta. :)
#3 - 19 maj 2012 22:24
Jo men visst:D I unimax går vattnet uppifrån och ner, så det biologiska ska ligga i botten! Du kan göra som Mathias sa och köra med en hink med gojs men jag tycker det är bättre att krama ur gammalt filtermaterial direkt i karet istället, då får bakterierna chans att etablera sig i bottensubstratet och även filtret på en gång! Är du förresten nöjd med ljudnivån på din unimax;)
#4 - 19 maj 2012 22:35
Underbara människor som svarar fast timmen är sen! Ljudnivån... ja... hoppas den är så låg som jag förväntar mig efter att ha produkt reserchat före beställningen.... feg och seg som jag är har jag ju inte ens testkört unimaxen ännu. I nya karet går än så länge endast den stackars utmobbade skalarehanen samt en lite skalare bebis, och de äter så lite att det klarat sig än så länge utan filter. Har en liten pump som fläktar i ytan bara än så länge.

Nä nu MÅSTE jag stänga ner och gå till sängs! Gonatt!
#5 - 19 maj 2012 22:38
... suss så gott vi andra håller igång här, zoopet sover aldrig:D
#6 - 19 maj 2012 23:58
Nope. Klockan är 2:05 en lördag o jag svarar.

Bli inte besviken om filtret inte är tyst på en gång. Det är alltid massa luft i filtret när det är nystartat så det kommer låta lite i ett par dagar innan all luft är borta. Så ge det ett par dagar. För övrigt håller jag med åheim om att kramas ur i karet än i en spann. Lättare o smidigare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#7 - 20 maj 2012 08:44
Nu är det igång!!! Jippiiiee!!! Och jistanes vad tyst det är!!!!! Om jag inte sett rörelserna i vattnet skulle jag trott att det var avstängt. Undras om jag snart ska våga mig på att lägga upp en bild...... och hoppas att expertisen här ijnte tar upp motorsågarna [:o]
#8 - 20 maj 2012 09:54
Lägg upp en bild såklart! :-) vi sågar inte. Möjligen kommer vi med nya idéer. Haha

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#9 - 21 maj 2012 06:12
Ålrajt, här kommer tre bilder.
1. Sten och rot placeras:

Plantering och vattenfyllning påbörjas:

Och dagens status:
#10 - 21 maj 2012 08:31
Ålrajt, här kommer tre bilder.

1. Sten och rot placeras:

Plantering och vattenfyllning påbörjas:

Och dagens status:

Ja se där, nu är du igång:) Du verkar vara en strukturerad person där var sak ska stå på sin plats:D Det jag menar är att man kan försöka integrera inredningen med varann, genom tex flera mindre stenar tillsammans med rötter så att det ger ett mer naturligt intryck och även gärna trycka ihop växter i grupper omkring rötterna hellre än att sprida ut dem. En stor redmore-rot tex är suverän då den kan fylla ut även uppåt med sina grenar, då får du upp inredningen på höjden vilket är väldigt snyggt. Finns mycket fina kar på nätet där man kan få inspiration och tips. Vad har du för belysning förresten?
#11 - 21 maj 2012 08:43
håller med åheim. :)

finns bra potential med ditt kar :D

lite synd att bakgrunden inte täckte hela baksidan dock.
#12 - 21 maj 2012 08:44
hade du inte ett ytterfilter sa du=
#13 - 21 maj 2012 12:13
Tack för tipsen! Belysningen som hör till är en heltäckande aluramp med två sylvana aquastar lysrör, men när jag testade den så brann en liten grej ihop i den, så nu är den hos elektrikern. Så i nuläget finns bara ett liten skrivbordslysrör.

Ja det är trist att bakgrunden inte täcker allt. Hela kitet med kar och ramp har legat på vinden efter att en av min mans jobbarkompisar dumpade det där. Och bakgrunden satt där den satt, grundligt fastsilikonad. Vi gav borttagningen en ärlig chans, men varken mitt tålamod eller mannens rakbladssargade fingertoppar orkade löpa linan ut. Så den fick se ut som den gjorde tills vidare. Killen som hade karet före oss hade nog ett rör i varje hörn. Får försöka fixa nåt bättre i ett senare skede. Hade jag valt själv, så hade jag valt en annan bakgrund, men som sagt det får bli vid ett annat tillfälle, då det finns mer tid och pengar.

Ytterfilter, jo... det sitter där.....men det är så tyst att det inte ens syns ;)

Eftersom mitt akvarieintresse är betydligt större än mina ekonomiska möjligheter just nu, så blir det lite som att trolla med knäna, fixa något av inget, typ. Men sålänge man känner sig nöjd och fin när man kollar in i sitt kar på kvällen, så är allt frid o fröjd!

Annons