Nybörjarfunderingar kring bygge av ljusramp

#1 - 22 december 2008 01:44
Jag har ett aquael 112l med den dassiga standardrampen i svart plast, där lysrören sitter på tok för långt bak :(
Klurar nu för fullt på ett bygge av ny heltäckande ramp med återanvändning av elen från originalet.

Form etc. är jag klar över, men jag är grymt osäker på materialvalet och det är där alla ni snälla folk kommer in i bilden :) Så, rekommenderas mdf (med vilken behandling), eller kanske nån plastsort, eller...? Den ska som sagt vara heltäckande, utan täckglas, med lyset placerat i framkant så nära vattenytan som är praktiskt möjligt. Tänker mig att den ska vara vit, alternativt alu-/silverfärgad invändigt och mörkgrå/svart utvändigt. Har redan reflektorer till rören, men eftersom en del ljus reflekteras i vattenytan tycker jag det verkar smart om "toppen" är så reflekterande som möjligt.

ALLA tips, synpunkter, kommentarer, frågor är varmt välkomna! Var gärna övertydliga kring materialen (märke, sort, pris, inköpsställen etc). Bilder och erfarenheter på vägen utlovas!
#2 - 22 december 2008 07:32
MDF funkar bra, lackar du insidan av rampen så spelar materialet där ingen störe roll. Vill du vara bombsäker på att du inte får någon form av giftiga ämnen ner i karet så finns det tvåkomponentslack som inte fäller ut någonting giftigt:)
Vit är väl smartast, aluminium blir så skitigt, du behöver rengöra en vit ramp betydligt mycket mer sällan än en med metallbeläggning innuti.
#3 - 22 december 2008 11:22
En som är snabb:d Tack för dina tankar!

Följdfrågor:p Vilka tvåkomponentslacker är säkra? Pratar vi klar lack, eller finns vit?
#4 - 22 december 2008 16:02
http://henrik.eketjall.se/page/16/

Nu har jag iofs inte fått hela byggbeskrivningen klar, men insidan är målad med en akrylat-färg om jag inte minns fel.
Nu har jag täckglas och får ingen kondens i rampen, ska väl tilläggas.
#5 - 22 december 2008 17:30
Tack för länken, kanonsnyggt resultat du har fått till! Gillar dina lösningar till rampen med så stor öppning också. Antar att du sköter matningen den vägen också?

Det är just det där med att det blir en hel drös kondens utan täckglas. Mest där man får tänka till, men hur funkar akrylat i den miljön tror du? Vad målade du utsidan med förresten?
#6 - 22 december 2008 19:23
Nordsjö Epolan V är en tvåkomponentslack som fungerar utmärkt i akvariemiljöer, har den på en bakgrund i ett kar.
Finns även fler men det är väl den som är troligast att en välsorterad färghandel har hemma/kan ta hem.
Med den lacken så är det inga problem med kondensen som du kanske förstår:)
#7 - 22 december 2008 20:33
http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/DSC01618.jpg

så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.
Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader :)
#8 - 22 december 2008 23:44
bjojoj skrev:
Tack för länken, kanonsnyggt resultat du har fått till! Gillar dina lösningar till rampen med så stor öppning också. Antar att du sköter matningen den vägen också?



Det är just det där med att det blir en hel drös kondens utan täckglas. Mest där man får tänka till, men hur funkar akrylat i den miljön tror du? Vad målade du utsidan med förresten?


Jo, stor öppning var ett måste när man ska ner och rota bland växterna.
Matning sker samma väg, men jag hade en tanke om att borra ett hål och sätta ett rör som slutar strax innan vatten ytan för att slippa öppna. Man får gärna plötslig huvudvärk när man får 4x36W lysrör dygandes rakt i ansiktet ;)

Blir lite osäker på vad tusan det är för färg jag använde faktiskt. Jag ville ha så matt som möjligt men fick kompromissa med glans 15 har jag för mig det var för jag valde den färgen just för att den ska tåla kondens (tänkte ev köra utan täckglas under). Om den är helt ogiftig eller inte vet jag faktiskt inte, men jag resonerar som så att den ska ju inte vara konstant i vattnet så det lär inte bli någon skadlig effekt i praktiken.
Undrar om det inte var Norsjö Ready V eller något sådant (den lilla röda burken som syns på den här bilden: http://henrik.eketjall.se/upload/hood_18.jpg).

Utsidan är iaf målad med Beckers Aqua Lackfärg, glans 70. En vanlig vattenbaserad snickerifärg.
#9 - 23 december 2008 15:20
Sultanen skrev:
Nordsjö Epolan V är en tvåkomponentslack som fungerar utmärkt i akvariemiljöer, har den på en bakgrund i ett kar.

Finns även fler men det är väl den som är troligast att en välsorterad färghandel har hemma/kan ta hem.

Med den lacken så är det inga problem med kondensen som du kanske förstår:)


Hahaha :d. Hmm, båtlack - vatten... jo, borde funka :p

Klockrent! Ett frågetecken uträtat. Vad skulle ni satsa på för material? Plyfa, mdf, vanlig plywood etc? Kanske lärk som ekologiskt alternativ ;)


http://i295.photobucket.com/albums/m...m/DSC01618.jpg



så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.

Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader :)
Ännu ett snyggt bygge! (hittade bild på utsidan).

Fäster färgen på plyfan utan vidare? (har för mig jag har läst om nån släppfilm på plyfa).
Det här med fläkt och värme undrar jag om det finns nån anledning att fundera över i mitt fall. Kommer använda armaturen från nuvarande ramp som är i formgjuten plast och där är ingen överhettning. Det kommer finnas ett stort och ett mindre hål bak i ramen på nybygget. Vad tros?
#10 - 23 december 2008 15:29
Blir lite osäker på vad tusan det är för färg jag använde faktiskt. Jag ville ha så matt som möjligt men fick kompromissa med glans 15 har jag för mig det var för jag valde den färgen just för att den ska tåla kondens (tänkte ev köra utan täckglas under). Om den är helt ogiftig eller inte vet jag faktiskt inte, men jag resonerar som så att den ska ju inte vara konstant i vattnet så det lär inte bli någon skadlig effekt i praktiken.

Undrar om det inte var Norsjö Ready V eller något sådant (den lilla röda burken som syns på den här bilden: http://henrik.eketjall.se/upload/hood_18.jpg).

Valde du medvetet bort båtlack av någon anledning, eller vad gjorde att du valde just den färgen? Vad fick dig att ändå köra med täckglas?


Kul att ni är så hjälpsamma :)
#11 - 23 december 2008 16:33
bjojoj skrev:
Hahaha :d. Hmm, båtlack - vatten... jo, borde funka :p



Klockrent! Ett frågetecken uträtat. Vad skulle ni satsa på för material? Plyfa, mdf, vanlig plywood etc? Kanske lärk som ekologiskt alternativ ;)





Ännu ett snyggt bygge! (hittade bild på utsidan).



Fäster färgen på plyfan utan vidare? (har för mig jag har läst om nån släppfilm på plyfa).

Det här med fläkt och värme undrar jag om det finns nån anledning att fundera över i mitt fall. Kommer använda armaturen från nuvarande ramp som är i formgjuten plast och där är ingen överhettning. Det kommer finnas ett stort och ett mindre hål bak i ramen på nybygget. Vad tros?


Det är inte nödvänligt med någon form av ventilation till rampen om du bara skall köra med befintlig elektronik. Vill du utöka kan det vara vettigt att ventilera ut lite värme men annars är det ingen fara, har själv gjort ett bygge i MDF, tätsluten ramp med visserligen inte befintlig elektronik men sak samma, gjorde ialla fall en ramp ett 112l kar med 0,5W/L utan ventilation åt en kompis:)

Jag skulle nog köra på MDF till även nästa rampbygge, mest kompakta alternativet, med andra ord, den snyggaste och jämnaste ytan.
#12 - 23 december 2008 18:58
Sultanen skrev:
Det är inte nödvänligt med någon form av ventilation till rampen om du bara skall köra med befintlig elektronik. Vill du utöka kan det vara vettigt att ventilera ut lite värme men annars är det ingen fara, har själv gjort ett bygge i MDF, tätsluten ramp med visserligen inte befintlig elektronik men sak samma, gjorde ialla fall en ramp ett 112l kar med 0,5W/L utan ventilation åt en kompis:)



Jag skulle nog köra på MDF till även nästa rampbygge, mest kompakta alternativet, med andra ord, den snyggaste och jämnaste ytan.



Låter fint!

Kom att tänka på att det finns genomfärgad mdf, vilket skulle göra att det räcker med att färga insidan och sen välja lämplig klar (ofärgad) ytbehandling till utsidan. Frågan är hur mycket dyrare det blir... nån som vet?

Verkar gå att hitta på en del med just genomfärgad mdf. Kolla bilderna i den här broschyren: http://www.fredricsons.com/upload/valchromat_broschyr.pdf
#13 - 27 december 2008 10:59
bjojoj skrev:
Hahaha :d. Hmm, båtlack - vatten... jo, borde funka :p



Klockrent! Ett frågetecken uträtat. Vad skulle ni satsa på för material? Plyfa, mdf, vanlig plywood etc? Kanske lärk som ekologiskt alternativ ;)





Ännu ett snyggt bygge! (hittade bild på utsidan).



Fäster färgen på plyfan utan vidare? (har för mig jag har läst om nån släppfilm på plyfa).

Det här med fläkt och värme undrar jag om det finns nån anledning att fundera över i mitt fall. Kommer använda armaturen från nuvarande ramp som är i formgjuten plast och där är ingen överhettning. Det kommer finnas ett stort och ett mindre hål bak i ramen på nybygget. Vad tros?


Tackar. Ja ska du ha samma mängd ljus som i nuvarande ramp så blir det kanske inga värmeproblem men kostar ju inget att planera bara för säkerhets skull och du kanske vill stoppa i mera som tex skymmningsbelysning eller flera rör i framtiden.
själv tycker jag nog vanlig plyfa (plywood) är att föredra, den som är behandlad kallas väl oftast marinplyfa eller formplyfa eller nåt sånt och den är behandlad för att va vattentålig och är nog lite extra svår att måla (rubba ytan med sandpapper brukar funka) men den brukar även va svår att hitta i tunnare tjocklek medans vanlig plyfa finns i 4mm, dessa brukar dock va lite mindre så till riktigt långa kar får man antigen skarva eller ta tjockare modell, denna bör även stagas upp med lite lister för att hålla formen men hela bygget blir väldigt lätt oxå så bekvämt att handskas med sen.
#14 - 27 december 2008 11:59
bjojoj skrev:
Kom att tänka på att det finns genomfärgad mdf..
Uttrycket genomfärgad är ett trendigt begrepp inom mode och designvärlden som cirkulerat starkt i runt två år nu, lite som "Kejsarens nya kläder"

Blev presenterad en stol i eloxerad duralaluminium för ett par år sedan som sålts under epitetet genomfärgad aluminium, hade det inte varit en god vän till mig som för vansinniga pengar köpt stolen så hade jag legat på golvet och vridigt mig av skratt..
#15 - 28 december 2008 00:37
Gaffel skrev:
Uttrycket genomfärgad är ett trendigt begrepp inom mode och designvärlden som cirkulerat starkt i runt två år nu, lite som "Kejsarens nya kläder"



Blev presenterad en stol i eloxerad duralaluminium för ett par år sedan som sålts under epitetet genomfärgad aluminium, hade det inte varit en god vän till mig som för vansinniga pengar köpt stolen så hade jag legat på golvet och vridigt mig av skratt..



Okej, men du höll masken framför din vän? Du får gärna utveckla hur du menar att genomfärgad mdf skulle vara samma sak. Råkar man skrapa så kommer ju ingen annan "färg" fram. Borde egentligen inte vara särskilt komplicerat att färga just mdf, bara att lägga till pigment i "massan". Den produkt jag länkat till påstås dessutom innehålla naturligt pigment, så ingen extra miljöbelastning pga det.
#16 - 28 december 2008 01:20
Fuzzop skrev:
Tackar. Ja ska du ha samma mängd ljus som i nuvarande ramp så blir det kanske inga värmeproblem men kostar ju inget att planera bara för säkerhets skull och du kanske vill stoppa i mera som tex skymmningsbelysning eller flera rör i framtiden.


Aha, då förstår jag hur du menar. En person med framförhållning tänker jag:d När du tänker värmeproblem, är det då att vattnet ska bli för varmt eller själva belysningen? Inte omöjligt att jag gör ett matningshål vid gavel/framkant och lämnar öppet, mest för att det är lättare än att ordna lucka. Då bör det väl lufta tillräckligt...

själv tycker jag nog vanlig plyfa (plywood) är att föredra, den som är behandlad kallas väl oftast marinplyfa eller formplyfa eller nåt sånt och den är behandlad för att va vattentålig och är nog lite extra svår att måla (rubba ytan med sandpapper brukar funka) men den brukar även va svår att hitta i tunnare tjocklek medans vanlig plyfa finns i 4mm, dessa brukar dock va lite mindre så till riktigt långa kar får man antigen skarva eller ta tjockare modell, denna bör även stagas upp med lite lister för att hålla formen men hela bygget blir väldigt lätt oxå så bekvämt att handskas med sen.
Hur mkt väger din ramp uppskattningsvis? Är det just vikten som gör att du föredrar plyfa framför mdf, eller finns annat skäl?
#17 - 28 december 2008 01:38
Blev nyfiken på viktskillnaden mellan plyfa och mdf, så jag letade lite. Det var smidigast att räkna ut vikt för 6mm och den hamnade på 3,0-3,7kg/m2 för plyfa och 4,5-5,5kg/m2 för mdf. Med detta som utgångsläge kan man ju räkna ut ungefärlig vikt för valfri tjocklek bara genom att multiplicera/dividera.
Ska man bygga en stor ramp så gör det ju tydlig skillnad, men min ramp kommer bara hamna på runt kvadraten mtrl, så det känns inte som nån avgörande skillnad. Jag gissar dessutom att mdf klarar sig fint utan extra stagning med tanke på styvhet. Isf blir skillnaden något mindre.
#18 - 28 december 2008 04:19
bjojoj skrev:
Okej, men du höll masken framför din vän? Du får gärna utveckla hur du menar att genomfärgad mdf skulle vara samma sak. Råkar man skrapa så kommer ju ingen annan "färg" fram. Borde egentligen inte vara särskilt komplicerat att färga just mdf, bara att lägga till pigment i "massan". Den produkt jag länkat till påstås dessutom innehålla naturligt pigment, så ingen extra miljöbelastning pga det.
Masken höll jag inte utan blev till sist anmodad att själv repa sittbladet för att med egna ögon få se "magin", pressade vännen "lite" varpå det kryper fram att det var en väldigt duktig månglare som på ett väldigt övertygande sätt(oftast så är det den potentiella köparen som är emottaglig!)målat fram bilden av Kejsarens nya kläder, jag vände på stolen och hittade ett undanskymt ställe som jag drog en försiktig liten repa i och fick sen under resten av kvällen veta att jag var en besserwisser.

Annars är grejen med att varmbaka en träfiberskiva att få spånet att agera ballast medans limmet får binda, men då jag personligen brukar lyfta mitt ena ögonbryn när någonting låter lite för bra för att vara sant så är jag skeptisk till följande då man i bakningsprocessen låter spånet suga åt sig lim, om tillverkarna lyckats binda ett pigment i spånet som inte förändrar vidhäftning eller den kapilära effekten, alternativt bundit pigmentet i limmet utan att negativt påverka dess brottstyrka så säger jag lycka till.
#19 - 28 december 2008 10:25
Fuzzop skrev:
[COLOR=#800080]http://i295.photobucket.com/albums/mm126/fuzzop/akvarium/DSC01618.jpg[/COLOR]



så såg min ramp ut nästan klar (lite mer inklapsling av elen och lister mot ljusläck), lackad med vanlig giftfri väggfärg, i övrigt byggd i 4mm plyfa som är så pass lätt att hela rampen är lätt att få bort, utsidan laserad och oljad med linolja, upp till höger syns ett litet hål som funkar som frånluft för fläkten (inte monterad på bilden) och matningshål.

Så ett tips, gör plats för en fläkt när du bygger din ramp, blir karet för varmt så är det en enkel lösning som kan sänka tempen ett antal grader :)


Ser på bilden att dom har använt anslutningar med för låg kapplingsklass.
Här måste verkiligen täckglas användas.
Det finns ingen dragavlastning på matningskabeln vilket ger risken att kabeln hoppar av när man minst vill det....

Det finns komplett elektronik att köpa, se heeke's sida hur han gjorde
http://henrik.eketjall.se/image_view.php?filename=hood_20.jpg
Ser ut som han använt sig av den här typen.
http://www.pwss.se/product.php?productid=6319&cat=999&page=1

Kika i min tråd , där beskriver jag lite om mitt rampbygge i massiv ek.
Jag blev tvungen att komplettera med fläkt.


Gaffel skrev:
Annars är grejen med att varmbaka en träfiberskiva att få spånet att agera ballast medans limmet får binda, men då jag personligen brukar lyfta mitt ena ögonbryn när någonting låter lite för bra för att vara sant så är jag skeptisk till följande då man i bakningsprocessen låter spånet suga åt sig lim, om tillverkarna lyckats binda ett pigment i spånet som inte förändrar vidhäftning eller den kapilära effekten, alternativt bundit pigmentet i limmet utan att negativt påverka dess brottstyrka så säger jag lycka till.


Hur vanligt som helst, dessutom med högre hållfasthet.
Vanligt att man färgar HDF grönt när den har fuktklass.
Skickar i lite mer melamin i skivan så är det löst.
Infärgningen görs i fibermassan innan den skickas in i pressen.
Visst kan de andra egenskaperna du beskriver också påverkas något men inte alltid negativt.
#20 - 28 december 2008 21:02
flygrc skrev:
Ser på bilden att dom har använt anslutningar med för låg kapplingsklass.

Här måste verkiligen täckglas användas.

Det finns ingen dragavlastning på matningskabeln vilket ger risken att kabeln hoppar av när man minst vill det....



Det finns komplett elektronik att köpa, se heeke's sida hur han gjorde

http://henrik.eketjall.se/image_view.php?filename=hood_20.jpg

Ser ut som han använt sig av den här typen.

http://www.pwss.se/product.php?productid=6319&cat=999&page=1



Kika i min tråd , där beskriver jag lite om mitt rampbygge i massiv ek.

Jag blev tvungen att komplettera med fläkt.


Snyggt bygge!
Jag kommer återanvända nuvarande armatur och eventuellt komplettera/byta senare. Har kikat på såna lysrörshållare och det är det jag kommer använda isf, pga enl. min åsikt (läs ekonomi) överpriserna på "lösa" akvariearmaturer.


Hur vanligt som helst, dessutom med högre hållfasthet.

Vanligt att man färgar HDF grönt när den har fuktklass.

Skickar i lite mer melamin i skivan så är det löst.

Infärgningen görs i fibermassan innan den skickas in i pressen.

Visst kan de andra egenskaperna du beskriver också påverkas något men inte alltid negativt.


Så jag menade, men jag visste inte att det ökar hållfastheten, intressant. Du kanske vet om det skiljer noterbart i pris mellan ofärgad och färgad mdf?
#21 - 28 december 2008 21:38
flygrc om du läser mitt inlägg så påpekar jag att rampen inte är helt klar och att jag åtgärdat en del på elen, förklara gärna hur kabeln skulle "hoppa" ur då hela historian är ingjuten i silikon?
bjojoj att jag valde plyfa va av flera anledningar, dels råkade jag hitta en gammal bokhylla på secondhand och frugan ville ha nåt till böckerna men jag snodde baksidan som råkade va 4mm plyfa, sen ville jag ha det redan från början pga utseendet då jag bara laserat utsidan med rödbrun mahogny bets och sen oljat med linolja så man ser träets ådring, men även vikt och pris hade varit avgörande annars oxå.
rampen väger väl några kilo men mesta vikten kommer från drosslarna så på hela taget är den väldigt lätt, sen sitter en 6m ljusslang i oxå som väl tar nästan halva vikten i anspråk så själva plyfan är nästan försummbar del av vikten för mig.
Kan du hitta så pass tunn mdf funkar det säkert bra men tror dom oftast är tjockare och då ökar ju vikten ganska fort.
#22 - 29 december 2008 20:31
Fuzzop skrev:
flygrc om du läser mitt inlägg så påpekar jag att rampen inte är helt klar och att jag åtgärdat en del på elen, förklara gärna hur kabeln skulle "hoppa" ur då hela historian är ingjuten i silikon?.


Såg att du påpekat att du gjort "lite mer inklapsling av elen"
Jag kan faktiskt tycka det är olämpligt att hitta på egna elkomponenter :confused:
(som att limma fast kabeln med silikon)
Det finns färdiga komponenter som är framtagna för att skydda från elskador, använd dig av dom.
Bilden på rampen du la upp är ett typexempel på hur det inte ska se ut det var därför jag kommenterade den.
#23 - 29 december 2008 20:57
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2031&cat=201&page=1

och där har du ett exempel på nya produkter som säljs idag som helt saknar sån kapsling så om du tycker dom är ett bättre val borde du nog läsa upp dina elkunskaper lite, det viktiga är inte hur man kapslar in elen utan att man gör det och där det behövs.
Sen att påstå att jag hittat på egna elkomponenter är väl ändå helt galet? jag har bara kapslat in befintliga komponenter och inte ändrat deras funktion alls, att limma fast en kabel gör den inte till nåt annat och den fungerar precis likadant som innan den leder ström från en punkt till en annan.
#24 - 29 december 2008 22:40
Neeeeeej, vad gör ni med min tråd?!?
Skämtar bara:p Kan vara kul med lite uppfriskande meningsskiljaktigheter;)

Vad gäller kabeln och silikon så skulle den förstås teoretiskt sett lossna och hamna i karet, men så länge isoleringen är ok så chockar det väl på sin höjd fisken? Vet inte vad värmare och pumpar har för kabelisolering, men där befinner sig ju ofta en del av kabeln direkt i vatten.

Fuzzop skrev:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2031&cat=201&page=1



och där har du ett exempel på nya produkter som säljs idag som helt saknar sån kapsling så om du tycker dom är ett bättre val borde du nog läsa upp dina elkunskaper lite, det viktiga är inte hur man kapslar in elen utan att man gör det och där det behövs.

Sen att påstå att jag hittat på egna elkomponenter är väl ändå helt galet? jag har bara kapslat in befintliga komponenter och inte ändrat deras funktion alls, att limma fast en kabel gör den inte till nåt annat och den fungerar precis likadant som innan den leder ström från en punkt till en annan.


Vad gäller produktexemplet ovan så borde det kanske finnas info om att den inte ska användas utan täckglas eller motsvarande, men det blir möjligen svårt att få den att stanna på plats utan:d Därför är det väl överflödigt med vattentät konstruktion antar jag?
#25 - 30 december 2008 10:49
Nja i mitt fall om kabeln skulle lossna så ramlar den ner bakom karet och för att få ner sockerbiten i karet så skulle man ju behöva bryta rampen i 2 delar, sen är det ju en dubbelisolerad utomhuskabel så den tål troligtvis att ligga i vatten bättre än dom från en doppis eller innefilter :)
Vad gäller exemplet så kan man ju anta att täckglas är ett måste men det går ju att lägga en ramp på 76cm på ett 75cm långt kar och skulle man råka tappa den så finns ju risken att ett täckglas spricker.
#26 - 30 december 2008 17:05
Fuzzop skrev:
Vad gäller exemplet så kan man ju anta att täckglas är ett måste men det går ju att lägga en ramp på 76cm på ett 75cm långt kar och skulle man råka tappa den så finns ju risken att ett täckglas spricker.


Det har du ju rätt i, fast det behövde jag kanske inte tala om :)
#27 - 12 januari 2009 00:29
Till den det möjligen berör:
Håller på med planering av inköp och bygge. Jag har såklart börjat sväva ut lite och är sugen på att göra plats för filter (typ "droppfilter") innanför rampen, men vi får se hur det blir med det.
Om nån nu är intresserad av uppföljning med bilder och så, ska jag fortsätta här eller i projektdelen av forumet?

Tack för all hjälp och god fortsättning!
#28 - 12 januari 2009 00:39
Projekttrådar är trevliga, tycker du skall göra en:)
#29 - 12 januari 2009 00:44
Kul! Då gör jag så när det är dags och länkar härifrån.











Annons